Om man är ute efter att vara yrkes-tangentbordsoperatör, ja!Chriller skrev:Inte för att vara tyken, men ett första steg i rätt riktning är kanske att stava professionell med ett F...

Vi kör bandet som handelsbolag, dvs firman som egen juridisk person.dereborn skrev:Ja, har man ett företag så får man ingen a-kassa alls, så det är ju enkelt! Om man sen har enskild firma så är gör det ju ingen skillnad i kredithänseende. Bankerna är ju otroligt förtjusta i "fast anställning", och är man då frilansare med enskild firma, så är dom minst sagt skeptiska.
Vad består proffset's rig av idag egentligen?? egna In-ear snäckor + bas + strängar?dereborn skrev:Det tror inte jag.Ahab skrev:Misstänker att många här skulle betecknas som yrkesmän om det var utrustningen vi gick efter.dereborn skrev:"Proffsig" däremot, är ju en annan sak. Man kan t.ex. ha en "proffsig" skruvdragare utan att vara yrkeshantverkare.
D.v.s. en nivå på sin utrustning, eller sin kunskap, som motsvarar en yrkesmans.
Men det är en annan sak.
Som proffsiga däremot.
Dom som bär musiksaker professionellt kallas roddare/humpare.Liten skrev:Vad består proffset's rig av idag egentligen?? egna In-ear snäckor + bas + strängar?dereborn skrev:Det tror inte jag.Ahab skrev:Misstänker att många här skulle betecknas som yrkesmän om det var utrustningen vi gick efter.dereborn skrev:"Proffsig" däremot, är ju en annan sak. Man kan t.ex. ha en "proffsig" skruvdragare utan att vara yrkeshantverkare.
D.v.s. en nivå på sin utrustning, eller sin kunskap, som motsvarar en yrkesmans.
Men det är en annan sak.
Som proffsiga däremot.
.. de man läser om har samtliga uppenbart svårt att bära sina egna riggar.. mindre och mindre lådor och förstärkare.. gärna ditställda av företaget man har spons från.. Jag har ingen aning.. Jag bär mitt eget skit och är därmed hobby-ist!...
Vem har snackat om det i den här tråden?.. de man läser om har samtliga uppenbart svårt att bära sina egna riggar.. mindre och mindre lådor och förstärkare.. gärna ditställda av företaget man har spons från..
Svenska Akademiens Ordlista skrev:2) om person: som utövar en l. sin värksamhet ss. yrke, som har den ifrågavarande värksamheten ss. yrke l. levebröd, yrkesmässig; äv. substantiverat (ofta motsatt: amatör).
Jag tyckte också det såg kooooonstigt ut...Danne skrev:Svenska Akademiens Ordlista skrev:2) om person: som utövar en l. sin värksamhet ss. yrke, som har den ifrågavarande värksamheten ss. yrke l. levebröd, yrkesmässig; äv. substantiverat (ofta motsatt: amatör).Nu föll nog min värld ihop. Det stavas väl ändå verksam och verksamheten i detta sammanhanget? Men SAOL kan väl inte ha fel?
Nä, men professionell dataoperatör dockdereborn skrev:...men...jag sitter ju vid datorn hela dagarna i studion, och betalt för det tar jag också....Då är jag väl professionell datatekniker!!!
Bassdriver?kanifflesmannen skrev:Jag är en hobbymusiker helt enkelt. Får betalt ibland när jag spelar, men det är ju inte mitt yrke.
Att köra buss är mitt jobb, synd bara att det går åt så mycket tid till att sitta bakom bussratten.
Hahaha!dereborn skrev:Abborrchaufför???TDHP skrev: Bassdriver?
Kikar man på trådstartarens frågeställning så har vi väl iof glidit iväg lite.edvine skrev:Jag har funderat på en sak.
Jag sitter vareviga minut och drömmer mig bort till att kunna försörja mig som musiker på ett eller annat sätt... Men hur många här på forumet är egentligen proffsmusiker?
Enkelt uttryckt: försörja sej som snickare/musiker/fotograf = att inte behöva ha något annat arbete för att ha råd att leva.TDHP skrev:...
"Försörja sig som musiker" är ju egentligen ganska brett.
Exakt! Jag tycker faktiskt sällan att heltidsmusiker är de "bästa" musikerna. Ofta har hobby/-deltidsmusiker kvar mycket mer "brinn", integritet och fokus.Men det som känns rätt så tröttsamt år 2008 då samhället och musikbranchen ser ut som den gör är den prestige som ligger i ordet "proffs" eller "heltidsmusiker".
Det finns så många grymma musikutövare som jobbar med helt andra saker för sin försörjning, likväl som rätt ruttna musikanter som spelar på heltid.
Är det inte dags att släppa prestigen uppmärksamma folk för hur dom låter istället för vad dom får lönen för?
Ja. Sen om det är lämpligt är en annan sakthe_great_alfonzo skrev:Jag vill bli musiklärare, räknas det?