Welcome to a brave new world.

Det finns till PC-padda med.Roger Hedin skrev:Och jag antar att dator då betyder Mac, vilket innebär att jag fortfarande är lika b*ttf*cked...Eagle Hazze skrev:Det finns appar (host) program som gör paddan till en portabel hårddisk när den kopplas till en dator. via USB. Då kan man flytta filer,lagra filer på padda- dator. Det är en tråkig begränsning som är problematisk att paddan inte kan på ett mer normalt sätt spara filer.
Tack för den upplyftande upplysningen, Eagle Hazze! Nu behöver jag kanske inte sälja fanskapet billigt.Eagle Hazze skrev:Det finns till PC-padda med.Roger Hedin skrev:Och jag antar att dator då betyder Mac, vilket innebär att jag fortfarande är lika b*ttf*cked...Eagle Hazze skrev:Det finns appar (host) program som gör paddan till en portabel hårddisk när den kopplas till en dator. via USB. Då kan man flytta filer,lagra filer på padda- dator. Det är en tråkig begränsning som är problematisk att paddan inte kan på ett mer normalt sätt spara filer.
Vad är det du vill göra?Roger Hedin skrev:Och jag antar att dator då betyder Mac, vilket innebär att jag fortfarande är lika b*ttf*cked...Eagle Hazze skrev:Det finns appar (host) program som gör paddan till en portabel hårddisk när den kopplas till en dator. via USB. Då kan man flytta filer,lagra filer på padda- dator. Det är en tråkig begränsning som är problematisk att paddan inte kan på ett mer normalt sätt spara filer.
Är helt enig.inber skrev:Vad är det du vill göra?Roger Hedin skrev:Och jag antar att dator då betyder Mac, vilket innebär att jag fortfarande är lika b*ttf*cked...Eagle Hazze skrev:Det finns appar (host) program som gör paddan till en portabel hårddisk när den kopplas till en dator. via USB. Då kan man flytta filer,lagra filer på padda- dator. Det är en tråkig begränsning som är problematisk att paddan inte kan på ett mer normalt sätt spara filer.
Min egen erfarenhet är att man blir lätt förvirrad i början om man är van vid en PC, där man måste mikro-managera allt, eftersom en PC inte är speciellt smart eller hjälpsam. Prova först och se om du verkligen behöver flytta en massa filer fram och tillbaka.
Jag har en hyfsat komplicerad kontorsmiljö i hemmakontoret med egen server, VPN-kopplingar mot företagets intranät, flera parallella Wifi-zoner osv. Utifrån det så uppstod direkt ett "behov" i mitt huvud av att styra paddan och veta en massa saker om var den lagrar saker.
Men det var då.
För om jag tittar på hur jag verkligen använder paddan såhär 2-3 år senare, så inte fan flyttar jag en massa filer. Jag har en Dropbox som innehåller alla filer jag verkligen behöver. I Dropboxen ligger både dokument jag vill läsa på tunnelbanan, interna företagsdokument jag vill ha tillgång till på fältet och som jag delar med kollegorna, aktuella projekt jag jobbar med, privata foton etc. Allt är automatiskt speglat, så att jag kommer åt det från mina fem datorer, inklusive telefon och padda.
Jag har ett Pro-abonnemang som kostar mig 100 USD/år, dvs ca 650 kr. Det är peanuts och utrymmet räcker långt - jag har tillgång till en Terabyte. Det är mer än min server klarar och långt mer än vad jag klarar av att fylla (just nu har jag fyllt 7 Gbyte). Men även gratisversionen räcker långt, jag tror det är 2-3 Gigabyte den klarar.
Säkerhetsmässigt behöver man ju inte älska molntjänster, men de är VÄLDIGT praktiska.
(Personligen tycker jag dock att folk som tror på fullt allvar att NSA, FRA och allt vad de heter sitter och läser deras privata porrnoveller och spanar in deras sovrumsvideos har en mycket överdriven tro på sin egen betydelse.)
Program för att flytta filer till/från paddan finns för övrigt till både PC och Mac.
Gaaaaaaaah!! Amen amen och åter AAAAAAMEEEEEEEEN!!! Vet inte om jag hållit med ngn så mycket som jag håller med dej just nu. ;-Dinber skrev:
(Personligen tycker jag dock att folk som tror på fullt allvar att NSA, FRA och allt vad de heter sitter och läser deras privata porrnoveller och spanar in deras sovrumsvideos har en mycket överdriven tro på sin egen betydelse.)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Meningsfrände!GandhiMK2 skrev:Gaaaaaaaah!! Amen amen och åter AAAAAAMEEEEEEEEN!!! Vet inte om jag hållit med ngn så mycket som jag håller med dej just nu. ;-Dinber skrev:
Håller fullständigt med både Inber och Bootsy.bootsy skrev:Är helt enig.inber skrev:Vad är det du vill göra?Roger Hedin skrev:Och jag antar att dator då betyder Mac, vilket innebär att jag fortfarande är lika b*ttf*cked...Eagle Hazze skrev:Det finns appar (host) program som gör paddan till en portabel hårddisk när den kopplas till en dator. via USB. Då kan man flytta filer,lagra filer på padda- dator. Det är en tråkig begränsning som är problematisk att paddan inte kan på ett mer normalt sätt spara filer.
Min egen erfarenhet är att man blir lätt förvirrad i början om man är van vid en PC, där man måste mikro-managera allt, eftersom en PC inte är speciellt smart eller hjälpsam. Prova först och se om du verkligen behöver flytta en massa filer fram och tillbaka.
Jag har en hyfsat komplicerad kontorsmiljö i hemmakontoret med egen server, VPN-kopplingar mot företagets intranät, flera parallella Wifi-zoner osv. Utifrån det så uppstod direkt ett "behov" i mitt huvud av att styra paddan och veta en massa saker om var den lagrar saker.
Men det var då.
För om jag tittar på hur jag verkligen använder paddan såhär 2-3 år senare, så inte fan flyttar jag en massa filer. Jag har en Dropbox som innehåller alla filer jag verkligen behöver. I Dropboxen ligger både dokument jag vill läsa på tunnelbanan, interna företagsdokument jag vill ha tillgång till på fältet och som jag delar med kollegorna, aktuella projekt jag jobbar med, privata foton etc. Allt är automatiskt speglat, så att jag kommer åt det från mina fem datorer, inklusive telefon och padda.
Jag har ett Pro-abonnemang som kostar mig 100 USD/år, dvs ca 650 kr. Det är peanuts och utrymmet räcker långt - jag har tillgång till en Terabyte. Det är mer än min server klarar och långt mer än vad jag klarar av att fylla (just nu har jag fyllt 7 Gbyte). Men även gratisversionen räcker långt, jag tror det är 2-3 Gigabyte den klarar.
Säkerhetsmässigt behöver man ju inte älska molntjänster, men de är VÄLDIGT praktiska.
Program för att flytta filer till/från paddan finns för övrigt till både PC och Mac.
Jag är också dropbox-fan och använder paddan i mångt och mycket som du beskriver. Jag har använt PC parallellt med Mac i många år och känner igen mig i någon typ av initialt behov av att "styra och övervaka", men när man väl omfamnar smidigheten är det som glömt.
Inte konstigt alls. Mångas referenser och tankevärld kommer från en konventionell dator (oavsett fabrikat). Har man kört PC tidigare så drabbas man lätt av föreställningen att plattan borde fungera på samma sätt, men med pekskärm. Men så är det inte.pellesanslös skrev:Varför jämförs iPad med en PC?
Skulle tro att det har med appen i sig att göra...en del av mina appar har Dropbox som lagringsalternativ direkt i appen så då slipper man omvägen via Itunes.strummer skrev:Jag är PC. Men jag har en padda också, som jag gillar.
Angående Dropbox undrar jag dock om det finns något sätt att flytta musikfiler därifrån och få in dem i paddans "musik", så att man når dem i till exempel PocketGK? Som det är nu måste jag gå vägen över itunes i en dator, vilket är minst sagt krångligt.
Eller andra tips på hur man flyttar musik in i paddan så det funkar i PocketGK?
Jo, att vissa program använder dropbox vet jag ju, liksom att pocketGK inte gör det. Jag var bara intresserad av om det fanns ett enkelt sätt att göra det på, eller om det är som vanligt när man vill göra något Apple inte tänkt sig, att man får svaret "gör inte så."Fernan skrev:Skulle tro att det har med appen i sig att göra...en del av mina appar har Dropbox som lagringsalternativ direkt i appen så då slipper man omvägen via Itunes.strummer skrev:Jag är PC. Men jag har en padda också, som jag gillar.
Angående Dropbox undrar jag dock om det finns något sätt att flytta musikfiler därifrån och få in dem i paddans "musik", så att man når dem i till exempel PocketGK? Som det är nu måste jag gå vägen över itunes i en dator, vilket är minst sagt krångligt.
Eller andra tips på hur man flyttar musik in i paddan så det funkar i PocketGK?
Precis. Man kan inte jämföra tablets med datorer.Eagle Hazze skrev:Hur ser det ut på PC, Android sidan med tablets är de också begränsade i fri rörlighet. För det är som sagt där jämförelsen ska vara, inte mellan stationära datorer med utvecklade funktioner och tablets.
Eagle Hazze skrev:Hur ser det ut på PC, Android sidan med tablets är de också begränsade i fri rörlighet. För det är som sagt där jämförelsen ska vara, inte mellan stationära datorer med utvecklade funktioner och tablets.