Klon istället för original?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Klon istället för original?

Inlägg av jisac »

Detta är ett riktigt i-landsproblem men jag behövde ändå lufta det. Det är ju ändå anledningen till varför vi är här ;)

Det finns ju väldigt många bra gamla pedaler som både är svåra att få tag i och när man väl hittar en kostar de skjortan. Det finns ju dessutom väldigt många bra nyare kloner som både är lätta att få tag i och inte kostar skjortan.

Jag funderar på om jag ska göra mig av med det gamla för att inte binda upp så mycket kapital som det så fint heter. Men gärna då till förmån för en bra klon. Det kanske ska läggas till att jag använder dem oerhört sällan.

Pedalerna jag funderar på är Ampeg Sub Blaster och Boss CE-1.

Sub Blastern har jag egentligen täckt upp med en OctaRay som gör det originalet gör men med bättre tracking.

Boss CE-1 är helt fantastisk. Mjuk, varm och heltäckande på något sätt. Det behövs varken kemiska eller organiska tilltugg för att få en att sväva iväg en smula när pedalen är på.

Jag rotade på nätet och fick fram att Retro-Sonic har en chorus som är gjord på samma krets som CE-1:an och på Youtube låter de likadant men prislappen är ju nästan densamma som den gamla Boss-pedalen.

Finns det andra Chorus-kloner som tangerar att låta som den gamla 2 kilo tunga CE-1?

...eller är jag helt ute och cyklar när jag ens tänker tanken på att göra mig av med originalen?

Fyll gärna på med fler kloner som är väldigt lika sina original.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Bullen
Medlem++

Re: Klon istället för original?

Inlägg av Bullen »

Jag tänker så här: Ett original är ju alltid mer eftertraktat och garanterat mer lättsålt om det kommer till den punkten att du MÅSTE sälja nåt p.g.a andra akuta utgifter t.ex. Skiljer inte prislapparna så mycket så finns ju egentligen ingen poäng med att byta, du får bara ett sämre utgångsläge om du vill sälja. Men om man ser till pedalens kvalitet och hur den låter så tror jag att många kloner gör jobbet lika bra och kanske bättre, beroende på tyckte och smak såklart, men visst får man väl lite placeboeffekt av att det står "rätt" på pedalen? En nybyggd klon kan både ha bättre komponenter och vara mer robust byggd utan plastdetaljer o.s.v. Det mesta som är kultförklarat har blivit det för att det på sin tid var unikt eller bättre än konkurrenterna, eller kanske marknadsfört av stora namn på något sätt. Är det coolt att äga en T-Ford? Som fan. Är en modernare bil kanske mer funktionsduglig? Ja. Är det värt att köpa något billigare som gör ett bättre jobb och som dessutom inte kräver år av letande för att finna? Tveklöst. Nu svävar vi iväg här men ja du fattar nog min onödiga och överdrivna jämförelse hehe :)

Testar man en fender och en squier i en butik tycker man sig alltid höra varför de skiljer sig i pris, gör man däremot ett blindtest glanshammar-style så kan mycket väl en HPD av squier och texas delar vara den självklara vinnaren. Har verkligen ingen erfarenhet att tala om kring pedalkloner o.s.v. men baserat på hur ens märkliga prylnörderihjärna fungerar så tror jag att detta är fallet med det mesta faktiskt. Bara en tanke!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Obs! Menar nu inte att allt gammalt är skräp eller att det inte finns original som faktiskt överträffar alla försök till kopior, syftar mer på den allmäna mäkeshysterin som råder i musikers värld! Och tro mig, jag är precis likadan!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag köper hellre en klon, om den är bra byggd. För mig är det en ekonomisk fråga främst. Men det finns ju flera aspekter av det hela.

Om vi tar dist/od/fuzz-pedaler till att börja med. Hur många av dessa är inte baserade på antingen en Tubescreamer eller en Fuzzface? Ska de betraktas som kloner även om originaldesignen kanske är något förändrad?

Många lite nyare så kallade boutique-pedaler är ju dessutom väldigt basic till sin uppbyggnad och design, samtidigt som de är väldigt dyra för vad man faktiskt får. Jag har inte lust att betala flera tusen kronor för en pedal som består av kanske 10-15 komponenter och gör något väldigt basic, t.ex. överstyr signalen.

Sen har ju jag PoorCadaver/Jonas, som kan bygga det mesta som är analogt till en mycket mer överkomlig kostnad än originalet. Och då får jag dessutom möjligheten att till viss del kunna påverka saker som modifikationer och design. Plus att jag kan föra en löpande konversation med byggaren och kunna beta-testa prylarna ordentligt. Jonas förstår dessutom vad jag är ute efter och kan bygga sånt som passar mig som handen i handsken. Det är ovärderligt för mig. Flera av de pedalerna som jag har är byggda av Jonas, och de är rena kloner på betydligt dyrare pedaler som dessutom är svårare att få tag på.
/Linus
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Kan nog tycka att eftersom du redan äger CE-1:an så kan du lika gärna behålla den, förutsatt:
1. Den fungerar tillfredsställande.
2. Du inte är i desperat behov av pengarna.

Om du gör dig av med CE-1 p g a någon av ovanstående och senare ångrar dig, kan du köpa en klon om:
1. Du inte anser dig ha råd med original och klonen låter precis lika bra/bättre.
2. Du inte hittar ett original.

Så resonerar i alla fall jag kring Ampeg Subblaster eftersom jag haft en sådan och ångrar försäljningen.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det jag inte förstår är alla kloner och boutiquepedaler som inte är ett dugg bättre än originalet men ändå kostar dubbelt så mycket som originalet...

Förutsatt att pedalerna tillverkas fortfarande alltså...

Eller en klon som kostar lika mycket som ett gammalt original...

Värdelöst.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Har tyvärr aldrig testat en klon som låter EXAKT som orignalet. Det är alltid nåt som saknas, även om det kan vara andra saker som är bättre (t.ex. mindre brus osv) men det blir aldrig samma grej för mig.

Har t.ex. tre stycken Boss FZ-3, sen skaffade jag en klon och den var inte alls som nån av mina original. Sen gillar jag inte true bypass heller, tydligen :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Kloner är kul,
och framför allt att bygga egna. Sedan jag hittade siten tagboardeffects, http://tagboardeffects.blogspot.se" onclick="window.open(this.href);return false; , för några veckor sen har det blivit tre pedaler och jag väntar på komponenter till en fjärde.
Bild
I mitten en bjfe arctic fuzz, kallar min arctic Explorer
Och till höger fairfield circiutry's the barbershop, kallar min the hairdresser, grym overdrive som svarar jäkligt bra på både anslag och pickup. Sag-ratten gör dessutom att den går från mild od till nåt som påminner on en en gatead fuzz.
Pris? Komponenterna kostar mig knappt 300:- per pedal, men det tar ju några timmar att löda, borra, montera och dekorera grejerna. Lyckligtvis har jag ganska gott om fritid och egentligen inga andra intressen än musik, så jag ser det som både lärorikt och ekonomiskt fördelaktigt att "sy mina egna kläder".
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
raydee
Medlem

Inlägg av raydee »

Snygga byggen!
Måste också hålla med om Barbershop, väldigt snygg o transparent od.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

Tack för alla tips och råd! Gott nytt år på er alla! :-D
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Skriv svar