Innovation vs Perfektion?
- midlifecrisis
- Medlem++
Ja, vad tycker ni är viktigast inom musik/basvärlden? Själv håller jag stenhårt på innovation.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- bassace
- Medlem+
- Kontakt:
Re: Innovation vs Perfektion?
Inatämmer.
~ banden jag spelar i ~
https://goingbig.se
https://greatnorthern.se
https://goingbig.se
https://greatnorthern.se
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Håller med.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- Poester
- VIP medlem
Tycker att det ska låta bra! Ett mellanting? 

Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- midlifecrisis
- Medlem++
Några exempel på hur jag scorar olika företeelser
Innovation. Perfektion
Steely Dan -77. Hög. Hög
Beatles -67. Hög. Mellan
Fender -52. Hög. Låg
Fender-77. Låg. Låg
Alembic -71. Hög. Mellan
Spyro Gyra Låg. Hög
Innovation. Perfektion
Steely Dan -77. Hög. Hög
Beatles -67. Hög. Mellan
Fender -52. Hög. Låg
Fender-77. Låg. Låg
Alembic -71. Hög. Mellan
Spyro Gyra Låg. Hög
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- Aslan
- Medlem++
Håller med.Poester skrev:Tycker att det ska låta bra! Ett mellanting?
Finns ju lite olika gränser som man gärna vill komma över iaf:)
Som t ex herr Rosen, som är väldigt innovativt, men verkligen INTE perfektion. Det går bort för min del.
Sen kan ju perfektionen slå över lite väl mycket, t ex Dream Theater (senare) och Dirty Loops.
Senast redigerad av Aslan den sön 21 sep 2014, 20:13, redigerad totalt 1 gånger.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- Poester
- VIP medlem
Nailed it!Aslan skrev:Håller med.Poester skrev:Tycker att det ska låta bra! Ett mellanting?
Som t ex herr Rosen, som är väldigt innovativt, men verkligen INTE perfektion. Det går för min del.
Sen kan ju perfektionen slå över lite väl mycket, t ex Dream Theater (senare) och Dirty Loops.

Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
- Aslan
- Medlem++
Angående Dirty Loops så tycker jag de är sjukt mycket bättre live än stelt och sterilt på platta...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- midlifecrisis
- Medlem++
Jag uppfattar Rosen mer som "konstig" än "innovativ".Aslan skrev:Håller med.Poester skrev:Tycker att det ska låta bra! Ett mellanting?
Som t ex herr Rosen, som är väldigt innovativt, men verkligen INTE perfektion. Det går bort för min del.
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Ja rosen är mer åt konstig hållet.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- Per
- Medlem++
Tja, det beror sig väl på.
Bach lyckades under sin livstid och långt senare rätt bra med perfektion. Beethoven lyckades till en början rätt bra med perfektion och så småningom efter många, många om och men med innovation. Schönberg... lyckades han?
Ofta är det väl de med ett visst mått perfektion och en (för omvärlden) lagom dos innovation som lyckas, i alla fall under sin livstid.
Bach lyckades under sin livstid och långt senare rätt bra med perfektion. Beethoven lyckades till en början rätt bra med perfektion och så småningom efter många, många om och men med innovation. Schönberg... lyckades han?
Ofta är det väl de med ett visst mått perfektion och en (för omvärlden) lagom dos innovation som lyckas, i alla fall under sin livstid.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
- midlifecrisis
- Medlem++
Miles Davis tror jag är den som lyckats driva innovation längst.
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Fast han krävde ju en total perfektion av sina bandkollegor...midlifecrisis skrev:Miles Davis tror jag är den som lyckats driva innovation längst.
Ungefär samma med Frank Zappa, Joe Satriani och Stevie Wonder.
Jag tror att det är klurigt att ställa de två emot varandra.
Jag hävdar att det beror på låt, tillfälle och umgänge. Att spela på en lurvig hojklubb kräver ett annat engagemang än ett gig på en lunchjazzspelning.
Jag gillar båda, och tycker man ska vara lyhörd inför uppgiften. (Sjukt "lagom" och svenne-banan, jag vet)
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- bootsy
- Medlem+++
Miles krävde verkligen inte perfektion av sina musiker. Han drev dem hårt, men lät dem utveckla sina egenheter - stor skillnad från Zappa där.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- midlifecrisis
- Medlem++
Blir ibland tvungen att läsa Skåne "management litteratur". Oftast tråkigt. Men den bästa bok jag läst i ämnet är Troupes Miles biography. Fenomenal!
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- BBQV
- Forumvärd
Perfektion är tråkigt och innovation för sakens egen skull meningslöst. Jag föredrar "bra".
- B-Å Åhs
- Medlem++
Innovation och kreativitet kombinerat med personlig stil , men då landar vi åter hos Miles Davis . Mycket intressant musiker som aldrig slutade utvecklas ... Kräver en viss självsäkerhet och mod .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- GandhiMK2
- Medlem++
Fast jag skulle nog vilja påstå att han avvecklades…som trupetare blev det ju mer och mer slumpvalsprocessor över hela skiten. Jag såg honom ett antal ggr under hans sista år och hur kul hans band än var ibland så han själv….hans trumpetkraxande…jag vet inte jag...B-Å Åhs skrev:Innovation och kreativitet kombinerat med personlig stil , men då landar vi åter hos Miles Davis . Mycket intressant musiker som aldrig slutade utvecklas ... Kräver en viss självsäkerhet och mod .
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- B-Å Åhs
- Medlem++
Smaken är alltid personlig, sen är ju trumpet ett ganska fysiskt krävande instrument .
Jag såg Chet Baker sent i livet och det han då saknade i teknik kompenserade han mer än väl i musikalisk mognad och personlighet.
Jag såg Chet Baker sent i livet och det han då saknade i teknik kompenserade han mer än väl i musikalisk mognad och personlighet.
"I'm too old for this shit"
- bootsy
- Medlem+++
Miles sista period som trumpetare var inte rolig, även om han ibland kunde glimra till. Hade han lagt av i mitten på 70-talet (när han faktiskt tog en paus) hade hans karriär varit i princip fläckfri. Å andra sidan hade aldrig Marcus Miller blivit vad han blev om inte Miles tagit honom under sina vingar...GandhiMK2 skrev:Fast jag skulle nog vilja påstå att han avvecklades…som trupetare blev det ju mer och mer slumpvalsprocessor över hela skiten. Jag såg honom ett antal ggr under hans sista år och hur kul hans band än var ibland så han själv….hans trumpetkraxande…jag vet inte jag...B-Å Åhs skrev:Innovation och kreativitet kombinerat med personlig stil , men då landar vi åter hos Miles Davis . Mycket intressant musiker som aldrig slutade utvecklas ... Kräver en viss självsäkerhet och mod .
- GandhiMK2
- Medlem++
ca 1989 sändes en intervju med Marcus Miller i SR där han berättade om sin audition för miles som var per telefon...bootsy skrev:Miles sista period som trumpetare var inte rolig, även om han ibland kunde glimra till. Hade han lagt av i mitten på 70-talet (när han faktiskt tog en paus) hade hans karriär varit i princip fläckfri. Å andra sidan hade aldrig Marcus Miller blivit vad han blev om inte Miles tagit honom under sina vingar...GandhiMK2 skrev:Fast jag skulle nog vilja påstå att han avvecklades…som trupetare blev det ju mer och mer slumpvalsprocessor över hela skiten. Jag såg honom ett antal ggr under hans sista år och hur kul hans band än var ibland så han själv….hans trumpetkraxande…jag vet inte jag...B-Å Åhs skrev:Innovation och kreativitet kombinerat med personlig stil , men då landar vi åter hos Miles Davis . Mycket intressant musiker som aldrig slutade utvecklas ... Kräver en viss självsäkerhet och mod .
miles ska ha ringt upp och sagt "play something" varpå Marcus spelade nåt och Miles avbröt"No no no, play boom..." Marcus spelade boom varpå Miles avbröt och sa "no no no! Play Boom boom" varpå marcus spelade Boom boom och Miles avbröt igen och sa "no no, play boom" varpå marcus spelade boom...och fick jopbbet...jag stod i Luftgevärsståndet på Gröna Lund och lyssnade på den medhavda radion. Som tur var var det en kväll med väldigt lite folk...;TÄNK PÅ DET ni , nästa gång i är där och skjuter...!

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
-
- Medlem++
King Crimson är perfektion och innovation med fokus på konstant utveckling. Dock är detta min åsikt så det är ju inget som är ristat i sten direkt. 

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80
Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
- bootsy
- Medlem+++
Hahahaha!GandhiMK2 skrev:ca 1989 sändes en intervju med Marcus Miller i SR där han berättade om sin audition för miles som var per telefon...bootsy skrev:Miles sista period som trumpetare var inte rolig, även om han ibland kunde glimra till. Hade han lagt av i mitten på 70-talet (när han faktiskt tog en paus) hade hans karriär varit i princip fläckfri. Å andra sidan hade aldrig Marcus Miller blivit vad han blev om inte Miles tagit honom under sina vingar...GandhiMK2 skrev:Fast jag skulle nog vilja påstå att han avvecklades…som trupetare blev det ju mer och mer slumpvalsprocessor över hela skiten. Jag såg honom ett antal ggr under hans sista år och hur kul hans band än var ibland så han själv….hans trumpetkraxande…jag vet inte jag...B-Å Åhs skrev:Innovation och kreativitet kombinerat med personlig stil , men då landar vi åter hos Miles Davis . Mycket intressant musiker som aldrig slutade utvecklas ... Kräver en viss självsäkerhet och mod .
miles ska ha ringt upp och sagt "play something" varpå Marcus spelade nåt och Miles avbröt"No no no, play boom..." Marcus spelade boom varpå Miles avbröt och sa "no no no! Play Boom boom" varpå marcus spelade Boom boom och Miles avbröt igen och sa "no no, play boom" varpå marcus spelade boom...och fick jopbbet...jag stod i Luftgevärsståndet på Gröna Lund och lyssnade på den medhavda radion. Som tur var var det en kväll med väldigt lite folk...;TÄNK PÅ DET ni , nästa gång i är där och skjuter...!
Han gjorde tydligen ett flertal auditions över telefon vid denna tid. Mycket märkligt, men i Marcus fall var det ju en home run.
- Roger Hedin
- Medlem++
Som "komphora" är det mer perfektion, men som artist mer innovation. Det beror på vilken dräkt man ikläder sig...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- bootsy
- Medlem+++
När jag är komphora är det sällan perfektion jag eftersträvar, snarare en helhetssyn och hörsamhet mot artistens ambitioner. Som iofs visserligen KAN vara perfektion.