För gammal för att börja spela bas?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
vox2000
Medlem

För gammal för att börja spela bas?

Inlägg av vox2000 »

Ja, den frågan fick jag häromdan.

Bakgrund: Jag har precis (några dar-precis) börjat lära mig att spela bas. Jag köpte ett fint startpaket från Squire med en P-bas-variant och en liten stärkare. Spelade gitarr (halvintresserat..) för 12-13 år sen, men det blev aldrig nånting riktigt av det. Men nu tänkte jag lära mig spela bas! Mest för att jag alltid lyssnat på RHCP, Sly och familjestenen, Jamiroquai, Primus och annat funkigt där basen haft en framträdande roll. Så nu jävlar!

Men så kommer den där griniga jäveln som inte fått sig ett nyp på nåt år eller två och häver ur sig:

"Är inte du för gammal för att lära dig spela bas och spela i band? Borde du väl tänkt på innan? Borde inte du fundera på att skaffa familj, hus, bla bla bla osv."

Mja, vad säger man? Jag mumlade nåt ohörbart om hur gick det egentligen med den där donnan han hade på kroken sist och struntade i det.

Men tanken stannade ändå kvar. Jag är 27, fyller 28 i år, och befinner mig enligt min egen uppfattning i ganska skön ålder; ett barn med VISA-kort. :) Inte för jag bryr om vad någon annan säger att jag ska eller inte ska göra, har han kanske lite rätt. Många av mina polare runt omkring börjar skaffa barn och "har inte tid att ränna på krogen hela helgerna". Och därmed antagligen kanske inte lust/tid/ork att spela med mig (Vi är ett litet gäng som hade planer på att starta band för cirkus 7 år sen), eller stötta mig i mitt lärande. Jag har på ett par dar fått jävligt ont i fingrarna, lärt mig lite skalor och var tonerna sitter och heter, samt ett par enklare basgångar. Det är roligt, och jag tänkte inte sluta. Det kommer väl ta ett tag, men jag har inte bråttom. Jag kommer vilja spela i nåt band så småningom, och hur jag löser det vet jag inte just nu. :)

Men iaf; ni som börjar mogna till, så att säga, hur tänker ni?

Hej förresten!

/Andreas
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

kör bara!
du är väl gammal nog att göra som du vill?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

28 är fan ingen ålder för att lära sig nya grejer. Rocka PÅ!!!! :joy:
vox2000
Medlem

Inlägg av vox2000 »

criss skrev:kör bara!
du är väl gammal nog att göra som du vill?
Jaja, självklart, det är ju det jag gör. :D
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Först; hej och välkommen, skriv gärna några rader i medlemspresentationer! :)

Jag skulle vilja vara lite tråkig och säga att du absolut inte är för gammal. Jag hade samma tankar när jag började (var 18 då och är det fortfarande) då alla mina kompisar spelat sedan barnsben. Dom tankarna försvann rätt snabbt.

För visst är det kul att spela bas? :D
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Jag är nästan dubbelt så gammal som dig och började, om i och för sig men ändå, för 4 - 5 år sen efter ett uppehåll på knappt förtio år. Så för gammal, nej. Det gör ont ett tag i fingrarna men det går över.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

ja va fan! du kan ju trösta dig med att din motorik är färdigutvecklad samt att din hjärna med tiden blivit skarp som ett rakblad = du kommer att lära dig mkt fortare än alla kids om du bara lägger ner din själ!

välkommen!
sen e de ju en grym grej att dra på krogen:
din replik: "jag spelar basgitarr"
den som hörde repliken replikerar med 100%säkerhet: "ska vi älska?"

jooho, så är det!!!
Senast redigerad av criss den tor 21 feb 2008, 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ja man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker. Har en man på en av våra seniordatakurser som är 92 år. Det är fan respekt det. :D
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Hellish skrev:Ja man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker. Har en man på en av våra seniordatakurser som är 92 år. Det är fan respekt det. :D
Haha, det är cred!

Aldrig för sent att börja spela bas hur som helst!
Janne

Inlägg av Janne »

Jag bytte till bas för 4-5 år sen och spelar med två band nu. 47 år gammal, två barn, två bilar, två hus, två hundar och en hustru. Skicka surkarten till mig så får han något riktigt att bita i. 27, då har ju livet knappt rullat igång, så kör hårt bara.
vox2000
Medlem

Inlägg av vox2000 »

Allright, vilket stöd. :P Presentation hittas i presentationstforumet. Tjo!
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

För gammal för att spela bas, för ung för att dö.....

Dilemma....

//J :twisted:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F_qPrNxS ... re=related[/youtube]
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Skulle instrumentinlärning vara något som hör 10-15åringar till enbart? Knappast. Anses det omoget att lära sig instrument? Knappast heller. Man lär sig nya saker varje dag så varför inte spela bas som är otroligt förnöjsamt. Kör hårt!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Min far började spela bas efter han fyllt sextio.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Jan Brodin skrev:Jag bytte till bas för 4-5 år sen och spelar med två band nu. 47 år gammal, två barn, två bilar, två hus, två hundar och en hustru. Skicka surkarten till mig så får han något riktigt att bita i. 27, då har ju livet knappt rullat igång, så kör hårt bara.
Saknas bara en till hustru, en till näsa och en till ni-vet-vad så har du dubbelt upp av allt! :D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Känner igen det! Började plugga för några år sedan och det var precis samma visa... Ska du plugga vid din ålder som nu är 37!? Slutar min utbildning till sommaren och har med största sannolikhet ett schysst jobb efter det :wink:

Dessutom har jag haft förbannat roligt innan dess då jag flackat runt och spelat, pluggat musik, varit utomlands och jobbat som webdesigner m.m. medans de som gnällde mest oftast har pluggat vidare och skaffat jobb direkt efter gymnasiet och aldrig kommit vidare därifrån och förmodligen aldrig kommer göra det heller. Man får ju hoppas de är nöjda bara...

Kort och gott det är ALDRIG för sent att lära sig något!
Rock On!!! :twisted:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Kan bara hålla med föregående talare, många visa ord :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Man är aldrig för gammal för nått!
basic
VIP medlem

Inlägg av basic »

Det var nog bland det lustigaste jag hört....

Nä...tror din "polare" e avis!

8)
Janne

Inlägg av Janne »

Pyssling skrev:
Jan Brodin skrev:Jag bytte till bas för 4-5 år sen och spelar med två band nu. 47 år gammal, två barn, två bilar, två hus, två hundar och en hustru. Skicka surkarten till mig så får han något riktigt att bita i. 27, då har ju livet knappt rullat igång, så kör hårt bara.
Saknas bara en till hustru, en till näsa och en till ni-vet-vad så har du dubbelt upp av allt! :D
Nja, två näsor vet jag inte om jag vill ha :D
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+

Inlägg av ffs pfyrix »

Har själv precis börjat spela bas och var 27 snurr fram tills idag.
Många som höjer ögonbrynet å tycker att jag är galen, tjejer spelar på sin höjd på någon trevlig liten kastrullsamling och i min ålder ska man roa sig med att jobba och stryka tvätt + att det räcker väl med att 1 i familjen spelar bas?!

:roll:

Nä mer basister, plånkare och pysslingar åt svenska folket!
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag började spela bas vid 22.
Har sedan dess börjat i arbetslivet, skaffat karriär och en väldigt bra start till en familj.

Sensmoral: Du är inte för gammal och du måste inte välja mellan bas och livet.
Coolt va... :thumbsup: :shock: :D
Medlem i PB50+
dereborn

Inlägg av dereborn »

AGE is a matter of MIND.
If you don't MIND - it doesn't MATTER!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Den som bryr sig om ålder i musik kan dra åt helvete. Så köp grejer och börja lira :D
Skriv svar