Momentanswitch till elkontran - hur?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Momentanswitch till elkontran - hur?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Har ett litet bekymmer då jag loopar live - elkontran börjar "spela" av sig själv av vibrationerna från medhörning och scengolv.
Man kan teoretiskt lösa det genom att ha en A/B-box på golvet eller dra av volymen, men loopandet är komplicerat nog som det är så ytterligare moment går knappt att hantera utan att gå i diket med framförandet.

Det jag funderar över är om man kunde sätta en momentanswitch på kontran så att man håller tummen på den med anslagshanden då jag spelar på den, men annars är den tyst.
Problemet är väl att det skall vara:
- Ganska slimma prylar för att inte störa spelandet
- Helst något slags "arm" till brytare så att det går att skifta läge nån cm
- Lätt-tryckt så man inte får kramp om man skall spela en liten stund.
- Fritt från störande klick vid i-/urkoppling.

Placering borde vara lagom ungefär i rundningen där "kroppen" börjar:
Bild

Vad har ni för idéer?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Momentanswitch till elkontran - hur?

Inlägg av fieldflower »

Typ nåt sånt här, men kommer det spraka och klicka en massa?
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... are-p36054" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Eller kanske denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -5a-p36031" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Tryck in en handuk, disksvamp eller nåt annat som dämpar strängarna när du inte spelar.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev:Tryck in en handuk, disksvamp eller nåt annat som dämpar strängarna när du inte spelar.
Har provat den modellen, men antingen dämpar det inte tillräckligt eller också påverkar det ljudet negativt då jag spelar.

Har nån riktigt elak ton som fortplantar sig från scenmonitor via stativet upp i kontran.
Även då jag spelar på den med bandet får jag dämpa vid spel runt F (alltså dämpa strängen jag spelar på) för annars ökar tonen upp till jetmotorvolym.
Infinite sustain på tonen F...

Egentligen vore det bra med brytare på gitarren också, men det känns lite mer ergonomiskt svårlöst...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Den ska inte vara på plats när du lirar, annars tror jag en A/B switch är mest praktiskt
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev:Den ska inte vara på plats när du lirar, annars tror jag en A/B switch är mest praktiskt
Till bandet funkar det med A/B, vilket jag redan kör med.

Men till loopandet blir det en switch för mycket att trampa på i helheten att trampa i och ur inspelning och uppspelning av 3 simultana loopar samtidigt som man spelar och sjunger olika partier och trampar i och ur inspelning av sången på rätt ställen.
På golvet finns det liksom redan 15(!) switchar och en vipp-pedal för att få allt att funka...

Det gäller ganska ofta att vara lite snabb i vändningarna för att hinna spela basgången också i versen innan det är dags för refräng där jag skall spela in enbart sång om det skall funka i resten av låten.
Jag har A/B-switchen inkopplad nu, men går i diket alldeles för ofta med den metoden.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Att du orkar ...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Du får göra en strängdämpare som sitter längst ner på halsen som du kan fälla upp mot strängarna
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev:Du får göra en strängdämpare som sitter längst ner på halsen som du kan fälla upp mot strängarna
Jo, men det skulle nog bli lite samma sak som jag funderar över att lösa elektriskt...
Det får inte vara så mycket handgrepp att fälla bort, så det skulle behöva vara något som man föser bort med handen då man intar spelposition.

Känns väl enklare med en switch...?
Jag har analyserat hur jag spelar och jag har tummen på samma ställe nästan jämt, och skulle enkelt kunna köra samma position i alla låtar.
B-Å Åhs skrev:Att du orkar ...
Det är skitkul!

Och då det funkar är det en riktig ögonbrynshöjare till trubadurandet.
Har hittills aldrig spelat utan att få positiva och nyfikna kommentarer som "hur spelade du bas samtidigt?", "hur sjunger du stämmor med dig själv?" och "tänk att du kunde spela den eller den låten!" (vilket såklart är låtar som inte funkar som trubadur annars).

Men på senaste giget gick det i diket några gånger just pga mitt lilla problem.
Basen började spela av sig själv, vilket fick en låt att krascha.
Så då fick jag dra av volymen på basen, vilket är svårt att komma ihåg och hinna med, både dra upp och dra ned, vilket fick fler låtar att krascha.
Och då blir man osäker öht och så funkar ingenting. Inge kul att stå i spotlight på scenen då!
Som tur är kan man ju "bara" trubadura resten så man är på säker mark.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

imponerande , själv tycker jag att det är tillräckligt svårt att bara spela bas
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev:imponerande , själv tycker jag att det är tillräckligt svårt att bara spela bas
Bara när det funkar...;)

Och bas spelar jag ju bara typ 4-8 takter per låt då jag loopar...:roll: :lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

fieldflower skrev:
B-Å Åhs skrev:Tryck in en handuk, disksvamp eller nåt annat som dämpar strängarna när du inte spelar.
Har provat den modellen, men antingen dämpar det inte tillräckligt eller också påverkar det ljudet negativt då jag spelar.

Har nån riktigt elak ton som fortplantar sig från scenmonitor via stativet upp i kontran.
Även då jag spelar på den med bandet får jag dämpa vid spel runt F (alltså dämpa strängen jag spelar på) för annars ökar tonen upp till jetmotorvolym.

Egentligen vore det bra med brytare på gitarren också, men det känns lite mer ergonomiskt svårlöst...
Får jag föreslå en equalizer med vars hjälp du dämpar frekvenserna kring ditt F?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

JazzBassillen skrev:
fieldflower skrev:

Får jag föreslå en equalizer med vars hjälp du dämpar frekvenserna kring ditt F?
En utmärkt lösning på ett annat problem...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Okej, så här då;
Din bas står på ett stativ, va?
Har det tre ben?
I så fall gör du en liten låda med med in och utkontakter för instrumentkabel
och Classes mikrobrytare vars hjularm sticker ut ur lådan.
Denna fäster du flinkt på ett av benen så att hjularmen vilar mot golvet.
När du sen ska spela rätar du upp basen så att benet i fråga lättar från underlaget.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

JazzBassillen skrev:Okej, så här då;
Har det tre ben?
När du sen ska spela rätar du upp basen så att benet i fråga lättar från underlaget.
Fast det innebär ju att jag måste bära upp kontran hela tiden jag spelar, och släpper jag efter för att byta grepp blir det väldans tyst.

Men rent elektriskt är din lösning samma som min - en momentanswitch som bryter (i din lösning) eller sluter (i min lösning).

Funkar det med vilken switch som helst eller utsätter man sig för brum och skit då? Classes mikrobrytare... Måste kikas på.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

http://www.clasohlson.com/se/Mikrobrytare/Pr364767000" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar ju rätt bra...
Då borde man kunna få till placering och vinkel på brytararmen så det blir naturligt att hålla in den då jag spelar.
Men jag fattar inte om den är momentan... Det står ju "växling" så viss risk att det inte är riktigt rätt pryl...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

fieldflower skrev:
Har det tre ben?
Fast det innebär ju att jag måste bära upp kontran hela tiden jag spelar, och släpper jag efter för att byta grepp blir det väldans tyst.

Men rent elektriskt är din lösning samma som min - en momentanswitch som bryter (i din lösning) eller sluter (i min lösning).

Funkar det med vilken switch som helst eller utsätter man sig för brum och skit då? Classes mikrobrytare... Måste kikas på.
Jo,men vanliga ackekontror står bara på en stackel och måste bäras upp hela tiden.
Så är även fallet med min EUB, som på baksidan har ett magstöd.
Finns det inga såna möjligheter på din bas?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

JazzBassillen skrev:
fieldflower skrev:
Har det tre ben?

Jo,men vanliga ackekontror står bara på en stackel och måste bäras upp hela tiden.
Så är även fallet med min EUB, som på baksidan har ett magstöd.
Finns det inga såna möjligheter på din bas?
Jodå, men då jag loopar har jag hela tiden gitarren om halsen, och får sträcka mig lite efter kontran för att loop-pedale måste få plats nånstans också.
Känns som för stor felrisk...

(Ergonomin på golvet ÄR ett problem - skulle behöva specialtillverka stativ till kontran som inte sticker ut åt nåt håll utan är mer av en platta jag kan ha loop-pedalen på. Men det är ett separat problem...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Först och främst bör du nog koppla så att signalen kortsluts (inte bryts). Det är antagligen också en bra idé att shunta med ett motstånd i storleksordning Mohm för att hålla DC-nivån nära noll i spelläge. Du kan även behöva skärma hela brytaren och dra skärmade kablar.

Kolla också att utgångssteget i ev. förförstärkare kan klara kortis. Torde bara vara ett problem om du spelar med kortsluten utgång. Ohms lag, I = U / R. I fallet att det inte redan sitter där, prova med minst 100 ohm, eller kanske hellre 1 kOhm i serie med utgången (om det inte påverkar ljudet).

Edit:
Jag kom att tänka på att det inte är någon bra idé med motstånd på utgången, något som inte spelar någon roll om man kopplar så för att effektivt shunta bort signalen mellan stegen inne i en förstärkare. Här är det ju en kabel som skall drivas och kabelkapacitansen leder som bekant till diskantförlust. En kort kabel kan möjligen fungera.
Senast redigerad av Riboe den ons 22 jan 2014, 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Vad säger du om en contraption med fotocell, typ som man har vid pisserännor?
Tomtefaen
Medlem

Inlägg av Tomtefaen »

Kanske dum tanke, men kan du inte använda en multilooper? Har ingen erfarenhet, men vill minnas att jag sett loopare som kan hoppa mellan olika loopar via stampknappar. Så kan du spela alla loopar du behöver i början, sen dra av volymen och börja med guran. Fast kanske inte blir lika coolt då... :P

Tror även att jag har sett loopare som kan mutea inputen. Eller så drar du ner dry-signalen genom looparen till låg nivå.

En annan möjlighet är kanske att sätta en tyngd på foten... Högre massa bör sänka resonansfrekvensen.

Sent from my iPad using Tapatalk
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Tomtefaen skrev:Kanske dum tanke, men kan du inte använda en multilooper? Har ingen erfarenhet, men vill minnas att jag sett loopare som kan hoppa mellan olika loopar via stampknappar. Så kan du spela alla loopar du behöver i början, sen dra av volymen och börja med guran. Fast kanske inte blir lika coolt då... :P

Tror även att jag har sett loopare som kan mutea inputen. Eller så drar du ner dry-signalen genom looparen till låg nivå.

En annan möjlighet är kanske att sätta en tyngd på foten... Högre massa bör sänka resonansfrekvensen.

Jag har en multilooper, en Boss RC-300...;)

Kort(?) beskrivning:
Då jag loopar har jag elkontra, gitarr och sångmick inkopplade i en 3-kanalig loop-pedal (och sången går dessutom rakt ut förbi loop-pedalen).

Då jag spelar in loop går kontra och gitarr in, men sången bestämmer jag med en vipp-pedal om den skall spelas in eller bara gå förbi.
Då jag bara spelar upp, eller kanske inte kör loop alls, går gitarr, bas, sång ut också, så jag kan spela t.ex. gitarrsolo till en snurrande slinga, eller riva av en ren trubadurlåt utan att koppla om nånting.

Exempel: Working class hero
1. Spela in gitarr till första versraden på kanal 1. Sången spelas inte in.
2. Spela in bas till andra versraden (men start blir såklart nån takt in) fortfarande på kanal 1.
3. Avsluta basinspelningen på tredje versraden och preppa inspelning på kanal 2 för refräng.
4. Sjung första refrängraden med inspelning på kanal 2.
5. Sjung överstämma på andra refrängraden med inspelning på kanal 2.
6. Stoppa kanal 2 och fortsätt med 2:a versen utan att spela in sång, och kanske lägga till något slags trumkomp (gitarrbonk e.dyl.)
7. Sätt på kanal 2 och lägg på ytterligare stämmor på refrängen, och kanske nån tremologitarr e.dyl.
o.s.v.... kanske nåt gitarr- eller munspelsolo nånstans.
8. På slutet skall det vara lite annan refräng, så den spelar jag in, och lägger sedan stämma på på kanal 3.

Detta sker såklart utan avbrott medan låten löper på, så första versraden är ren trubadur, och bortåt 2:a refrängen är det fullt band (gitarr, bas, trumkomp, 4-stämmig sång, soloinstrument).

Det är för mig en principfråga att allt görs live på stället, dvs inga förinspelade bakgrunder.
Pang på rödbetan. Tack och förlåt.
Och det måste vara bra flyt i framförandet så att loopandet frammanar "hur sjutton gjorde trubaduren det där??" istf "vilken tid det tar!"
Medlem i PB50+
Tomtefaen
Medlem

Inlägg av Tomtefaen »

Imponerande! Får ju min tänkta trubadurduo att blekna vid sidan av din enmansorkester. :D

Rekommenderar dock att du provar tyngden, om det går. Det bör avhjälpa de vibrationer som fortplantar sig via golvet. Ju tyngre vikt desto lägre resonansfrekvens. Detta är principen bakom jordbävningsskydd.

En sträng med annat drag kommer också att ändra resonansfrekvensen, även om stämningen är densamma. Om jag minns rätt ger lägre drag en lägre frekvens.

Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Tomtefaen skrev:Imponerande! Får ju min tänkta trubadurduo att blekna vid sidan av din enmansorkester. :D

Rekommenderar dock att du provar tyngden, om det går. Det bör avhjälpa de vibrationer som fortplantar sig via golvet. Ju tyngre vikt desto lägre resonansfrekvens. Detta är principen bakom jordbävningsskydd.

En sträng med annat drag kommer också att ändra resonansfrekvensen, även om stämningen är densamma. Om jag minns rätt ger lägre drag en lägre frekvens.

Nädå, trubadurduo är skitkul!
Körde lite sånt för några år sedan, men kumpanen flyttade... :cry:
Fantastisk respons man får med gitarr och bas och stämsång.
Vi körde dessutom munspel på munspelshållare bägge 2, och turades om att sjunga lead/kör så det gick att göra rätt kul kombinationer... Jag körde antingen gitarr eller ackebas beroende på låt.

Jo, en tyngd kan nog mildra problemet, men frågan är om det eliminerar det...
Det blir liksom alla-strängar-på-en-gång-muller, så det är inte bara en frekvens som fuckar upp.
Lite av problemet är såklart att jag måste ha ganska högt i monitor då jag spelar, men jag MÅSTE höra gitarrspelet väldigt väl om jag inte skall gå i diket med efterföljande partier.
Medlem i PB50+
Skriv svar