VW Golf TDI - synpunkter?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+

Re: VW Golf TDI - synpunkter?

Inlägg av Basare »

blackparkas skrev:
Och rent utseendemässigt så...
Kolla på nya Mondeon och jämför den med vad Toyota, Mitsubishi, Renault, Volvo, VW, Nissan t.ex. kommit med senaste åren...
Mmmm, just det:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Audi Mercedes och BMW tycker jag hör till kategorin som gör bilar som är lite snyggare än andra i normala fall.
Eller kanske inte snyggare alltid, men de gör ofta modeller som ser ut som något som inte alla andra gör.

Nya Mazda 6 som du har med där är skitsnygg!!!!

Mercedesen, Audin och Volvon du har lagt med är väl lite prestandaversioner av modellerna med helt annat stuk utvändigt?
Passaten... Den ser ut att vara en rendering med betydligt större hjul än du kan ha på den på riktigt... :D

Ser för övrigt ingen Nissan, Renault eller Mistubishi bland bilarna, och den där Toyota Avalon säljs väl inte ens i Europa? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

FÖr övrigt kan jag nog tycka att hatchback-modellen av Mondeon verkligen behöver rätt stora fälgar för att den ska funka lika bra som sedanen och kombin..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:

Jag har kört/åkt en del Ford och tycker att de är likadana som alla andra vanliga bilar. Både komfortmässigt och utseendemässigt. Ford är liksom alla bilar lite olika, men inte tillräckligt olika för att stå ut.
Audi-utseendet var faktiskt lite roligt slickt då det kom, men nu är man van.

Jag är helt enkelt inte särskilt intresserad av helt vanliga bilar.
De skall vara sköna att köra, inte kosta en massa att köra och hålla igång, och hålla länge. Done deal för mig.
Ford är med i den kategorin, tillsammans med en hel drös andra (men inte alla...)
Köpa vardagsbil på utseende lär jag aldrig i livet göra, förutom åt det andra hållet. T.ex. Nissan Juke skulle jag aldrig kunna köpa, för jag kan inte leva med utseendet.

Skulle jag få för mig att skaffa hobby-bil nån gång skulle utseende och annat bli intressant, förmodligen på bekostnad av alla aspekter jag värdesätter i vardagsbil. Men det är liksom en helt annan sak för mig.

Isåfall så är du antingen inte mottaglig för vad som är kul eller inte kul att köra alt. så är du bättre på det än testpanelerna världen över.
Nya Mondeon har jag dock inte kört och knappt läst några tester om så huruvida den fortsätter vara en bil som är kul att köra ska jag låta vara osagt.

Kan inte hitta en enda likhet med Audi tror jag på nya Mondeon.

Tycker nya Mondeon sticker ut en del, inte lika mycket som Scorpion när den kom, eller när de gjorde generation 3 med grodögonen...

Skulle nya Mondeon kommit ut när det var tänkt, för 3-4 år sedan så hade den stuckit ut mer.
Den kom som "Fusion" i staterna för 3 år sedan eller nåt.

Men där har vi ju en del av svaret i alla fall.
Utseendet intresserar dig inte på bruksbilen, det är inte en parameter som lägger någon avgörande vikt i när du väljer bil. Det gör det för mig, tveklöst.
Vanliga bilar är vanliga bilar, vilket det brukar vara hos vanliga människor som anser att en bil är en bil.
Inget fel med det.

Tyvärr har jag fått lämna den där kombinationen av rolig familjebil när jag ställde av ST220:n då vi köpte S-maxen.
S-Maxen är i sin klass ovanligt trevlig, men de är inget som man bara för kul åker iväg en repa på en kurvig väg i.
Möjligtvis med 200hk dieseln och sportchassiet men... Det är det inte i vår...

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Du är faktiskt lite av en Ford fanboy, så du är inte helt objektiv vad gäller bilar. ;)
Det är alltid Ford som är bäst i dina ögon. Eller gamm-amerikanare (fast där delar vi uppfattning.)

Jag kan ju knappast vara ensam om att tycka att Ford är en bilmodell i mängden, för annars hade alla andra bilmärken fått klappa ihop för länge sedan. Ford är ju inte ouppnåelig liksom.

Jag värdesätter inte "kul" i min körning. Jag värdesätter "stabil" och "skön", för det är så jag kör bil.
Gasade av mig då jag hade hoj, och har lugnat ned mig i trafiken. Håller t.o.m. hastighetsgränserna nuförtiden.
"Kul" = dyra soppa-, däck- och verkstadsräkningar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Njaej. Ford är inte alltid bäst.
Hade jag haft råd hade jag förmodligen kört något "roligare".
Jag tycker t.ex. BMW 5-serien sett bra ut senaste åren, och är förmodligen roligare att köra än många Fordar.
Men det faller på för dyra bilar, för dyra delar, för dyr försäkring och för små utrymmen.
Detsamma gäller Audi A6 som jag gillar utseendet på sedan när nu den "nya" designen kom.

Om man väger in pris, pris på delar, försäkring och hur kul de är att köra så tror jag inte man kan komma undan mycket billigare än Fords lite roligare alternativ av Mondeo/Focus.
Så jo, ur den synvinkeln tycker jag helt klart Ford är bäst.

Men finge jag välja i dagsläget en 7-sitsig bil utan att behöva tänka så mycket på inköpspris och bränsleförbrukning skulle vi ha en Suburban.

Köra 7-sitsigt och ändå inte åka buss/SUV är inte lätt.
S-Max:en är i mitt tycke bästa alternativet sett till inköpspris, bränsleförbrukning, utseende.
Men den är banne mig i vårt utförande inte kul att köra, kul jämfört med liknande bilar, visst, men inte jämfört med en vanlig kombi med sportchassie...

Hur den är att köra är viktigt för mig.
Jag behöver inte köra fort, men bilar med bra egenskaper på kurviga vägar i någorlunda hastigheter tycker jag har en tendens att vara skönare att köra även när man kommer ut på motorvägen.
S-Maxen är stabil och rätt skön, men...

Äh. Svårt att förklara.
Jag har kört ST220 i drygt 16000 mil.
Har man kört lite sportigare Audi, BMW eller nåt annat fabrikat så kan man nog sakna det om man köper en bil med standard-chassie.
Det är nåt visst med rejält skålade Recaro (Audi och BMW har ännu fränare stolar än Ford i sina sportigare versioner), lågt styvt chassie och lite mer hästar än en standardbil.

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Verkar vara en bra investering, nya bilen.
Tankade för första gången för ett par dagar sedan och då visade den att soppan skulle räcka 103 mil.
Nu har jag kört ca 20 mil sedan tankningen, och nu visar den att kvarvarande soppan kommer räcka 106 mil.

Måste jag stanna och slanga ur lite diesel då och då för att tanken inte skall spricka? :hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nej, du måste sluta köra som en kärring!! :D

Blev helt chockad när jag tankade S-maxen och det stod att man kunde köra 105 mil...
Det stämde dessutom rätt bra märkligt nog, men det var nog bara för att frugan körde de flesta milen...
Större tank i S-maxen iofs, 70L, men något större bil med något fler hästar också... :D

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Nej, du måste sluta köra som en kärring!! :D

Blev helt chockad när jag tankade S-maxen och det stod att man kunde köra 105 mil...
Det stämde dessutom rätt bra märkligt nog, men det var nog bara för att frugan körde de flesta milen...
Större tank i S-maxen iofs, 70L, men något större bil med något fler hästar också... :D
Eller så är det du som inte kommit ifrån att köra som en tonåring...;)

Har ju ingen aning om hur bra den här grejen stämmer - den kan ju sjunka som en sten på slutet.
Men det kändes som den var ganska precis på med den första halvtanken som var i bilen.
Får väl se...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ofta tycker jag tankmätare i alla fall har en förmåga att sjunga drastiskt i slutet...

På S-maxen känns det som tvärtom, första halvan sjunker snabbt, sedan räcker andra halvan jättelänge...
Men antalet mil brukar stämma rätt bra förutsatt att man har ungefär samma körning förstås...

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Men då är ju Ford lite bättre förstås än alla andra, så det stämmer förmodligen bättre på S-Maxens mätare!

MOUAHAHAAAA!!!!!

EDIT:

För säkerhets skull:

:D:D:D:D:D:D:D:D: :vinkar: :tummenupp: :nickar: :kär: :!: :wink: :twisted: 8) :) :D :o :? :cry: :?: :retar: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :nickar:

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Ska bli kul att se vad den stoppar på, och kanske framför allt vad den visar som range nästa tank.
Rangen baseras såklart på average körning X antal mil bakåt, så lyckas vi köra ungefär likadant och tanken verkligen räcker ~120 mil så borde det ju stå nåt sånt efter nästa tankning.

Nänä, Ford förbrukar ju uppenbarligen soppa då man kör.
Min lilla Golf tillverkar soppa då jag kör.
VW vinner solklart.
;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Beror nog lite på om du nollställer genomsnittliga förbrukningen eller inte, annars lär det hänga kvar rätt länge den föregående förbrukningen.

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Beror nog lite på om du nollställer genomsnittliga förbrukningen eller inte, annars lär det hänga kvar rätt länge den föregående förbrukningen.
Tror snarare att det går på en genomsnittlig förbrukning som inte visas eller kan nollställas.
Jag nollade nämligen gensomsnittet vid tankning, men det verkar inte följa det genomsnitt den nu visar. Första milen var ganska hög förbrukning, så det hade pendlat betydligt mer om den gått på den.
Så det hänger nog med ett tag.
Får se hur den beter sig som sagt...

Ganska roligt med en bil som går 100 mil på en tank. Känns lite lätt omöjligt.
Man har väl helt enkelt levat i 90-talet innan.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Svaret på range-mätaren var att den sjunker som en sten efter att i ca 30 mil ha sagt att det är dryga 100 mil kvar att åka på den tanken.
Börjar svänga in, så det ser ut som att ca 120 mil är rimligt, vilket även rimmar väl med vår snittförbrukning mot tankstorleken.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Aj aj aj, underhållande på min ära:-)
Jag har en bil med liten bensintank.

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Skriv svar