Holy Shit!! (Mesa Fluxdrive content....)

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Re: Holy Shit!! (Mesa Fluxdrive content....)

Inlägg av Hågge »

Aslan skrev:Kan man få en utlåtande efter gårdagen rep, Hågge?
Eller sitter halsfluxen i för mycket?;)
Ha ha.. ja jag har åkt på värsta fluxan!
Jag har dragit på att återkomma i ämnet, jag vet, inte glömt. Måste liksom testa mer själv för att på ett målande sätt beskriva varför jag hade denna pedal påkopplad hela repet och varför den kommer att stanna :D

Men så här ungefär: kom till repet med den där pirrande förväntansfulla känslan ni vet. Jag var där lite tidigare för att få testa ordentligt själv.
Men det blev inte mer en att snabbt koppla upp den bredvid "Agron" och" B3k" för en snabb ABC test. Svårt att avgöra exakt skillnaden, dom låter alla bra på sitt sätt. Men ställde in den på full bas, typ noll diskant, kvart i gain och kvart i level.. typ.
Sen dundrade gänget in och öronpropparna i, övriga bandmedlemmar är som ni vet inte intresserade av "basisters Od bryderier :D . Körde igång och jag var mycket nöjd på detta plan. Den trycker fram midden på ett bra sätt, men det gör ju Aguilar prylarna också :hmm: vad var det då? det var ju inte direkt hårigt? eller? den boostade liksom något på något sätt som var bra, eller blev det bara högre?? vilket alltid känns bra!!... Ja ni hajjar? eller?

Hur som haver så lät det bra och svarade bra både med aktiv Reflex och passiv P-bas. Återkommer med fler detaljer, eller är det bara " kejsarens nya kläder prylen" eller kanske "flavour of the month" Men kul är det, man har ju jagat den perfekta od/ disten i 25år, så varför sluta nu :)

vad säger du om den själv Aslan? och ni andra förståss!
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Hade rep nr 2 med denna ikväll. Och det är verkligen en bra pedal för lätt Od, helt perfekt faktiskt. Den har ett perfekt fräs på toppen och en fokuserad kattingtrudemix- mid och ett härligt fös.
Det tackar vi för Parkas :tummenupp:

Till salu: B3k och en Agro :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Men, det är ju en gurapedal... ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hågge skrev:

Synd att du redan har en Flux, hade kunnat byta en mot nån av dina pedaler! :D

(Inte min egen alltså, men jag har behov av en elakare od till andra bandet...)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

bjelkeman skrev:Men, det är ju en gurapedal... ;)
Jag vet! det suger lite :)
(Men jag har faktiskt spelat in en hel platta med en Boss Ds-1a ( gurapedal) när jag tänker efter. Thomas Skogsberg proddade den plattan och jag tror alla basister och gitarrister måste ha en sån när han får bestämma)
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

blackparkas skrev:
Hågge skrev:

Du kan ju få låna någon av dem om du vill?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hågge skrev:
blackparkas skrev:
Hågge skrev:

Hehe, B3K:an hade varit kul att testa ordentligt iofs!
Aguilaren har jag haft. 2 st. :D

Men låna känns dumt. Bättre att ta hem egna! :D
B3k är iofs lite smålurigt..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

blackparkas skrev:
Hågge skrev:
blackparkas skrev:
Hågge skrev:

Hehe, B3K:an hade varit kul att testa ordentligt iofs!
Aguilaren har jag haft. 2 st. :D

Men låna känns dumt. Bättre att ta hem egna! :D
B3k är iofs lite smålurigt..

Pm:a din adress så skickar jag B3k:an. Om du gillar den så löser vi det på något sätt :tummenupp:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nä, lugn å fin nu! :D

Har inte råd med några sådan utsvävningar just nu så det känns som att det är bäst att låta bli för tillfället.... :D

Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

blackparkas skrev:Nä, lugn å fin nu! :D

Har inte råd med några sådan utsvävningar just nu så det känns som att det är bäst att låta bli för tillfället.... :D
Du vet var den finns :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Du ä toppen du Hågge!

Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

blackparkas skrev:Du ä toppen du Hågge!
Du med Parkas :tummenupp:
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Ett ljudklipp med fluxen! Verkar som det ändras eq med footswitch, båda inställningarna låter dock jäkligt bra. Särskilt för att vara aktiva mickar. Den senare EQ:n låter bäst, sjukt bra dist.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=vbvMDmCblI4[/youtube]
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+

Inlägg av Grundström »

Jaha var in och testade på 4-sound igår. Blev tvungen köpa en jag med.......
//Emil
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hahahaa! :D

Användarvisningsbild
Trollis
Medlem

Inlägg av Trollis »

Hågge skrev:
Jag har dragit på att återkomma i ämnet, jag vet, inte glömt. Måste liksom testa mer själv för att på ett målande sätt beskriva varför jag hade denna pedal påkopplad hela repet och varför den kommer att stanna :D

Men så här ungefär: kom till repet med den där pirrande förväntansfulla känslan ni vet. Jag var där lite tidigare för att få testa ordentligt själv.
Men det blev inte mer en att snabbt koppla upp den bredvid "Agron" och" B3k" för en snabb ABC test. Svårt att avgöra exakt skillnaden, dom låter alla bra på sitt sätt. Men ställde in den på full bas, typ noll diskant, kvart i gain och kvart i level.. typ.
Sen dundrade gänget in och öronpropparna i, övriga bandmedlemmar är som ni vet inte intresserade av "basisters Od bryderier :D . Körde igång och jag var mycket nöjd på detta plan. Den trycker fram midden på ett bra sätt, men det gör ju Aguilar prylarna också :hmm: vad var det då? det var ju inte direkt hårigt? eller? den boostade liksom något på något sätt som var bra, eller blev det bara högre?? vilket alltid känns bra!!... Ja ni hajjar? eller?

Hur som haver så lät det bra och svarade bra både med aktiv Reflex och passiv P-bas. Återkommer med fler detaljer, eller är det bara " kejsarens nya kläder prylen" eller kanske "flavour of the month" Men kul är det, man har ju jagat den perfekta od/ disten i 25år, så varför sluta nu :)

Hur skulle du beskriva skillnaden mellan Fluxen och B3K?

Går själv i tankarna att skaffa en B7K just för OD:n och att den har inbyggd DI men man blir ju fundersam när man hör så mycket bra om fluxen. :)
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Trollis skrev:
Hågge skrev:

Hur skulle du beskriva skillnaden mellan Fluxen och B3K?

Går själv i tankarna att skaffa en B7K just för OD:n och att den har inbyggd DI men man blir ju fundersam när man hör så mycket bra om fluxen. :)

Oj.. det är så svårt, för mig, att beskriva men.. Fluxen kommer fram bättre i "möljet" tycker jag. B3k:an har ju enligt mig oändligt fler möjligheter, och går säkert att ratta i närheten om man jobbar lite. Fluxen har ett bra " always on" ljud, en genomträngande od, utan att bli fult hård, med en "öppen o snyggt finkornig karaktär".. ja så skulle jag nog beskriva den :)
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Har turnépremiär ikväll. Tog med Fluxen mest för lite extra drive ibland. Vår ljudtekniker älskade pedalen så mycket så nu har den uppgraderats till alltid-på-pedal:)
Så vill ni höra en Flux in action så kom till Tivoli i Helsingborg ikväll:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Aslan skrev:Har turnépremiär ikväll. Tog med Fluxen mest för lite extra drive ibland. Vår ljudtekniker älskade pedalen så mycket så nu har den uppgraderats till alltid-på-pedal:)
Så vill ni höra en Flux in action så kom till Tivoli i Helsingborg ikväll:)
Låter som ett kul gig :) Kör hårt, tyvärr kan jag inte komma.
Användarvisningsbild
Calle M
Medlem

Inlägg av Calle M »

Vart snyggt och bra ljud du hade där igår ! :-)
Ibanez SR705tk x2st, Fender Jazzbass Special-86,Spector NS -98, Yamaha RBX375
Peavey VB-3 ,EBS TD660, 2xTks 2128 ,Mxr M80di, VT-Bass, Line6 G-50
https://www.facebook.com/ScandalCircus" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=-XFYoyexe9Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Calle M skrev:Vart snyggt och bra ljud du hade där igår ! :-)
Tack:) Kul att det är nån mer än jag bryr sig om basljudet:)
Det som gick ut i PAt igår var faktiskt bara Bas->Fluxen->DI. Stärkaren var inte mickad ens. Även om det var bra tryck från stärkarn på scen:)
Som sagt förut: Tack Parkas för tipset:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Aslan skrev:
Calle M skrev:Vart snyggt och bra ljud du hade där igår ! :-)
Tack:) Kul att det är nån mer än jag bryr sig om basljudet:)
Det som gick ut i PAt igår var faktiskt bara Bas->Fluxen->DI. Stärkaren var inte mickad ens. Även om det var bra tryck från stärkarn på scen:)
Som sagt förut: Tack Parkas för tipset:)
Underbart! du har kört den i SKARPT läge och det funkade bra :tummenupp: . Själv testar jag den live på onsdag och är fylld av förväntan :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag har också kört den i skarpt läge... :D

Fantastiskt sjukt bra pedal.

Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

blackparkas skrev:Jag har också kört den i skarpt läge... :D

Fantastiskt sjukt bra pedal.

Skönt att höra :D känns betryggande :tummenupp:

Edit; Du säger väl till om du spelar i närheten av Stockholm!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Nu har jag haft tid att packa upp Fluxdriven och jämföra lite. Jag har en Darkglass B7K (vilket är som en B3K som Hågge sålde efter att ha provat Fluxen, men med preamp funktioner och DI) och en Darkglass Vintage att jämföra med. Allt gjordes i vardagsrummet med en aktiv Ibanez RB960 och en passiv Ibanez RB850, in i en Ibanez P5110 stärkare med allt rakt.

Först så kan jag konstatera att Fluxen är inte samma sak som en Vintage, den är modernare i ljudet och Vintagen är mer.... vintage i ljudet. Så det är inte så meningsfullt att ta det vidare kanske. Båda ger bra ljud men på olika sätt.

B7K:an och Fluxdriven tycker jag påminner ganska mycket om varandra. Det som förvånade mig när jag pluggade in den var att de pratas endel i denna tråden om att Fluxdriven inte tar någon bas. Och det är nog sant, med basratten på kl 15 (nära max) eller högre så gör den nog inte det. Men den framhäver midden så mycket så att när man slår på den så känns det som den tar bas.

Hur står den sig mot en B7K då?

I mitt lilla test så är tycker jag att Fluxen låter mer nasalt middigt än vad B7K:an gör i en test omgivning. Det är nödvändigtvis inte en dålig sak. Så som jag spelar B7K:an (bas kl.14, diskant kl.10, lågmid kl.14, högmod kl.14, attack på boost, grunt på fat, blend kl.10, drive valfritt) så känns det som om B7K:an är aggressivare, har mer bas (utan att på något sätt vara scoopad), tydligare mid och känns snärtigare. Basen framhävs bättre än i Fluxen.

Men, om man spelare i en mix med bandet, så vet jag att solo ljudet nästan alltid är fel ljud. Fluxen känns lite mindre aggressiv och lite mer nasal, men det kan nog vara riktigt bra (i repan så har jag normalt M9:an med mer mid inställt), så jag är van vid ordentligt mid.

Fluxen känns som den har ett rätt bra ljud rakt igenom. Den känns som den är 2/3 av vad är en B7K är i ljudet jag letar efter, till 1/3 av priset. (Sen har ju B7K många mer möjligheter, men jag brukar ratta in ett ljud och sen låta den vara.)

Jag tror inte att den ersätter min B7K, men Fluxen känns lite som ett billigt enpedalsbord. Man skulle kunna ha med den i jackfickan och bara ha den. Som Aslan sa, bas->flux->DI = :mrgreen:

Fluxen stannar nog den med. Har inte möjlighet att prova i repan på ett tag så den får vara kvar till mer rep/live möjligheter kommer för att prova den.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar