Proffessionella basister...

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Är du proffessionell musiker?

Ja
13
17%
Nej
34
45%
I wish
29
38%

Antal röster: 76

dereborn

Inlägg av dereborn »

Chriller skrev:Inte för att vara tyken, men ett första steg i rätt riktning är kanske att stava professionell med ett F...
Om man är ute efter att vara yrkes-tangentbordsoperatör, ja! ;-)
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

dereborn skrev:
Chriller skrev:Inte för att vara tyken, men ett första steg i rätt riktning är kanske att stava professionell med ett F...
Om man är ute efter att vara yrkes-tangentbordsoperatör, ja! ;-)
That´s me! Eller "Marknadskommunikatör" om du vill ha den korrekta titeln. :o
dereborn

Inlägg av dereborn »

...men...jag sitter ju vid datorn hela dagarna i studion, och betalt för det tar jag också....Då är jag väl professionell datatekniker!!!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Ja, har man ett företag så får man ingen a-kassa alls, så det är ju enkelt! Om man sen har enskild firma så är gör det ju ingen skillnad i kredithänseende. Bankerna är ju otroligt förtjusta i "fast anställning", och är man då frilansare med enskild firma, så är dom minst sagt skeptiska.
Vi kör bandet som handelsbolag, dvs firman som egen juridisk person.
Kändes enklare i de flesta lägen, speciellt tvister!
Fast det går ju inte om man är ensam, måste vara minst två delägare.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

dereborn skrev:
Ahab skrev:
dereborn skrev:"Proffsig" däremot, är ju en annan sak. Man kan t.ex. ha en "proffsig" skruvdragare utan att vara yrkeshantverkare.
D.v.s. en nivå på sin utrustning, eller sin kunskap, som motsvarar en yrkesmans.

Men det är en annan sak.
Misstänker att många här skulle betecknas som yrkesmän om det var utrustningen vi gick efter. :)
Det tror inte jag.
Som proffsiga däremot.
Vad består proffset's rig av idag egentligen?? egna In-ear snäckor + bas + strängar?

.. de man läser om har samtliga uppenbart svårt att bära sina egna riggar.. mindre och mindre lådor och förstärkare.. gärna ditställda av företaget man har spons från.. Jag har ingen aning.. Jag bär mitt eget skit och är därmed hobby-ist!... :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nåja, för att försöka summera MIN åsikt:

Jag kallar mej för musiker, eftersom det är vad jag får min inkomst från och jag har inget annat lönearbete som jag måste ta ledigt från, eller som på annat sätt inverkar på mitt musicerande.

Mitt jobb som musiker innehåller många, vitt skilda, delsysslor, jag är basist, kapellmästare, arrangör, organisatör, studioägare, tekniker, producent, reparatör, underhållningskonsult etc etc men alla dom delsysslorna hör ändå ihop med musiken.

Jag är rätt duktig på att snickra och har jättefina maskiner och verktyg för detta, ibland får jag dessutom ersättning för att hjälpa någon med sådant. Detta är dock på intet sätt ett yrke, utan en hobby/ett intresse som tagit sej sådan omfattning att jag lagt tid, energi och pengar på att ta det till den nuvarande nivån.

Men jag är fortfarande musiker.

Att folk, som - på samma sätt som mitt snickrande - har musik som hobby i varierande grad, ändå kallar sej professionella tror jag beror på att det inte är ett lika vedertaget "Yrke" att vara frilansande musiker som att var t.ex. veterinär eller snickare.

Så tycker jag, och ingen annan behöver tycka likadant!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Liten skrev:
dereborn skrev:
Ahab skrev:
dereborn skrev:"Proffsig" däremot, är ju en annan sak. Man kan t.ex. ha en "proffsig" skruvdragare utan att vara yrkeshantverkare.
D.v.s. en nivå på sin utrustning, eller sin kunskap, som motsvarar en yrkesmans.

Men det är en annan sak.
Misstänker att många här skulle betecknas som yrkesmän om det var utrustningen vi gick efter. :)
Det tror inte jag.
Som proffsiga däremot.
Vad består proffset's rig av idag egentligen?? egna In-ear snäckor + bas + strängar?

.. de man läser om har samtliga uppenbart svårt att bära sina egna riggar.. mindre och mindre lådor och förstärkare.. gärna ditställda av företaget man har spons från.. Jag har ingen aning.. Jag bär mitt eget skit och är därmed hobby-ist!... :D
Dom som bär musiksaker professionellt kallas roddare/humpare.

Förstod inte det här riktigt:
.. de man läser om har samtliga uppenbart svårt att bära sina egna riggar.. mindre och mindre lådor och förstärkare.. gärna ditställda av företaget man har spons från..
Vem har snackat om det i den här tråden?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Svenska Akademiens Ordlista skrev:2) om person: som ut­övar en l. sin värksamhet ss. yrke, som har den ifrågavarande värksamheten ss. yrke l. leve­bröd, yrkesmässig; äv. substantiverat (ofta mot­satt: amatör).
:shock: Nu föll nog min värld ihop. Det stavas väl ändå verksam och verksamheten i detta sammanhanget? Men SAOL kan väl inte ha fel?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Danne skrev:
Svenska Akademiens Ordlista skrev:2) om person: som ut­övar en l. sin värksamhet ss. yrke, som har den ifrågavarande värksamheten ss. yrke l. leve­bröd, yrkesmässig; äv. substantiverat (ofta mot­satt: amatör).
:shock: Nu föll nog min värld ihop. Det stavas väl ändå verksam och verksamheten i detta sammanhanget? Men SAOL kan väl inte ha fel?
Jag tyckte också det såg kooooonstigt ut...
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Önskar att man kunde leva på musiken, men man får gneta på som IT-konsult istället. ;)
Min definition är:
Om man inte behöver annan inkomst än den från musiserandet så är man proffs/yrkes-musiker.
Jag tror att benämningen Proffs kommer från idrottens glada värld.
En hobby/intresse som man kan tjäna pengar på, inte ett "riktigt" jobb. 8)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Jodå.

Värk med Ä har bara med smärta att göra i svenska språket...
Verk med E skall det vara i verksamhet mm.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev:...men...jag sitter ju vid datorn hela dagarna i studion, och betalt för det tar jag också....Då är jag väl professionell datatekniker!!!
Nä, men professionell dataoperatör dock :wink:

Jag önskar att jag hade varit yrkesverksam som musiker. Men eftersom jag plockade upp mitt instrument och började SPELA för första gången för drygt ett år sedan så får man acceptera att man bara kommer att vara hobbyist. Hur mycket jag än brinner för det här nu.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Jag är en hobbymusiker helt enkelt. Får betalt ibland när jag spelar, men det är ju inte mitt yrke.
Att köra buss är mitt jobb, synd bara att det går åt så mycket tid till att sitta bakom bussratten. :(
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

kanifflesmannen skrev:Jag är en hobbymusiker helt enkelt. Får betalt ibland när jag spelar, men det är ju inte mitt yrke.
Att köra buss är mitt jobb, synd bara att det går åt så mycket tid till att sitta bakom bussratten. :(
Bassdriver? :D
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev: Bassdriver?
Abborrchaufför???
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:
TDHP skrev: Bassdriver?
Abborrchaufför???
Hahaha!
Roligare än att "ratta buss"!!!!! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Fan, jag gjorde samma misstag.
grejor
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

I´m a bejsdriver.
I´m a bussdriver.
I´m a bassplayer.

Eller nåt. Nu ska jag fara och ratta buss!
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Man kan väl definiera det så här:

- Proffs
- Halvproffs
- Semiproffs
- Amatör

eller:
- Heltidsmusiker
- Deltidsmusiker
- Hobbymusiker

Själv är jag en glad (i bland i alla fall) amatör/Hobbymusiker.

Sedan det där med andelen A-kassa och inkomst är ju också klurigt. Om man är professionell musiker som efter ett antal år blir arbetslös så är man väl då en arbetslös professionell musiker. Jag menar en snickare slutar ju inte att vara snickare för att han blir utan jobb.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

kanifflesmannen skrev:I´m a bejsdriver.
I´m a bussdriver.
I´m a bassplayer.

Eller nåt. Nu ska jag fara och ratta buss!
och dom har stooora rattar..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag är mer datanörd än basist nuförtiden.. tillochmed fotar gör jag mer än spelar bas..
jag antar att jag redan "kan allt" inom basspel redan och därför tröttnat.. ;)
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

Jag håller med dereborn om att man måste ha spelandet som sitt jobb för att vara proffs.

Själv hamnar jag i nån slags gråzon eftersom jag undervisar i musik två dagar i veckan, utöver mitt spelande, och alltså inte spelar på heltid.

Men det som känns rätt så tröttsamt år 2008 då samhället och musikbranchen ser ut som den gör är den prestige som ligger i ordet "proffs" eller "heltidsmusiker".
Det finns så många grymma musikutövare som jobbar med helt andra saker för sin försörjning, likväl som rätt ruttna musikanter som spelar på heltid.

Är det inte dags att släppa prestigen uppmärksamma folk för hur dom låter istället för vad dom får lönen för?

Banker och liknandes inställning till frilansande är en annan historia. När jag köpte min lägenhet spelade jag på heltid och det var frustrerande hur föråldrad många bankmänniskors inställning till jobb och inkomst var.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Proffessionella basister...

Inlägg av TDHP »

edvine skrev:Jag har funderat på en sak.
Jag sitter vareviga minut och drömmer mig bort till att kunna försörja mig som musiker på ett eller annat sätt... Men hur många här på forumet är egentligen proffsmusiker?
Kikar man på trådstartarens frågeställning så har vi väl iof glidit iväg lite.
"Försörja sig som musiker" är ju egentligen ganska brett.
TDHP
dereborn

Re: Proffessionella basister...

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:...
"Försörja sig som musiker" är ju egentligen ganska brett.
Enkelt uttryckt: försörja sej som snickare/musiker/fotograf = att inte behöva ha något annat arbete för att ha råd att leva.

Men det som känns rätt så tröttsamt år 2008 då samhället och musikbranchen ser ut som den gör är den prestige som ligger i ordet "proffs" eller "heltidsmusiker".
Det finns så många grymma musikutövare som jobbar med helt andra saker för sin försörjning, likväl som rätt ruttna musikanter som spelar på heltid.

Är det inte dags att släppa prestigen uppmärksamma folk för hur dom låter istället för vad dom får lönen för?
Exakt! Jag tycker faktiskt sällan att heltidsmusiker är de "bästa" musikerna. Ofta har hobby/-deltidsmusiker kvar mycket mer "brinn", integritet och fokus.

Men vi pro's är ofta bra på t.ex. att inte oroa oss för ekonomi, att inte behöva ha så lång framförhållning, att ha is i magen, att se saker i sin stora helhet etc etc. Dessutom villiga att kompromissa med oss själva o vår musikaliska övertygelse, socialt flexibla etc etc etc
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

the_great_alfonzo skrev:Jag vill bli musiklärare, räknas det?
Ja. Sen om det är lämpligt är en annan sak :poke:
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Skriv svar