minipratabas-träff i falköping!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

minipratabas-träff i falköping!

Inlägg av albin »

jajamen! jag och olovski hade vår alldeles egna lilla nördträff. vi var båda två sugna på att åka på den stora träffen, men hade ingen möjlighet till det. så vi samlade ihop våra grejer och stack upp till mitt bands lokal måndagen efter. vi hade det grymt trevligt. dessutom var det ganska lärorikt om än lite hastigt avhandlat.

och det som avhandlades var!

albins gear
warwick dolphin pro2
warwick rockbass fortress
fender jazz 60reissue mim
ashdown mag300, abm115, mag410

olovskis gear
ibanez sdgr4
ibanez sdgr5
noname p-bas bandlös
gk700rb
hartke 115xl
ebs multicomp, multidrive
stinkfoot od

Bild

finns några bilder till här:
http://riddlah.bilddagboken.se/p/dayvie ... =203168125

eftersom minnet är lite dåligt, så kommer en liten kortfattad recension av basarna här.

vi satt och provade varandras basar en stund, testade lite olika högtalar+topp kombinationer.
olovskis nya soundgearfemma lät grymt bra! tyvärr så brummade den ganska rejält, men det är säkert väldigt lättfixat. tungt ljud i en såpass billig och välfärgad ( :roll: ) bas.
jag har alltid gillat hans sdgr4, tycker det är en av de bättre ibanezerna jag spelat på. den har en viss personlighet, som jag tycker nya saknar. trots sprickorna i kroppen låter den här basen fett.
den bandlösa p-basen. ja.. vad sjutton ska man säga om den? den var intressant. varken volym eller tonkontroll, det var bara att plugga in och köra. rolig att spela på. den har bandmarkeringarna på sidan av halsen. dessa har gjorts med en rosa spritpenna. till varenda band.

jag är nykär i min jazzbas. har inte spelat på den genom ashdownstärken på länge. efter att ha spelat den absolut nödvändiga slapuppvärmningen, så hade jag lika gärna kunnat lägga ner basen. jag behövde inga mer bevis. det här är kärlek :D
detsamma gäller nästan min rockbass fortress. har haft den här i snart två år, och jag kommer inte göra mig av med den än på ett tag. den håller måttet riktigt bra. den smala halsen sitter som ett smäck och han brummar gott, särskilt när vi kopplar ihop båda 15-lådorna.
delfinen vill inte riktigt passa som handsken. den låter riktigt bra, men jag får inte till högerhandsplaceringen alls. anslaget känns påtvingat och obekvämt. men vilken hals! en av de skönare jag klämt på. bra balanserad, och väger inte mycket. hur mycket vettesjöen. fråga inte.

jag är lite spridd vad gäller pedalerna. ebs-pedalerna låter riktigt bra, men jag är tveksam till multidriven. stinkfooten blev jag inte särskilt sugen på. kan vara en kul effekt, men inte riktigt min kopp te.

om nån har några frågor är det fritt fram!
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Re: minipratabas-träff i falköping!

Inlägg av broder blues »

albinriddlah skrev:jajamen! jag och olovski hade vår alldeles egna lilla nördträff. vi var båda två sugna på att åka på den stora träffen, men hade ingen möjlighet till det. så vi samlade ihop våra grejer och stack upp till mitt bands lokal måndagen efter. vi hade det grymt trevligt. dessutom var det ganska lärorikt om än lite hastigt avhandlat.

och det som avhandlades var!

albins gear
warwick dolphin pro2
warwick rockbass fortress
fender jazz 60reissue mim
ashdown mag300, abm115, mag410

olovskis gear
ibanez sdgr4
ibanez sdgr5
noname p-bas bandlös
gk700rb
hartke 115xl
ebs multicomp, multidrive
stinkfoot od

Bild

finns några bilder till här:
http://riddlah.bilddagboken.se/p/dayvie ... =203168125

eftersom minnet är lite dåligt, så kommer en liten kortfattad recension av basarna här.

vi satt och provade varandras basar en stund, testade lite olika högtalar+topp kombinationer.
olovskis nya soundgearfemma lät grymt bra! tyvärr så brummade den ganska rejält, men det är säkert väldigt lättfixat. tungt ljud i en såpass billig och välfärgad ( :roll: ) bas.
jag har alltid gillat hans sdgr4, tycker det är en av de bättre ibanezerna jag spelat på. den har en viss personlighet, som jag tycker nya saknar. trots sprickorna i kroppen låter den här basen fett.
den bandlösa p-basen. ja.. vad sjutton ska man säga om den? den var intressant. varken volym eller tonkontroll, det var bara att plugga in och köra. rolig att spela på. den har bandmarkeringarna på sidan av halsen. dessa har gjorts med en rosa spritpenna. till varenda band.

jag är nykär i min jazzbas. har inte spelat på den genom ashdownstärken på länge. efter att ha spelat den absolut nödvändiga slapuppvärmningen, så hade jag lika gärna kunnat lägga ner basen. jag behövde inga mer bevis. det här är kärlek :D
detsamma gäller nästan min rockbass fortress. har haft den här i snart två år, och jag kommer inte göra mig av med den än på ett tag. den håller måttet riktigt bra. den smala halsen sitter som ett smäck och han brummar gott, särskilt när vi kopplar ihop båda 15-lådorna.
delfinen vill inte riktigt passa som handsken. den låter riktigt bra, men jag får inte till högerhandsplaceringen alls. anslaget känns påtvingat och obekvämt. men vilken hals! en av de skönare jag klämt på. bra balanserad, och väger inte mycket. hur mycket vettesjöen. fråga inte.

jag är lite spridd vad gäller pedalerna. ebs-pedalerna låter riktigt bra, men jag är tveksam till multidriven. stinkfooten blev jag inte särskilt sugen på. kan vara en kul effekt, men inte riktigt min kopp te.

?????????????????????
Bild
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

jag kanske var otydlig? :hmm:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Utmärkt initiativ ju!
Jag och Bassmaniac ska nog ha en liten meeting nån kväll i Norrtälje tror jag! Han har basar jag inte sett ännu! Eller hur Anders? :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Med Dolphinen så fick man liksom släppa alla tidigare inkörda högerhandsfattningar.
Jag körde med tummen på halsmicken vilket funkade bra för mig.
Det handlar väl om vana gissar jag, men vid det här laget så har du nog haft den längre än vad jag hade den.... :D

Men jag minns att det kändes bra och naturligt att köra med tummen på halsmicken, fick rätt motstånd av strängarna och fick till ett schysst anslag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

hur tänker du nu?
Så... va vägde basarna... Please.. var så tydlig du kan :sm_rambo:
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

broder blues skrev: ?????????????????????
Bild
Våga Vägra Väga :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

BassiLow skrev:
broder blues skrev: ?????????????????????
Bild
Våga Vägra Väga :wink:
Det kom nog från en medelålders man. Antagligen av samma typ som täcker skalan på personvågen med Gaffatejp?? :wink: :wink:

"syns inte finns inte"

Själv har jag tagit ur batteriet på DET ASET!!
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

broder blues skrev:hur tänker du nu?
Så... va vägde basarna... Please.. var så tydlig du kan :sm_rambo:
från tyngst till lättast!
fortress, sdgr5, sdgr4, jazz, p-bas, delfin. på ett ungefär.

så alla förstår att delfinen är verkligen lättlättlätt
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Ok jag förstår.. Ni glömde att ta med vågen. :paper:
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Är det här med vikten något internt skämt som jag inte fattar eller är det på allvar så intressant att veta vad basarna väger?
Jag hade gått och lagt mig när vågen kom fram i Glans Hammar så jag kanske missade något?
Det är det sista som intresserar mig på en bas, möjigen med undantag för.....spännskr.....pri.....åld.....träsl.....nej, jag kommer nog inte på något som känns mindre intressant.

But what the hell, to each his own! Jag blir bara lite fascinerad.

EDIT: KUL initiativ - och tack för rapporten, glömde jag skriva...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Chriller skrev:Är det här med vikten något internt skämt som jag inte fattar eller är det på allvar så intressant att veta vad basarna väger?
Jag hade gått och lagt mig när vågen kom fram i Glans Hammar så jag kanske missade något?
Det är det sista som intresserar mig på en bas, möjigen med undantag för.....spännskr.....pri.....åld.....träsl.....nej, jag kommer nog inte på något som känns mindre intressant.

But what the hell, to each his own! Jag blir bara lite fascinerad.
Fullt allvarligt!
För mig är vikten en mycket avgörande faktor för hur en bas är att spela på i längden! 4 kg är nog en smärtgräns på vad mina axlar klarar ett 3-4 timmars gig, över det blir det fort smärtsamt. Jag tycker också att där strax under 4 kg känns basen "bäst" i axelbandet, stabil men inte slängig.
En FÖR lätt bas går däremot inte att spela på, den far bara iväg vid minsta rörelse!
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är väl just för de som kör låååånga gig som det är viktigt egentligen.

Jag kan helt klart känna att P-basen är lite för tung efter 3 timmar i repan.
Dock så är det sällan vi repar så länge och har aldrig gig som är så långa och kommer aldrig ha gig som är så långa så det spelar ingen roll vad de väger för min del.

Varför det är intressant att veta vad alla basar i hela världen väger vet jag inte däremot. Har svårt att tro att HP-såsen skulle köpa en Dolphin t.ex.... :D

Lasse, om basen far iväg när den är för lätt så har du fel axelband!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:Det är väl just för de som kör låååånga gig som det är viktigt egentligen.

Jag kan helt klart känna att P-basen är lite för tung efter 3 timmar i repan.
Dock så är det sällan vi repar så länge och har aldrig gig som är så långa och kommer aldrig ha gig som är så långa så det spelar ingen roll vad de väger för min del.

Varför det är intressant att veta vad alla basar i hela världen väger vet jag inte däremot. Har svårt att tro att HP-såsen skulle köpa en Dolphin t.ex.... :D

Lasse, om basen far iväg när den är för lätt så har du fel axelband!
Hehe, man ska aldrig säga aldrig, snubblade jag över en Delfin till kalaspris så... :D

Med jättelätta basar menar jag typ 2-kilos Cort med 1cm tjock hals!
Mer leksaker/ren skit alltså! LITE tyngd måste det ju vara! :wink:
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

TDHP skrev:En FÖR lätt bas går däremot inte att spela på, den far bara iväg vid minsta rörelse!
Som på din avatar ungefär?

Tack för svaret - och Parkys.
Jo, jag hajar att det kan vara intressant att veta om ens bas är tung eller ej, jag bara tycker att det är lite roligt att man frågar varandra vad andras basar väger - det känns så perifert på nåt sätt. Jag har ju bara småbasar så det har aldrig riktigt varit en issue.
Jag tror att jag ska starta en motrörelse, genom att fråga folk hur breda axelband de har! Håll utkik efter en ny tråd!
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+

Inlägg av Bassmaniac »

Utmärkt initiativ ju!
Jag och Bassmaniac ska nog ha en liten meeting nån kväll i Norrtälje tror jag! Han har basar jag inte sett ännu! Eller hur Anders?
Jomen visst! Och jag är väldigt sugen på att testa min Epi i din Ampeg-rigg. Jag tror nämligen att den kombinationen skulle kunna utlösa en tsunami i Norrtäljeviken 8)

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Skitkul att ni körde en minivariant på PrataBas-träffen...heder..
Bild
Janne

Inlägg av Janne »

Chriller skrev:Är det här med vikten något internt skämt som jag inte fattar eller är det på allvar så intressant att veta vad basarna väger?
Jo, det var en säljestråd som spårade ur lite, poverino hette säljaren, tråden går säkert att hitta om man söker i säljes. Om man nu orkar kanske ska tilläggas... ;), för det roliga börjar väl gå över känns det som, särskilt som poverino är tillbaks på forumet.

Edit: Nu menar jag ju naturligtvis inte att det är tråkigt att poverino är tillbaka, tvärtom.
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Fan va skoj!

Jag och Micro och Straightedge snackade lite om att ha en PMträff hemma hos mig. De räckte med mina grejer tyckte dom. :)

Nej men en söder träff...
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar