Den utfrysta basisten (basistens roll i bandpolitiken)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Den utfrysta basisten (basistens roll i bandpolitiken)

Inlägg av inber »

Tråkig situation. I vårt band är alla ungefär lika bra, och alla tycker klädsamt nog att det är någon annan som är bäst. (Jag har inte frågat, men är övertygad om att jag skulle fått det svaret).

Det är enklare då, när alla respekterar varandra som musiker.

Det band jag spelar med nu är det roligaste gäng jag varit med, för det är människor jag skulle kunna ha roligt med på jobbet eller åka på semester med. Trygga, skojfriska oldboys födda på 50- och 60-talet.

Tyckte det var svårare förr, när jag var runt 20. Då spelade jag med knepiga typer jag inte hade något gemensamt med, utöver musiken. Man fick ta de band man hittade, och var glad för att ha medmusiker. Och då kan det kanske lätt bli så som du beskriver.

Tror kanske att musiktypen kan ha lite betydelse också. Basistens roll i många metalband blir ofta att harva samma riff som gitarristerna, men en oktav längre ner. Då blir det antagligen också oftare krockar och diskussioner om vem som spelar otajt.

För oss är det egentligen omöjligt att veta vad problemet är. Vi har ju bara hört din version. Är du en otajt och svagbegåvad basist? Eller har du bara haft oturen att få egocentriska och lätt narcissistiska bandkompisar som dissar andra, när de egentligen själva är problemet?

Förslag: skaffa dig en second opinion. Ta med dig något att spela in med och spela upp ett par låtar från repetitionerna för några utomstående som själva spelar och som du litar på. Är du otajt? Eller är det trummisen? Eller gitarristerna?

Sen kan du stå på dig med lite mer pondus. Eller ta fram skämskudden och gå hem och öva. Vilket det nu blir. :wink:
Senast redigerad av inber den ons 19 nov 2014, 18:16, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Den utfrysta basisten (basistens roll i bandpolitiken)

Inlägg av Jan Hellman »

Gandhi har en poäng även om jag misstänker att Poester skrev sitt inlägg med lite glimten i ögat. Vilket jag själv också gjorde ovan för övrigt även om jag verkligen menar kärnan i det jag skrev. Det handlar om att samarbeta. Yrkesfolk brukar vara bättre på detta och inte hålla på "sitt" hela tiden. Kompetensen brukar ofta vara högre. "Hobbyfolket" har ofta mer att lära på alla plan. Vilket gör att det kanske skiter sig fullständigt mer ofta. Man ska ju givetvis inte ge upp vid första motgången. Men om det är FÖR bökigt i ett band så är det inte kul att lira och då mår man ofta bättre av att söka sig vidare till mer öppensinnade och mer kreativa miljöer.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Visst finns säkert en uppfattning om att basen är den lättaste och o-creddigaste biten hos vissa, men har nog aldrig stött på en person som faktiskt är seriös med sin musik som säger eller tycker så. Gliringar och skämt kan man ju få höra men det går även applicera på övriga medlemmar, och håller de inte käften så är det bara sluta spela några takter så märks det rätt fort vad som händer med låten utan bas ;)

Jag tycker du ska rensa luften och berätta hur du upplever det. Visar det sig att de faktiskt marginaliserar dig och det du gör så är det bara gå vidare och vara glad att du slapp undan ett par arroganta egon. Har man inte respekt för sina bandmedlemmar så är det liksom dömt att misslyckas från början, det ska vara gött och kul att spela i ett band. Allt annat är egentligen sekundärt.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

I vårt band är det jag som är statsminister eller ja, bandminister kanske. Beror definitivt inte på att jag är duktigast eller har de bästa musikaliska kunskaperna, däremot så är jag den som har bäst koll, flest ideer (vill jag påstå) och ställer mest krav på arr och själva helheten. Kanske inte helt ovanligt bland basister? det är väl jag som styrt upp mycket runtikring bandet också, låtlistor, bandnamn, logga, utrustning etc. Förutom mig så är det trummisen som har bäst koll på vem som ska spela när, hur det ska spelas, hur stoppen ska sitta osv.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Bullen skrev:Gliringar och skämt kan man ju få höra men det går även applicera på övriga medlemmar, och håller de inte käften så är det bara sluta spela några takter så märks det rätt fort vad som händer med låten utan bas ;)
Det räcker ju faktiskt med att byta instrument. Ibland tar jag gitarren och gitarristen tar min bas bara på kul. Det är roligt, men det låter fan. Det hör även resten av bandet - att gitarrister kan inte spela bas. Vad det sen är som låter så illa, vet jag knappt fastän jag borde.

Det svänger helt enkelt inte om gitarrister som får en elbas i händerna.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Säg det till Paul McCartney. ;)
Användarvisningsbild
BabaYaga
Nykomling

Inlägg av BabaYaga »

Var i repan igår och sa att vi borde göra metronomövningar tillsammans. Det blev faktiskt rätt lyckat, och sen hade vi en diskussion om vem som lyssnar på vem i bandet. Trummisen sa att han lyssnar huvudsakligen på gitarren för att det är så det är när han övar själv hemma. Gitarristen undrade "Vem ska lyssna på mig då?" och det är ju klart att alla måste lyssna på alla. Det är ju knappast så att basisten och trummisen står själva och spelar med varandra heller. Men det blev i alla fall en intressant diskussion, och det blev mycket roligare att spela efter det. Ibland bygger man upp alldeles för mycket, och ja, jag borde verkligen stå på mig mer.

Det är drygt att skriva på nätet, allt sammanhang försvinner när man enbart postar ett foruminlägg. Just det här inlägget bygger på år av frustration och det har hjälpt att skriva av sig här och få respons på det.

Tack för all support!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

BabaYaga skrev:Var i repan igår och sa att vi borde göra metronomövningar tillsammans. Det blev faktiskt rätt lyckat, och sen hade vi en diskussion om vem som lyssnar på vem i bandet. Trummisen sa att han lyssnar huvudsakligen på gitarren för att det är så det är när han övar själv hemma. Gitarristen undrade "Vem ska lyssna på mig då?" och det är ju klart att alla måste lyssna på alla. Det är ju knappast så att basisten och trummisen står själva och spelar med varandra heller. Men det blev i alla fall en intressant diskussion, och det blev mycket roligare att spela efter det. Ibland bygger man upp alldeles för mycket, och ja, jag borde verkligen stå på mig mer.

Det är drygt att skriva på nätet, allt sammanhang försvinner när man enbart postar ett foruminlägg. Just det här inlägget bygger på år av frustration och det har hjälpt att skriva av sig här och få respons på det.

Tack för all support!
Bra gjort!! Att ta upp och prata om saker, framförallt om det sker vid rätt tillfälle, kan vara guld värt!
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Excellent. Det snacket borde fler band ha, även om det känns bra. Ska ta upp det nästa rep.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

BabaYaga skrev:Var i repan igår och sa att vi borde göra metronomövningar tillsammans. Det blev faktiskt rätt lyckat, och sen hade vi en diskussion om vem som lyssnar på vem i bandet. Trummisen sa att han lyssnar huvudsakligen på gitarren för att det är så det är när han övar själv hemma. Gitarristen undrade "Vem ska lyssna på mig då?" och det är ju klart att alla måste lyssna på alla. Det är ju knappast så att basisten och trummisen står själva och spelar med varandra heller. Men det blev i alla fall en intressant diskussion, och det blev mycket roligare att spela efter det. Ibland bygger man upp alldeles för mycket, och ja, jag borde verkligen stå på mig mer.
Jag tar tillbaka vad jag skrev tidigare om att det verkade bäst att lämna skeppet. Du fick alltså bandet att lyssna på dig och det verkar ju vara en utveckling på gång. Dom lyssnar alltså på dig och ni verkar ju ta tag i problemen
BabaYaga skrev: Det är drygt att skriva på nätet, allt sammanhang försvinner när man enbart postar ett foruminlägg. Just det här inlägget bygger på år av frustration och det har hjälpt att skriva av sig här och få respons på det.

Tack för all support!
Om du alltså skriver ett inlägg för att beskriva flera års frustration behöver du antagligen skriva en roman för att förklara djupet eller välja den lite lättare vägen och skriva oftare så att det du tar upp inte är så komplext.

Klart att alla måste lyssna på alla men du kan ju säga till gitarristen att publiken kommer lyssna på honom men trummor och bas har fokus på varandra men självklart lyssna på honom också.

Skönt att det verkar lösa sig!
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

...förstår inte vad ni pratar om... (hehe)

Jag är (lite som svensson) den som tar initiativ vid arr, tempo osv. Vid gig är det jag som dirigerar bandet. Kanske kommer jag undan eftersom jag råkar fronta och sjunga lead. Under de år jag varit med i bandet har det varit vik på bas/sång endast en gång...jag kom in i juli 1999. Den gången visste de inte riktigt vad de skulle göra, så jag har förstått att min roll i bandet är rätt viktig. Inte bara som basist utan som ledare.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Känner mig väldigt priviligierad då jag läser om era erfarenheter.
I vår lilla orkester har vi en hel massa respekt både för varandra som människor och för varandras musicerande.
Såklart man man bli oense om hur man skall göra nån pryl, men det är ju en helt annan grej.

Skönt att höra att ni kunde prata ihop er iaf BabaYaga.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Får man fråga hur gamla ni är i bandet? Den saken kan definitivt ha en rätt stor betydelse för hur gruppdynamiken fungerar i bandet.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
BabaYaga
Nykomling

Inlägg av BabaYaga »

Tripod skrev:Får man fråga hur gamla ni är i bandet? Den saken kan definitivt ha en rätt stor betydelse för hur gruppdynamiken fungerar i bandet.
Jag och gitarristen är 24 och trummisen är 30. Tror det också har att göra med attityden till musik som intresse, är man mest inne för att spela och ha det lite roligt (ordet "lekstuga" kommer upp även om det är lite överdrivet) tror jag inte man bryr sig lika mycket om såna här saker.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Ja, ok, då kan man ju ändå förvänta viss mognad hos dem. Hade ni varit 16 så hade saken kanske varit lite annorlunda.
Jag tror att det har varit flera mycket bra svar i tråden.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Skriv svar