Höger eller vänster?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Höger eller vänster?

Höger
26
41%
Vänster
31
48%
Mitten
7
11%

Antal röster: 64

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

tycker ni att det är enklare att vända sig om än att lyfta blicken från halsen ett kort ögonblick??
intressant ämne..

danne: det är bara för att du kör gibbebasar som du vill undvika mickstativet.. ;)
Men eftersom du är en icke-lefty så borde du ju dras med mindre risk att riva mickstället med halsen om du står på höger sida eftersom halsen då i princip redan pekar på trummisen..
fast, om man spelar thunderbird så får man ju halva scenen för sig själv om man pekar för långt in mot scenen, och det slipper man ju på vänstersidan.

c'mon killar.. inga "det känns naturligare"-kommentarer.. mer VARFÖR ni tycker det är bättre..
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

Om jag får bestämma så står jag till höger, vänster, ifrån publiken sett. Antaligen för att alla balla basister står så, man är van att se det så.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Basisten står närmast Hi Hat:en, för att timeingen mellan basist o trummis ska bli optimal! Både för hörandet och för att trummisarna oftast sitter lite vända åt det hållet.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

ni har alltså ögon i nacken???
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

macahan skrev:tycker ni att det är enklare att vända sig om än att lyfta blicken från halsen ett kort ögonblick??
intressant ämne..

danne: det är bara för att du kör gibbebasar som du vill undvika mickstativet.. ;)
Men eftersom du är en icke-lefty så borde du ju dras med mindre risk att riva mickstället med halsen om du står på höger sida eftersom halsen då i princip redan pekar på trummisen..
fast, om man spelar thunderbird så får man ju halva scenen för sig själv om man pekar för långt in mot scenen, och det slipper man ju på vänstersidan.

c'mon killar.. inga "det känns naturligare"-kommentarer.. mer VARFÖR ni tycker det är bättre..
Man behöver inte vända sig så mycket mer än om man står på höger sida. Mickstativet står jag bara nära när jag sjunger (det gör man ju med fördel) just av anledningen att jag inte har ögon i nacken och då har jag inte tid att kolla in trummisen. Trummisen spelar mest hi-hat och har då blicken riktad däråt mestadelen av tiden, mao han har inte ögon i öronen för att använda din retorik här. Men återigen för min del är det inte så kinkigt även om det blir bäst (använder inte "känns mest naturligt" nu då :wink: ) på vänstersidan. Kolla Phil Rudd tex, han har ansiktet riktat åt vänster i stort sett hela tiden och vem står där om inte Cliff Williams.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

hehehehe... där fick jag så jag teg..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Här är ett utmärkt tillfälle att inhibera förvirringen genom användandet av ett hånat uttryckssätt!

Höger o vänster...från publiken/i förhållande till publiken etc, alla försök t förklaring blir förvirrande.

Förslaget är att använda tekniker/roddarstandard: STAGE RIGHT / STAGE LEFT

M.a.o. Stage right är till höger när man står PÅ scenen, vänd ut mot publiken. Stage left följdaktligen tvärtom.

Förkortas ibland S.R. / S.L. Skrivs bl.a. på cases o backline som lokala humpers ska ta in, så vet dom direkt vart på scenen sakerna ska. Används även i telefonkontakter när man ska beskriva setupen, ALLA fattar, inga missförstånd.

Bra, va?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:Här är ett utmärkt tillfälle att inhibera förvirringen genom användandet av ett hånat uttryckssätt!

Höger o vänster...från publiken/i förhållande till publiken etc, alla försök t förklaring blir förvirrande.

M.a.o. Stage right är till höger när man står PÅ scenen, vänd ut mot publiken. Stage left följdaktligen tvärtom.

Förkortas ibland S.R. / S.L. Skrivs bl.a. på cases o backline som lokala humpers ska ta in, så vet dom direkt vart på scenen sakerna ska. Används även i telefonkontakter när man ska beskriva setupen, ALLA fattar, inga missförstånd.

Bra, va?
Standard är bra!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Standarder är skitbra duger inte en så är det bara att leta reda på en annan.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Här är ett utmärkt tillfälle att inhibera förvirringen genom användandet av ett hånat uttryckssätt!

Bra, va?
Aha, det var därför det stod E-Type S.L. på min marshall-låda :wink: Visste att S.L. betydde Stage Left men inte vad just Stage Left betydde :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

bump
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Lite varierande. Spelar ju mycket pianotrio och då brukar det bli bas i mitten, trummor till höger om mig och flygel till vänster om mig.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Inlägg av Micael »

Vänster (SL). Ögonkontakt undviker jag. Den trummis jag spelar med för närvarande har jag spelat med till och från sen 1983. I början försökte jag titta lite men mina blickar misstolkades och han blev ofta rädd och spelade fel. Så vi lyssnar på varandra i stället.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

till höger, mest chill.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

Jag står nog helst på vänster sida, höger sett från publiken.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Höger SR, mellan trummis och keyboard....bakom blåset...syns aldrig 8) , har skoj med trummis och keyboard.. men jag har ride'n i örat.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

BB5000 skrev:Höger SR, mellan trummis och keyboard....bakom blåset...syns aldrig 8) , har skoj med trummis och keyboard.. men jag har ride'n i örat.
jobbigt när trummisen kör på klockan
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Oftast Stage Left.
Jag knockar sångaren mindre ofta med halsen/huvudet på det viset...
Men det händer att jag hamnar på andra sidan - vi är inte så petnoga med det där... Det funkar hursom.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Myxomatosis
Medlem+

Inlägg av Myxomatosis »

Vänster

Det är lättare, tycker jag, att vända sig åt höger om man skulle behöva ha ögonkontakt med trummis eller nån annan. I och med att man håller upp vänsterarmen en bit känns det som om man stänger ute vänster sida.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Jag står där jag hamnar, beroende på om det finns backline och/eller beroende på hur stor scenen är. Står spelstället för backline verkar dock standarden vara att basstacken placeras stage left, och det funkar bra för mig. Skulle nog välja det om jag riggade själv också, även om jag inte tycker att det spelar så stor roll.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

de gånger jag spelat ute så har jag alltid hamnat på den sidan basriggen står. valde höger, för där stod riggen igår.
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

hihat-sidan... det är olika med olika trummisar vilken sida det blir..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Liten skrev:hihat-sidan... det är olika med olika trummisar vilken sida det blir..
Nu blir jag nyfiken... Varför just hihat-sidan?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+

Mitten

Inlägg av martin_finspång »

Jag sitter alltid i mitten på scen, våran bassist brukar stå i mitten, mest för att han sjunger tror jag.

Jag lirar drums i band btw.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Mitten

Inlägg av fieldflower »

martin_finspång skrev:Jag sitter alltid i mitten på scen, våran bassist brukar stå i mitten, mest för att han sjunger tror jag.

Jag lirar drums i band btw.
Lira trummor är ju fusk! Och att sjunga som basist måste vara lite halvfusk. Som basist har man ju annars det där jättesvåra valet att göra... höger eller vänster... :D
Medlem i PB50+
Skriv svar