Vad är fel på PB???

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Re: Sv: Vad är fel på PB???

Inlägg av Danne »

GurraG skrev:
Tripod skrev:För övrigt, finns det överhuvud taget någon kvar från -07 nu, eller har alla jagats bort?
Några är vi väl som är kvar, men för egen del känns det som att rätt mycket av det basrelaterade är avhandlat vid det här laget. Sen är det ju fullt naturligt med generationsväxlingar, däremot är det ju väldigt trist när folk (gamla eller nya) drar härifrån pga försämrat forumklimat.

Precis så är det för mig också.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Re: Vad är fel på PB???

Inlägg av Ente »

marcbass skrev:ifall alla som tycker så fruktansvärt illa om varandra hade träffats in real life så hade de inte varit nåt tjafs framöver..
Då hade folket läst av varandra och sen hade man vetat va de var för snubbe på riktigt o inte tagit allting så personligt..
:tummenupp:
En helt 'enkelt' väldigt vanlig situation i denna forum-tid. Så många vassa, arga, anonyma, internetkrigare det finns i alla forum. Det här gäller absolut inte bara PB, utan Flashback, Facebook, alla övriga bloggar och forum som finns. Har själv drivit en sajt som började som en liten 'mysgrupp' och som sedan eskalerade och blev löjligt opersonlig. Och som sagt - de som träffats irl hade en helt annan attityd sinsemellan (stavas det så?)... Skittrist men inte särskilt ovanligt... Ju fler det blir dessto mer försvinner 'vi-känslan'.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

anli skrev:Tråkigt när det bråkas, och att folk ledsnar på varandra. På internet försöker jag välja bort på ämnen och personer som stör mig.
Men för min del är Pratabas ett praktiskt ställe där man både kan få och i även i bland ge hjälp i diverse spörsmål.
Är inte här så frekvent längre, men skulle jag få problem så är jag säker på att få råd och tips
Samma här. Jag tittar nog i o f s in en kort sväng var eller varannan dag för att snabbt kolla "Basar säljes", men mycket mer blir det inte tyvärr. Det är synd, och aningen märkligt, att ett fåtal personer kan få hela den stora PrataBas-apparaten att svaja på det här viset. All repekt till de som jobbat som moderatorer men nu valt att lämna! Jag har själv haft den rollen i andra sammanhang och vet hur tidskrävande och dränerande det kan vara. Respekt också till Semborg för hans önskan att hålla forat så öppet och fritt som möjligt. En hedervärd inställning tycker jag, men det innebär självklart också risker - vilket vi ju ser en del bevis på nu... Att moderatorerna blir personligt påhoppade och trakasserade via mejl och telefon är dock fullständigt oacceptabelt och i den frågan skulle jag önska att Semborg gjorde ett statement. Moderatorer måste till i ett forum av den här storleken och dessa eldsjälar måste man värna om - inte bränna ut.

Så, nu har jag svamlat färdigt. Dags för något starkt... :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

marcbass skrev:ifall alla som tycker så fruktansvärt illa om varandra hade träffats in real life så hade de inte varit nåt tjafs framöver..
Då hade folket läst av varandra och sen hade man vetat va de var för snubbe på riktigt o inte tagit allting så personligt..

Rent generellt så håller jag med.
Dock så har ju båda två som de flesta stör sig på träffat delar av forumet vid flertalet tillfällen, i alla fall den som de flesta stör sig på för tillfället och de senaste 3(?) åren..

Så, rent generellt håller jag med som sagt, men i vissa fall verkar det inte hjälpa tyvärr.
Spelar ingen roll hur trevliga personer är irl om de beter sig som idioter igen på forumet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Grafen skrev:
Shit, vilket psykfall! :D Nästan så man kunde tro att vederbörande blivit kallad "pissråtta" i en tråd någon minut innan första samtalet men så kan det väl inte ha varit...

Nåväl, OM det nu skulle vara så att du (rent hypotetiskt förstås) kallat honom något, t ex "pissråtta", och sedan bett om ursäkt dagen efter eftersom du hade en dålig dag och dessutom umgåtts med vederbörande flera gånger under de efterföljande fem åren så hoppas jag det inte hindrar dig från att ta upp denna traumatiska upplevelse många gånger till. Jag menar, bara för att det är överspelat så betyder det ju inte att det är överspelat!

Nu är jag tyvärr inte moderator längre annars skulle jag ha bannat honom på livstid x2 samt gett honom kondylom. Häng ut fanskapet direkt! ;)

Jag undrade helt klart hur det stod till när det var då, hur det än är så tycker jag att "pissråtta" kanske inte är ett epitet som normalt sett får som påföljd telefonsamtal mitt i natten, men det kanske bara är jag... ;)

Kan dock tillägga att jag (vad jag kan minnas) inte haft några större problem med vederbörande efter incidenten och att jag faktiskt inte minns så mycket mer än återkommande samtal mitt i natten..
Inte för att jag träffat hen särskilt många gånger efter detta, men hen har alltid varit trevlig IRL! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

blackparkas skrev:
Grafen skrev:
Shit, vilket psykfall! :D Nästan så man kunde tro att vederbörande blivit kallad "pissråtta" i en tråd någon minut innan första samtalet men så kan det väl inte ha varit...

Nåväl, OM det nu skulle vara så att du (rent hypotetiskt förstås) kallat honom något, t ex "pissråtta", och sedan bett om ursäkt dagen efter eftersom du hade en dålig dag och dessutom umgåtts med vederbörande flera gånger under de efterföljande fem åren så hoppas jag det inte hindrar dig från att ta upp denna traumatiska upplevelse många gånger till. Jag menar, bara för att det är överspelat så betyder det ju inte att det är överspelat!

Nu är jag tyvärr inte moderator längre annars skulle jag ha bannat honom på livstid x2 samt gett honom kondylom. Häng ut fanskapet direkt! ;)

Jag undrade helt klart hur det stod till när det var då, hur det än är så tycker jag att "pissråtta" kanske inte är ett epitet som normalt sett får som påföljd telefonsamtal mitt i natten, men det kanske bara är jag... ;)

Kan dock tillägga att jag (vad jag kan minnas) inte haft några större problem med vederbörande efter incidenten och att jag faktiskt inte minns så mycket mer än återkommande samtal mitt i natten..
Inte för att jag träffat hen särskilt många gånger efter detta, men hen har alltid varit trevlig IRL! :D
Jag tror att både hen och hen kan ha varit rätt övertända när de satt och diskuterade dödsstraff över internet mitt i natten. ;)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Inte helt omöjligt!

Var det dödsstraff som diskuterades alltså?

Men pissråttor och dödsstraff... hur... Måste nästan försöka hitta det där....

Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Det kan ha handlat om vilken bandstavsprofil som var snyggast också. Hursomhelst så var det djävligt viktigt!!! ;)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Japp... sådant där brukar bli rätt viktigt när man sitter och tycker någon har fel på internet!!!

Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Jag högaktar Semborg och moderatorerna för det enorma jobb som lagts ner under åren. Dock borde två pers ha bannats för länge sedan. Visst dom har ibland förtjänt eller oförtjänt fått för mycket skit, men för forumets bästa borde det ha skett. Om man i nio trådar av tio gör sitt bästa för att mucka gräl har man inget här att göra, det skapades väl ett trevligt forum??
Jag strök precis dom två sista raderna jag skrev..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

kmo skrev:Jag strök precis dom två sista raderna jag skrev..
Inte för att jag vet vad du skrev, och jag är rätt nyfiken vad det var för smaskigheter, men :tummenupp: ändå. Ett gott exempel (som ibland borde utvidgas till de två senaste inläggen för att det ska få rätt verkan).
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hade jag personligen varit så rabiat att jag fått flera forumdeltagare från urtiden att hoppa av så hade jag själv insett vad jag håller på med och för det första tagit ett steg tillbaka och funderat över hur jag framställer mina synpunkter och i ett andra steg hade jag lämnat forumet.
Så pass vuxna är de flesta här på forumet att man borde inse när man mest är en belastning bidrar med mer osämja än glädje.

Jag är helt övertygad om att i alla fall den äldre av de båda skulle kunna funka på forumet EGENTLIGEN..
Det finns en hel del kunskap och bra saker, men det är när den yngre kommer på tal och detta eviga försvarande som det går snett + förstås i de trådar jag sällan läser där det i evigheter evigheter ska trätas och gnetas...

Jag är också helt övertygad om att den yngre av de båda aldrig kommer funka på forumet. Någonsin.

Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Mike skrev:Personligen är jag trött på att man i vissa fall kan bete sig precis hur illa som helst, utan konsekvenser.
Ibland har detta resulterat i en tempban, men genom meterlånga PM och enormt tjatande verkar allt vara glömt och förlåtet.
Detta sker i vissa fall gång på gång.

Min mening är att detta i huvudsak gäller två personer:
(Efter som jag nu har blivit tillskriven epiteten Fegis, konflikträdd, ögontjänare, en liten skit osv outar jag namnen)
Irbit och Inti.
Man kan var hur otrevlig som helst, istället för att backa och inse att man kanske inte kan rätta allt på hela Internet raderas/editeras det inlägg på inlägg så att det i slutändan ser ut som det är de andra som är de svarta fåren.
Det kan inte vara möjligt att två personer kan få en hel hög med, i mitt tycket mycket sansade personer, att bli fullständigt vansinniga helt utan anledning.
Då bråken t.o.m eskalerat utanför forumet har det dessutom gått alldeles för långt.
Det har försvunnit mycket bra personer och kompetens beroende på detta.

Detta har påpekats, men forumägare har en annan syn på saken.

Här är anledningen till mitt, och förmodligen alla andras, beslut att inte vara kvar.
Bra sammanställning Mike!
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Förbannat tråkigt, och förstår tanken bakom avhoppen. Själv blir jag nog kvar men som flera utav er säger så känns det mer som att man vänder sig hit i informativa syften istället, den sköna stämningen dog väl för ett par år sedan egentligen även om det gått i vågor från och till. De flesta man fattat tyckte för här inne under åren har man ju kontakt med på andra sätt nu och jag hoppas av hela min själ att basträffarna kommer fortsätta även i framtiden. Och att de många avhoppen härifrån inte påverkar uppslutningen där. Glanshammarträffarna och även de andra mindre träffarna är bland det mest fantastiska jag tagit del utav.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem

Inlägg av Bergmansson »

Nu är ju jag ju förstås ganska ny, (reggade förra året efter att ha lurkat en tid.) men jag har heller inte märkt av någon riktigt dålig stämning som skulle vara skäl för ett avhopp. Visst, kanske mysfaktorn har gått ned, men hur har jag kunnat missa de uppseendeväckande diskussionerna?
inber skrev:
olabola skrev:Det är sällan det skrivs nåt i OTplus..så det är nog inte där den mesta osämjan sprids..
Men vad är det då som är felet? Jag läser i stort sett allt som skrivs här, och få saker upprör mig. De flesta är ju hyggliga och vettiga.

Man kan ju möjligen bli lite upprörd över att Parkas ständigt frågar efter råd, men uppenbarligen aldrig verkar följa de råd han får... :wink:
Håller med inber, endast få saker som upprör mig också, vad beror det på?
Är jag för dålig på att läsa mellan raderna?
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

"Striden" mellan dom två sidorna har pågått i säkert 3-4 år. Nu har det eskalerat via Fb och även irl. Snabbt förklarat.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

kmo skrev:"Striden" mellan dom två sidorna har pågått i säkert 3-4 år. Nu har det eskalerat via Fb och även irl. Snabbt förklarat.
Det finns till och med nidnamn på de två lägren, TNT & TN2.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

Det förekommer mycket skitsnack, personangrepp, raljans och pajkastning från båda sidor, inte minst från dem som känner sig som offer och kränkta. Om alla backar ett steg och låter bli att röra upp gammal skit och gamla oförrätter så blir det enklare. Om man hela tiden ska hugga på allt och alla är det lika bra att lägga ner att prata bas och bara ägna sig åt att spela bas. Så enkelt är det. Men - om man framhärdar i lidande, orättvisa och martyrskap så får vi bara ännu mer elände. Lägg ner, förlåt varandra, ty vi vet icke vad vi gör o.s.v. Jag tänker inte svara på någon kommentar i denna tråd, utan ville bara säga vad jag tycker. Så här tycker jag. Och nej - jag vet inte vad som ligger i schismens forntid, och nej - jag vill inte veta det. Jag bryr mig inte. Andra får tycka vad de vill. Varför göra svårt när man kan göra enkelt?
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

bassmayhem skrev:Det förekommer mycket skitsnack, personangrepp, raljans och pajkastning från båda sidor, inte minst från dem som känner sig som offer och kränkta. Om alla backar ett steg och låter bli att röra upp gammal skit och gamla oförrätter så blir det enklare. Om man hela tiden ska hugga på allt och alla är det lika bra att lägga ner att prata bas och bara ägna sig åt att spela bas. Så enkelt är det. Men - om man framhärdar i lidande, orättvisa och martyrskap så får vi bara ännu mer elände. Lägg ner, förlåt varandra, ty vi vet icke vad vi gör o.s.v. Jag tänker inte svara på någon kommentar i denna tråd, utan ville bara säga vad jag tycker. Så här tycker jag. Och nej - jag vet inte vad som ligger i schismens forntid, och nej - jag vill inte veta det. Jag bryr mig inte. Andra får tycka vad de vill. Varför göra svårt när man kan göra enkelt?
Du har helt rätt, tyvärr har det ju inte funkat när det gäller en person. Har aldrig varit med om nåt liknande när det gäller att mucka gräl, hålla en eld vid liv osv. Han har ju fått som han vill nu när det gäller pb, tragiskt, han har ju ett eget trevligt forum att hållas på. Det som är mest synd är ju att mannen sitter på en väldig massa kunskap om bassism och musik i allmänhet. Jag skulle säkert gilla honom om vi skulle träffas irl.
För min del har det helt enkelt gått för långt när det gäller honom. Jag har lackat ur fullständigt, tröttnat, satt på ett stort ignorefilter. (Vilket kanske inte behövs längre, han sköter sig ju för tillfället som ett söndagsskolebarn. Kanske livrädd för att forumsägaren ska ändra sig.)
Ber om ursäkt för den bittra tonen, har som sagt tröttnat rejält...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Kan vi inte använda all denna energi till nåt väsentligt som att spela bas ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

B-Å Åhs skrev:Kan vi inte använda all denna energi till nåt väsentligt som att spela bas ?
Spela bas blir det ikväll.
Sorry, har som sagt lackat ur. Känns helt fel hur allting har landat.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bassmayhem skrev:Det förekommer mycket skitsnack, personangrepp, raljans och pajkastning från båda sidor, inte minst från dem som känner sig som offer och kränkta. Om alla backar ett steg och låter bli att röra upp gammal skit och gamla oförrätter så blir det enklare. Om man hela tiden ska hugga på allt och alla är det lika bra att lägga ner att prata bas och bara ägna sig åt att spela bas. Så enkelt är det. Men - om man framhärdar i lidande, orättvisa och martyrskap så får vi bara ännu mer elände. Lägg ner, förlåt varandra, ty vi vet icke vad vi gör o.s.v. Jag tänker inte svara på någon kommentar i denna tråd, utan ville bara säga vad jag tycker. Så här tycker jag. Och nej - jag vet inte vad som ligger i schismens forntid, och nej - jag vill inte veta det. Jag bryr mig inte. Andra får tycka vad de vill. Varför göra svårt när man kan göra enkelt?

Om du inte bryr dig så kan du ju skita i att kommentera i den här tråden också då alltså?
Speciellt inte om du inte vet vad det rör sig om. :D

Nej, det är aldrig ens fel att två träter så att säga, men det handlar om mer än pajkastning och raljans.

SKitsamma, det finns alltid en del som inte kommer förstå eller kommer skrika "sanlåda!!!" utan att veta vad som ligger bakom.

Pratabas har varit en plats värd att försvara med näbbar och klor, dvs Pratabas Pre Inti´s tillkommande till forumet.
Jag skulle tro att ALLA som ser forumet som mer än bara ett ställe för att söka information håller med om den saken.

Sedan har vi den andra parten. Som funkade jättebra pre inti´s första reggning vad jag kan minnas.
Men sedan ballade det ur.
Jag önskar att denne skulle kunna funka som det var från början då han har en hel del kunskap bla att dela med sig, men det blir liksom för mycket av det goda i var och varannan tråd.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

kmo skrev:
B-Å Åhs skrev:Kan vi inte använda all denna energi till nåt väsentligt som att spela bas ?
Spela bas blir det ikväll.
Sorry, har som sagt lackat ur. Känns helt fel hur allting har landat.

Be inte om ursäkt, det är väl självklart att man ska dryfta saker som inte känns bra?!
Det är så förbannat svenskt att sopa allt under mattan och ropa sandlåda bla bla bla...
Är så less på alla som blundar för problem...

Användarvisningsbild
mellanbror
Medlem

Inlägg av mellanbror »

Är inte alls insatt i turerna kring detta men i största allmänhet när diskussioner urartar beror det på att de flesta vill ha sista ordet. Eftersom bara en kan ha det så tar det ju aldrig slut och dessutom vill ju kombattanterna gärna bräcka varandra så tonläget höjs med tiden.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

mellanbror skrev:Är inte alls insatt i turerna kring detta men i största allmänhet när diskussioner urartar beror det på att de flesta vill ha sista ordet. Eftersom bara en kan ha det så tar det ju aldrig slut och dessutom vill ju kombattanterna gärna bräcka varandra så tonläget höjs med tiden.

Ja, och det fanns ju även i fornstora dagar bataljer som sagt, men de la sig oftast efter ett par dagar eller så och alla blev kompisar igen i nästa tråd...

Idag är det inte så.
De som bataljerar håller på i evighet och den ena sidan är, i mitt tycke, värre än den andra och folk blir pissed på rikgit, och folk blir kontaktade privat via telefon, via familjemedlemmar och andra som absolut inte har något med någon att göra blir kontaktade... Då har det gått för lång...

Låst