Musik-Sverige och världen.....

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

daionsavage skrev: jo, jag förstod det. Du har helt rätt i att Musikernas villkor för att få a-kassa inte är bra!
Sen måste jag erkänna att jag ogillar idén med a-kassa och bidrag för att understödja bildande av band. Jag är mer inne på Hellboys linje och har heller aldrig lyft ett nickel i a-kassa eller bidrag i hela mitt liv. När jag jobbade som musiker hade jag bättre och sämre perioder. De sämre fick pareras med ströjobb, inte ett ögonblick tänkte jag på att ens försöka lyfta pengar för att INTE jobba.
Kanske något av en brandfackla, men jag står för denna åsikt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Doktor Frankenstyle skrev:
På pluskontot för sverige vill jag ändå påpeka att vi har kommunal musikskola
Detta är bollocks, jag känner inte en människa som har haft ett jota hjälp från musikskolan. I mitt jobb som musikkille på ett studieförbund så träffar jag hundratals musiker, de flesta verkar ha samma inställning som jag, att kommunala mer eller mindre tog död på musikintresset... Däremot så hjälper studieförbunden (Studieförbundet Vuxenskolan, ABF, NBV, Sensus mfl) tiotusentals band med replokaler och materialbidrag, så det är snarare här som förklaringen till alla våra svinbra svenska band finns.
Jag gick i kommunala och spelade piano när jag vart liten och det lade grunden för mitt musikintresse. I och för sig fortsatte jag inte att spela piano men jag fick ändå en viss förståelse av hur ackord, rytmer och toner funkar och det var någonting där som greppade tag i mig. Jag verkar dock haft en av få öppensinnade lärare som jobbat inom kommunala musikskolan. Någonsin.

Sen tog jag inte en lektion till på nästan 14 år. Är självlärd på bas om man bortser från allt det som jag snappat upp av mina bandkamrater, vilket i ärlighetens namn är det mesta. Men kommunala la grunden där under något års tid när jag var 6 år gammal. Utan det året tror jag nog inte att det hade blivit något mer.

//Jan
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

När ortens irländska pub öppnade -96 så fick vi 6000kr/gig och alltid fre-lör gig, personalrabatt på ölen och vipkort, det var tider det...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

Doktor Frankenstyle skrev:
På pluskontot för sverige vill jag ändå påpeka att vi har kommunal musikskola
Detta är bollocks, jag känner inte en människa som har haft ett jota hjälp från musikskolan.
Åh, vi träffas nog en vacker dag så känner du åtminstone en. Sen kan jag introducera dig för mina vänner och mina forna elever.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Kommunala/statliga satsningar i form av kultur/musikskolor och annat är skitbra. Att däremot sätta i system att konstnärer och musiker ska leva på bidrag och A-kassa är helt uppåt väggarna.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Hellboy skrev: Men vad det gäller a-kassan håller jag inte med. Jag är lite emot bidrag och framförallt när dom förknippas med en sån otroligt komplicerad byråkrati som vi har här i landet. Dom perioder då jag inte haft speljobb har jag diskat eller kört gaffeltruck eller jobbat i musikaffär istället. Jag har inte varit i närheten av en arbetsförmedling eller en a-kassa i hela mitt liv. För dränerande på energi. Socialbidrag är jag däremot jätteför! Om det brakar ur ordentligt för folk måste det alltid finnas hjälp. Både ekonomisk och på alla andra sätt. Läste någonstans att Arbetsförmedlingen/Ams kostar så mycket pengar i byråkrati att dra runt att man lika gärna kunnat ge varje arbetslös i landet runt 30.000:- rätt i näven. Och då räknas bara den byråkratiska kostnaden med och inte dom bidrag som betalas ut. Medlet per arbetsförmedlare är att dom lyckas generera ett nytt jobb per arbetsförmedlare och år och då är det kanske något som inte riktigt är som sig bör. En heltidstjänst för att generera ett nytt jobb. Inte konstigt att vi betalar mycket i skatt. Men det är en helt annan tråd....... ;)

//Jan
Hrm...jag tänkter inte bli Statens Språkrör här på forumet, men jag jobbar ju i offentlig förvaltning, det finns fler sidor på varje mynt och du ska inte tro på allt du läser....
I runda slängar 600.000 personer fick jobb via Arbetsförmedlingen förra året, och det jobbar typ 9.000 pers där. Många av dom jobbar med att hjälpa funktionshindrade och personer som varit arbetslösa länge tillbaka till arbetsmarknaden, och det kräver mycket resurser både i pengar och persontid.

Sen finns det säkert saker som kan bli bättre och billigare, som i all offentlig verksamhet, och det finns garanterat saker som privata aktörer kan göra istället för stat och kommun. Samtidigt är det inte fullt så illa ställt i det offentliga Sverige som kvällsblaskornas krigsrubriker och hittapå-siffor vill göra gällande.

Jag resperkterar till fullo allas åsikter, och tycker man inte om bidrag och inte vill betala skatt är det upp till var och en, men trots allt finns det personer som faktiskt behöver det offentligas hjälp också med annat än socialbidrag och som inte har ditt driv och dina möjligheter Jan.

Själv tror jag inte att det existerar några perfekta system, och accepterar att det alltid kommer att finnas ett visst overhead och spill om man vill ett hyggligt välfärdssystem i en icke perfekt värld.

Men strunt i det, som du skriver är det fånigt att diskutera socialekonomi i ett basistforum, vi kan åtminstone spara det till en annan tråd ;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev: Sen måste jag erkänna att jag ogillar idén med a-kassa och bidrag för att understödja bildande av band. Jag är mer inne på Hellboys linje och har heller aldrig lyft ett nickel i a-kassa eller bidrag i hela mitt liv. När jag jobbade som musiker hade jag bättre och sämre perioder. De sämre fick pareras med ströjobb, inte ett ögonblick tänkte jag på att ens försöka lyfta pengar för att INTE jobba.
Kanske något av en brandfackla, men jag står för denna åsikt.
Musikerförbundets a-kassa är ju inte direkt billig. När jag bodde nere i Malmö i mitten av 80-talet satte jag mig ner och räknade och kom fram till att det skulle bli billigare för mig långsiktigt om jag ordnade min egen a-kassa. Så har satt in runt 400:- i månaden på ett separat konto och dom har jag använt när det verkligen har knipit och då har jag alltid hållit benhårt i utgifterna. Sitter fortfarande runt 75.000:- på det där kontot och jag har SLUPPIT all byråkrati och pappersexercis och att hålla reda på en massa regeländringar och skit. Så har jag gjort. Funkat guldfisk. Bättre så och koncentrera sig på det kreativa. i alla fall för mig. Fast då har jag ju inte en massa barn och skit. Sån´t strular till det. Och då menar jag på det ekonomiska planet. Inte på det känslomässiga eller på några andra plan. :)

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Taurus skrev: I runda slängar 600.000 personer fick jobb via Arbetsförmedlingen förra året, och det jobbar typ 9.000 pers där.
600.000 pers!??!

Det finns mindre än 220.000 som är inskrivna som arbetslösa i Sverige nu och det var i och för sig fler under förra året. Jag pratar om riktiga heltidsjobb utan bidrag. Anledningen till att antalet arbetslösa sjunker vågar jag påstå ha mindre att göra med Arbetsförmedlingens verksamhet. Men jag kan ha fel. Det har jag allt som oftast. Förklara gärna hur 600.000 personer kan få jobb när vi har en tredjedel så många som är anmälda som arbetslösa. Jag förstår inte ekvationen.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Taurus skrev: Sen finns det säkert saker som kan bli bättre och billigare, som i all offentlig verksamhet, och det finns garanterat saker som privata aktörer kan göra istället för stat och kommun. Samtidigt är det inte fullt så illa ställt i det offentliga Sverige som kvällsblaskornas krigsrubriker och hittapå-siffor vill göra gällande.

Jag resperkterar till fullo allas åsikter, och tycker man inte om bidrag och inte vill betala skatt är det upp till var och en, men trots allt finns det personer som faktiskt behöver det offentligas hjälp också med annat än socialbidrag och som inte har ditt driv och dina möjligheter Jan.

Själv tror jag inte att det existerar några perfekta system, och accepterar att det alltid kommer att finnas ett visst overhead och spill om man vill ett hyggligt välfärdssystem i en icke perfekt värld.

Men strunt i det, som du skriver är det fånigt att diskutera socialekonomi i ett basistforum, vi kan åtminstone spara det till en annan tråd ;-)
Och helt rätt, det är fånigt att diskutera socialekonomi i ett bassistforum! :) Men jag betalar mer än gärna skatt men jag betalar inte så gärna för MYCKET i skatt för att statliga verk är trögdrivna och inte ett dugg effektiva. Dom flesta statliga verk skulle inte klara sig många sekunder på den öppna marknaden har jag en känsla av. För mycket byråkrati.

//Jan
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Hellboy skrev:
Taurus skrev: I runda slängar 600.000 personer fick jobb via Arbetsförmedlingen förra året, och det jobbar typ 9.000 pers där.
600.000 pers!??!

Det finns mindre än 220.000 som är inskrivna som arbetslösa i Sverige nu och det var i och för sig fler under förra året. Jag pratar om riktiga heltidsjobb utan bidrag. Anledningen till att antalet arbetslösa sjunker vågar jag påstå ha mindre att göra med Arbetsförmedlingens verksamhet. Men jag kan ha fel. Det har jag allt som oftast. Förklara gärna hur 600.000 personer kan få jobb när vi har en tredjedel så många som är anmälda som arbetslösa. Jag förstår inte ekvationen.

//Jan
Softa lite med utropstecknen nu Jan, vi ska inte hetsa upp oss ;-)

220.000 inskrivna JUST NU, ja. De är inte inskrivna för all evighet på arbetsförmedlingen, de allra flesta får jobb inom tre månader och det fylls på med nya inskrivna, varav de flesta också får jobb inom tre månader osv.

Räkneexempel med låga, hypotetiska siffror:
200.000 pers i snitt är inskrivna
75% av dessa får jobb inom ett kvartal = 150.000
4 kvartal på ett år = 4 x 150.000 = 600.000

Voila ;-)

Sen har du helt rätt i att största skälet till att många får jobb nu är att vi är i en högkonjunktur. Till syvende og sist handlar det om att företag ska anställa. Det arbetsförmedlingen ska göra är att funka som smörjmedel på arbetsmarknaden, underlätta kontakt mellan företag och arbetssökande, rusta arbetssökande för att bättre leva upp till arbetsmarknadens krav och stimulera företag till att anställa - hur och vem som egentligen ska göra detta kan man ha många åsikter om, men det är som sagt kanske ämne för en annan tråd i ett annat forum 8-)
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Hellboy skrev:
Taurus skrev: Sen finns det säkert saker som kan bli bättre och billigare, som i all offentlig verksamhet, och det finns garanterat saker som privata aktörer kan göra istället för stat och kommun. Samtidigt är det inte fullt så illa ställt i det offentliga Sverige som kvällsblaskornas krigsrubriker och hittapå-siffor vill göra gällande.

Och helt rätt, det är fånigt att diskutera socialekonomi i ett bassistforum! :) Men jag betalar mer än gärna skatt men jag betalar inte så gärna för MYCKET i skatt för att statliga verk är trögdrivna och inte ett dugg effektiva. Dom flesta statliga verk skulle inte klara sig många sekunder på den öppna marknaden har jag en känsla av. För mycket byråkrati.

//Jan
Då föreslår jag att du röstar rätt i nästa val och verkar för att vi privatiserar så mycket som möjligt av offentlig sektor och ser hur välfärdssamhället skulle se ut i privat regi istället 8-)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Doktor Frankenstyle skrev:Detta är bollocks, jag känner inte en människa som har haft ett jota hjälp från musikskolan. .
App app app!
Jag gick i Kommunala Musikskolan i Norrtälje i 6-7 år, dels med baritonehorn, dels som trummis. Jag fick inte bara lära mig noter och grundläggande harmonilära, jag fick dessutom lära mig alla sorters ensemblespel i slagverksensembler, storband, blåsorkestrar, symfoniorkestrar, mässingssextetter, allehanda småkonstellationer osv osv. Jag fick dessutom en massa vänner, många av dem har jag en väldig nytta av nu 25 år senare. Detta fick jag i stort sett utan att morsan behövde lägga ut på nåt annat än ett beggat trumset och en och annan bilresa när det var hennes tur. Att musikskola inte är rätt för alla må vara en sak, jag spelade ju parallellt i diverse rockband med folk som inte begrep hur jag kunde hålla på med gubbmusik och offra helger på att spela marscher, men det gjorde inget därför att det var så kul.

Så var så vänlig och klanka inte ner på den kommunala musikskolan, dom gör så gott dom kan med vad dom har!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Taurus skrev:
Då föreslår jag att du röstar rätt i nästa val och verkar för att vi privatiserar så mycket som möjligt av offentlig sektor och ser hur välfärdssamhället skulle se ut i privat regi istället 8-)
Lägg av nu. Inget parti i sveriges riksdag vill privatisera offentlig sektor nämnvärt. Högerspöket kan du gå och skrämmas med någon annanstans.
Senast redigerad av bootsy den mån 11 feb 2008, 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Taurus skrev: Softa lite med utropstecknen nu Jan, vi ska inte hetsa upp oss ;-)

220.000 inskrivna JUST NU, ja. De är inte inskrivna för all evighet på arbetsförmedlingen, de allra flesta får jobb inom tre månader och det fylls på med nya inskrivna, varav de flesta också får jobb inom tre månader osv.

Räkneexempel med låga, hypotetiska siffror:
200.000 pers i snitt är inskrivna
75% av dessa får jobb inom ett kvartal = 150.000
4 kvartal på ett år = 4 x 150.000 = 600.000

Voila ;-)

Sen har du helt rätt i att största skälet till att många får jobb nu är att vi är i en högkonjunktur. Till syvende og sist handlar det om att företag ska anställa. Det arbetsförmedlingen ska göra är att funka som smörjmedel på arbetsmarknaden, underlätta kontakt mellan företag och arbetssökande, rusta arbetssökande för att bättre leva upp till arbetsmarknadens krav och stimulera företag till att anställa - hur och vem som egentligen ska göra detta kan man ha många åsikter om, men det är som sagt kanske ämne för en annan tråd i ett annat forum 8-)
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vad menar du?? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:

Jo det där är ju logiskt. Tack. Du är pedagogisk. Sån´t gillar jag. :)

Dom flesta anser nog att högkonjunkturen är över ganska rejält men det finns ändå någon form av framtidstro. Och det har verkligen blivit bättre och enklare för företagen på sistone och då anställs det.

Min far har ju drivit företag i alla år och han hade som policy mer eller mindre att aldrig anställa någon som vart ditskickad av Arbetsförmedlingen. Kom det någon och sa att "Hej, jo Arbetsförmedlingen skickade hit mig så jag är här nu" så fick dom aldrig jobb hur välutbildade dom än var. Men kom det in någon och sa att han/hon tagit sig dit på eget bevåg för att dom läst om företaget och faktiskt aktivt visade att dom var lite på hugget då vart det andra bullar. Då lyssnade han och tog sig tid för dom. Detta är och har nog varit en av dom stora problemen med bidrag och en sådan institution som Arbetsförmedlingen. Många invaggas i den känslan att dom inte behöver göra något själva. Dom får allt serverat för sig och det är inget bra. Musiker är ju oftast självgående och frammåt på ett annat sätt. Vi är inte vana att få saker gratis så det verkar som att vi ofta har lättare att ta för oss och visa framfötterna. När jag skulle flytta till Stockholm så liftade jag med en lastbil och bodde hos en kompis här uppe. Sen gick jag runt i musikaffärerna och presenterade mig. Och då fick jag jobb så då flyttade jag upp. Det är bra med lite framåtanda. Men man är klart mycket latare nu när man är över 40 har jag märkt. :oops:

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Taurus skrev: Då föreslår jag att du röstar rätt i nästa val och verkar för att vi privatiserar så mycket som möjligt av offentlig sektor och ser hur välfärdssamhället skulle se ut i privat regi istället 8-)
Jag röstade "rätt" i det förra valet och jag vann. :D Skämt å sido.

Synd att mittenpartierna är så veka. Känns som att man alltid hittar sanningen i mitten på något vis. Och det säger jag trots att jag inte röstade på något mittenpart men det är mest för att jag upplever dom som veka. Aldrig bra med ytterligheter. Pendeln stannar alltid på mitten. Och då pratar jag inte om pendeltåg utan om en sådan här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pendel

Nu har jag nog samtidigt själv gett svaret på varför det inte finns så mycket intressant och egen musik/kultur i Sverige. Pendeln stannar alltid på mitten. Mainstream är BÄST!! Heja Carola!! Nu ska jag börja spela i dansband och dricka mellanmjölk!!

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:Högerspöket kan du gå och srkämmas med någon annanstans.
Dom sa till mig när jag mönstrade att "Ryssen kommer...." :shock:

//Jan :wink:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:
Nu ska jag börja spela i dansband och dricka mellanmjölk!!

//Jan
Äntligen!
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Jag gick i Kommunala Musikskolan i Norrtälje i 6-7 år, dels med baritonehorn, dels som trummis. Jag fick inte bara lära mig noter och grundläggande harmonilära, jag fick dessutom lära mig alla sorters ensemblespel i slagverksensembler, storband, blåsorkestrar, symfoniorkestrar, mässingssextetter, allehanda småkonstellationer osv osv. Jag fick dessutom en massa vänner, många av dem har jag en väldig nytta av nu 25 år senare. Detta fick jag i stort sett utan att morsan behövde lägga ut på nåt annat än ett beggat trumset och en och annan bilresa när det var hennes tur. Att musikskola inte är rätt för alla må vara en sak, jag spelade ju parallellt i diverse rockband med folk som inte begrep hur jag kunde hålla på med gubbmusik och offra helger på att spela marscher, men det gjorde inget därför att det var så kul.

Så var så vänlig och klanka inte ner på den kommunala musikskolan, dom gör så gott dom kan med vad dom har!
Det är bara att gratulera till en god musikalisk fostran! :D
Självklart finns det som inom alla andra sektorer folk som gör ett jättebra jobb som vi ska vara tacksamma över. Min egen musiklärare gillade klassiskt och gav inte utrymme för något annat, än idag gillar jag inte klassisk musik delvis på grund av detta.

Men i fråga om det svenska musikundret så ger jag inte så värst mycket för den kommunala musikskolan (med några få lysande undantag). Det är möjligt att MS bidrar till en bättre allmän musikalitet hos barn, men när det gäller att kunna fokusera på att skapa musik mot en professionell nivå och att ha praktiska förutsättningar för det så tar deras resurs slut för länge sedan.
Det är hos studieförbunden det i landet finns tusentals subventionerade replokaler och det är hos oss man kan få hjälp med stockar, skinn, strängar och annat som kan knäcka en 17-årings plånbok. Bara i Göteborgsområdet så har lågt räknat 450 band studiecirkel hos något av studieförbunden, hälften av dem repar i våra billiga lokaler, som utan det offentliga stödet inte överhuvudtaget skulle existera.

Jämför vårt utbud av band med vilket jämnstort som helst i världen så syns vårt enorma försprång. Detta kan antingen bero på att svenskar är osedvanligt krativa och flitiga, eller att det finns mer strukturella förklaringar där det helt enkelt är praktiskt möjligt att i Sverige skapa musik.

Tyvärr så leder ju detta fantastiska utbud av kvalitetsmusik i vårt lilla land till just "gage-dumpning" och annat skit som tidigare tagits upp i tråden...
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Gäst

Inlägg av Gäst »

Doktor Frankenstyle skrev:Men i fråga om det svenska musikundret så ger jag inte så värst mycket för den kommunala musikskolan (med några få lysande undantag). Det är möjligt att MS bidrar till en bättre allmän musikalitet hos barn, men när det gäller att kunna fokusera på att skapa musik mot en professionell nivå och att ha praktiska förutsättningar för det så tar deras resurs slut för länge sedan.
Jag säger inte emot om resurserna, musikskolan är väldigt styvmoderligt behandlad. Och jag säger verkligen inte emot om studieförbundens viktiga roll, all heder åt er.

Men allvarligt talat, musikskolan riktar sig till 9-16:åringar (även om man får vara inskriven till 21 års ålder ungefär), det är inte meningen att barnen ska ha professionella ambitioner! Men om dom nu får det med tiden så är musikskolan en lysande möjlighet att få en bra musikalisk grund innan/medan man söker sig vidare.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Känner mig intensivt kluven när det gäller Kommunala Musikskolan.
Å ena tycker jag det är bra att den finns men å andra sidan tycker jag att den enligt min geografiskt begränsade erfarenhet gör lika mycket skada som nytta.
Hur många potentiellt duktiga musiker har inte den förbannade blockflöjten skrämt bort? När jag på min tid (född 62) ville lära mig spela gitarr så fick jag ett skitbrunt plaströr upptryckt i nyllet för att man "skulle kolla intresset"!!!!!!!? Intresset för vad? Blockflöjt? =0! Nu skall jag i ärlighetens namn erkänna att dvärgvarianter på 6 strängade piccolobasar (gitarrer) inte var någon höjdare för mig men ändå.........
I vuxen ålder har jag i arbetet kommit i kontakt med KM, (arbetade inom kommunala sektorn) och det var min själ inte kul. Lärarna var ett gäng blåsare som hade noll intresse för andra instrument än blås. Vilket var oerhört beklämmande då dom enligt kursplanen även skulle undervisa i andra instrument.
Riktigt illa blev det då jag tyvärr fick lägga händerna på den bas som skulle cirkulera mellan de blivande? basisterna. FY FAN, rent ut sagt. Meterhög aktion och strängar som inte var av samma sort. Flats och rounds blandade hej friskt. Erbjöd mig att skänka ett set 2 månader gamla rounds och fick kommentaren att det var ju snällt men vi byter bara strängar när dom går av, och det gör ju aldrig bassträngar. Idioti!!!!
Bjöd in mig själv och plockade med min JB så att killarna (det var bara killar som tog baslektioner av någon anledning) fick känna på något som var lite lättare att spela på. Det var inte populärt hos läraren. En av många kommentarer som surt rullade över tungan på nötet var, man skall inte få allt serverat, och förresten så var ju elbas inget riktigt instrument! Och det kom från en blåsare som inte "could hack it inte real world"!
Jag hoppas innerligt att detta var/är en unik situation. Men.....
Senast redigerad av Klopper den mån 11 feb 2008, 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, herreminje, jag känner inte igen mig alls i beskrivningen mer än de usla resurserna. Jag har aldrig blivit påtvingad eller tvingat på någon en blockflöjt någonsin.

Frankenstyle: hur ska man gradera någon institutions "viktighet"? I hur många procent av eleverna/medlemmarna i gårdsbanden som går vidare till professionellt musikerskap kanske? Isåfall är jag rädd att det blir rejält usel statistik både från studieförbunden och musikskolan...
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

Det är bara att beklaga att så många har dåliga upplevelser av Kommunala Musikskolan. Själv skulle jag aldrig ha sysslat med musik nu om jag inte hade gått där. Men det beror väl mycket på vilka lärare man får. Själv blev jag "uppflyttad" när min första lärare inte tyckte att han räckte till längre. Sen fick jag spela med i mindre ensembler som spelade jazz och fusion. Det gjorde ju att intresset växte. Jag har många vänner och bekanta som är heltidsmusiker som också började i KM, och jag tror de delar mina åsikter.

Vad gäller den inskränkta attityden hos svenska skivbolag så har två band jag varit med i försökt bli signade med lika dåligt resultat. I ett av de så var det en kille som i stort sett var till alla svenska skivbolag han kunde hitta. Och då menar jag inte skicka demos utan möten med A&R människor. Och väldigt många av de tyckte att vi var bra och kunde tänka sig att köpa en del av låtarna, men de var inte intresserade av något band.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

GrafZeppelin skrev:Ja, herreminje, jag känner inte igen mig alls i beskrivningen mer än de usla resurserna. Jag har aldrig blivit påtvingad eller tvingat på någon en blockflöjt någonsin.
Som jag skrev så hoppas jag att det var/är en isolerad företeelse.
Om det var begränsade resurser som var fallet ställer jag mig tvivlande till. Blåsinstrument skaffades det in ofta. Tack och lov för personalen inom fritidssektorn som tog sig tid och plockade med sina egna instrument som ungarna fick spela på när dom kände sig förbisedda inom KM.
Hade kunnat fylla en bok med intryck och upplevelser från den del av KM som jag sett, men avstår.
Jag vill dock inte trots allt skit jag sett att KM läggs ner. Den behövs.
Men den skall styras efter ungarnas behov, inte vad lärarna tycker är roligast!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Taurus skrev:Då föreslår jag att du röstar rätt i nästa val och verkar för att vi privatiserar så mycket som möjligt av offentlig sektor och ser hur välfärdssamhället skulle se ut i privat regi istället 8-)
Bara att se på USA hur bra den modellen fungerar..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Hellish skrev:
Taurus skrev:Då föreslår jag att du röstar rätt i nästa val och verkar för att vi privatiserar så mycket som möjligt av offentlig sektor och ser hur välfärdssamhället skulle se ut i privat regi istället 8-)
Bara att se på USA hur bra den modellen fungerar..
Och vilket parti i Sverige vill att det ska bli så? Berätta gärna.
Skriv svar