Tjärsnaps
- Basare
- Medlem+
Tjärsnaps
Är det någon som har något recept på hur man gör tjärsnaps? I vårt östra grannland finns ju en del färdiga produkter, Tervasnapsi och Jellona bl.a. som inte går att köpa från Systemet. Jag har planer på att lösa upp TervaLeijona i sprit men är det någon som gjort egen tjärblandning som kan delge ett beprövat recept?
- fieldflower
- Hedersmedlem
-
- Medlem++
Re: Tjärsnaps
De där tjärgodisarna är ju sjukt goda på nå konstigt vis, men en del i det goda är just konsistensen.. lyckas du få till den konsistensen på spriten är du hemma!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- fieldflower
- Hedersmedlem
- AlbinH
- VIP medlem
Tjärsnaps är väl en synonyn för träsprit..
Syn-onym... ujuj vad jag är vitsig i kväll!

Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
- JazzBassillen
- Medlem+
När snapsen är klar, kan man ha snapsprovning och jämföra den med köpesnapsen och träsprit.AlbinH skrev:Tjärsnaps är väl en synonyn för träsprit..
Lämpligen som blindtest.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
- engson
- Hedersmedlem
Blanda Gammeldansk och Jägermeister?
- AlbinH
- VIP medlem
+megaJazzBassillen skrev: Lämpligen som blindtest.

Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Blev ju sugen på att prova själv.
Men ingen okryddad sprit hemma, och inga tjärpastiller heller för den delen...
Men ingen okryddad sprit hemma, och inga tjärpastiller heller för den delen...
Medlem i PB50+
- Basare
- Medlem+
Hur menar du med konsistensen? Snapsen ska vara flytande och inte som små sega sockrade pastillerHirYoshima skrev:De där tjärgodisarna är ju sjukt goda på nå konstigt vis, men en del i det goda är just konsistensen.. lyckas du få till den konsistensen på spriten är du hemma!

Finns det överhuvudataget någon tjära i dessa? Lakrits- och/eller Salmiaksmak tror jag är lättare att få fram men tjäran tror jag uteblir i denna kombo.engson skrev:Blanda Gammeldansk och Jägermeister?
Jag mailade denna filur http://www.svartesoren.se/" onclick="window.open(this.href);return false; men det var slut.
I mitt googlande i ämnet hittade jag ett visdomsord som förtjänar att delas.
"Bastun hindrar mannen och tjäran trädet från att ruttna.
Där inte bastu, brännvin eller tjära hjälper, där är döden."
- Fredde79
- Medlem+
Som representant för det östra grannlandet kan jag meddela att det går utmärkt att lösa upp Terva-leijona i brännvin. Turkisk peppar används för den gamla klassiska salmiakvarianten, medan Fishermans Friend verkar vara mest på mode för tillfället.
(Själv föredrar jag dock Skåne eller OP i snapsglaset.)
/Fredde
Spela och tabba på VirtualBass!
- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
- Fender Jazz 1973
- Basare
- Medlem+
Kiitos vastaukestaFredde79 skrev:Som representant för det östra grannlandet kan jag meddela att det går utmärkt att lösa upp Terva-leijona i brännvin. Turkisk peppar används för den gamla klassiska salmiakvarianten, medan Fishermans Friend verkar vara mest på mode för tillfället.

Då blir det att prova lösa upp Tervaleijona då, har du någon aning om vilka proportioner som blir bra?
- Fredde79
- Medlem+
Njäe, har inte gjort sådana blandningar på länge, men jag skulle kanske pröva med ca en ask pastiller i en halvliter. Det är väl bäst att bara att ösa på tills man uppnår "angenäm styrka och smak".Basare skrev:Kiitos vastaukestaFredde79 skrev:Som representant för det östra grannlandet kan jag meddela att det går utmärkt att lösa upp Terva-leijona i brännvin. Turkisk peppar används för den gamla klassiska salmiakvarianten, medan Fishermans Friend verkar vara mest på mode för tillfället.
(Själv föredrar jag dock Skåne eller OP i snapsglaset.)![]()
Då blir det att prova lösa upp Tervaleijona då, har du någon aning om vilka proportioner som blir bra?

/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- fieldflower
- Hedersmedlem
Tycker alltid att "ju mer desto bättre" gäller sånt här...Fredde79 skrev:Njäe, har inte gjort sådana blandningar på länge, men jag skulle kanske pröva med ca en ask pastiller i en halvliter. Det är väl bäst att bara att ösa på tills man uppnår "angenäm styrka och smak".Basare skrev:Kiitos vastaukestaFredde79 skrev:Som representant för det östra grannlandet kan jag meddela att det går utmärkt att lösa upp Terva-leijona i brännvin. Turkisk peppar används för den gamla klassiska salmiakvarianten, medan Fishermans Friend verkar vara mest på mode för tillfället.
(Själv föredrar jag dock Skåne eller OP i snapsglaset.)![]()
Skär man ned dem i fina strimlor går det snabbare att lösa upp, och har man tålamod borde man få i försvarliga mängder.. Det ska helst bli lite trögflytande sisådär...
Medlem i PB50+
- Dansk_se
- Medlem
Jag köpte av Svarte Sören förut. Trevlig gubbe! Tyvärr gjorde jag misstaget att ge det till farsan i julklapp, så då hann man ju inte smaka...
Bas.