Metalbasister

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

BonafideYouth skrev:Geezer Butler (Jag anser han vara metal ja)
Han är mer metal än ALLA. HUR kunde jag glömma honom :oops: ?????
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Någon som anser att Geezer inte är metal?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

ZoggeY skrev:Någon som anser att Geezer inte är metal?
Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin och alla de andra stora banden i den eran
spelade något som var så ofantligt mycket bättre än Metal.
De hade sina rötter och influenser i blues, jazz och pop och mycket annat.
Det berikade deras spel och låtskrivande och skapade något unikt.

De band och basister ni räknar upp i denna tråd har i sin tur influerats av just
de tidigare nämnda banden och blir bara en karbonkopia.
Förutom några få band som faktiskt skapar något eget och skriver historia på egen hand.

Var Geezer grym? Var han tung? Var han unik? Ja!
Var han Metal? Neee....han var bättre än så!
Senast redigerad av Geddan den sön 03 feb 2008, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

ZoggeY skrev:Någon som anser att Geezer inte är metal?
Metal är han inte. Hårdrock kanske, men inte metal. :wink:
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Jag skulle ju då fortfarande räkna Black Sabbath till metal.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Varför kan ingen fatta att hårdrock och metal är samma sak? Hårdrock är ju bara svenska ordet för helsike. Så tycker i alla fall jag.

Gäddan: Dagens band har ju givetvis influenser från fler håll och skapar nåt nytt och unikt. Varför skulle de inte det?
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+

Inlägg av Fisken »

Svarte_Jack skrev:Varför kan ingen fatta att hårdrock och metal är samma sak? Hårdrock är ju bara svenska ordet för helsike. Så tycker i alla fall jag.
Men så är är det inte, i alla fall enligt min åskit.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Svarte_Jack skrev:Varför kan ingen fatta att hårdrock och metal är samma sak? Hårdrock är ju bara svenska ordet för helsike. Så tycker i alla fall jag.
Då den hårda rocken kom hette den på engelska hard rock, och döptes i svedala till hårdrock.

Metal kom senare och syftet med det nya namnet måste ha varit att låta lite annorlunda än tidigare stilar...?

Således inte samma sak.
(Om de inte misslyckades med att låta annorlunda förstås..?)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

fieldflower skrev:Metal kom senare och syftet med det nya namnet måste ha varit att låta lite annorlunda än tidigare stilar...?
Således inte samma sak.
Precis. Hårdrock och metal är inte samma sak. Där skiljer jag på begreppen. Hårdrock är mer av den äldre skolan, vintage om ni så vill, medan metal står för mer hi-tech. I alla fall i min värld och i min värld bestämmer jag. :P
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Jajaja.

Metal = hård musik
Hårdrock = hård musik

Jag är inte så noga med genres. Är det hårt så äre hårdrock.
Senast redigerad av Svarte_Jack den sön 03 feb 2008, 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Back on topic.

Basisten i Necrophagist har ganska imponerande spel. Har inte en aning om vem det är. Men bra är han.
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Geddy_Lee skrev:
BonafideYouth skrev:När det gäller metal så finns det två typer av basister, den coola och den spelskicklige!
Det är ungefär som att enbart hylla Zlatan och Marcus Allbäck i fotbollslandslaget.
Det finns folk som spelar mittfält och försvar som gör att sånna killar kan göra mål,
men aldrig får cred för det.
Vem fasen hade en affisch med Klas Ingesson hängandes i pojkrummet?

Är man enbart imponerad av fingerfärdig teknik kommer man aldrig att förstå, uppskatta, eller ens kunna leverera ett svängigt groove.

Cliff Williams 4 president!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V9fLcwmo8vU[/youtube]
Jag hade en planch på Klas Ingesson! :P :P :D
Jag uppskattar många andra sorters basister också, jag namngav bara de som påverkat Mig mest.... :D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Svarte_Jack skrev: Metal = hård musik
Hårdrock = hård musik

Jag är inte så noga med genres. Är det hårt så äre hårdrock.
Rock = hård musik (näe, inte idag men då den kom.)
Blues = hård musik (näe, inte idag men då den kom.)
Jazz = hård musik (näe, inte idag men då den kom.)
:D

Tycker det är svårare och svårare att lägga band i prydliga fack idag.
Det finns så många specialnischer av musikstilar, och så många band som spänner över flera av de gamla stora musikstilarna.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Jo. Det är lite småjobbigt faktiskt med tusen namn på det som på den gamla goda tiden var klassiskt, jazz och pop/rock :D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag kan inte låta bli att undra varför i hela friden alla dessa specialnischer öht finns (musiken skall få finnas, men den behöver inte ett eget namn).

Jag tycker de 4 du nämnde räcker långt.
Och sedan får man finna sig i att en del musik spänner över flera...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Uttrycket heavy metal är inte så mycket yngre än Hårdrock skulle jag vilja påstå. Led Zeppelin I kom på 60-talet va? Då skrevs de om "heavy metal sounds" i recensionerna. Men det kanske blev mer mainstream under den stora NWOBHM under 80-talet. Om man ser det så är Heavy metal yngre än hårdrock kanske. Men hur många skivor hade kommit före led's som beskrevs som hårdrock egentligen? heavy metal kanske kom först då?

Black Sabbath är inte Metal. Det är Hårdrock. Ett jäkla tunggung. Diabolisk blues? Jävligt bra.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

BonafideYouth skrev:
Geddy_Lee skrev:
BonafideYouth skrev:När det gäller metal så finns det två typer av basister, den coola och den spelskicklige!
Det är ungefär som att enbart hylla Zlatan och Marcus Allbäck i fotbollslandslaget.
Det finns folk som spelar mittfält och försvar som gör att sånna killar kan göra mål,
men aldrig får cred för det.
Vem fasen hade en affisch med Klas Ingesson hängandes i pojkrummet?

Är man enbart imponerad av fingerfärdig teknik kommer man aldrig att förstå, uppskatta, eller ens kunna leverera ett svängigt groove.

Cliff Williams 4 president!

Jag hade en planch på Klas Ingesson! :P :P :D
Jag uppskattar många andra sorters basister också, jag namngav bara de som påverkat Mig mest.... :D
Har bott granne med Klas Ingesson!
Trevligt grabb men en sopa på elbas! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Nope!
Uttrycket metal fanns öht inte back in the days.
Det ex Deep Purple höll på med kallades Heavy Rock.
Metal kom ngn gång tidigt 80-tal.
Med band som Saxon, Iron Maiden och Motorhead.
Svarte_Jack skrev:Gäddan: Dagens band har ju givetvis influenser från fler håll och skapar nåt nytt och unikt. Varför skulle de inte det?
Jag är nog beredd att mena att de är otroligt mycket mer snäva i sina influenser, generellt sett,
vilket hörs i att deras musik i väldigt många fall är otroligt likriktad och befriad från inovativitet.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

New Wave Of British Heavy Metal (decennieskiftet 1970/1980) hette ju New Wave eftersom termen använts förut. Det finns olika antydningar när begreppet började användas. Tex sägs att Jimi Hendrix musik beskrevs som Heavy Metal sent 60-tal (i recension, intervju eller dylikt). En recension av Sir Lord Baltimore 1971 beskrev det som att de använde alla de bästa Heavy Metal-tricksen vilket tyder på att det var allmänt använt för att beskriva en musikstil.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Geddy_Lee skrev:
Svarte_Jack skrev:Gäddan: Dagens band har ju givetvis influenser från fler håll och skapar nåt nytt och unikt. Varför skulle de inte det?
Jag är nog beredd att mena att de är otroligt mycket mer snäva i sina influenser, generellt sett,
vilket hörs i att deras musik i väldigt många fall är otroligt likriktad och befriad från inovativitet.
Då tycker vi väl olika helt enkelt :(
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Tycker inte att hårdrock och metal är samma sak, men jag står fortfarande fast vid att Black Sabbath är metal.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Kan vi släppa den här onödiga diskussionen och diskutera basister nu?
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Fine by me.

Vad tycker vi om Cliff Burton då? Själv tycker jag att han var riktigt bra. Han framförde (i mitt tycke) grymma dist bassolon men presterade också väldigt bra basspel i Metallicas övriga låtar så länge han var med. A shame att han skulle dö.
Senast redigerad av ZoggeY den mån 07 apr 2008, 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

ZoggeY skrev: Vad tycker vi om Cliff Burton då? Själv tycker jag att han var riktigt bra. Han framförde (i mitt tycke) grymma dist bassolon men presterade också väldigt bra basspel i Metallicas övriga låtar så länge han var med. A shame att han skulle dö. Nu har Metallica fått en ful body builder apa till bassist :/
Om man lägger utseendet åt sidan så var det väl så att Cliff var en ödmjuk auktoritet i Metallica. De andra var väl lite mera osnutna duvungar i jämförelse. Cliff hade tydligen en ganska vidsynt musiksmak tex. När han dog var det ett hårt slag för de andra och basisterna efter har väl aldrig släppts in i skapandeprocessen vad jag förstått eftersom ingen skall komma in och tro att de kan ersätta "the almighty Cliff".
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag gillar cliff. Kan inte sätta fingret på vad men det känns bara väldigt grymt när han spelar på låtarna.
Skriv svar