Musik och droger - Hör det ihop?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Brukar du eller har du någon gång tagit en drog då du spelat live? (ej alkohol)

Ja
12
11%
Nej absolut inte
90
83%
Nej men jag skulle vilja prova
7
6%

Antal röster: 109

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
En tjänst från er, tack: .
Jo, precis, du ser vilken koll jag har på drogerna... :D

Och precis som du skrev så tycker naturligtvis jag också att det inte är stenhård absolutism som gäller när man är ute och lirar.

JAG brukar inte dricka alls, men jag ser inte ner på eller tycker mindre bra om de som gör det.
Dricker man så man inte kan lira däremot, då tycker jag man är korkad.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Jag kanske tog i lite i början, men i grunden är det ju alltså så som kanske de flesta tycker av oss här inne egentligen:

-Drick som man vill, bara man klarar av att leverera när man står på scen.

Denna regel bör väl kanske bara tillämpas om dina bandmedlemmar vet vart deras gränser går...
Bra inlägg!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Många inlägg skrivna men tycker att det som flera redan skrivit inte spelar någon roll om man onykter eller nykter så länge man levererar och kan sköta sig på och nedanför scenen med arrangörer, publik etc.

Ska man göra ett gig på en högstadieskola eller på ett drogfritt ungdomsarrangemang eller dyl. är det självklart nåt helt annat.

Sedan tycker jag inte heller att det är okej att vara påverkad på ett "vanligt" jobb. Det företag jag arbetar på har slumpvisa drogtester, utandnings- och urinprov samt blåskontroller inne på området. Jag tycker att det är helt rätt och att man ska absolut nolltolerans mot alkohol på en industri. Jag hade inte velat möta ansvariga chefer, förare, processoperatörer etc som är påverkade. På en pubscen en fredagkväll är det faktiskt en annan grej.

..mina två ören...

*EDIT*
Jag läste precis att det var andra droger än alkohol som åsyftades, missade det. Jag tycker inte att det är ok att nyttja andra droger än alkohol och tobak.
Senast redigerad av Svensson den tis 08 apr 2008, 17:58, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev:Många inlägg skrivna men tycker att det som flera redan skrivit inte spelar någon roll om man onykter eller nykter så länge man levererar och kan sköta sig på och nedanför scenen med arrangörer, publik etc.

Ska man göra ett gig på en högstadieskola eller på ett drogfritt ungdomsarrangemang eller dyl. är det självklart nåt helt annat.

Sedan tycker jag inte heller att det är okej att vara påverkad på ett "vanligt" jobb. Det företag jag arbetar på har slumpvisa drogtester, utandnings- och urinprov samt blåskontroller inne på området. Jag tycker att det är helt rätt och att man ska absolut nolltolerans mot alkohol på en industri. Jag hade inte velat möta ansvariga chefer, förare, processoperatörer etc som är påverkade. På en pubscen en fredagkväll är det faktiskt en annan grej.

..mina två ören...
Bra där. Heja Svensson!
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Jag är väldigt mycket emot droger öht jag.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Räknas socker som drog? I så fall är jag nog sockerist. Måste ta tag i det där...

Men som folk har påpekat, alkohol och rökning är de största drogerna i samhället idag. Tro om de hade blivit accepterade om de hade "uppfunnits" i nutid?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Oh fy faen för cigarretrök, yuck... Jag ska börja gå runt me en pipa i käften, men jag kommer inte röka! Det ser bara så coolt ut...
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag tycker om att dricka nån bira innan spelning, men jag har alltid kontroll över intaget så jag fortfarande kan prestera. jag dricker öl dels för att det hjälper mig "släppa loss", lite fel uttryckt men ni fattar, ge mig energi på scen då min musik kräver det och sen blir jag mer avslappnad i mitt spel. känns rätt socialt att sitta och ta en bärs inom bandet innan man går på också.

däremot skulle jag aldrig överväga att ta en öl eller liknande innan jag, gud förbjude, skulle gå upp på scen i melodifestivalen eller andra såna evenemang.

när det gäller mina bandkamrater så ger jag blanka fan i vad dom dricker, hur mycket dom dricker BARA dom inte säckar ihop på scen eller är som handlingsförlamade apor när det kommer till kritan. vi är rätt disciplinerade när det gäller sånt och har lyckligtvis inte kommit dit än. däremot skulle jag bli rejält lack om nån inom bandet skulle sätta sig och puffa på en joint eller sniffa koks innan spelningen. det hade jag inte tolererat. jag gör det inte själv och förväntar mig även att alla andra i bandet kan upprätthålla den nivån av förnuft.

jag har aldrig petat, puffat eller sniffat i mig andra substanser än alkohol under gig. däremot har jag spelat på flerbandskvällar med band som varit rejält trippade på både det ena och det andra, men det är inte min sak att lägga mig i. dom gör som dom vill med sina kroppar.

en rolig anekdot är när vi lirade på en lokal festival och en snubbe från utomhärads kom fram till mig efter spelningen och frågade om jag hade uppåttjack att sälja. han tyckte jag verkade så speedad. nej, svarade jag jag förvånat. fick då vänligt förklara att jag hade druckit 8 red bull innan jag gick på :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

hosse skrev:fick då vänligt förklara att jag hade druckit 8 red bull innan jag gick på :D
Du är inte rädd om hjärtat du inte.
:shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Geddy_Lee skrev:
hosse skrev:fick då vänligt förklara att jag hade druckit 8 red bull innan jag gick på :D
det är ingen daglig konsumtion om du tror det. hade sovit ungefär 4 av dom tidigare 48 timmarna innan giget.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

hosse skrev:
Geddy_Lee skrev:
det är ingen daglig konsumtion om du tror det. hade sovit ungefär 4 av dom tidigare 48 timmarna innan giget.
Tror att jag hellre kör chickenrace i 100 blås i en fyrvägskorsning
än att jag skulle dra i mig den dosen RedBull.
Jag tror det är större chans att överleva.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag har ingenting emot andras alkoholintag, men om det är de personer jag spelar med förväntar jag mig att det sker på en sådan nivå att framträdandet inte blir lidande. Vår sångare t.ex. skall helst dricka 2 öl innan det är scendags - han är som bäst då.

För egen del kör jag till 95% utan alkohol, framför allt av 2 orsaker:
1. Jag tappar lite tajming i spelet, som förmodligen ingen annan märker men det retar mig.
2. Jag kör oftast till/från gigen (till stor del beroende på 1:an).

De gånger jag avviker från 0-gränsen (vilket för mig betyder 2-4 öl på en helkväll) brukar jag för all del släppa loss och partaja mera, men så smått ångra mig på scen då jag skall spela (eller ännu värre dagen efter om vi spelat in giget).

Ang knark har jag aldrig provat och kommer aldrig att prova.
Jag har alltid resonerat som så att om jag skulle prova är det absolut bästa som kan hända att det är fruktansvärt otäckt så jag aldrig vill prova igen, och det absolut sämsta som kan hända är att det är skithäftigt så jag vill prova igen redan i morgon.
Med det i sinnet - varför prova alls...?

Om någon i bandet skulle börja köra narkotiska preparat innan gig skulle jag ställa ultimatum för min fortsatta medverkan i bandet.

Jag tänker inte döma andra för deras inställning till knark eller användande av knark. Live and let live...
Men jag bestämmer å andra sidan helt över hur jag själv skall förhålla mig till att försöka upprätthålla samarbeten med olika personer i min omgivning...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Geddy_Lee skrev:
hosse skrev:
Geddy_Lee skrev:
Tror att jag hellre kör chickenrace i 100 blås i en fyrvägskorsning
än att jag skulle dra i mig den dosen RedBull.
Jag tror det är större chans att överleva.
För koffeinet? Koffeinhalten i en burk(25cl) red bull(80mg) är mindre än en kopp(15cl) kaffe(120mg).

Så det är som att ta sig typ 5 koppar kaffe

Källa: Wikipedia och lite andra google-svar
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

knedy skrev: För koffeinet? Koffeinhalten i en burk(25cl) red bull(80mg) är mindre än en kopp(15cl) kaffe(120mg).

Jag mår konstigt i en hel dag av 1 burk.

Sen känner jag en tjej vars make segnade ner och dog hemma i badrummet knall och fall vid 25 års ålder.
Det var innan de började larma om att RedBull är farligt, men han drack 3 om da'n.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Geddy_Lee skrev:
knedy skrev: För koffeinet? Koffeinhalten i en burk(25cl) red bull(80mg) är mindre än en kopp(15cl) kaffe(120mg).

Sen känner jag en tjej vars make segnade ner och dog hemma i badrummet knall och fall vid 25 års ålder.
Det var innan de började larma om att RedBull är farligt, men han drack 3 om da'n.
min livsstil är antagligen inte alls nyttig. jag kan dra i mig ett par tre koppar kaffe nån timme innan jag ska lägga mig och ändå somna som en stock. inga problem alls.

anledningen till att jag blir hyperaktiverad av red bull och andra energidrycker är sockret. jag käkar inte särskilt mycket socker i övrigt så när jag en cocktail av socker och koffein så har jag svårt att sitta still.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det är fantastikt bra med nyktra bandpolare bl.a. för körandets skull.

Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Svensson skrev:Det är fantastikt bra med nyktra bandpolare bl.a. för körandets skull.
mm.. eller ja, jag brukar vara den som kör
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Svensson skrev:Det är fantastikt bra med nyktra bandpolare bl.a. för körandets skull.
bara jag i bandet som har körkort :twisted:

får se till att hitta en trummis med körkort så jag kan ta en öl. fast det löser sig alltid ändå.
www.chucknorrisfacts.com

Janne

Inlägg av Janne »

Ja, det är ju trist om kören sjunger fel Svensson ;).
Själv tappar jag i stort sett all timing om jag dricker något, jag kan verkligen inte spela över huvud taget efter några öl. Andra droger har jag bara använt under väldigt kort tid för väldigt länge sedan. Det gick ju inte ut över synkroniseringen, men däremot fick man någon sorts tunnellyssnande så att man egentligen bara upplevde vad man själv spelade.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jan Brodin skrev:Ja, det är ju trist om kören sjunger fel Svensson ;).
Hahaha! Tänkte inte ens på att det kunde tolkas på två sätt. Detta märkliga språk!

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

hosse skrev:
min livsstil är antagligen inte alls nyttig. jag kan dra i mig ett par tre koppar kaffe nån timme innan jag ska lägga mig och ändå somna som en stock. inga problem alls.
Det är samma här. Jag har precis dragit i mig en mugg kaffe och snart släcker jag lampan och somnar inom sekunder.

Jag kan ta en tupplur på ett par timmar, gå upp och vara vaken ett par-tre timmar
och somna lika enkelt.

Det är jag glad för.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
poverino
Medlem

Inlägg av poverino »

Thin Lizzy är mitt knark!
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

hosse skrev:
Geddy_Lee skrev:

anledningen till att jag blir hyperaktiverad av red bull och andra energidrycker är sockret. jag käkar inte särskilt mycket socker i övrigt så när jag en cocktail av socker och koffein så har jag svårt att sitta still.
Men då skulle du lika gärna kunna dricka Coca Cola, vill minnas att det är ungefär lika mycket socker i 33cl Coca Cola som i 25cl Red Bull, kan varit mer i Colan tom.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

blackparkas skrev:
hosse skrev:
Geddy_Lee skrev:

Men då skulle du lika gärna kunna dricka Coca Cola, vill minnas att det är ungefär lika mycket socker i 33cl Coca Cola som i 25cl Red Bull, kan varit mer i Colan tom.
cola är inte särskilt gott. dessutom vill jag åt koffeinet också. intalar mig att det är mer i röda tjuren och får på så sätt en slags placebo-effekt. fast helst tar jag kaffe.
www.chucknorrisfacts.com

Skriv svar