Pratabas Human-Trafficing[Örebro]

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

the_great_alfonzo skrev:ah danke der mashall!

Jag vill fortfarande ha skjuts jönköping-örebro jag! Tror inte jag sover över, så det blir på lördan, och ifall nån åker örebro-jönköping på lördan så vore ju det fint! Jag tar väl med mej 2 basar, Shine och bygget!
Det är nog snudd på omöjligt att hitta ngn härifrån som åker t.o.r. lördag.
Däremot kan du säkert hitta ngn att åka med upp fredag och hem söndag.

Hur mycket kan en 14-åring ha planerat så att han inte kan avsätta en helg som ligger 2½ månad fram i tiden?

Släpp Sargen, Bonzo!! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag vill fortfarande ha skjuts jönköping-örebro jag! Tror inte jag sover över, så det blir på lördan, och ifall nån åker örebro-jönköping på lördan så vore ju det fint! Jag tar väl med mej 2 basar, Shine och bygget!
Går det inte att ta tåget?
Hämta och lämna på stationen går nog att lösa!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:

Går det inte att ta tåget?
Hämta och lämna på stationen går nog att lösa!
Det är nog en ekonomisk fråga.
Man är inte så penningstark vid 14-årsstrecket.....................................................................................heller! :?
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag är inne på SJ's sida nu och tur och retur Jkpng-Ö-bro 271 kr.
Det är ju inte farligt.

Enda sättet att komma billigare undan är att hitta en farbro eller tant att hålla i handen, fär då kan du köpa :oops: barnbiljett.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:Jag är inne på SJ's sida nu och tur och retur Jkpng-Ö-bro 271 kr.
Det är ju inte farligt.

Enda sättet att komma billigare undan är att hitta en farbro eller tant att hålla i handen, fär då kan du köpa :oops: barnbiljett.
Billigare än att åka bil! Trsp till och från tåget går väl som sagt att lösa, det kanske är fler som skulle kunna åka tåg? Är det toklångt till den planerade lokalen från centrum?
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:
Geddy_Lee skrev:Jag är inne på SJ's sida nu och tur och retur Jkpng-Ö-bro 271 kr.
Det är ju inte farligt.

Billigare än att åka bil! Trsp till och från tåget går väl som sagt att lösa, det kanske är fler som skulle kunna åka tåg? Är det toklångt till den planerade lokalen från centrum?
Knappa 2 motorvägs-mil.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Avresa fredag kl 14, ankomst kl 17
Retur lördag kl 19, ankomst kl 23.30 = 190 spänn!
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Pratabas reseservice.. 8)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Geddy_Lee skrev:Avresa fredag kl 14, ankomst kl 17
Hur många byten? har väl inget emot att stanna längre, det är mest att jag tar för givet att mina föräldrar no way in hell kommer låta mej sova över hos ett par gubbs som ni :o 190kr ska jag nog kunna skrapa ihop!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

the_great_alfonzo skrev: det är mest att jag tar för givet att mina föräldrar no way in hell kommer låta mej sova över hos ett par gubbs som ni :o
Hahaha! Jo jag kan nog förstå att hela den här grejen kan ses som aningen suspekt i deras ögon.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:
the_great_alfonzo skrev: det är mest att jag tar för givet att mina föräldrar no way in hell kommer låta mej sova över hos ett par gubbs som ni :o
Hahaha! Jo jag kan nog förstå att hela den här grejen kan ses som aningen suspekt i deras ögon.
Ingen fara, när pappa Bonzo har träffat Årnes så får du säkert sova över!
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

the_great_alfonzo skrev:
Geddy_Lee skrev:Avresa fredag kl 14, ankomst kl 17
Hur många byten? har väl inget emot att stanna längre, det är mest att jag tar för givet att mina föräldrar no way in hell kommer låta mej sova över hos ett par gubbs som ni :o 190kr ska jag nog kunna skrapa ihop!

Det var ett byte i båda riktingarna. Gå in på http://www.sj.se så kan du kolla själv.
Om du tar med dig kusinen och Årnes lovar att vara din fadder så tror jag säkert att de kan gå med på det.
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

the_great_alfonzo skrev:... har väl inget emot att stanna längre, det är mest att jag tar för givet att mina föräldrar no way in hell kommer låta mej sova över hos ett par gubbs som ni :o ...
Lustigt hur olika det är

OBS! Det här är inget påhopp eller kritiserande, alfonz!

Jag slås bara över hur olika det är i olika familjer, i olika delar av landet, i stan o på landsbygden etc etc

Min grabb är 15, ett år äldre än alfonz. För ett år sedan flyttade han hit upp till oss, (bodde med sin mamma i sthlm innan) och direkt blev det ju så att ibland var jag ute o lirade o frugan iväg på jobb.
Då ligger det på honom att se till att det brinner i pannan, att det handlas o finns det som behövs, att han passar skjutsar o bussar etc till o från både skola o aktiviteter.
Dessutom är det ganska vanligt att kompisar sover över hos varandra både på helger och i veckor. Blir enklare än att föräldrar ska skjutsa o hämta jämt.
I somras var han och en kompis på "LIVE" (Lajv?) i bergslagen i fem dagar, helt på egen hand. Vi hade såklart diskuterat det innan, men planering o genomförande av trippen var helt deras grej. Jag litar på honom, och han tar det ansvaret.

Är det jag som är blåögd och oansvarig, är bonzos folk's överbeskyddande, är min son exceptionellt "lillgammal", LURAR han mej att han tar ansvar, är bonzo extra omogen... eller är det bara olika?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

En predikant jag lyssnade på hävdade att mognad har ingenting med ålder att göra, utan kommer av accepterandet av ansvar.
Jag har funnit mer och mer att han hade fruktansvärt rätt!

Så mitt svar på frågan är att det har inte med ålder att göra.

Sen finns det allt från föräldrar som överbeskyddar till föräldrar som låter sina 15-åringar åka på Augustibuller(festival där åldersgränsen på campingen debateras flitigt i lokalpressen) i Lindesberg.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Det är väl viss skillnad mellan att låta sin unge sova över hos kompisar/campa med kompiar och att låta ungen sova över på ett "läger" som satts ihop på internet av ett gäng okända människor med en jämfört med mej hög medelålder?
På vilket sätt menar du förresten att jag är omogen om jag behöver fråga mina föräldrar om det? Hade jag behövt diskutera med dom ifall jag får sova över hos en kompis vore det en sak, men som sagt, okända gubbar...
Däremot stämmer det att dom(i synnerhet den ene) är rätt paranoida och tror stenhårt på allt det står om forum och sånt, tillexempel har inte den ene velat att jag ens lägger ut mitt förnamn :roll:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

the_great_alfonzo skrev:Det är väl viss skillnad mellan att låta sin unge sova över hos kompisar/campa med kompiar och att låta ungen sova över på ett "läger" som satts ihop på internet av ett gäng okända människor med en jämfört med mej hög medelålder?
På vilket sätt menar du förresten att jag är omogen om jag behöver fråga mina föräldrar om det? Hade jag behövt diskutera med dom ifall jag får sova över hos en kompis vore det en sak, men som sagt, okända gubbar...
Däremot stämmer det att dom(i synnerhet den ene) är rätt paranoida och tror stenhårt på allt det står om forum och sånt, tillexempel har inte den ene velat att jag ens lägger ut mitt förnamn :roll:
Detta var faktiskt det absolut mest seriösa och mogna inlägg jag har läst av dig! Snyggt!
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Vi reflekterade nog bara på att det är skilnad.
Det var ingen som hade åsikten att du är omogen, Bonzo.

Min son fyller 13 i år och jag är säkerligen överbesyddande också.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

TDHP skrev:
the_great_alfonzo skrev:Det är väl viss skillnad mellan att låta sin unge sova över hos kompisar/campa med kompiar och att låta ungen sova över på ett "läger" som satts ihop på internet av ett gäng okända människor med en jämfört med mej hög medelålder?
Detta var faktiskt det absolut mest seriösa och mogna inlägg jag har läst av dig! Snyggt!
:joy:
Geddy_Lee skrev:Det var ingen som hade åsikten att du är omogen, Bonzo.
:joy:
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

dereborn skrev:
the_great_alfonzo skrev:... har väl inget emot att stanna längre, det är mest att jag tar för givet att mina föräldrar no way in hell kommer låta mej sova över hos ett par gubbs som ni :o ...
Lustigt hur olika det är

Jag slås bara över hur olika det är i olika familjer, i olika delar av landet, i stan o på landsbygden etc etc

Min grabb är 15, ett år äldre än alfonz. För ett år sedan flyttade han hit upp till oss, (bodde med sin mamma i sthlm innan) och direkt blev det ju så att ibland var jag ute o lirade o frugan iväg på jobb.
Då ligger det på honom att se till att det brinner i pannan, att det handlas o finns det som behövs, att han passar skjutsar o bussar etc till o från både skola o aktiviteter.
Dessutom är det ganska vanligt att kompisar sover över hos varandra både på helger och i veckor. Blir enklare än att föräldrar ska skjutsa o hämta jämt.
I somras var han och en kompis på "LIVE" (Lajv?) i bergslagen i fem dagar, helt på egen hand. Vi hade såklart diskuterat det innan, men planering o genomförande av trippen var helt deras grej. Jag litar på honom, och han tar det ansvaret.

Är det jag som är blåögd och oansvarig, är bonzos folk's överbeskyddande, är min son exceptionellt "lillgammal", LURAR han mej att han tar ansvar, är bonzo extra omogen... eller är det bara olika?
Själv åkte jag på Hultsfredsfestivalen ensam när jag var 14. Å andra sidan efter MYCKET tjat från min sida, och ett löfte om att inte dricka, röka, ha sex eller något annat suspekt. Och att jag lovade att ringa minst 2 ggr om dagen.

Alfonz, jag har för mig att din fader också spelar bas? Varför blir inte han isf medlem på forumet, och kan se med egna ögon att vi "gubbar" (själv är jag 20 :roll:) är väldigt trevliga människor. Vem vet, han kanske fastnar och också vill förlja med på PB-träff?
/Linus
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Geddy_Lee skrev:Vi reflekterade nog bara på att det är skilnad.

Du är ju elak! Gömmer nätsladdar och sånt.. :wink:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Punkster skrev:Själv åkte jag på Hultsfredsfestivalen ensam när jag var 14. Å andra sidan efter MYCKET tjat från min sida, och ett löfte om att inte dricka, röka, ha sex eller något annat suspekt. Och att jag lovade att ringa minst 2 ggr om dagen.

Alfonz, jag har för mig att din fader också spelar bas? Varför blir inte han isf medlem på forumet, och kan se med egna ögon att vi "gubbar" (själv är jag 20 :roll:) är väldigt trevliga människor. Vem vet, han kanske fastnar och också vill förlja med på PB-träff?
Gubben spelar guitar :? Och vill vi verkligen ha en göteborgare till på PB?!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

the_great_alfonzo skrev:
Punkster skrev:Själv åkte jag på Hultsfredsfestivalen ensam när jag var 14. Å andra sidan efter MYCKET tjat från min sida, och ett löfte om att inte dricka, röka, ha sex eller något annat suspekt. Och att jag lovade att ringa minst 2 ggr om dagen.

Varför inte, för att väga upp lite mot alla Örebroare 8)

Min poäng är iaf att många föräldrar är lite rädda för saker dom inte har så stor koll på. Speciellt om det gäller deras barn. Som om dina föräldrar kollade runt lite här på forumet (kanske utan att bli medlemmar) och bildar sig en uppfattning om vad PB är för något, så kanske det skulle gå lättare för dig att övertala dom?
Om jag var förälder så skulle jag hellre släppa iväg mitt barn på en weekend tillsammans med massa vuxna människor i syfte att ägna sig åt musikinstrument än att låta mitt barn åka ensam på festival eller något liknande.
/Linus
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

The Marshall skrev:
Geddy_Lee skrev:Vi reflekterade nog bara på att det är skilnad.

Du är ju elak! Gömmer nätsladdar och sånt.. :wink:
Parenting by fear!! :twisted:
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

*suck*
Det var ju just det som var grejen, jag menar INTE att du är omogen, jag menar INTE att jag har gjort rätt, jag bara slogs av hur OLIKA det är.

OK?

Sen, bara för att förtydliga:
att låta ungen sova över på ett "läger" som satts ihop på internet av ett gäng okända människor med en jämfört med mej hög medelålder?
Det var exakt det som det här "Lajvet" som min son var på i somras handlade om.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Punkster skrev:
the_great_alfonzo skrev:

Varför inte, för att väga upp lite mot alla Örebroare 8)

Min poäng är iaf att många föräldrar är lite rädda för saker dom inte har så stor koll på. Speciellt om det gäller deras barn. Som om dina föräldrar kollade runt lite här på forumet (kanske utan att bli medlemmar) och bildar sig en uppfattning om vad PB är för något, så kanske det skulle gå lättare för dig att övertala dom?
Om jag var förälder så skulle jag hellre släppa iväg mitt barn på en weekend tillsammans med massa vuxna människor i syfte att ägna sig åt musikinstrument än att låta mitt barn åka ensam på festival eller något liknande.
Ta med farsan till Örebro! Jag tycker han kan få en dispens-biljett.
Skriv svar