Skurit ben och frysta varor?Sunken skrev:Inte vara allt för stygga mot oss som gillar våra knivar med trähandtag...broder blues skrev: Ah en Sabatierist![]()
Som tidigare nämnts, ett keramiskt slipstål (hur nu det där dunkar, rent språkmässigt) är ju att föredra. Att lämna in knivarna har jag aldrig företagit mig innan, men det är ju ingen dum idé.
Min ena Sabatier är ganska f-d up, den har fått underliga bucklor i eggen, så om någon känner till någon duktig gubbe i Sthlms-trakten som kan ta sig en titt på den så blir jag tacksam.
köks-fetischister?
- Diesel
- Medlem++
- broder blues
- Medlem++
Mina Sabatier är inte trähandtag utan nåt platsmaterial. Min kära mor har en kort Sab skalkniv som är ca 25 år gammal. Det har börjat uppträda några sprickor som utgår från nitarna. Får väl se hur länge den håller.Diesel skrev:Skurit ben och frysta varor?Sunken skrev:Inte vara allt för stygga mot oss som gillar våra knivar med trähandtag...broder blues skrev: Ah en Sabatierist![]()
Som tidigare nämnts, ett keramiskt slipstål (hur nu det där dunkar, rent språkmässigt) är ju att föredra. Att lämna in knivarna har jag aldrig företagit mig innan, men det är ju ingen dum idé.
Min ena Sabatier är ganska f-d up, den har fått underliga bucklor i eggen, så om någon känner till någon duktig gubbe i Sthlms-trakten som kan ta sig en titt på den så blir jag tacksam.
Tror mina kockisar är ca 20 år.
(Global-kopian var en julmuta på jobbet btw)
Dom japanska är dock obehandlat trä i handtaget. Smörjer in dom med parafinolja lite då o då. Har funkat i 10 år än så länge.
Antagligen.. Gjorde det misstaget med min första Sabbe (innan jag skaffade en riktig cleaver). Kan gå o slipa bort beroende på hur långt in på bladet d sträcker sig så klart

Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
- broder blues
- Medlem++
En del modeller är roterande keramiska trissor och vinkeln på dom jag har sett har en mycket flackare vinkel än eggen så där är det en ren bryning/skärpning som utförs.Diesel skrev:Men hur funkar det med ett sånt här bryne med förinställd vinkel? där man bara drar fram och tillbaka genom en klyka
Vet inte dom det finns "smartare" konstruktioner.
- Diesel
- Medlem++
global har ju en för någon hundring som borde vara mer genomtänkt..broder blues skrev:En del modeller är roterande keramiska trissor och vinkeln på dom jag har sett har en mycket flackare vinkel än eggen så där är det en ren bryning/skärpning som utförs.Diesel skrev:Men hur funkar det med ett sånt här bryne med förinställd vinkel? där man bara drar fram och tillbaka genom en klyka
för det känns läskigt som fan med brynstål även om jag inte har de absolut dyraste knivarna (eller de billigaste heller). Sen har jag både rostfria och kolstål
- broder blues
- Medlem++
Världen är ju fulla av duktiga uppfinnare, men den mänskliga knivsliparen har sina fördelar. Tex så får man se sig om.Diesel skrev:global har ju en för någon hundring som borde vara mer genomtänkt..broder blues skrev:En del modeller är roterande keramiska trissor och vinkeln på dom jag har sett har en mycket flackare vinkel än eggen så där är det en ren bryning/skärpning som utförs.Diesel skrev:Men hur funkar det med ett sånt här bryne med förinställd vinkel? där man bara drar fram och tillbaka genom en klyka
för det känns läskigt som fan med brynstål även om jag inte har de absolut dyraste knivarna (eller de billigaste heller). Sen har jag både rostfria och kolstål
- Diesel
- Medlem++
- bootsy
- Medlem+++
- Diesel
- Medlem++
Brabootsy skrev:Det är inte speciellt svårt att bryna. Och om du dessutom lämnar in knivarna på grundslipning då och då behöver du inte oroa dig.Diesel skrev:Förstör man något om man själv bryner och det blir galet?
för jag är nog inte helt oäven på att bryna knivar men det känns lite läskigt

ska direkt skicka ett set
men hur var det med knivblock, slöar de knivar?
- bootsy
- Medlem+++
Nja, det är nog inte så farligt. Jag kör magnetlist, men det viktigaste är att de inte ligger och skramlar i en låda.Diesel skrev:Brabootsy skrev:Det är inte speciellt svårt att bryna. Och om du dessutom lämnar in knivarna på grundslipning då och då behöver du inte oroa dig.Diesel skrev:Förstör man något om man själv bryner och det blir galet?
för jag är nog inte helt oäven på att bryna knivar men det känns lite läskigtFör då köper jag en billigt keramikbryne och sen så skickar jag iväg knivarna en gång per år
ska direkt skicka ett set
men hur var det med knivblock, slöar de knivar?
Själv föredrar jag f.ö. diamantbryne, men keramik funkar definitivt också. Och är billigare.
- hosse
- Medlem+++
vi har en kniv som är gjord av porslin eller nåt hemma. den är så sjukt vass men rätt bräcklig. har aldrig varit med om nåt vassare.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- broder blues
- Medlem++
- bootsy
- Medlem+++
Hehe,
I mitt gamla kök brukade jag bryna mot kanten av diskbänken ibland. Nu är det ekbänk, så det funkar inte...
EDIT:
Alltså, det var stålbänk i det kök där jag brukade bryna mot diskbänken. Har flyttat sedan dess...
I mitt gamla kök brukade jag bryna mot kanten av diskbänken ibland. Nu är det ekbänk, så det funkar inte...
EDIT:
Alltså, det var stålbänk i det kök där jag brukade bryna mot diskbänken. Har flyttat sedan dess...
Senast redigerad av bootsy den tor 20 mar 2008, 21:25, redigerad totalt 2 gång.
- broder blues
- Medlem++
AJ!!bootsy skrev:Hehe,
I mit gamla kök brukade jag bryna mot kanten av diskbänken ibland. Nu är det ekbänk, så det funkar inte...