Tumstöd mellan stall och P-mick

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Tumstöd mellan stall och P-mick

Inlägg av Makten »

Hur faen ska det gå till tro? Jag har inget behov av tumstöd när jag spelar långt fram mot halsen, så den traditionella placeringen är ganska ointressant. Däremot skulle det verkligen behövas ett stöd bakom micken, typ mitt över kanten på plektrumskyddet (P-bas då). Frågan är om det är möjligt att göra det snyggt på något vis. Att borra fler hål i basen har jag inga som helst problem med. :roll:

Förslag, tips, idéer? I värsta fall är det väl bara att ta en lämplig träbit som man tar ur på ena sidan så att den ligger tvärs över plektrumskyddets kant, och därefter borrar tvenne hål i basen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

din bas är vit va?
Antingen vit eller genomskinlig akryl med någon form av dubbelhäftande tejp eller skruv med vita skallar??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

På min 75:a har det suttit ett tumstöd just så och det måste ha sett rätt märkligt ut, i alla fall är det fula hål efter det!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Kloppers variant med en penna är ju inte så tokig annars kan man kolla där det finns lister i små varianter så kan man kanske hitta en ergonomiskt anpassad list.
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

annars kan man ju köpa blåmålad hålad plåt på biltema typ verktygstavla å skruva dit..sen har du ju liksom ett multifäste :D

Btw..e du samma makten som en gång i tiden hade en daion caribou??
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

En Staedler HB funkar grejt för mig.
Här naturligt relicad efter 25 års nyttjande.
Bild
Kanske inte världens vackraste lösning, men alltid retar det någon! :P

Det går säkert att hitta pennor med motiv som matchar ditt plektrumskydd! :D

Annars kan man lubba ner till närmaste VÄLSORTERADE järnhandel och botanisera bland rundstav alternativt rör i mässing eller aluminium som enkelt filas till önskad form och sedan skruvas fast med lämpliga skruv.
Lycka till!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

går väl att vila tummen mot E-strängen? fattar inte nödvändigheten med tumstöd
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Noelredding skrev:går väl att vila tummen mot E-strängen? fattar inte nödvändigheten med tumstöd

Vilar man tummen mot E-strängen måste man flytta på den när man spelar på strängen, det finns en del som gärna vill ha en helt "stationär" tumme när dom spelar. :P
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

olabola skrev:Btw..e du samma makten som en gång i tiden hade en daion caribou??
Japp! Var det du som köpte den?
Noelredding skrev:går väl att vila tummen mot E-strängen? fattar inte nödvändigheten med tumstöd
Det är lite svårt att vila tummen mot den sträng man spelar på. :roll:

Pennan där har ju ungefär rätt dimensioner. Det gäller nog att hitta en vettig list som ser tillräckligt bra ut. Men den måste vara längre än på TDHP:s bas, fram över plektrumskyddet en bit.
Jag har lite fina magnesiumpryttlar från flygmotordelar som man kanske kunde göra nåt av. Eller varför inte titan? 8) :lol:

Tillägg: Och ja, basen är vit.

Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Makten skrev: Jag har lite fina magnesiumpryttlar från flygmotordelar som man kanske kunde göra nåt av. Eller varför inte titan? 8) :lol:
Magnesium kan nog bli ball.
Särskilt om du lirar riktigt hett! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Klopper skrev:Magnesium kan nog bli ball.
Alltså, det är ju inte ren magnesium, utan nån kufisk legering. Magnesium är annars ett mycket intressant material då det är den lättaste kommersiellt användbara metallen. Väger 1,7 kilo per liter (jämfört med aluminium som väger 2,7 kilo per liter). :shock: Det är starkt och styvt, men tål inte slag och stötar eftersom det är väldigt sprött. Dessutom oxiderar det helvetiskt lätt (det är därför det brinner), så man måste lacka det.
Hur som helst, det vore ju fränt med något obskyrt material bara för att man har det i byrålådan. :D
Titan däremot tål typ allt, men det är så fånigt jobbigt att arbeta med. Borrar "suger fast", sågblad kluddar igen och sånt.

Tillägg: För den som inte sett det så gjorde jag mig ett plektrum av titanplåt. Blev rätt fint. Men det låter skit. :lol:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Makten skrev:
Klopper skrev:Magnesium kan nog bli ball.
Alltså, det är ju inte ren magnesium, utan nån kufisk legering. Magnesium är annars ett mycket intressant material då det är den lättaste kommersiellt användbara metallen. Väger 1,7 kilo per liter (jämfört med aluminium som väger 2,7 kilo per liter). :shock: Det är starkt och styvt, men tål inte slag och stötar eftersom det är väldigt sprött. Dessutom oxiderar det helvetiskt lätt (det är därför det brinner), så man måste lacka det.
Hur som helst, det vore ju fränt med något obskyrt material bara för att man har det i byrålådan. :D
Ett tips!
Letar du efter trälister i lite udda dimensioner så kolla i hobbyaffärer med inriktning på modellbåtar. Typ Eskader i Sthlm om dom finns kvar. Med lite tur kan man hitta lister i abachi, mahogny och basswood.
Men fan vet om inte en möstrad penna skulle bli cool:ast på din yxa!
Kör hårt!
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Litens förslag leder.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Titanplektrum!!! Respekt!! då är mitt sista mål att göra ett i Wolframkarbid då, eller hårdmetall som det kallas ;-)

Nej det var inte jag som köpte den tyvärr..önskar jag sett annonsen tidigare!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Sätt dit ett! Kommer självklart öka spelkomfort, och det är klart viktigare än några hål i kroppen, som du själv sa!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Makten skrev: Tillägg: För den som inte sett det så gjorde jag mig ett plektrum av titanplåt. Blev rätt fint. Men det låter skit. :lol:
Bild
:D :D :D
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

Om det var min bas så skulle jag försöka utnyttja de hål för mick och stall kåpor som redan finns. Det innebär ganska långt tumstöd fast det kan vara både nackdel och fördel…
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

EA skrev:Om det var min bas så skulle jag försöka utnyttja de hål för mick och stall kåpor som redan finns. Det innebär ganska långt tumstöd fast det kan vara både nackdel och fördel…
Hmm, det kanske inte var någon dum idé! Om man gör det bra så kan det nog se bättre ut att stödet går hela vägen bak till stallet ändå.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

och efter ett år när du kan se var exakt är det mest slitage på det långa tumstödet så kan du borra för ett lite diskretare tumstöd om du vill :)
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Makten skrev:
Det är lite svårt att vila tummen mot den sträng man spelar på. :roll:
Nä inte alls, bara att flytta tummen när man spelar på e strängen, så gör jag iaf. :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Noelredding skrev:Nä inte alls, bara att flytta tummen när man spelar på e strängen, så gör jag iaf. :)
Jag med, men då måste jag flytta den ut i luften, vilket avsevärt försämrar min teknik jämfört med om jag kan flytta tummen till något som motsvarar ännu en sträng. Jag kommer alltså inte att hålla tummen på tumstödet hela tiden.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Makten skrev:
Noelredding skrev:Nä inte alls, bara att flytta tummen när man spelar på e strängen, så gör jag iaf. :)
Jag med, men då måste jag flytta den ut i luften, vilket avsevärt försämrar min teknik jämfört med om jag kan flytta tummen till något som motsvarar ännu en sträng. Jag kommer alltså inte att hålla tummen på tumstödet hela tiden.
okok, låter ju vettigt :)
Användarvisningsbild
Guran
Medlem

Inlägg av Guran »

Bump!
Tänkte bara höra hur det blev med det däringa tumstödet då jag själv går i samma funderingar...
Skriv svar