Liten skrev:
Ang att så många unga sprattlar och tappar och slappar etc etc.. istället för att fokusera på det som är viktigt.. är ju helt naturligt?? Har det inte alltid varit så?? Stod man inte själv med basen vid knäna med plektrum och ville spela snabba basriff till nån metallica cover en gång i tiden? (säger inte att det är nå fel med det... ni som fortfarande går lös på det!!!) men har det inte alltid varit så? Och vem säger att det är fel? Tar det inte de där åren för dom som verkligen vill hålla på med att spela bas att sprattla sig fram till vad som är viktigt?? Klart att en visdomens ord aldrig är fel.. en spark i rätt riktning.. men jag blir så trött på alla: "det finns inga pengar över 5:e bandet" (ingen pik till dig johan ..) och "det finns bara plats för 2 personer på hela jorden som kan leva på tapping.." Om det är vad du finner glädje i.. varför ska man inte pyssla med det? Vem vet vilken musik den där 13åringen kommer skapa i framtiden och vilken glädje det kommer ge till 1000tals människor??
Visst har du rätt i att det hör ungdomen till att hålla på och snöa in på sjuka prylar som du inte har någon användning av förutom i väldigt få specifika sammanhang.
Dock måste jag säga att utifrån en frilansmusikers perspektiv så hade det inte skadat om tex min baslärare på ackis hade sagt nu ska vi planka en massa "viktiga" beatleslåtar och sen ska vi planka några stoneslåtar och snöa på vad som är signifikativt för det basspelet etc etc istället för att spela fort så in i helvete och fundera på hur man spelar mest flippat över en överlagring...
Ju tidigare man får grepp om "the basics in bassplaying" desto större chans har man att få jobb. Visst, att vara frilans kräver ju att man kan tänka sej att spela all jävla möjlig och omöjlig musik och om man BARA gillar Stu Hamm så antar jag att vägen till en fungerande frilanssituation är lite lång kanske...Därmed inte sagt OMÖJLIG.
När jag tittar tillbaka så inser jag att alla som jag senare jobbat med och sett upp till mycket tidigare lyssnat in sej på "viktiga" saker än jag....
Jag klarade mej ändå på nåt sätt men det hade ju inte skadat att ha lite störrre referensdjup under mina tidiga studiosessions då jag ofta kände att jag ,lätt kallsvettig, stod och ljög och hoppades att det funkade och jag kundeite ta vara på dom tidiga sessionchanser jag fick pga att jag inte hade en tillräckligt stor palett att välja ifrån. Jag kan lova att det inte var någon som frågade efter Jaco ,Mark King eller Victor Bailey....Jag kanske bara fick tråkiga jobb...

Folk rekommenderade mej mao till studiojobb pga att jag var bra när vi lirade live men sen vet jag att det en del ggr inte ledde vidare pga att jag inte riktigt hade koll....spela kunde jag....fort skevt och vint om du ville det men jag saknade den viktigaste ingredienten.Nu är det ju en ren dröm att spela in när man vet vad någon menar om dom säger "lira som Nutbush Citylimit"(inte för att man någonsin får spela nåt SÅ kul men ändå..;.))
Vad jag vill säga är att visst, det är trist när en gubbe säger "lär dej spela boom boom istället för picketipocketyplockepinn" till en gasad sextonåring men jag önskar att sextonåringen figge hade haft någon som sagt det och pekat på "vettigare" förebilder...=)I WOULD HAVE RUUULED DA WÖÖÖÖRLD!!!!!MOHOHUHAHA!!....ja äint bitter...