Kan det svänga om det är otight?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar

Ja
50
88%
Nej
7
12%

Antal röster: 57

Användarvisningsbild
appan
Medlem

Inlägg av appan »

Själv tycker jag att det kan vara schysst med lite halvtajt gummibandsfeeling i beatet ibland. Musikhögskolesynkoper känns mer i huvudet än i magen. Kan alltså vara trevligt det också :)

/Per
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar :)
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ever heard of a band called The Rolling Stones?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Självklart!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

För att citera gästboken i Nefertiti:s loge på 90-talet.
Spela lite lagom otajt = sväng.
Sjunga lite lagom falskt = ha feeling.
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+

Inlägg av Fisken »

Jodå, det kan svänga även om det är otajt!
Crypto
Medlem

Inlägg av Crypto »

Nja, det beror på hur man definierar otight...
obbe
Medlem

Re: Kan det svänga om det är otight?

Inlägg av obbe »

appan skrev:Själv tycker jag att det kan vara schysst med lite halvtajt gummibandsfeeling i beatet ibland. Musikhögskolesynkoper känns mer i huvudet än i magen. Kan alltså vara trevligt det också :)

/Per
Vad är Musikhögskolesynkoper ?? Låter som någonting med finess =).
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Klart det inte behöver vara snortajt för att svänga! Sen tror jag att jag ska börja använda uttrycket musikhögskolesynkoper :D
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Lyssna på gammla Stevie eller Sly n da family stone plattor.. otight är kanske inte lika beskrivande som ordet SKITIGT!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
appan
Medlem

Inlägg av appan »

Crypto skrev:Nja, det beror på hur man definierar otight...
Självklart är det en glidande skala... Tony Williams svänger ju oftast enormt, fast han hela tiden ligger lite före. Tower of Power kan svänga i sin metronomexakta fonk, men personligen tycker jag de är ganska trista som band. Stones är ju ruggigt otighta, men svänger. Massvis med garageband är tekniskt sett (i brist på bättre uttryck) otighta, men fixar ofta ett grymt sväng.

Kom just på: när folk spelar otight utan feeling, eller försöker spela snortight utan att lyckas -då tror jag inte det kan svänga :)
/Per
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jajamen! Det är feelingen som få det att svänga, inte graden av tajthet!

Häng=otajt eller?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Tight är mitt nästa mål i livet :wink:

Nu svänger det bara
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

klart som korvspad det kan svänga även om det är lite otajt.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
dereborn

Inlägg av dereborn »

Vid närmare, filosofisk, eftertanke.... Kan det svänga om det är FÖR tight? Maskiner t.ex. svänger ju sällan, det är därför alla "humanize"-algorimer uppfunnits i drumcore, DFH etc.
Är det månne så att otajtheten - i större o mindre skala - är en av byggstenarna i det illusoriska begreppet "sväng"?

/filosofiavdelninen
dereborn

Inlägg av dereborn »

Chriller skrev:För att citera gästboken i Nefertiti:s loge på 90-talet.
Spela lite lagom otajt = sväng.
Sjunga lite lagom falskt = ha feeling.
:mrhappy:
Användarvisningsbild
appan
Medlem

Inlägg av appan »

dereborn skrev:Vid närmare, filosofisk, eftertanke.... Kan det svänga om det är FÖR tight? Maskiner t.ex. svänger ju sällan, det är därför alla "humanize"-algorimer uppfunnits i drumcore, DFH etc.
Är det månne så att otajtheten - i större o mindre skala - är en av byggstenarna i det illusoriska begreppet "sväng"?

/filosofiavdelninen
Wow min första sådana härna

+1!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Vid närmare, filosofisk, eftertanke.... Kan det svänga om det är FÖR tight? Maskiner t.ex. svänger ju sällan, det är därför alla "humanize"-algorimer uppfunnits i drumcore, DFH etc.

/filosofiavdelninen
Huvudet på spiken.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Svar: Ja, definitivt.

Musikhögskolesynkop = "duktigt"
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det finns inget skönare än basspår som låter som om killen halvligger i soffan och slötittar på TV samtidigt som han lirar. Prince och Lenny Krawitz är bra på det...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Myxomatosis
Medlem+

Inlägg av Myxomatosis »

De gånger jag tycker att jag spelar nåt snyggt är det oftast då jag spelat ett släpigt lick och kommit lite försent dit "jag var på väg". (Om det sen låter bra ut är en helt annan sak.)
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

Jag tänker på tighthet/timing som en 1m lång linjal och 50cm är kvantiserat, om man tex ligger på 55cm utan att öka i tempo så blir det driv, ligger man på 45cm utan att sacka i tempo så blir det häng.

Jag tror att dereborn har helt rätt, lyssana tex på james jamersons isolerade basgångar, låter rätt pruttigt otight, men med helheten så sitter det ju snortight.
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

/filosofiavdelninen
+1
Tompa
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag tycker att det är svårt att generalisera....att allt sitter behöver inte betyda att det INTE svänger precis som otight-ma inte är ngn garant för sväng.
Jag tycker att det handlar så mycket mer om frasering och tonlängd än om exakt startpunkt.
Sen tycker jag nog att konsekvens är en god grogrund för sväng....En "systematisk" otighthet (därmed inte sagt utstuderad eller ens medveten) har definitivt mycket högre svängpotential än en slumpartad oj oj på av på oj oj av på på-variant...;-)

Jag som sitter och programmerar logic hela dagarna funderar ju en hel del på sväng och min uppfattning är att det är av enorm betydelse för ett beat hur dom olika beståndsdelarna förhåller sej mot varandra tidsmässigt.
Tex: Programmera ett rakt kvantiserat beat. Flytta tillbaka baskaggen en liiiiten gnutta så att den blir liiiiite på....flytta tillbaka clap'et så att det flam'ar med virveln. lite lagom...sätt 52% swing på hihaten....gör shakern slö...etc etc. Ibland hittar man ett löst sväng som dock är helt konsekvent och oföränderligt.
Ett annat trick , som jag använder mej av när jag programmerar "live trummor" är att kvantisera allt och sen lösa upp det genom att steg för steg dra ned "Quantize strength" (som det heter i logic) tills det fortfarande känns tight men ändå liite upplöst...Det som händer är att det sker en procentuell frskjutning från snortight mot så otight man egentligen spelade....

Ja ja...vem fan bad om en sequenser-post?? ;-)

Sväng har ju onekligen med sound att göra också...
Om chuck rainey hade Victor Baileys sound så skulle det nog fan inte svänga en milimeter ens....tycker jag då...
En annan soundaspekt; Jag var på Oasis på sjöhistoriska -96(?) och det lät helt förjävligt....dom spelade som sopor osv....2 dagar senare spelde dom ngn annan stans och jag råkade få in en livesändning på tv och det svängde(!) som fan! Soundet i tv var helt grymt , mosat och komprimerat och limiterat och när det lät på det sättet så funkade det helt kanon. Visst det kan ha varit ett mycket bättre gig....

När man mixar så kan man ju ena stunden tycka att det svänger noll för att nästa stund, när man lyckats få till ngn vettigare balans eller skönare soundkaraktär, tycka att det svänger hur mycket som helst.

Helt enkelt....faaan vad många parametrar det finns i sväng....
Tjat tjat....;-)
God morgon and out...
Skriv svar