I nuläget kör jag med ett urgammalt internt ljudkort och en åldersdigen Cubaseversion för mitt hemmapulande, och det är dags att byta ut även dessa.
Jag har försökt hålla mig ajour kring mjuk- och hårdvara, men det är en djungel, och Mac har jag ingen koll på alls. Många av er verkar duktiga på Mac och (hem)studios, och jag skulle därför vilja ha tips om:
- Vilken Mac ska jag välja?
- Vilket ljudkort?
- Vilken inspelningsmjukvara?
Totalbudget för kalaset är sisådär 20-25 kilospänn.
Jag är ute efter en stationär låglatencylösning för hemmabruk. Det kommer inte att rulla några mastodontprojekt på den, men väl Reason och lite mjukvaruinstrument, så jag vill ha en smula headroom kapacitetsmässigt. Förhoppningen är också att riggen ska kunna rulla ett par år utan att kännas hopplöst föråldrad.
Jag har kollat lite på apple.se och det verkar ju möjligt att få en sneakversion av Mac Pro inom budgeten, men det kanske inte är bästa lösningen? (Har ett Macoteket i stan där det förhoppningsvis går att få ett bättre pris...)
När det gäller mjukvara så tror jag att jag gott och väl klarar mig med en bantat version, typ Cubase LE eller Logic Express, några förslag? Tips på ljudkort som kommer bundlat med programvara?
Inväntar era kloka råd med spänning...och allt OT-pladder naturligtvis