Musik-Sverige och världen.....

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

bootsy skrev:
Hellish skrev:
Taurus skrev:Då föreslår jag att du röstar rätt i nästa val och verkar för att vi privatiserar så mycket som möjligt av offentlig sektor och ser hur välfärdssamhället skulle se ut i privat regi istället 8-)
Bara att se på USA hur bra den modellen fungerar..
Och vilket parti i Sverige vill att det ska bli så? Berätta gärna.
Socialmoderatafolkcentern R :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tja. Tänkte bara peka lite på att privatisering inte är enbart av godo alla gånger. Men det är väl framtidens melodi så det är bara att hoppas på att man får hålla sig hel och frisk resten av livet. :D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Kommunal musikskolan... var nog ingen stor grej på bruket där jag växte upp. Polarn tvingades att spela trumpet där det minns jag. Vi satt hellre hemma och försökte tonsätta Sagan om Ringen med brusgeneratorer och akustiskgitarrer via en rullbandare. Trodde vi var unika när vi tejpade ihop bandstumpar och gjorde loopar :-D
Men visst hade det varit schysst att få lite undervisning av nån vuxen... jobbigt att lista ut ALLT själv.

Min grabb har tagit gitarrlektioner sedan 12 års ålder via Studiefrämjandet, 20 minuter elgura a per vecka med en kanonlärare. Han får spela precis vad han vill och får hjälp med att få till det. Bara tabulaturer. Men nu får det vara nog... han lär sig fort själv dag för dag. Men jag gav han den start jag inte fick själv, lider ju själv av bristande kunskaper.
Dottern fick samma erbjudande men hoppade av, tyvärr började läraren trixa med fingersättningar och noter så hon lessnade.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Hellish skrev:Tja. Tänkte bara peka lite på att privatisering inte är enbart av godo alla gånger. Men det är väl framtidens melodi så det är bara att hoppas på att man får hålla sig hel och frisk resten av livet. :D
Så allt som är privat är bara profittörstigt och ont?
Och allt offentligt är fint, mänskligt och altruistiskt?

Vad bra, då vet vi.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

bootsy skrev:
Hellish skrev:Tja. Tänkte bara peka lite på att privatisering inte är enbart av godo alla gånger. Men det är väl framtidens melodi så det är bara att hoppas på att man får hålla sig hel och frisk resten av livet. :D

Vad bra, då vet vi.
Ser inte riktigt att jag skrev det du tycker att jag skrev. Nu gör du dig själv bara löjlig...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Hellish skrev:
bootsy skrev:

Vad bra, då vet vi.
Ser inte riktigt att jag skrev det du tycker att jag skrev. Nu gör du dig själv bara löjlig...
OK.

Tyckte bara att du antydde att allt kommer att bli privatiserat och att det därför är bäst att hålla sig frisk, men min läsförståelse är uppenbarligen inte vad den varit och jag gör mig därmed löjlig.

Men detta är ett basforum och jag tycker att vi undviker politik här. Det blir så lätt fel.

Tack för ikväll!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Äsch då. Dra inte för stora växlar på det bara.

Ta bara tandläkare som exempel. Det finns bra och dåliga läkare både privat och på folktandvården och det finns för och nackdelar hos bägge. Fördelarna hos de privata är att du får vård snabbare, nackdelen är att de är dyrare och ibland gör jobb som inte behövs göras. (Var det på dokument inifrån eller nåt sånt där de visade tandläkare som likt bilverkstäder la till extra ingrepp som inte behövdes för att tjäna extra pengar?) Folktandvården är segare, javisst, men utan vinstintresse och inte lika dyra.

Nu kommer många att säga att deras privattandläkare är billigare och gratulerar jag. De exempel jag kan basera min åsikt på är tvärtom. Sambon går hos en privat och betalar 700:- om inte mer per undersökning. Jag går på folktandvården och betalar 350:-

Jag säger inte att all privatisering är av ondo, det är bra att det ges valmöjligheter och att de som kan betala för sig kan göra det. Det får bara inte gå överstyr och lämna de som redan har det svårt i sticket. Jag är varken sosse eller moderat, snarare någonstans däremellan. Synd bara att det inte finns något parti där i mitten längre.
Janne

Inlägg av Janne »

Är inte alla partier i mitten idag? ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Finns det något att göra åt det kulturklimat som finns här i landet? Idéer någon? Är det bra med illegala nerladdningar och, om inte, hur gör man bäst för att förändra folks inställning? Läste häromdagen att Stim vill legalisera all form av nedladdning och att Stim ska dra in upphovsrättspengar från internetleverantörerna istället. Hur blir det då med fördelning av pengarna? Kommer det bli så att dom fördelas efter skivförsäljning/legal nedladdning som på lokalradion där Elton John kommer få betalt trots att stationen i fråga inte spelat någon av hans låtar och den lite lokala artisten som dom HAR spelat inte får någonting för han säljer för lite plattor?

Jag är ju personligen FÖR att artisten har kontroll över sina egna verk så långt det går. Och jag förstår inte riktigt logiken i att se olika på, och särskilja, att man ska betala för en limpa bröd och ett paket cigaretter men inte för musik.

Universal håller på att dra igång en nedladdningsite där all musik kommer att vara gratis, man får ladda ner vad man vill och det kostar inte en spänn, men artisten får betalt utifrån reklamintäkter istället då det kommer att finnas reklambanners på sidan. Helt plötsligt har musiken inget egenvärde och detta stör mig något enorm om jag ska vara helt ärlig. Jag skulle inte tycka om att musik förlorade sitt eget ekonomiska värde för då bli musik bara ett sätt att maknadsföra en produkt på och inget annat. Och då mer än någonsin kommer dom stora bolagen sitta på trumfkortet då dom är dom enda som kommer kunna locka till sig företag som vill investera reklampengar i deras nedladdningssite. Mindre artister kommer inte att ha en chans. Tror jag.

//Jan
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Menar du på fullt allvar att vi inte skulle märka någon skillnad om vi lade ned musikskolorna?
Jo det skulle säkert bli en negativ skillnad, mindre musik = mindre kultur = dåligt tycker jag. Jag säger såklart inte att KM ska lägga ner.

Min reaktion handlar om diskussionen kring det "svenska musikundret", det faktiska antalet svinbra band som finns i Sverige. Politiker mfl. pratar om KM som om detta allena vore skälet till vår höga musikkvalitet. Jag tror inte det stämmer, därmed inte sagt att jag har hela sanningen.

Frankenstyle: hur ska man gradera någon institutions "viktighet"? I hur många procent av eleverna/medlemmarna i gårdsbanden som går vidare till professionellt musikerskap kanske? Isåfall är jag rädd att det blir rejält usel statistik både från studieförbunden och musikskolan...
Riktigt! Det är inte många. De som går vidare till ett proffsmusikerläge är försvinnande få, oavsett vilken bakgrund eller stöttning de fått.
Jag säger inte heller att KM är oviktig, då en bra musiklärare kan bidra med oerhört mycker positivt, inte minst att skapa ett grundintresse och förmedla spelglädje (även om jag och en hel del andra tyvärr upplevt motsatsen).
Men poängen är att studieförbunden har en praktisk plattform där folk har friheten och möjligheten att göra det mesta av sin energi. Billiga replokaler, billig studiotid, hjälp med spelningar, kontanthjälp för olika utgifter mm. Denna möjlighet är ovanlig internationellt sett och något som vi bör värna om (lyckligtvis finns en bred politisk enighet om studieförbunden).

För att återknyta till trådens ursprungliga ämne så menar jag att vi i Sverige har fantastiska möjligheter att skapa musik och att på olika sätt få utrymme att utvecklas som musiker. Tyvärr så råder djungelns lag när man väl kommit ut på den "öppna marknaden", där alla band/artister måste slåss om spelningar, gage och ett knapert medialt utrymme ihop med tv-Idoler och annan corporate bullshit...
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Gäst

Inlägg av Gäst »

Doktor Frankenstyle skrev:Jag säger inte heller att KM är oviktig, då en bra musiklärare kan bidra med oerhört mycker positivt, inte minst att skapa ett grundintresse och förmedla spelglädje (även om jag och en hel del andra tyvärr upplevt motsatsen).
Gott så, vände mig bara emot ditt "bollocks". KM har absolut part i musikundret men är naturligtvis inte den enda anledningen. Utöver studieförbund så har vi även tålmodiga föräldrar, småortstristess och sexualdrift att tacka för framgångarna.
Janne

Inlägg av Janne »

Det finns väl två bra sätt att stödja den svenska musikscenen. Det ena är att köpa skivor och det andra är att gå och lyssna på mycket livemusik.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:Och jag förstår inte riktigt logiken i att se olika på, och särskilja, att man ska betala för en limpa bröd och ett paket cigaretter men inte för musik.
Med risk att dra igång nåt jag inte orkar avsluta, köper du en limpa bröd och ett paket cigg är det helt ok för dig att bjuda dina kompisar på en macka och en cigg, köper du en cd-skiva så får du inte dela med dig av den. Om du vill se musiken som en säljbar produkt så måste det enligt min mening hålla sig till något fysiskt, dvs tex en cd-skiva. Kan man äga ett ljud? Eller en serie ettor och nollor? Och varför ska man fortfarande ha rätt att få betalt för något som man redan har sålt en gång? Missförstå mig rätt, självklart tycker jag att det är bra att musiker och andra konstnärer får betalt för sitt jobb, tyvärr krockar det i dagens digitala samhälle med andra, för mig viktigare principer. Hur ofta jagar polis och åklagare tex studenter som har "piratkopierat" böcker och annat material från biblioteket för att sedan "fildela" det med andra studenter? EXAKT samma sak som jag ser det. Skall man dra fulla konsekvenser och straff mm av delning av datafiler så måste det gälla ALLT copyrightskyddat material och därför drabbas av samma konsekvenser. Jag tror att man som musiker kommer att få svårare och svårare att tjäna några större pengar på skivförsäljning utan kommer att få lita mer till liveframträdanden, vilket ju i slutänden iof är en positiv sak för det svenska musiklivet!

*duckar*
Senast redigerad av TDHP den tis 12 feb 2008, 08:49, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Mitt absolut sista politiska inlägg, sen håller jag käft i ämnet...

Angående min rad om privatisering så "vann" jag också i senaste valet, så jag skräms inte med något högerspöke bootsy ;-) Jag menar bara att man ska vara lite försiktig med vad man önskar sig, det är lätt att gnälla men det är inte säkert att alternativen är bättre.

För övrigt håller jag med Hellish, privata alternativ som komplement till det offentliga är grejt, valfrihet är the shit, hehe.

Hellboy: Arbetsgivare som inte anställer "nån från Arbetsförmedlingen" är en stor del av arbetslöshetsproblematiken, det är svårt att komma ut på arbetsmarknaden om man inte är hundraprocentig på alla sätt. Personligen tror jag lösningen där är betydligt enklare och förmånligare villkor för företagande, så att arbetsgivare törs och har råd att ta risker vid anställning, och för en gångs skull är inte staten bästa lösningen... ;-)

Angående nedladdning så är jag principiellt emot, det hänger ihop mycket med ovanstående diskussion om att det måste gå att leva på det man skapar. Å andra sidan så tror jag själv att det bottnar i extremt girigt beteende och dåligt företagande från de stora bolagen. Hade man hängt med i alternativa distributionsformer och hållit priserna på musik/film nere hade problemet vart mycket mindre. Nu sitter man istället upp till näsan in brunt och hojtar om förbud och viftar med lagboken, då kan det bara gå käpprätt åt skogen, oavsett vilken sida som "vinner".

Klar, nu blir det bara rena basinlägg här några veckor 8-P
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Arbetsförmedlingen gör säkert mycket bra men min erfarenhet av den är när jag efter två års mek utbildning gick till arbetsförmedlingen och de skulle skicka mig på svetskurs!!! Detta totalvägrade jag och fick nåt spydig kommentar om att jag får klara mig själv, vilket jag också gjorde. Jag grejade arbete på egen hand och jag har inte stämplat en enda dag i hela mitt liv. Jag har alltid haft arbete helt utan inblandning från AF.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Svensson skrev:Arbetsförmedlingen gör säkert mycket bra men min erfarenhet av den är när jag efter två års mek utbildning gick till arbetsförmedlingen och de skulle skicka mig på svetskurs!!! Detta totalvägrade jag och fick nåt spydig kommentar om att jag får klara mig själv, vilket jag också gjorde. Jag grejade arbete på egen hand och jag har inte stämplat en enda dag i hela mitt liv. Jag har alltid haft arbete helt utan inblandning från AF.
Kan...inte...vara...tyst...

Jag tycker det är kanonbra om man grejar jobb utan Af:s inblandning. Pointen är att de finns där om man av nån anledning inte fixar det själv.

A-kassan är ett fristående försäkringssystem, bara att gratulera om man inte behöver utnyttja det.

Det här med kurser hit och dit...ja, det var rätt bedrövligt under nittiotalet, och är det fortfarande på sina håll. Det är inte alltid som det blir rätt insats för rätt person. Det viktiga att komma ihåg är att det oftast bottnar i fel satta mål från regeringshåll, förmedlingen har inte till uppgift att jävlas, och att offentlig verksamhet ofta är pressade att jobba mot dåliga mål i stället för individens bästa. Återigen, gör din stämma hörd i politiken för att åstadkomma förbättringar!

Sen har man ibland bemötandeproblem inom offentlig verksamhet precis som privat. Jag har blivit ruttet bemött både på ICA, musikaffärer, läkarjourcentralen och Skatteverket, så det är inget unikt för offentlig verksamhet. Just bemötande har vart en big deal inom det offentliga de senaste åren, eller åtminstonde där jag jobbar, och det fylls också på med yngre anställda med annan attityd, så förhoppningsvis går det år rätt håll där.

Så, NU ska jag hålla käft :o
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Taurus skrev: Sen har man ibland bemötandeproblem inom offentlig verksamhet precis som privat. Jag har blivit ruttet bemött både på ICA, musikaffärer, läkarjourcentralen och Skatteverket, så det är inget unikt för offentlig verksamhet. Just bemötande har vart en big deal inom det offentliga de senaste åren, eller åtminstonde där jag jobbar, och det fylls också på med yngre anställda med annan attityd, så förhoppningsvis går det år rätt håll där.
Ok jag skulle hålla käften, men måste bara kommentera helt kort.

Vad gör du när du blir illa bemött på ICA? Du går till en annan affär.

Vad gör du när du köpt en dålig Saab som de vägrar laga? Du köper aldrig mer en Saab.

Men vad gör du när du blir illa behandlad på arbetsförmedlingen? Eller skatteverket? Eller inte får den vård du behöver på vårdcentralen?

Den stora och allvarliga skillnaden här är att ni offentliganställda verkar glömma att a) Ni sitter i en monopolsits som gör medborgarna mer eller mindre beroende av er och b) det är VI som betalar era löner. Ni arbetar åt OSS. Det är inte random politiker eller tjänsteman som är ovanför er i hackordningen ni ska hålla nöjd utan det är sveriges medborgare som är era arbetsgivare.

Vi betalar världens högsta skatter för att de flesta av oss tror att gemensam välfärd är rättvist och riktigt. Men det innebär inte att offentlig förvaltning ska betrakta folkets förtroende som av gud given. Ni måste övertyga oss (eller i allafall mig!) om er förträfflighet varje dag!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Mäh! Starta en egen tråd!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

TDHP: japp, vi ska knipa käft om politiken. Måste bara få säga till Bootsy att jag inte är av nån annan åsikt. Offentlig sektors monopolställning börjar konkurrensutsättas på många områden och kraven höjas, och det är kanon, jag vill också ha valuta för min skattekrona.

Att jag började replikera i den här tråden var bara för att jag tycker det är viktigt att man baserar sina synpunkter på fakta och inte Expressens krigsrubriker.

Klar, nu skriver jag inte en bokstav mer i ämnet.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Taurus skrev:TDHP: japp, vi ska knipa käft om politiken. Måste bara få säga till Bootsy att jag inte är av nån annan åsikt. Offentlig sektors monopolställning börjar konkurrensutsättas på många områden och kraven höjas, och det är kanon, jag vill också ha valuta för min skattekrona.

Att jag började replikera i den här tråden var bara för att jag tycker det är viktigt att man baserar sina synpunkter på fakta och inte Expressens krigsrubriker.

Klar, nu skriver jag inte en bokstav mer i ämnet.
Bra, vi är nog egentligen ganska överens skulle jag tro.

Klart slut!
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

vilka resonemang! "vi" betalar lönen till alla som jobbar i den offentliga sektorn...det gäller väl åt båda hållen, eller? det är knappast något unikt att "vi" är med och betalar varandras löner. det är ju tack vare "oss" som volvo, ICA, fender och andra privata bolag existerar. en viktig skillnad är dock bara att den privata marknaden i huvudsak inte är intresserade av att tjäna folket, utan att TJÄNA på folket. ett privat företag kan göra en vinst (läs VINST) på 5,5 miljader men ändå kasta ut 1500 anställda för att tillfredställa aktieägarna. ett ruttet jävla system!

avslutningsvis: det där med att musiker i allmänhet förlorar på att folk laddar hem är en lika stor myt som att elvis fortfarande lever eller att jesus verkligen gick på vatten. de enda som möjligtvis förlorar på nedladdning är band/artister som U2, Metallica, Madonna och andra utav musikens giganter. osignade/mindre band tjänar i regel på att få ut sin musik genom nedladdning. en fri och enkelt (och gratis) tillgänglighet gör det möjligt för andra band/artister än idol-sebastian att komma ut i rampljuset. skivbolagen suger get-balle sedan länge och är totalt ointresserade av musik så dom kan man lika gärna vara utan.
begrav dom där argumenten för gott.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Och du inser inte skillnaden på att vi är tvungna att betala för offentlig verksamhet vi inte valt och kan välja om vi vill gynna Fender eller Gibson? För att all offentlig förvaltning arbetar för "att tjäna folket"?
Då vet jag.

Och tack för att du talar om för mig att jag inte förlorar på att folk laddar ner mina skivor gratis. Jag ser med stor spänning fram emot nästa avräkning.
För jag är väl bara en jävla egoist som anser att upphovsmännen ska ha rättgheter till sina verk, eller?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

durito skrev: avslutningsvis: det där med att musiker i allmänhet förlorar på att folk laddar hem är en lika stor myt som att elvis fortfarande lever eller att jesus verkligen gick på vatten. de enda som möjligtvis förlorar på nedladdning är band/artister som U2, Metallica, Madonna och andra utav musikens giganter. osignade/mindre band tjänar i regel på att få ut sin musik genom nedladdning. en fri och enkelt (och gratis) tillgänglighet gör det möjligt för andra band/artister än idol-sebastian att komma ut i rampljuset. skivbolagen suger get-balle sedan länge och är totalt ointresserade av musik så dom kan man lika gärna vara utan.
begrav dom där argumenten för gott.
Det handlar för min del inte bara om antalet kronor som man tjänar/förlorar på illegala nedladdningar utan det handlar lika mycket om att man vill ha kontrollen över sina verk. Den utveckling som nu sker vad det gäller dom gratis nedladdningssiter som t.ex. Warner håller på att lansera där musiken är gratis men artisterna får en del av dom intäkter bolaget får in i på reklam banners tycker jag är otroligt tråkig. Jag vill att musik och konst ska ha ett egenvärde och inte bara vara ett verktyg för markadsföring. Sen är jag övertygad om att du har fel när du säger att illegala nedladdningar gagnar musikbranchen. Och attityden att "skivbolagen suger get-balle" kan du ta någon annanstans. Om det är någon som suger get-balle här så är det du.

//Jan
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

bootsy skrev:Och du inser inte skillnaden på att vi är tvungna att betala för offentlig verksamhet vi inte valt och kan välja om vi vill gynna Fender eller Gibson? För att all offentlig förvaltning arbetar för "att tjäna folket"?
Då vet jag.

Och tack för att du talar om för mig att jag inte förlorar på att folk laddar ner mina skivor gratis. Jag ser med stor spänning fram emot nästa avräkning.
För jag är väl bara en jävla egoist som anser att upphovsmännen ska ha rättgheter till sina verk, eller?
Haha! Fan vad du är aggro, mannen! :D
Chill, dude, chill. :wink:
Skriv svar