Windowsproblem-vad har hänt?!?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Windowsproblem-vad har hänt?!?

Inlägg av Nyasu »

Okej, jag vet inte så många forum där det är värt att fråga om detta, men det verkar finnas rätt många här som är kompetenta i sådana här frågor.

Till att börja med, så använder jag Windows Vista, och har ni några kommenterar om det, bör ni avstå från att svara överhuvudtaget. Det har varit helt problemfritt för mig tills några veckor sedan, då två problem dök upp ungefär samtidigt.

För det första, så får jag ett felmeddelande nästan varje gång jag startar, och det är antingen "Motor för Schemaläggaren har slutat att fungera" eller "Utforskaren har slutat att fungera". Dessa kommer upp gång på gång, och det går iofs att ta sig vidare till en fungerande session (tja, ibland går det inte alls), men det känns som att det är något som bör åtgärdas i vilket fall.

Själva felmeddelandena i sig verkar vara tämligen unika, på grund av Microsofts idiotiska översättningar så får jag ju bara upp svenska resultat om jag söker på Internet, dvs nästan inga alls, och diverse andra sökningar jag försökt som "explorer crashing" och dylikt ger inget relevant. En lösning skulle kanske vara att installera om Windows, men då det verkar som att detta återställer en mängd inställningar och dylikt är det någonting jag vill undvika in i det allra sista.

Det andra problemet är ännu krångligare. Det verkar som att det var ungefär samtidigt som det började gå extremt långsamt att visa websidor på vissa domäner, faktum är att just detta forum och diskantforum.se är några utav dem, medans andra fungerar helt normalt. Det har inget med browsern att göra, då det är samma problem oavsett vilken browser jag använder. Men jag lyckades faktiskt hitta en lösning, delvis...

Jag fann så småningom att man kan skriva in följande kommandon:

netsh winsock reset catalog
netsh int ip reset reset.log hit

(det finns även några enklare versioner, de gör nog exakt samma sak.)

Då funkade de långsamma sidorna normalt, ett tag.... nästa dag var det tillbaks till det "vanliga" långsamma igen! Så har jag skrivit in kommandona, och diverse varianter på de igen, men nu gör det ingen skillnad längre, utan det går lika långsamt iallafall!

Jag misstänker att båda felen har med någon illvillig uppdatering att göra, eller iallafall med varandra att göra, men tyvärr är det mycket svårare att hitta någon information om sådana här saker än det borde vara :x

Är det någon som har någon aning om vad det är som hänt, eller åtminstone var jag skulle kunna fråga?
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Re: Windowsproblem-vad har hänt?!?

Inlägg av Taurus »

Vill bara meddela att jag också kör fabriksinstallerat Vista på ett par slit-å-släng brukslaptops, så du behöver inte känna dig ensam eller ursäkta dig ;-) Trots att OS:et inte är det vassaste så har det funkat problemfritt i en handfull år nu, så det får hänga med så länge burkarna lever. Har inte en aning om dock vad du kan ha råkat ut för :-/
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Just nu funkar det för övrigt problemfritt då jag lyckades få DOS-kommandona ovan att göra sitt jobb igen, men vi får se om problemet kommer tillbaks nästa omstart.

För övrigt verkar det som att felmeddelandena inte kommer upp när man "fixat" det som DOS-kommandona gör, vad det nu är, så problemen verkar helt klart ha med varandra att göra.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Uppdaterar du Vista eller är den grundversionen som du fortfarande kör.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

Hur länge sedan är det du senast gjorde en totalrensning av datorn? Alltså formaterade om systemdisken och ominstallerade windows och alla program?

Enligt egen erfarenhet så har windows en förmåga att bli otroligt mycket segare på alla fronter med tiden. Jag brukar sikta på en omformatering om året om det är en dator jag använder till mycket olika saker.
När datorn väl har börjat strula och sega ner sig så brukar det vara väldigt svårt, i stort sett omöjligt, att få fason på den igen.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

De senare uppdateringarna av Vista så fick man en ny sk validering av om man sas kör med riktig programvara. den var inte helt kry särskilt på datorer med företagslicenser.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Okej, det verkar iallafall som jag löst hastighetsproblemet en gång för alla och det var genom att helt enkelt byta DNS till en annan än Telias. Den jag använder för tillfället är Comodo, till stor del pga namnet :retar:

Det andra problemet, med den kraschande Schemaläggaren, hittar jag däremot ingen lösning på, men eftersom det inte påverkar användandet i övrigt får det vara så tills vidare.
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Jag ägnade just drygt en timme åt att gå igenom alla uppdateringar som installerats den senaste månaden, och det verkar som att det som orsakade hela problemet var en uppdatering från förra månaden som av någon anledning inte installerads ordentligt. Tyvärr verkar det som att återställa denna uppdatering inte löser alla problem iallafall, men det verkar iallafall vara på rätt väg nu!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Nyasu skrev:Jag ägnade just drygt en timme åt att gå igenom alla uppdateringar som installerats den senaste månaden, och det verkar som att det som orsakade hela problemet var en uppdatering från förra månaden som av någon anledning inte installerads ordentligt. Tyvärr verkar det som att återställa denna uppdatering inte löser alla problem iallafall, men det verkar iallafall vara på rätt väg nu!
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

En omstart senare, och det går fortfarande långsamt, och Schemaläggaren kraschar fortfarande.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

De kommandon du beskrev i början av tråden är även till för att resetta datorns tcp ip funktion om datorn upptäcker skadlig kod.
Då är min fråga om du har ett vettigt antivirusprogram och ett program som söker efter annan skadlig kod på datorn, spionprogram och liknande som gratisversioner av antivirusprogram inte upptäcker.
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Nu verkar det som allting ordnat sig till slut, tack vare en uppdatering som till slut gjorde sitt jobb.
Skriv svar