Till att börja med, så använder jag Windows Vista, och har ni några kommenterar om det, bör ni avstå från att svara överhuvudtaget. Det har varit helt problemfritt för mig tills några veckor sedan, då två problem dök upp ungefär samtidigt.
För det första, så får jag ett felmeddelande nästan varje gång jag startar, och det är antingen "Motor för Schemaläggaren har slutat att fungera" eller "Utforskaren har slutat att fungera". Dessa kommer upp gång på gång, och det går iofs att ta sig vidare till en fungerande session (tja, ibland går det inte alls), men det känns som att det är något som bör åtgärdas i vilket fall.
Själva felmeddelandena i sig verkar vara tämligen unika, på grund av Microsofts idiotiska översättningar så får jag ju bara upp svenska resultat om jag söker på Internet, dvs nästan inga alls, och diverse andra sökningar jag försökt som "explorer crashing" och dylikt ger inget relevant. En lösning skulle kanske vara att installera om Windows, men då det verkar som att detta återställer en mängd inställningar och dylikt är det någonting jag vill undvika in i det allra sista.
Det andra problemet är ännu krångligare. Det verkar som att det var ungefär samtidigt som det började gå extremt långsamt att visa websidor på vissa domäner, faktum är att just detta forum och diskantforum.se är några utav dem, medans andra fungerar helt normalt. Det har inget med browsern att göra, då det är samma problem oavsett vilken browser jag använder. Men jag lyckades faktiskt hitta en lösning, delvis...
Jag fann så småningom att man kan skriva in följande kommandon:
netsh winsock reset catalog
netsh int ip reset reset.log hit
(det finns även några enklare versioner, de gör nog exakt samma sak.)
Då funkade de långsamma sidorna normalt, ett tag.... nästa dag var det tillbaks till det "vanliga" långsamma igen! Så har jag skrivit in kommandona, och diverse varianter på de igen, men nu gör det ingen skillnad längre, utan det går lika långsamt iallafall!
Jag misstänker att båda felen har med någon illvillig uppdatering att göra, eller iallafall med varandra att göra, men tyvärr är det mycket svårare att hitta någon information om sådana här saker än det borde vara

Är det någon som har någon aning om vad det är som hänt, eller åtminstone var jag skulle kunna fråga?