tycker ni att det är enklare att vända sig om än att lyfta blicken från halsen ett kort ögonblick??
intressant ämne..
danne: det är bara för att du kör gibbebasar som du vill undvika mickstativet..
Men eftersom du är en icke-lefty så borde du ju dras med mindre risk att riva mickstället med halsen om du står på höger sida eftersom halsen då i princip redan pekar på trummisen..
fast, om man spelar thunderbird så får man ju halva scenen för sig själv om man pekar för långt in mot scenen, och det slipper man ju på vänstersidan.
c'mon killar.. inga "det känns naturligare"-kommentarer.. mer VARFÖR ni tycker det är bättre..
Basisten står närmast Hi Hat:en, för att timeingen mellan basist o trummis ska bli optimal! Både för hörandet och för att trummisarna oftast sitter lite vända åt det hållet.
macahan skrev:tycker ni att det är enklare att vända sig om än att lyfta blicken från halsen ett kort ögonblick??
intressant ämne..
danne: det är bara för att du kör gibbebasar som du vill undvika mickstativet..
Men eftersom du är en icke-lefty så borde du ju dras med mindre risk att riva mickstället med halsen om du står på höger sida eftersom halsen då i princip redan pekar på trummisen..
fast, om man spelar thunderbird så får man ju halva scenen för sig själv om man pekar för långt in mot scenen, och det slipper man ju på vänstersidan.
c'mon killar.. inga "det känns naturligare"-kommentarer.. mer VARFÖR ni tycker det är bättre..
Man behöver inte vända sig så mycket mer än om man står på höger sida. Mickstativet står jag bara nära när jag sjunger (det gör man ju med fördel) just av anledningen att jag inte har ögon i nacken och då har jag inte tid att kolla in trummisen. Trummisen spelar mest hi-hat och har då blicken riktad däråt mestadelen av tiden, mao han har inte ögon i öronen för att använda din retorik här. Men återigen för min del är det inte så kinkigt även om det blir bäst (använder inte "känns mest naturligt" nu då ) på vänstersidan. Kolla Phil Rudd tex, han har ansiktet riktat åt vänster i stort sett hela tiden och vem står där om inte Cliff Williams.
Här är ett utmärkt tillfälle att inhibera förvirringen genom användandet av ett hånat uttryckssätt!
Höger o vänster...från publiken/i förhållande till publiken etc, alla försök t förklaring blir förvirrande.
Förslaget är att använda tekniker/roddarstandard: STAGE RIGHT / STAGE LEFT
M.a.o. Stage right är till höger när man står PÅ scenen, vänd ut mot publiken. Stage left följdaktligen tvärtom.
Förkortas ibland S.R. / S.L. Skrivs bl.a. på cases o backline som lokala humpers ska ta in, så vet dom direkt vart på scenen sakerna ska. Används även i telefonkontakter när man ska beskriva setupen, ALLA fattar, inga missförstånd.
dereborn skrev:Här är ett utmärkt tillfälle att inhibera förvirringen genom användandet av ett hånat uttryckssätt!
Höger o vänster...från publiken/i förhållande till publiken etc, alla försök t förklaring blir förvirrande.
M.a.o. Stage right är till höger när man står PÅ scenen, vänd ut mot publiken. Stage left följdaktligen tvärtom.
Förkortas ibland S.R. / S.L. Skrivs bl.a. på cases o backline som lokala humpers ska ta in, så vet dom direkt vart på scenen sakerna ska. Används även i telefonkontakter när man ska beskriva setupen, ALLA fattar, inga missförstånd.
Bra, va?
Standard är bra!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn skrev:Här är ett utmärkt tillfälle att inhibera förvirringen genom användandet av ett hånat uttryckssätt!
Bra, va?
Aha, det var därför det stod E-Type S.L. på min marshall-låda Visste att S.L. betydde Stage Left men inte vad just Stage Left betydde
Vänster (SL). Ögonkontakt undviker jag. Den trummis jag spelar med för närvarande har jag spelat med till och från sen 1983. I början försökte jag titta lite men mina blickar misstolkades och han blev ofta rädd och spelade fel. Så vi lyssnar på varandra i stället.
Oftast Stage Left.
Jag knockar sångaren mindre ofta med halsen/huvudet på det viset...
Men det händer att jag hamnar på andra sidan - vi är inte så petnoga med det där... Det funkar hursom.
Det är lättare, tycker jag, att vända sig åt höger om man skulle behöva ha ögonkontakt med trummis eller nån annan. I och med att man håller upp vänsterarmen en bit känns det som om man stänger ute vänster sida.
Jag står där jag hamnar, beroende på om det finns backline och/eller beroende på hur stor scenen är. Står spelstället för backline verkar dock standarden vara att basstacken placeras stage left, och det funkar bra för mig. Skulle nog välja det om jag riggade själv också, även om jag inte tycker att det spelar så stor roll.
martin_finspång skrev:Jag sitter alltid i mitten på scen, våran bassist brukar stå i mitten, mest för att han sjunger tror jag.
Jag lirar drums i band btw.
Lira trummor är ju fusk! Och att sjunga som basist måste vara lite halvfusk. Som basist har man ju annars det där jättesvåra valet att göra... höger eller vänster...