Pratabas-träff 2008 Utvärdering/ris och ROS.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Pratabas-träff 2008 Utvärdering/ris och ROS.

Inlägg av Marshall »

Startar en tråd med risken att kanske bli bannad från både forum och framtida träffar.
Men min mening är inte att gnälla på herrar Peter och Peter, utan att kanske starta en bank med åsikter inför nästa event som förhoppningsvis blir av. Vad var bra? Vad var mindre bra?
Man kan ju alltid citera BBQV "If you reach perfection your standards are too low".

Sett från den sociala sidan läser man bara superlativ om varma hjärtan, fantastiska människor, trygghet i en främmande samling personer, respekt mm,mm. Jag kan bara stämma in!
Det är bara att citera Geddan:
”Alla litar på alla! Ingen är ogin om sina basar eller riggar, utan "testa min bas vetja"
Swapgrejorna står uppställda i foajén och folk lägger pengar i lådan när de tar ngt.
Folk streckar på listan när de tar ngt att dricka och kommer och gör upp betalningen innan de far hem. Tror inte ngn missade att betala ngt.
När man påtalar att man behöver hjälp med något så reser sig 10-15 man upp direkt och vill hjälpa till.”

Eller:
” Och när tiotalet nattsuddande basister framåt tidiga morrontimmen
fått sig en ansenlig mängd öl innanför västen, vad gör de då?
Bryter arm, käftar om det är bäst att tillhöra vintage eller möbelbasfalangen, skriver obscena ord på tapeterna med tuschpennor? Nee...då åker paketvågen fram och basisterna köar för att få veta vad deras älsklingar väger. ”

Möjligen skall jag själv be Punkster/Linus om ursäkt för att jag antagligen lät lite distad då jag efter mycket letande i köket hittad min fläskbit ute på grillen.
Tänker sätta upp det på dereborns afasikonto. Inte bara namn utan även kött…:wink:

Några synpunkter som jag kände och snappade upp under helgen.

*Jag pluggade inte in en enda bas under helgen. Varför?
Jo, därför att det var ganska tjockt på scenen och ofta 4-5 pers som testade samtidigt.
Det kanske bara är jag som vill ha liiite lugnare när jag testar grejor. Men det kändes inte riktigt meningsfullt att behöva vrida upp volymen på 11 bara för att överrösta dem bredvid och kunna höra hur just den riggen eller basen jag provar låter.
Dessutom var det stundtals ganska jobbigt att vara i lokalen när volymracet var som värst.
Man kanske kunde ha något slags timeslotsystem där man fick boka in sig i 10-15 min på scenen och testa just den basen eller riggen man är nyfiken på. Om möjligt även sprida riggar i flera lokaler.

*Om dessutom alla basar och riggar var märkta med ägarens namn kunde man få hjälp, feedback och åsikter direkt på plats under testet.

*Matlagen drabbades vid några tillfällen av kökstjänst under föredragen.
Hur det upplevdes kan bara dom svara på som råkade ut för det. Jag klarade mej.
Det kanske skulle gå att ha ett luftigare schema med en paus mellan ett föredrag och ex lunchen. Då skulle matlaget hinna fixa sitt under den pausen.

*Lite mer sopsäckar på strategiska platser och FIMPburkar.

Förhoppningsvis finns det fler åsikter att lägga till. Bara att fylla på.
För övrigt kan jag bara än en gång buga mej för herrarna som arrade, höll föredrag eller bara fanns där. Jag har fortfarande en bra bit kvar ner tills jag har landat efter denna fantastiska helg.

//Mats
Senast redigerad av Marshall den tis 29 apr 2008, 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ang förstärkartestande så har jag full förståelse för att folk tyckte det blev jobbigt.
Men samtidigt är jag övertygad om att många kom till träffen just för att kunna testa förstärkare de aldrig testat, och få göra det ordentligt.

Ett förslag om detta från min sida är att ställa in alla stärkare i rummet där vi satt och åt och sedan dra för skjutdörren (om vi är i samma lokaler förstås...)
På så sätt kan man sitta och snacka och testa yxor utan att plugga in och kanske kunna prata utan att skrika i stora salen, samt de som käkat upp före de andra kan testa vidare.

Att ha "bokningssystem" för att testa riggar skulle sabba den sköna känslan att det bara var att hugga en yxa och gå och testa det man ville testa. Men att ha riggarna i ett annat rum t.ex. är ju en lösning på det här med en värsta volymen.

Namn på riggarna är ju lysande idé!
Så kan man få hjälp med hur de funkar etc..

För övrigt så är jag förvånad, inte arg eller något sådant, men förvånad att mitt paket med Chorizos var som bortblåsta till andra kvällens grillning. Tur att jag hade lite kött att grilla.... :D

Men jag tycker det flöt på riktigt bra, MYCKET bättre än väntat måste jag säga!
Jag är ju pessimist in i själen som alla vet och jag är överraskad att det enda som verkar försvinna t.ex. är mitt korvpaket, vilket jag isf gladeligen offrar till den som tyckte sig behöva det bättre :D
(Jag misstänker Vegan-maffian som inte kunde motstå frestelsen efter en stadig körv! :D)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

En grej hade varit rätt kul, är att en utvalda basister testar igenom riggarna och resten lyssnar.
Vore ju att som "publik" uppleva skillnaderna.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:En grej hade varit rätt kul, är att en utvalda basister testar igenom riggarna och resten lyssnar.
´

Fst nog vill man skruva själv också?
Men jag antar att du inte menade att det ena skulle utesluta det andra?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Förutom alla uppenbara plus så håller jag med Marshallen..

Jag tyckte det var otroligt givande att prata med de jag hann.
Det var verkligen kalas med seminarierna, helt klart en sak att ta med sig till nästa.

--

Jag testade inte heller så många bas/stärkar-kombinationer jag hade önskat just på grund av ovan nämnd anledning. Jag hade nog också föredragit ett antal smårum med endast ett par stärks i varje så att man i hyfsad lugn och ro kunde sitta och lattja.

Jag hade även gärna sett nån form av gemensamt jam (hörde tyvärr för sent att några höll till i källaren på fredagen). Vi satt ett gäng (GurraG, Vofflan och jag) nere i källaren under lördagen och kollektivplankade lite gamla basriff från låtar i min laptop, det var skoj.

Nästa gång MÅSTE alla repa in Big Bottom och framföra, det saknade jag mest av allt.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

blackparkas skrev:Ang förstärkartestande så har jag full förståelse för att folk tyckte det blev jobbigt.
Men samtidigt är jag övertygad om att många kom till träffen just för att kunna testa förstärkare de aldrig testat, och få göra det ordentligt.
Det är ju egentligen inget problem. Bara om fyra stycken försöker göra det samtidigt... :roll:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Som Marshall föreslog i Glanshammar och även Macahan....tror jag.....
sa oberoende av varandra:

att alla ägare av riggar hade fått 5 minuter att presentera sina riggar inför alla
och berättat hur de fungerar och hur de rattar in sitt favvo ljud, fördelar nackdelar osv..
Det hade nog kunnat vara mer givande.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

[quote="Rix"]Förutom alla uppenbara plus så håller jag med Marshallen..

Jag tyckte det var otroligt givande att prata med de jag hann.
Det var verkligen kalas med seminarierna, helt klart en sak att ta med sig till nästa.

--

Jag testade inte heller så många bas/stärkar-kombinationer jag hade önskat just på grund av ovan nämnd anledning. Jag hade nog också föredragit ett antal smårum med endast ett par stärks i varje så att man i hyfsad lugn och ro kunde sitta och lattja.

Jag hade även gärna sett nån form av gemensamt jam (hörde tyvärr för sent att några höll till i källaren på fredagen). Vi satt ett gäng (GurraG, Vofflan och jag) nere i källaren under lördagen och kollektivplankade lite gamla basriff från låtar i min laptop, det var skoj.

Nästa gång MÅSTE alla repa in Big Bottom och framföra, det saknade jag mest av allt. [/quote]

+1

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Ev. missar eller vad man nu skall kalla det är ju egentligen erfarenheter som tas med till nästa PB-träff, och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa och nästa! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Inte ska man bli bannad för att komma med konstruktiv kritik inte! Det är ju bara bra =)

Jag håller med om att kaoset med bastestande ibland var ganska påfrestande. Jag vet själv att det kunde bli så att man drog på ganska starkt för att höra sig själv, och om alla gör det så förstår man ju vad det resulterar i. Sprida ut i fler rum tänkte jag också på, och ett litet tidsschema låter ju också bra.

Det där med kökstjänst kan jag också hålla med om. Tyvärr sto jag och försökte förstå mig på den där jävla diskmaskinen medan Dereborn hade sitt föredrag, som verkade vara väldigt bra. Lite bitter är jag allt för det, men det var ju lika för alla. Men det vore så klart bra att kunna komma ifrån det helt.

För övrigt så hoppas jag att någon tog med sig min kvarglömda Halloumi-ost hem och åt upp. Det är ju så satans gott! =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Indigo skrev:
Det där med kökstjänst kan jag också hålla med om. Tyvärr sto jag och försökte förstå mig på den där jävla diskmaskinen medan Dereborn hade sitt föredrag, som verkade vara väldigt bra. Lite bitter är jag allt för det, men det var ju lika för alla. Men det vore så klart bra att kunna komma ifrån det helt.
För att inte tala om alla jäkla gafflar och tallrikar!! :(
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:
Indigo skrev:
För att inte tala om alla jäkla gafflar och tallrikar!! :(
Du får ditt käk i ett tornister nästa PB-träff! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

blackparkas skrev:
anli skrev:En grej hade varit rätt kul, är att en utvalda basister testar igenom riggarna och resten lyssnar.
´

Fst nog vill man skruva själv också?
Men jag antar att du inte menade att det ena skulle utesluta det andra?
Självklart.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

blackparkas skrev: Jag är ju pessimist in i själen som alla vet (snacka om att sparka in öppna dörrar :D ) och jag är överraskad att det enda som verkar försvinna t.ex. är mitt korvpaket, vilket jag isf gladeligen offrar (altarslaktad?) till den som tyckte sig behöva det bättre :D
(Jag misstänker Vegan-maffian som inte kunde motstå frestelsen efter en stadig körv! :D)
En hungrig basvegan? :D
Bild
I övrigt inga liknelser med texten ovan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett alternativ som dryftades var att anlita en eventfirma till nästa gång för catering osv.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Rix skrev:
Jag hann precis höra TDHP sjunga sista refrängen på nån låt. Senare kom Geddan ner och lirade lite bas och jag tog upp en gitarr och spelade lite slumpvis utvalda toner. :lol: Det var skoj, synd att det inte var fler som letade sig ner till källaren.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Klopper skrev:
blackparkas skrev: Jag är ju pessimist in i själen som alla vet (snacka om att sparka in öppna dörrar :D ) och jag är överraskad att det enda som verkar försvinna t.ex. är mitt korvpaket, vilket jag isf gladeligen offrar (altarslaktad?) till den som tyckte sig behöva det bättre :D
En hungrig basvegan? :D
Bild
I övrigt inga liknelser med texten ovan.
Hoppas inte Boom tar illa upp för att jag ville käka upp hans Aerodyne! :D
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

blackparkas skrev:Ang förstärkartestande så har jag full förståelse för att folk tyckte det blev jobbigt.
Visst ska man ha möjligheten att testa, men det kan ske under lite andra former än att alla står och blåser på fullt. Sedan så kan man i vissa fall undra om de testade riggar eller bara var sugna på att spela. Ingen anklagan mot någon utan bara en reflektion. Om man kan som det föreslagits splitta upp de olika riggarna och ställa de i separata utrymmen så kan man testa utan att störa de andra för mycket. Det gick stundtals inte att vara i stora lokalen pga volymen och den kakafonin som var. Lite trist då det mesta skedde där inne.

Förslaget om att den som äger riggen berättar och spelar lite är väldigt bra. Om man dessutom kan kombinera det med att de som vill testa kan göra det i ett mer avskillt rum vid senare tillfälle skulle jag uppskatta. För visst vill man prova, men även ha möjlgheten att tjôta lite utan att behöva skrika till varandra. Så provrum som på Fuzzmässan kanske kan vara en idé.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Ett förslag till nästa träff. Ett gemensamt genomförande av en låt, kom med förslag på vilken. Alltihop filmas och läggs på Youtube. 50-60-70 basister på scenen?! Kan det bli nördigare än så? :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:Ett förslag till nästa träff. Ett gemensamt genomförande av en låt, kom med förslag på vilken. Alltihop filmas och läggs på Youtube. 50-60-70 basister på scenen?! Kan det bli nördigare än så? :D
Gammal idé! :P
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=maFzhjHqUTg[/youtube]
Hur många på forumet skulle ställa upp på ett dylikt spektakel? :lol:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag ska inte lägga mig i alltför mycket i denna tråd,
men när det gäller matlagen måste jag bara säga ett par saker.

Vi hade kunnat leja bort hela grejen, men allt är en fråga om pengar.

Men som det var upplagt hade det funkat ganska smärtfritt om alla hjälpts åt.
Jag förstår att det kan kännas lite bittert för vissa, när kökskompisarna sticker och lämnar en ensam stackare i köket att ta hand om allt själv, vilket skedde vid ett flertal tillfällen.

Förvisso så krånglade diskmaskinen (även om allt bara berodde på att vi var otekniska),
men det handlar mycket om att vara lite effektiva och tänka till, vilket vissa har bättre förmåga att göra än andra när det kommer till köksgöromål.

I övrigt så är det självklart bra att vi utvärderar så vi kan förbättra oss till en annan gång.
- Jan Hellman
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev: Vi hade kunnat leja bort hela grejen, men allt är en fråga om pengar.
Precis. Om det blir en för hög "entréavgift" så kommer färre att anse att det är värt att vara med...det vore synd om det här dör ut för att det blir för dyrt.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev: I övrigt så är det självklart bra att vi utvärderar så vi kan förbättra oss till en annan gång.
För mig som inte varit med så tycker jag allmänt att det är bra att summera och reflektera och lista upp de förbättringspunkter som finns till nästa träff. Det kan omöjligt blir 100% rätt första gången, det kan nog aldrig bli 100% "rätt" för alla hur man än gör heller iof. Man ska skilja på klagomål och synpunkter/idéer men det inser nog alla!

f.ö.
varför i hela fridens namn har du satt Ulla-Bella i avataren Geddan???

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:f.ö.
Ställ istället frågan; hur många Norrlands krävs det för att bli Ulla-Bella? :wink:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:
Svensson skrev:f.ö.
Ställ istället frågan; hur många Norrlands krävs det för att bli Ulla-Bella? :wink:
Vet inte, ap-stadiet har jag passerat men aldrig lyckats komma till Ulla-B stadiet. Ölen blev tydligen för billiga?

Skriv svar