Mac - behöver råd

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Mac - behöver råd

Inlägg av Taurus »

Som jag skrev på annat ställe har jag varit en inbiten PC-fantast, men nu börjar jag tröttna på meckning, felsökning och kronisk virusnoja, och har därför funderat på att skaffa mig min första Mac.

I nuläget kör jag med ett urgammalt internt ljudkort och en åldersdigen Cubaseversion för mitt hemmapulande, och det är dags att byta ut även dessa.

Jag har försökt hålla mig ajour kring mjuk- och hårdvara, men det är en djungel, och Mac har jag ingen koll på alls. Många av er verkar duktiga på Mac och (hem)studios, och jag skulle därför vilja ha tips om:
- Vilken Mac ska jag välja?
- Vilket ljudkort?
- Vilken inspelningsmjukvara?

Totalbudget för kalaset är sisådär 20-25 kilospänn.

Jag är ute efter en stationär låglatencylösning för hemmabruk. Det kommer inte att rulla några mastodontprojekt på den, men väl Reason och lite mjukvaruinstrument, så jag vill ha en smula headroom kapacitetsmässigt. Förhoppningen är också att riggen ska kunna rulla ett par år utan att kännas hopplöst föråldrad.

Jag har kollat lite på apple.se och det verkar ju möjligt att få en sneakversion av Mac Pro inom budgeten, men det kanske inte är bästa lösningen? (Har ett Macoteket i stan där det förhoppningsvis går att få ett bättre pris...)

När det gäller mjukvara så tror jag att jag gott och väl klarar mig med en bantat version, typ Cubase LE eller Logic Express, några förslag? Tips på ljudkort som kommer bundlat med programvara?

Inväntar era kloka råd med spänning...och allt OT-pladder naturligtvis ;-)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

För dom pengarna.. skulle jag köra 24" IMac med maxat ram, logic express 8 och apogee duett-ljudkort.. släng till en ordentlig extern hårddisk på köpet så har du en kanonsetup..
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+

Inlägg av rockern »

Jag håller med Macahan. Ljudkort är jag inte så insatt i men med mac är väl firewire-kort det bästa (och med iMac det enda) alternativet än så länge.

Sen har jag inte kollat totalpriset på det ovannämnda paketet men Logic Studio 8 är ju inte så värst mycket dyrare (skiljer knappt 3 000) så om man vill ha riktigt bra grejer är ju det ett bra alternativ.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Skillnaden mellan logic express och logic studio är ju mer eller mindre, jampacks, tryckt manual, vissa pluggar.. annars är det ju samma program.. men sammanlagt borde vi hamna under 20 på paketet ovan och då med ett riktigt bra ljudkort..
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:För dom pengarna.. skulle jag köra 24" IMac med maxat ram, logic express 8 och apogee duett-ljudkort.. släng till en ordentlig extern hårddisk på köpet så har du en kanonsetup..
+1
Användarvisningsbild
de voto
Medlem

Inlägg av de voto »

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:För dom pengarna.. skulle jag köra 24" IMac med maxat ram, logic express 8 och apogee duett-ljudkort.. släng till en ordentlig extern hårddisk på köpet så har du en kanonsetup..
Håller med till 100%. :thumbsup:

//J
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

+1

Möjligtvis skulle jag kanske att satsa på Logic Studio istället. Mer prisvärt program finns inte.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Hmm, ja, det verkar ju som om juryn är enig :-)

Har kollat lite tester och priser på nätet och Imac, Logic och Duet ser ut som en trevlig kombination. Det enda möjliga frågetecknet jag har är Apogee Duet, det verkar landa på närmare 5.000,-, och med marknaden full av firewirekort runt tvåtusenlappen undrar jag om det är värt den extra tretusingen för nåt som jag ska använda på ren hobbybasis. Å andra sidan har ju Duet fått lysande recensioner och verkar toksmidigt att jobba med...knepigt val...

Det som fortfarande gnager är priset....skulle jag köra på en ny PC-rigg istället räcker mellanskillnaden till att uppgradera lådorna i stora EBS-riggen. Knäckfrågan är vad jag vill ha mest - Mac eller en beggad 4x12:a. Beslutsångesten är total 8-/

Jag måste suga lite mer på karamellen innan jag slår till, tack för hjälpen så länge!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Jaha, har rannsakat samvete, plånbok och hustru (men älskling, tänk hur mycket smidigare du kan jobba med dina trycksaker på en Mac ;-) ), och jag lägger nog en beställning till helgen.

En Imac Extreme 2.8Ghz 24" med 4 Gig Ram landar på sisådär 21 loppor på Macoteket och ett Apogee Duet + Logic Express 8 kan jag få för en bit under 6...mycket pengar för mig, så nya lådor får vänta till hösten/vintern.

Angående Logic Studio: ja, det är mycket program för pengarna, men såvitt jag kan bedöma täcker Express alla mina behov och lite till. Ångrar jag mig kan jag ju alltid uppgradera för en blygsam slant.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

det är bra att du drar till med 24:an för på 20-tummaren är det trångt på skärmen i logic..
Hektor
Medlem

Inlägg av Hektor »

macahan skrev:det är bra att du drar till med 24:an för på 20-tummaren är det trångt på skärmen i logic..
Inte alls. Jag kör logic på 13 tums Macbook 8)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

JOHO!
Det blir jättetrångt på min 20" skärm.. men det är skönt att du inte upplever det så alls... :P

Har man aldrig vant sig vid ytor så saknar man det kanske inte..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Taurus skrev:Jaha, har rannsakat samvete, plånbok och hustru (men älskling, tänk hur mycket smidigare du kan jobba med dina trycksaker på en Mac ;-) ), och jag lägger nog en beställning till helgen.

En Imac Extreme 2.8Ghz 24" med 4 Gig Ram landar på sisådär 21 loppor på Macoteket och ett Apogee Duet + Logic Express 8 kan jag få för en bit under 6...mycket pengar för mig, så nya lådor får vänta till hösten/vintern.

Angående Logic Studio: ja, det är mycket program för pengarna, men såvitt jag kan bedöma täcker Express alla mina behov och lite till. Ångrar jag mig kan jag ju alltid uppgradera för en blygsam slant.
Du behöver inte 4 gig i ram om du bara ska ha datorn till musik. Jag har 2 gig på min dator och har inte vait med om att det inte har räckt till. Jag skulle satsa på 3 gig i ram och sparat in någon tusenlapp på det. Angående Logic så kan du inte misslyckas med Express heller, så kör på det. Går ju att uppgradera senare ifall du vill ha mer.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

basmartin skrev:
Taurus skrev:Jaha, har rannsakat samvete, plånbok och hustru (men älskling, tänk hur mycket smidigare du kan jobba med dina trycksaker på en Mac ;-) ), och jag lägger nog en beställning till helgen.

Du behöver inte 4 gig i ram om du bara ska ha datorn till musik. Jag har 2 gig på min dator och har inte vait med om att det inte har räckt till. Jag skulle satsa på 3 gig i ram och sparat in någon tusenlapp på det. Angående Logic så kan du inte misslyckas med Express heller, så kör på det. Går ju att uppgradera senare ifall du vill ha mer.
Martin, tack för tipset, men jag kör nog på 4 gig. Tanken är ju att jag ska ha den här burken i åtminstone 3 år, och då vill jag ha lite headroom - nya programvaruversioner brukar ju inte bli mer resurssnåla, och ett gig Ram hit eller dit är inga stora pengar i sammanhanget.
Jag skulle nog säkert klara mig på 2Gig, men det är ungefär som med basstärkare, det skadar ju aldrig att ha några extra watt under huven ;-)
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Hej vad det går...var nyss nere och hämtade Duet, Logic och ett nytt midiklav på min Börs, och hämtar Mac:en efter jobbet idag :-)

Surt bara att jag har helkvällsrep inbokat ikväll med ett av covergängen...men till helgen köper jag hem en kasse schysst lager, stänger av telefonerna och nördar loss.

Återkommer med first impressions om nån vecka.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

snabba puckar minsann! Du får gärna återkomma med en recension av bland annat duetten i praktiken när du använt det ett tag..!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

macahan, tyckanden kommer när jag kört grejerna ett tag.

Just nu är jag brutalt uttråkad. Har betat av veckans sista arbetsuppgifter, men har telefonjour till fem och måste sitta av två timmar innan jag får rusa hem och packa upp elektroniken 8-(

Jaja, tur att man kan döda lite tid på forumet i alla fall 8-)
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Mac:en är igång och jag håller som bäst på att tanka systemuppdateringar...goddamn vilken trevlig skärm och arbetsyta. Det lär ta en stund innan jag blir van vid The Dark Si...den ljusa sidan som gammal PC-nörd, men så här långt är det en positiv upplevelse. Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

5 timmar satt jag och installerade logic.. hoppas det gick/går snabbare för dig..
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

mitt råd: köp en bättre PC :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Tur att rådet kom efter att prylarna införskaffats hosse... ;)
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

macahan skrev:Tur att rådet kom efter att prylarna införskaffats hosse... ;)
jepp, så slipper jag sabba nåt och ändå få fram min åsikt :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

hosse skrev:
macahan skrev:Tur att rådet kom efter att prylarna införskaffats hosse... ;)
jepp, så slipper jag sabba nåt och ändå få fram min åsikt :wink:
Vad får dig att tro att nån är intresserad av din åsikt
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

??
Skriv svar