Musik och droger - Hör det ihop?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Brukar du eller har du någon gång tagit en drog då du spelat live? (ej alkohol)

Ja
12
11%
Nej absolut inte
90
83%
Nej men jag skulle vilja prova
7
6%

Antal röster: 109

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:
poverino skrev:Det beror väl på vad knarket väger, ha ha ha ha ha ha ha ha....öh?

Är ett kilo kokain lika tungt som ett kilo basgitarr?
Humor! :lol:
Indeed!! :mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev: Så länge man levererar det man ska och sköter sej både musikaliskt och socialt tycker jag det är upp till var och en hur man väljer att komma i stämning inför giget. Meditaion, armhävningar eller ett järn.

Knark är en annan sak, det är olagligt och då riskerar arrangör, tekniker och bandmedlemmar att bli medskyldiga - går bort.
Tack broder!
:tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev: Så länge man levererar det man ska och sköter sej både musikaliskt och socialt tycker jag det är upp till var och en hur man väljer att komma i stämning inför giget. Meditaion, armhävningar eller ett järn.
Jag skriver under på det!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Klopper skrev:

Knark är en annan sak, det är olagligt och då riskerar arrangör, tekniker och bandmedlemmar att bli medskyldiga - går bort.
Tack broder!
Kan bara hålla med!
AMEN to that!
blackparkas skrev:Att stora artister som turnerar året runt 7 days a week knarkar och står i är en sak, men jag trodde pollen gällde för oss som är här på forumet.

Så, vad skulle det göra för skillnad!? Om drogen är den samma så är det väl samma sak... Visst en stor artist har säkert mer press på sig att leverera, även om jag tror att mycket av den pressen om man nu ska snacka om det beror på medias uppmärksamhet och att de aldrig får vara ifred även privat. Tror även att största delen av det sker just privat eller utanför scen också även om det beviseligen har hänt att folk varit höga under gigen också. Möjligen är det skillnad som i fallet Dereborn tidigare skrev om med roddarna som jobbade 20 timmar om dygnet, där de aldrig skulle orka någon längre period utan droger.

Själv är jag ganska liberal när det gäller droger (det som växer, det växer och framställs ej på konstgjort vis) och har själv när jag bodde utomlands bytat en del av ölen mot gräs när vi skulle festa, vilket ger ungefär samma effekter. Dessutom så kan jag mycket väl ta något starkare än en öl eller två innan gig MEN vi snackar då sprit, drogerna eller jag kanske ska säga de tyngre drogerna ligger på hyllan sedan snart 15år och NEJ jag har ALDRIG varit beroende av dem. Dock röker jag och det är också en drog, den mest beroendeframkallande dessutom.

Är dessutom lite kluven till att folk har väldigt starka åsikter om droger och hur dåliga de är när man inte själv testat! Det gick även en dokumentär från England på TV för ett tag sedan, där forskare på olika sätt påvisade att bla alkohol är farligare än många av de droger som inte accepteras som lagliga, därav ecstacy - Oh nej inga påhopp nu, jag försöker inte uppmuntra till droger men jag försöker se det objektivt...

Men absolut gäller det att kunna kontrollera det (sprit och öl) så att man levererar det man är där för på bästa möjliga vis, utan tvekan blir jag sämre på mycket som tempo, tighthet osv om jag börjar bli packad. Kan nämna att sprit är betydligt lättare kontrollera än tex gräs, har varit med om att bli så hög på gräs (normalmängd fast starkare), så att jag trodde jag var grön som hulken när jag såg mig i spegelen - tror ni jag hade kunnat lira överhuvudtaget då!? NOT A F**KIN' CHANCE!

För att avsluta så är det ju så att är det olagligt så är det, då får man rätta sig efter det och inte sätta allt på spel, vem skulle ta med en Magnum 44 till ett gig oavsett om man har licens eller ej!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Klopper skrev:

Tack broder!
Jepp!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Är dessutom lite kluven till att folk har väldigt starka åsikter om droger och hur dåliga de är när man inte själv testat! Det gick även en dokumentär från England på TV för ett tag sedan, där forskare på olika sätt påvisade att bla alkohol är farligare än många av de droger som inte accepteras som lagliga, därav ecstacy - Oh nej inga påhopp nu, jag försöker inte uppmuntra till droger men jag försöker se det objektivt...
:clappy:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ang mina uttalanden i denna fråga så är det min åsikt vilket jag anser bör respekteras.
Jag tycker det är dålig stil och skulle inte acceptera om mina bandmedlemmar rultar upp på scenen och gör en dålig insats för att dom tagit i sig för mycket innan man går upp på scen. Vet man av sina gränser och dricker lagom så att det inte påverkar insatsen på scen - fine, men det verkar vara få som vet vart sin egen gräns går... iaf bland giturgisterna..

Jag tycker det är väldigt tråkigt att ständigt få mer kritik/skit för att man är väldigt anti droger/sprit än de värsta drogliberalerna...
Lika som när man ät ute på krogen för att se nå´t band eller när man är där själv och lirar så blir man i princip idiotförklarad för att man inte dricker som ett arsle.

För info så dricker jag aldrig annat än cola/lättöl i samband med gig för att jag brukar vara den som kör bil och det är ok för mig, behöver inte någon "partybira" för att tycka det är kul att lira eller för att dämpa nerverna och tycker därför det är väldigt onödigt.
Jag är inte absolutist på något vis men det är inget stort offer för mig så jag slipper gå hem mitt i natten och slipper lämna basarna på spelstället.. Man är väl kanske bekväm av sig...

Groovy: Jag tycker inte det är ok med knark även om det är världsartister, men jag har ändå en viss förståelse för att det kan behövas något.... tillskott när man gör spelningar varje dag inför 10-20-30000 människor som förväntar att man levererar kvälll efter kväll..
Till skillnad mot hobbymusiker som lirar några gånger i månaden, klarar man inte av att ha kul på scen eller leverera det man ska några gånger i månaden utan att dra i sig knark eller onödiga mängder sprit tycker jag man bör tänka på att byta hobby...

Svart/vitt?
Kanske det, men får man ha liberala åsikter så bör man få ha icke liberala åsikter också.

Tillägg: Det kanske låter väldigt pretto det där men det är inte min mening, jag tycker bara att det är konstigt om man inte ska kunna ha kul på scen och göra ett bra gig utan att vara asplakat...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

blackparkas skrev:Jag är inte absolutist på något vis men det är inget stort offer för mig så jag slipper gå hem mitt i natten och slipper lämna basarna på spelstället.. Man är väl kanske bekväm av sig...
+1
Och så är jag ju kanske ännu mer pretto nu, men att spela gör mig hög så det räcker och blir över. Att jag sen tar en öl eller två efteråt är mest för att jag oftast svettas som en finalist i bastu-vm. Och att jag gillar öl...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Chriller skrev:
blackparkas skrev:Jag är inte absolutist på något vis men det är inget stort offer för mig så jag slipper gå hem mitt i natten och slipper lämna basarna på spelstället.. Man är väl kanske bekväm av sig...
+1
Och så är jag ju kanske ännu mer pretto nu, men att spela gör mig hög så det räcker och blir över. Att jag sen tar en öl eller två efteråt är mest för att jag oftast svettas som en finalist i bastu-vm. Och att jag gillar öl...
+1

Spela live räcker för mig också.
Kör jag inte så kan jag absolut dricka nå´t, men jag är ingen ölfanatiker om sanningen ska fram...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

GurraG skrev:Förutom alkohol (som jag är mycket restriktiv med i sambamd med scenuppträdanden) så har jag aldrig varit drogpåverkad när jag har lirat, och har inga planer på att testa det heller.
+1
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Droger? Nej usch vad läbbigt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Musik är en drog i sig (eller frigör en hel del endorfiner och adrenalin) så det räcker i sig.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev: Är dessutom lite kluven till att folk har väldigt starka åsikter om droger och hur dåliga de är när man inte själv testat! Det gick även en dokumentär från England på TV för ett tag sedan, där forskare på olika sätt påvisade att bla alkohol är farligare än många av de droger som inte accepteras som lagliga, därav ecstacy - Oh nej inga påhopp nu, jag försöker inte uppmuntra till droger men jag försöker se det objektivt...
Utan att lägga mig i debatten så vill jag ändå påpeka att den där engelska undersökningen tog med så mycket mer än bara drogernas skadliga inverkan på kroppen, bl a social misär etc. Därav alkoholens höga placering. Efter mina inlägg i helgens Alvedon- och hostmedicindebatt så börjar jag känna mig som en gammal knarrig gubbe som klagar på allt ungdomarna tycker är roligt MEN... jag har jobbat med missbruk i över fem år nu och av alla droger så finns det några som ligger högst på listan över preparat jag aldrig skulle experimentera med om jag av någon anledning var tvungen att välja drog. Ecstasy är en av de drogerna. Oavsett vad den engelska undersökningen säger så är det faktiskt så att man kan få obotliga hjärnskador av ecstasy. Inte bara efter att ha kört stenhårt i många många år utan ganska snart.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan vara på sin plats att påpeka att den engelska undersökningen heller inte räknade med hur många procent av brukarna av respektive drog som for illa, utan bara antalet skador utslaget på hela befolkningen.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Som Dereborn skrev laddar alla för gig på sitt sätt och jag har inga moraliska aspekter på andras beteende där. Nu för tiden dricker jag inte ens en lättöl innan eller under spelning. Dels spelar jag sämre, oavsett vad jag tror själv under the influence, dels har publiken betalt för att se mig uppträda, och eftersom jag inte krökar på dagjobbet finns liksom inget skäl att göra det på scen - min alldeles personliga egenmoral, hur andra gör är upp till dom. Sen tar jag gärna en kall pilsner eller fem efteråt, men under giget vill jag kunna leverera utan alkohol. (Det finns ju en annan problematik med krökarvanor hos yrkesmusiker, men den debatten lämnar jag därhän - själv är jag ju bara en glad amatör nu för tiden och kan unna mig några bira utan dåligt samvete).

När det gäller droger förekom både det ena och det andra under tonåren både på och utanför scen, men det tillhör kategorin preskiberade ungdomssynder vid det här laget, och jag tror inte jag är den enda här med några flumskelett i garderoben. Nu för tiden blir jag bara trött på drogliberaler - man blir dum i huvudet, det är farligt och man kan dö av knark, oavsett typ och alldeles oavsett vad den ena eller andra undersökningen säger.

När det gäller vitnosade världsartister och Motörheadroddare så har jag samma råd till dom som till alla andra som inte fixar sina jobb utan att knarka: skola om er till CNC-operatörer, stämpla ut klockan fyra och gå en promenad med hunden, det finns alltid softare alternativ...
Senast redigerad av Taurus den tis 08 apr 2008, 16:26, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Okej för att förtydliga då, jag är absolut inte för droger eller vi kanske ska hålla oss till det som i folkmun kallas knark men jag är inte emot det heller.

Gigat har jag aldrig gjort på tyngre än öl och sprit och är inte sugen på att göra det heller. Har kört gig helt nykter också och föredrar oftast det men tycker inte det är fel om någon vill ta en öl, en whiskey eller vad det nu må vara i den ligan om man fixar det man ska.

Har också spelat med andra som rökade på både innan, under och efter giget och dessutom var det den ena som skulle köra hem i snöovädret efter - kan bara säga att det var det sista giget jag gjorde med det bandet.

Parkas, jag förstår ditt resonemang och respekterar det. Blev mest förvånad över att du tyckte det var skillnad på hur stor artisten var, jag skulle nog dra linjen vid att står man på scen så är det inte okej. Men visst är pressen helt säkert olika också.

Dr Johannes på Johannes hemtjänst:
Först vill jag tacka för att du kallar mig ungdom - hahaha! :lol: Nä men helt ärligt så var just ecstacy det enda jag kom på för tillfället och själv så skulle jag inte heller vilja testa det, som jag skrev så drar jag i första hand gränsen för om det växer eller inte och sen lockar det inte heller längre. Där var en hel del andra droger som helt klart fick en att lyfta på ögonbrynen i den dokumentären när de klassades som mindre farliga än alkoholen. Det stämmer att dokumentären tog med fler aspekter än endast den som är skadlig för kroppen men det är ju lite av det som avhandlas här också. Det är ju inte hur skadligt det är för kroppen i första hand utan i detta fall för bandet, giget och personens uppträdande. Oavsett vilken drog vi pratar om så kan man ju lätt konstatera att ingen av dem lär vara bra.

Man blir dum i huvudet, kan dö av dem alla inkl spriten om man inte kan hantera dem. Det som skiljer är hur fort det går och hur mycket skada det gör för samhället på vägen dit.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

MALA skrev:Musik är en drog i sig (eller frigör en hel del endorfiner och adrenalin) så det räcker i sig.
+1
Ett citat värt att bumpas.
Lite förvånad över de två som (har?) knarkar på scen och den av oss som skulle vilja?
Knark funkar bäst med knark och har inget med människor att göra.
Känner mig fruktansvärt konservativ och tråkig men har erfarenhet kring ämnet och det slutar aldrig väl.
Så till dig som vill testa säger jag bara, skit i det! Det är inte värt det.
Vill du fly verkligheten, ta en fjällvandring eller hyr en segelbåt.
Orkar inte komma på fler liknelser ni fattar nog vad jag menar.
Vill du bli dumihuvudet finns det andra sätt.
Själv är jag tillräckligt korkad utan knark, så mitt svar på enkäten blev:
NEJ!
Hälsar,
/Wall
Edit: Numer tre.
Senast redigerad av Wall den tis 08 apr 2008, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

groovyjr skrev:
Parkas, jag förstår ditt resonemang och respekterar det. Blev mest förvånad över att du tyckte det var skillnad på hur stor artisten var, jag skulle nog dra linjen vid att står man på scen så är det inte okej. Men visst är pressen helt säkert olika också.
Jag tycker väl egentligen inte det är någon skillnad, men om man som Rolling Stones turnerat runt jorde 50 ggr så bör man ju var lite trött i benen och ha svårt att leverera alla gånger, jag tycker som sagt det ändå inte är ok eller bra på något sätt, men jag förstår att det är lätt att ta sig en sil/puff innan gig..

Det är förstås upp till var och en, och klarar man av att lira med mycket under västen så, fine, så länge det funkar så är väl det bra. Men nästa gång kanske gränsen överskrides...

Det är ju lite som du säger, om man lirar i Coverband eller andra betalda gig. Inte är jag onykter på jobbet på veckorna?
Lär bli svårt att få gig om musikerna i ett coverband t.ex. super till på spelningarna och knappt klarar av låtarna..

gäst

Inlägg av gäst »

Groovy: Det var absolut inte riktat till dig, det jag skrev. Det var bara en allmän varning för just ecstasy som är en riktigt elak drog.
Senast redigerad av gäst den tis 08 apr 2008, 17:41, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det är inte jag som vill knarka FYI
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev:
Det är förstås upp till var och en, och klarar man av att lira med mycket under västen så, fine, så länge det funkar så är väl det bra. Men nästa gång kanske gränsen överskrides...

Det är ju lite som du säger, om man lirar i Coverband eller andra betalda gig. Inte är jag onykter på jobbet på veckorna?
Lär bli svårt att få gig om musikerna i ett coverband t.ex. super till på spelningarna och knappt klarar av låtarna..
Helt klart är det så!
För det första så är man ju olika känslig för alkohol från dag till dag beroende på vad du ätigt osv, sen är folk mer eller mindre bra på att ha koll på och hantera denna gräns.

Coverbandet stämmer väl också om man ser det som ett jobb vilket det är. Sen är det ofta av någon anledning så att det brukar vara okej även för krogägaren att man dricker någon öl. Kanske för att det ofta är svartbetalning och att det i krogbranschen inte är helt ovanligt att personalen också tar en öl eller en shot på arbetstid även om lagen säger annat.

Även om det nästan är presskriberat nu, så har jag med i ett coverband en gång i tiden som sumpade ett husbandsgig för att hela bandet helt enkelt var oproffsigt nog att hinka i sig rent för mycket... Inte helt oväntat fick vi inte det giget även om vi fick lira dagen efter också.
gäst

Inlägg av gäst »

Någon som minns Johnny Thunders framträdande på Måndagsbörsen i början på 80-talet? Eller ännu bättre, någon som sitter på klippet? Jag har inte hittat det.
Senast redigerad av gäst den tis 08 apr 2008, 17:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag kanske tog i lite i början, men i grunden är det ju alltså så som kanske de flesta tycker av oss här inne egentligen:

-Drick som man vill, bara man klarar av att leverera när man står på scen.

Denna regel bör väl kanske bara tillämpas om dina bandmedlemmar vet vart deras gränser går...

Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Okej, citerar dig inte Johannes även om jag tror den biten jag tänkt använda inte spelat så stor roll :lol:

Men jag tog det absolut inte personligt och jag håller med ang ecstacy...

Och snälla skicka mig ett PM om du ska köra svårspelad och krävande jazz nån gång, så lovar jag att jag gör dig samma tjänst om det skulle hända mig! :wink:
Skriv svar