En Padda, vid min själ! Jag har blivit en avfälling...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem

Re: En Padda, vid min själ! Jag har blivit en avfälling...

Inlägg av Elfström »

"Med andra ord har jag blivit blåst. Jag visste det."

Welcome to a brave new world.

:lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Vad för filer? PDF filer skickar man till sig själv som epost och så sparar man dem in iBooks t.ex. Om man behöver skicka musik eller filmer till paddan så gör man det via iTunes sync, på sin PC. Det är annorlunda men inte "fel".
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Roger Hedin skrev:
Eagle Hazze skrev:Det finns appar (host) program som gör paddan till en portabel hårddisk när den kopplas till en dator. via USB. Då kan man flytta filer,lagra filer på padda- dator. Det är en tråkig begränsning som är problematisk att paddan inte kan på ett mer normalt sätt spara filer.
Och jag antar att dator då betyder Mac, vilket innebär att jag fortfarande är lika b*ttf*cked...
Det finns till PC-padda med. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Eagle Hazze skrev:
Roger Hedin skrev:
Eagle Hazze skrev:Det finns appar (host) program som gör paddan till en portabel hårddisk när den kopplas till en dator. via USB. Då kan man flytta filer,lagra filer på padda- dator. Det är en tråkig begränsning som är problematisk att paddan inte kan på ett mer normalt sätt spara filer.
Och jag antar att dator då betyder Mac, vilket innebär att jag fortfarande är lika b*ttf*cked...
Det finns till PC-padda med. :D
Tack för den upplyftande upplysningen, Eagle Hazze! Nu behöver jag kanske inte sälja fanskapet billigt. :tummenupp: :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Roger Hedin skrev:
Vad är det du vill göra?

Min egen erfarenhet är att man blir lätt förvirrad i början om man är van vid en PC, där man måste mikro-managera allt, eftersom en PC inte är speciellt smart eller hjälpsam. Prova först och se om du verkligen behöver flytta en massa filer fram och tillbaka.

Jag har en hyfsat komplicerad kontorsmiljö i hemmakontoret med egen server, VPN-kopplingar mot företagets intranät, flera parallella Wifi-zoner osv. Utifrån det så uppstod direkt ett "behov" i mitt huvud av att styra paddan och veta en massa saker om var den lagrar saker.

Men det var då.

För om jag tittar på hur jag verkligen använder paddan såhär 2-3 år senare, så inte fan flyttar jag en massa filer. Jag har en Dropbox som innehåller alla filer jag verkligen behöver. I Dropboxen ligger både dokument jag vill läsa på tunnelbanan, interna företagsdokument jag vill ha tillgång till på fältet och som jag delar med kollegorna, aktuella projekt jag jobbar med, privata foton etc. Allt är automatiskt speglat, så att jag kommer åt det från mina fem datorer, inklusive telefon och padda.

Jag har ett Pro-abonnemang som kostar mig 100 USD/år, dvs ca 650 kr. Det är peanuts och utrymmet räcker långt - jag har tillgång till en Terabyte. Det är mer än min server klarar och långt mer än vad jag klarar av att fylla (just nu har jag fyllt 7 Gbyte). Men även gratisversionen räcker långt, jag tror det är 2-3 Gigabyte den klarar.

Säkerhetsmässigt behöver man ju inte älska molntjänster, men de är VÄLDIGT praktiska.

(Personligen tycker jag dock att folk som tror på fullt allvar att NSA, FRA och allt vad de heter sitter och läser deras privata porrnoveller och spanar in deras sovrumsvideos har en mycket överdriven tro på sin egen betydelse.)

Program för att flytta filer till/från paddan finns för övrigt till både PC och Mac.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

I firmaverksamheten:...har 2 PC och Ipad/Iphone mot One's Cloud-lösning BIX...allt som ändras på en maskin syns på de andra. FileBrowser för att koppla upp sig till nätverksenheter på servrar hemma.
Vid rep/test av förstärkare använder jag IPad:en med appar som tongenerator, brusgenerator, spektrumanalysator och dB-mätare

För musicerande: IRealBook, OnSong (setlistor m.m.), JamupPro XT och BIAS (förstärkare/effekter), Auria, Audiobus m.m. (inspelning)

För underhållning (SVT Play, Netflix, Spotify m.m)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

inber skrev:
Roger Hedin skrev:
Vad är det du vill göra?

Min egen erfarenhet är att man blir lätt förvirrad i början om man är van vid en PC, där man måste mikro-managera allt, eftersom en PC inte är speciellt smart eller hjälpsam. Prova först och se om du verkligen behöver flytta en massa filer fram och tillbaka.

Jag har en hyfsat komplicerad kontorsmiljö i hemmakontoret med egen server, VPN-kopplingar mot företagets intranät, flera parallella Wifi-zoner osv. Utifrån det så uppstod direkt ett "behov" i mitt huvud av att styra paddan och veta en massa saker om var den lagrar saker.

Men det var då.

För om jag tittar på hur jag verkligen använder paddan såhär 2-3 år senare, så inte fan flyttar jag en massa filer. Jag har en Dropbox som innehåller alla filer jag verkligen behöver. I Dropboxen ligger både dokument jag vill läsa på tunnelbanan, interna företagsdokument jag vill ha tillgång till på fältet och som jag delar med kollegorna, aktuella projekt jag jobbar med, privata foton etc. Allt är automatiskt speglat, så att jag kommer åt det från mina fem datorer, inklusive telefon och padda.

Jag har ett Pro-abonnemang som kostar mig 100 USD/år, dvs ca 650 kr. Det är peanuts och utrymmet räcker långt - jag har tillgång till en Terabyte. Det är mer än min server klarar och långt mer än vad jag klarar av att fylla (just nu har jag fyllt 7 Gbyte). Men även gratisversionen räcker långt, jag tror det är 2-3 Gigabyte den klarar.

Säkerhetsmässigt behöver man ju inte älska molntjänster, men de är VÄLDIGT praktiska.

(Personligen tycker jag dock att folk som tror på fullt allvar att NSA, FRA och allt vad de heter sitter och läser deras privata porrnoveller och spanar in deras sovrumsvideos har en mycket överdriven tro på sin egen betydelse.)

Program för att flytta filer till/från paddan finns för övrigt till både PC och Mac.
Är helt enig.
Jag är också dropbox-fan och använder paddan i mångt och mycket som du beskriver. Jag har använt PC parallellt med Mac i många år och känner igen mig i någon typ av initialt behov av att "styra och övervaka", men när man väl omfamnar smidigheten är det som glömt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

inber skrev:
Gaaaaaaaah!! Amen amen och åter AAAAAAMEEEEEEEEN!!! Vet inte om jag hållit med ngn så mycket som jag håller med dej just nu. ;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

GandhiMK2 skrev:
inber skrev:
Gaaaaaaaah!! Amen amen och åter AAAAAAMEEEEEEEEN!!! Vet inte om jag hållit med ngn så mycket som jag håller med dej just nu. ;-D
Meningsfrände! :D
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

bootsy skrev:
inber skrev:
Roger Hedin skrev:
Vad är det du vill göra?

Men det var då.

Är helt enig.
Jag är också dropbox-fan och använder paddan i mångt och mycket som du beskriver. Jag har använt PC parallellt med Mac i många år och känner igen mig i någon typ av initialt behov av att "styra och övervaka", men när man väl omfamnar smidigheten är det som glömt.
Håller fullständigt med både Inber och Bootsy.
Jag kör som Inber en rätt komplicerad blandmiljö med PC:ar, Macar och några iPrylar, och jag kommer också från PC-sidan från början. Men även jag har hittat hem med hanteringen av filer etc.

Dropbox och liknande tjänster är grymma för att dela info mellan olika devices, och behöver jag föra över musik, filmer etc mellan en dator och iPaden så är det superenkelt via t.ex. iTunes. Det är inte samma sak som att dra-och-släppa filer i utforskaren, men jag upplever det inte som något besvär.

Många är av åsikten att man "blir inlåst" när man kör Apple-prylar, men personligen tycker jag smidigheten med de snygga, väl sammansatta lösningarna i Apples ekosystem överväger eventuella nackdelar, och jag känner mig inte värst inlåst faktiskt.
Användarvisningsbild
pellesanslös
Medlem

Inlägg av pellesanslös »

Varför jämförs iPad med en PC? Motsvarigheten till en pc (antar att vi snackar windows-burk i dethär fallet) är väl en mac?
Om man har en bärbar windows-pc och vill prova apple-alternativet så är det macbook pro/air som gäller.

iPad kvalar in under tablets och kan, enl. mig, inte jämnföras med en dator. Varken mac eller pc.
Fender Precision AV '62 | Fender Precision (Japan) | Fender Kingman
Orange AD200b MKIII | Orange OBC115 | Orange OBC210
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

pellesanslös skrev:Varför jämförs iPad med en PC?
Inte konstigt alls. Mångas referenser och tankevärld kommer från en konventionell dator (oavsett fabrikat). Har man kört PC tidigare så drabbas man lätt av föreställningen att plattan borde fungera på samma sätt, men med pekskärm. Men så är det inte.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Jag är PC. Men jag har en padda också, som jag gillar.

Angående Dropbox undrar jag dock om det finns något sätt att flytta musikfiler därifrån och få in dem i paddans "musik", så att man når dem i till exempel PocketGK? Som det är nu måste jag gå vägen över itunes i en dator, vilket är minst sagt krångligt.
Eller andra tips på hur man flyttar musik in i paddan så det funkar i PocketGK?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

strummer skrev:Jag är PC. Men jag har en padda också, som jag gillar.

Angående Dropbox undrar jag dock om det finns något sätt att flytta musikfiler därifrån och få in dem i paddans "musik", så att man når dem i till exempel PocketGK? Som det är nu måste jag gå vägen över itunes i en dator, vilket är minst sagt krångligt.
Skulle tro att det har med appen i sig att göra...en del av mina appar har Dropbox som lagringsalternativ direkt i appen så då slipper man omvägen via Itunes.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Fernan skrev:
strummer skrev:Jag är PC. Men jag har en padda också, som jag gillar.

Skulle tro att det har med appen i sig att göra...en del av mina appar har Dropbox som lagringsalternativ direkt i appen så då slipper man omvägen via Itunes.
Jo, att vissa program använder dropbox vet jag ju, liksom att pocketGK inte gör det. Jag var bara intresserad av om det fanns ett enkelt sätt att göra det på, eller om det är som vanligt när man vill göra något Apple inte tänkt sig, att man får svaret "gör inte så."

Apple är på många sätt jättebra, men för en PC-van är det ofta frustrerande att ha ett system som bara fungerar om du gör precis som Apple tänkt sig. Kunde vara ett icke-problem, men eftersom det många gånger är helt efterblivet hur Apple tänkt sig det hela (formatera en usb-sticka tex, då ska du gå till "skivverktyg" i stället för att som på en pc högerklicka och välja formatera, känns väldigt 1995) kan jag inte låta bli att bli lite irriterad ibland.
Apples beteende påminner i mångt och mycket om Quark Express dito, där du var tvungen att kunna vartenda kortkommando och korkad översättning för att kunna använda programmet. Funkade jättebra för dem som kunde, och gjorde att den som "bara" hade allmän datorvana inte kunde hävda sig när det gällde formgivnng, men så fort Adobe kom med InDesign var det hej då Quark. Nu behöver du "bara" vanlig datorvana och layoutskills för att formge...
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Hur ser det ut på PC, Android sidan med tablets är de också begränsade i fri rörlighet. För det är som sagt där jämförelsen ska vara, inte mellan stationära datorer med utvecklade funktioner och tablets.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
pellesanslös
Medlem

Inlägg av pellesanslös »

Eagle Hazze skrev:Hur ser det ut på PC, Android sidan med tablets är de också begränsade i fri rörlighet. För det är som sagt där jämförelsen ska vara, inte mellan stationära datorer med utvecklade funktioner och tablets.
Precis. Man kan inte jämföra tablets med datorer.
Det närmaste man kan komma en dator i tablet-utförande är väl isf Microsoft Surface. Tror jag.
Fender Precision AV '62 | Fender Precision (Japan) | Fender Kingman
Orange AD200b MKIII | Orange OBC115 | Orange OBC210
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Eagle Hazze skrev:Hur ser det ut på PC, Android sidan med tablets är de också begränsade i fri rörlighet. För det är som sagt där jämförelsen ska vara, inte mellan stationära datorer med utvecklade funktioner och tablets.

Nu jämförde jag inte, jag var intresserad av om det fanns någon lösning på mitt specifika problem, och sedan jämförde jag PC mot Mac:)

Men ja, Androidplattor är sjukt mycket mer öppna än iPad, fast iPad är så himla bra att jag (trots att jag inte gillar apple) kör iPad.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Jo paddor är bra, fördelen idag jämfört med MacOS som systemen hette fram till sista som hette OS9 är att OS X som bygger på Unix öppnade upp för andra företag att utveckla appar/program som hittar stabila lösningar på Apples nygamla terminaltänkande Att alla dokument ska ligga på en extern plats. Jag hoppas att det gamla tänkandet inte sprider sig till stationära datorer så man i framtiden bara har temporära lagringsplatser lokalt för både program och filer. För att återgå till paddan, det finns ju också intressanta tredjeparts utvecklingar av styrprogram för diverse livegrunkor.
Skriv svar