Basbyggningsprojekt!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Samuel
Medlem

Re: Basbyggningsprojekt!

Inlägg av Samuel »

Stewmac ringde just och berättade att det inte bara var mina två greppbrädor det var fel på utan något med maskinen som sågar spåren, så då vet jag att jag har jag har mätt rätt trots allt.. det var skönt att få det bekräftat

Men nu är jag greppbrädslös, suck.. :cry:

Någon som har testkört gmf's GB (http://gmf.jetshop.se/greppbrada-bas-24 ... alsearch=1" onclick="window.open(this.href);return false;)??

Eller är det någon som har något annat förslag på var jag kan få tag på en bräda med spår?
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Hallå! Mycket tid har gått bort de sista veckorna, har ju haft greppbrädesstrul så nånting! två greppbrädor från stewmac har jag fått som har varit dåligt skick. Förväntade mig mer.. en greppbräda är väl ok att den är off men att den andra ser likadan ut.. fyyy! Beställ inte färdigutsågat greppbräda från stewmac!

För drygt en vecka sedan skickade jag efter en från lmii; fick välja trä (finns många sorter att välja mellan!), radie, antal band och skallängd.. Tog emot denna idag, och denna verkar vara i skick, äntligen!! förutom att banden verkar sitta där dom ska tog jag mig en titt från sidan för att se hur mycket den slagit sig. Den är i princip spikrak, och jag insåg då skillnaden på greppbräda och greppbräda.. Båda från stewmac har varit böjda som bananer

Även om jag har strulat med greppbrädor har projektet rullat på i sakta gemak.. Jag har färdigställt ritningen och börjat bygga kroppen......

Bild
Jag har gjort fräsmallar för mickar, elektronik och för kroppen, och så har jag tagit ut al och valnöt i rätta dimensioner

Bild
Har limmat ihop albitarna som ska vara botten, och här har vi toppen i valnöt på limning

Bild
Blev inte nöjd med planhyvlingen av albiten så jag testade att handhyvla denna till perfektion

Bild
Väl nöjd med hyvlingen, centrerade jag dessa och slog in två spikar för att jag enkelt ska kunna föra bitarna ihop vid limningen och slippa den stora limkrisen

Bild
Använder en fanerpress vi har på skolan för att foga ihop kroppen, imorgon får vi se hur resultatet blir!!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Inlägg av Håcke »

Wow!
Vilka grejer du har och hur sanslöst seriöst är inte det där!
Bra jobbat!
Ska bli kul att se fortsättningen.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Tack håcke!

idag har jag sågat en scarf joint till huvvet och halsen mha en jigg och justersåg, snittet blev nästan perfekt.. en liten liten flisa käkade sågen upp, vilket gör att ytan är inte helt plan

antingen limmar jag dit en flisa eller nå faner och putsar ner till rätt nivå eller.. så gör jag ett nytt snitt på huvudet i justersågen, saken är den att jag är tvungen att ha fingrarna farligt nära bladet för att hålla bashuvudet stadigt mot jiggen, jag tror säkert att jag klarar av att göra det och det hade gått så sjuuukt mycket snabbare, men det krävs lite kyla..

funderar om man kanske ska limma fast biten i jiggen, eller försöka tvinga fast den på nåt annat sätt

något tips?

här ser ni den jädrans lillflisan..
http://postimg.org/image/6zog985l7/

och här e jiggen, som går så nära bladet
http://postimg.org/image/hjlc345cn/
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

En tid sedan jag skrev.. har inte orkat uppdatera :) nu gör jag en kortis i alla fall -->

http://s18.postimg.org/6n09ucl2h/DSCN9748.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
ihoplimningen av fogen för fleeera veckor sedan...

http://s23.postimg.org/ehtmq4cbf/4_Juni_42.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
sen har jag inte så mkt bilder upptäckte jag, fram tills idag då jag har suttit med fönsterbrädan som arbetsbänk och försökt hyvla till en rak baksida på halsen! för att senare ha ngt att utgå ifrån då jag börjar forma profilen
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Här är nöten jag gjort av buffalohorn (tror jag det var)

Bild

Och äntligen, prisa gud... Basen ligger på tork efter första omgången linolja!!

Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Samuel skrev:Tack z!

Lite frågor.. Är det någon som har någon erfarenhet av att använda björk till kroppen?

Har ni någon åsikt om skillnaden i ljud mellan laminerad- och solid kropp?
Jag byggde en sexsträngad Jazzbas i tätvuxen 60-årig Norrbottensbjörk för 13 år sedan. Materialet är lättbearbetat och väldigt ljust i kulören. Halsen kom från en slaktad bas av ett föraktat fabrikat; dock var denna hals riktigt, riktigt bra med alla mått mätt. Förutom namnet, då. Basen fick en otroligt "pianolik" klang; den bor numera i en studio i Skåne, där den har det bra.
]Bild

Apropå solid eller ihålig kropp: Min gamla J'78 hade världens bästa klang, men gick inte marklyfta så den fick aldrig klinga. Den fick en ny urfräst askkropp med björktopp; klangen förändrades, den blev mörkare och mer P-lik, men den går numera marklyfta och får klinga vackert...

Före:
Bild

Efter:
Bild

(Nix! Q-Tuner är inte kvar - de är sålda och borta. Den fick EMG igen.)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Roger Hedin skrev:Efter:
Bild
Vilken otroligt tjusig kropp, basen alltså ;-)
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Aight! Basen blev färdig tidigare i sommras men har nu tagit lite bilder på den! Jippi!

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Snygg!
Bra jobbat.

Utseendemässigt på minner den mig lite om Westone Thunder Jet, en bas jag ibland ångrar att jag inte har kvar.

Bild
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Fasen va jäsig! Gillar designen asmycket.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Den blev riktigt cool!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Inlägg av Håcke »

Grymt bra gjort!
Snygg!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: Sv: Basbyggningsprojekt!

Inlägg av Phear »

hitman skrev:
Roger Hedin skrev:Efter:
Bild
Vilken otroligt tjusig kropp, basen alltså ;-)
Ja den var nog bland de snyggaste jag sett! Är det en bit björk som top, Roger?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar