Jag gick i Kommunala Musikskolan i Norrtälje i 6-7 år, dels med baritonehorn, dels som trummis. Jag fick inte bara lära mig noter och grundläggande harmonilära, jag fick dessutom lära mig alla sorters ensemblespel i slagverksensembler, storband, blåsorkestrar, symfoniorkestrar, mässingssextetter, allehanda småkonstellationer osv osv. Jag fick dessutom en massa vänner, många av dem har jag en väldig nytta av nu 25 år senare. Detta fick jag i stort sett utan att morsan behövde lägga ut på nåt annat än ett beggat trumset och en och annan bilresa när det var hennes tur. Att musikskola inte är rätt för alla må vara en sak, jag spelade ju parallellt i diverse rockband med folk som inte begrep hur jag kunde hålla på med gubbmusik och offra helger på att spela marscher, men det gjorde inget därför att det var så kul.
Så var så vänlig och klanka inte ner på den kommunala musikskolan, dom gör så gott dom kan med vad dom har!
Det är bara att gratulera till en god musikalisk fostran!
Självklart finns det som inom alla andra sektorer folk som gör ett jättebra jobb som vi ska vara tacksamma över. Min egen musiklärare gillade klassiskt och gav inte utrymme för något annat, än idag gillar jag inte klassisk musik delvis på grund av detta.
Men i fråga om det svenska musikundret så ger jag inte så värst mycket för den kommunala musikskolan (med några få lysande undantag). Det är möjligt att MS bidrar till en bättre allmän musikalitet hos barn, men när det gäller att kunna fokusera på att skapa musik mot en professionell nivå och att ha praktiska förutsättningar för det så tar deras resurs slut för länge sedan.
Det är hos studieförbunden det i landet finns tusentals subventionerade replokaler och det är hos oss man kan få hjälp med stockar, skinn, strängar och annat som kan knäcka en 17-årings plånbok. Bara i Göteborgsområdet så har lågt räknat 450 band studiecirkel hos något av studieförbunden, hälften av dem repar i våra billiga lokaler, som utan det offentliga stödet inte överhuvudtaget skulle existera.
Jämför vårt utbud av band med vilket jämnstort som helst i världen så syns vårt enorma försprång. Detta kan antingen bero på att svenskar är osedvanligt krativa och flitiga, eller att det finns mer strukturella förklaringar där det helt enkelt är praktiskt möjligt att i Sverige skapa musik.
Tyvärr så leder ju detta fantastiska utbud av kvalitetsmusik i vårt lilla land till just "gage-dumpning" och annat skit som tidigare tagits upp i tråden...