It's all about the groove !!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

dereborn skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x9hq7IEqyKQ[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pclpe8dT7cY[/youtube]

It's all about rudiments - with a groooove.

Jag älskar hans små förtjusta utrop ibland när han VERKLIGEN diggar sej själv! Jag tycker det är s k i t b r a spelat dessutom! Lägg märke till pukornas stämning, typ 2-1-3.
han var ju hur skön som helst!!
roligt att han säger "I like that" på slutet, det märks och jag gillar det också. :)
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag ger faktiskt blanka fasen i ifall det är komplext eller simpelt, bara det låter bra... Däremot är det simpelt blir det snarare att det förbättrar helhetsintrycket av bandet, medan något komplext och bra(behöver inte vara wooten komplext) ökar både helhets och enbart basistintryck!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

dereborn skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pclpe8dT7cY[/youtube]

Jag älskar hans små förtjusta utrop ibland när han VERKLIGEN diggar sej själv! Jag tycker det är s k i t b r a spelat dessutom! Lägg märke till pukornas stämning, typ 2-1-3.
Härligt.. störtskön snubbe som lirar skitbra! (liiiite Rosanna-stuk är det allt)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

lowfreq skrev: (liiiite Rosanna-stuk är det allt)
Man skulle ju kunna tänka sej att Jeff P KAAAANSKE lyssnat en del på Purdie, eller vad tror du? ;-)
Visst är det Purdie som spelar på Babylon sisters?
Senast redigerad av GandhiMK2 den fre 16 maj 2008, 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

TredoX skrev:Folk som skriver sådär kan bara inte spela tekniskt...

...men jag tycker faktiskt att less is more är sant...
Svårt att se det så kategoriskt....ofta är less more...men ibland är less bara less...eller till och med läss..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

figgebass skrev:
TredoX skrev:Folk som skriver sådär kan bara inte spela tekniskt...

...men jag tycker faktiskt att less is more är sant...
Svårt att se det så kategoriskt....ofta är less more...men ibland är less bara less...eller till och med läss..;-)
läs längst ner i min signatur :P
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

dereborn

Inlägg av dereborn »

lowfreq skrev:
dereborn skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pclpe8dT7cY[/youtube]

Härligt.. störtskön snubbe som lirar skitbra! (liiiite Rosanna-stuk är det allt)
Rosanna-trumkompet heter "The Purdie Shuffle".
Mannen i klippet heter Bernard Purdie...

Go figure!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

[youtube]http://youtube.com/watch?v=0Loy55z4GpA[/youtube]
Och så här kan karln låta när han spelar med ett band. Den här har väl postats förr, men man kan inte få för mycket av Jerry Jemmott och Bernard P!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Blir lika glad varje gång jag hör "Pretty"!!!
Han är på ett sätt väldigt lik Jaco..
Han har utan individens medvetande influerat merparten av utövarna av sitt instrument.
Deras förebilder har medvetet eller omedvetet fått sig en skopa av honnom och det förs vidare..
Lyckan av att få spela och visa sin påse var ju uppenbar... precis som tidigare nämnda bas-fantomer så handlar det ju om vad man själv finner glädjen i.. flera av herrarna har ju utryckligen påpekat hur dom skulle ÄLSKA att bara få vara kompbasist i någon sammansättning.. men att dom sällan får de samtalen då dom profilerat sig som de gjort..

Ang att så många unga sprattlar och tappar och slappar etc etc.. istället för att fokusera på det som är viktigt.. är ju helt naturligt?? Har det inte alltid varit så?? Stod man inte själv med basen vid knäna med plektrum och ville spela snabba basriff till nån metallica cover en gång i tiden? (säger inte att det är nå fel med det... ni som fortfarande går lös på det!!!) men har det inte alltid varit så? Och vem säger att det är fel? Tar det inte de där åren för dom som verkligen vill hålla på med att spela bas att sprattla sig fram till vad som är viktigt?? Klart att en visdomens ord aldrig är fel.. en spark i rätt riktning.. men jag blir så trött på alla: "det finns inga pengar över 5:e bandet" (ingen pik till dig johan ..) och "det finns bara plats för 2 personer på hela jorden som kan leva på tapping.." Om det är vad du finner glädje i.. varför ska man inte pyssla med det? Vem vet vilken musik den där 13åringen kommer skapa i framtiden och vilken glädje det kommer ge till 1000tals människor??
Nu känner jag mig som om jag var amerikan och försvarade kriget.. så är det inte.. vill vara TYDLIG med det.. "Pretty" Perdie är kung i min bok.. fick jag skulle jag stå och spela "ones" med en sådan trummis en hel dag.. även en sån som jag med taskig timing skulle kunna känna sig som en gud med en trummis som honnom..

Kunskapsspridning: Ser detta forum som ett lysande medie att sprida all kollektiv kunskap/erfarenhet om musik i största allmenhet.. inte bara bas och basspelande.. potentialen är obegränsad.. det handlar ju bara om att dela med sig..
Arbetet har redan börjat.. och det känns som om det var en sjukt bra början! Klart.. för dom som lever på att lära ut kanske det känns som en bummer.. men skulle vara ganska kortsynt.. om 100 pers härifrån pröjsar någon/några hundralappar per skalle för en heldags workshop.. är det helt plötsligt inte lika tråkigt.. gissar jag iallfall..

LÄNGE LEVE PRATABAS!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Liten skrev: Ang att så många unga sprattlar och tappar och slappar etc etc.. istället för att fokusera på det som är viktigt.. är ju helt naturligt?? Har det inte alltid varit så?? Stod man inte själv med basen vid knäna med plektrum och ville spela snabba basriff till nån metallica cover en gång i tiden? (säger inte att det är nå fel med det... ni som fortfarande går lös på det!!!) men har det inte alltid varit så? Och vem säger att det är fel? Tar det inte de där åren för dom som verkligen vill hålla på med att spela bas att sprattla sig fram till vad som är viktigt?? Klart att en visdomens ord aldrig är fel.. en spark i rätt riktning.. men jag blir så trött på alla: "det finns inga pengar över 5:e bandet" (ingen pik till dig johan ..) och "det finns bara plats för 2 personer på hela jorden som kan leva på tapping.." Om det är vad du finner glädje i.. varför ska man inte pyssla med det? Vem vet vilken musik den där 13åringen kommer skapa i framtiden och vilken glädje det kommer ge till 1000tals människor??
Visst har du rätt i att det hör ungdomen till att hålla på och snöa in på sjuka prylar som du inte har någon användning av förutom i väldigt få specifika sammanhang.
Dock måste jag säga att utifrån en frilansmusikers perspektiv så hade det inte skadat om tex min baslärare på ackis hade sagt nu ska vi planka en massa "viktiga" beatleslåtar och sen ska vi planka några stoneslåtar och snöa på vad som är signifikativt för det basspelet etc etc istället för att spela fort så in i helvete och fundera på hur man spelar mest flippat över en överlagring...
Ju tidigare man får grepp om "the basics in bassplaying" desto större chans har man att få jobb. Visst, att vara frilans kräver ju att man kan tänka sej att spela all jävla möjlig och omöjlig musik och om man BARA gillar Stu Hamm så antar jag att vägen till en fungerande frilanssituation är lite lång kanske...Därmed inte sagt OMÖJLIG.

När jag tittar tillbaka så inser jag att alla som jag senare jobbat med och sett upp till mycket tidigare lyssnat in sej på "viktiga" saker än jag....
Jag klarade mej ändå på nåt sätt men det hade ju inte skadat att ha lite störrre referensdjup under mina tidiga studiosessions då jag ofta kände att jag ,lätt kallsvettig, stod och ljög och hoppades att det funkade och jag kundeite ta vara på dom tidiga sessionchanser jag fick pga att jag inte hade en tillräckligt stor palett att välja ifrån. Jag kan lova att det inte var någon som frågade efter Jaco ,Mark King eller Victor Bailey....Jag kanske bara fick tråkiga jobb...;-)
Folk rekommenderade mej mao till studiojobb pga att jag var bra när vi lirade live men sen vet jag att det en del ggr inte ledde vidare pga att jag inte riktigt hade koll....spela kunde jag....fort skevt och vint om du ville det men jag saknade den viktigaste ingredienten.Nu är det ju en ren dröm att spela in när man vet vad någon menar om dom säger "lira som Nutbush Citylimit"(inte för att man någonsin får spela nåt SÅ kul men ändå..;.))

Vad jag vill säga är att visst, det är trist när en gubbe säger "lär dej spela boom boom istället för picketipocketyplockepinn" till en gasad sextonåring men jag önskar att sextonåringen figge hade haft någon som sagt det och pekat på "vettigare" förebilder...=)I WOULD HAVE RUUULED DA WÖÖÖÖRLD!!!!!MOHOHUHAHA!!....ja äint bitter...;-)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ovanstående två inlägg var mycket läsvärda, måste bara flika in med en anekdot:

Nånstans vid 30 då jag bestämde mig för att jag skulle försöka komma in i den "vanliga" frilanspoolen så förväntade jag mig mycket grundtonspumpande i coverband på Viking line samt schlagerdemos i glada amatörers hemmastudio.

Inget fel med det, jag kan tänka mig betydligt tråkigare jobb. Det lustiga var bara det att första inspelningsjobbet jag gjorde var hos två låtskrivare, och förutom några blänkare angående ackordsföljden bestod instruktionerna av: spela jävligt busy, gärna mycket slap! :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tar det inte de där åren för dom som verkligen vill hålla på med att spela bas att sprattla sig fram till vad som är viktigt??
Exakt!
Otroligt bra formulerat.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Det är däför detta forum är bland det häftigaste jag har upptäkt i mitt liv!
För alla, (inkl mig själv) som drömmer om att leva på musiken i en eller annan form så finns här den kollektva erfarenheten (inte minst i form av dig!) för att kunna bidra med just det man behöver för att komma ett steg vidare på sin resa!!.. Ev kanske den individ du känner att du skulle vilja haft när du va 16! ( Min va Mr Bipbipbip då ;) .. nu kanske det är någon annan.. )
Har ingen högskoleutbildning och jag har inte jobbat som frilans någon längre stund.. men enbart av att studera skillnaderna på vad de baslärare jag hade, ville lära ut.. så inser jag att det finns "paragrafryttar-proffs" som inte får så många spontan-samtal till studio/turnéjobb... (dock får vi inte glömma att en del av dem säkert trivs med det..)
Det är det som är fantastiskt med PrataBas.. här inne finns alla sorter.. Över loppet av ca 1 år har jag sett mängder tips på allt ifrån övningar, lärare, musik-stilar, lyssningsvärdt matrial i dessa stilar etc etc... och mer kommer det bli.. det är jag HELT säker på..

Otroligt glad att få vara del av detta hur som haver!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Liten skrev:...Det är det som är fantastiskt med PrataBas.. här inne finns alla sorter.. ...Otroligt glad att få vara del av detta hur som haver!
+100
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

figgebass skrev:
Liten skrev: Ang att så många unga sprattlar och tappar och slappar etc etc.. istället för att fokusera på det som är viktigt.. är ju helt naturligt?? Har det inte alltid varit så?? Stod man inte själv med basen vid knäna med plektrum och ville spela snabba basriff till nån metallica cover en gång i tiden? (säger inte att det är nå fel med det... ni som fortfarande går lös på det!!!) men har det inte alltid varit så? Och vem säger att det är fel? Tar det inte de där åren för dom som verkligen vill hålla på med att spela bas att sprattla sig fram till vad som är viktigt?? Klart att en visdomens ord aldrig är fel.. en spark i rätt riktning.. men jag blir så trött på alla: "det finns inga pengar över 5:e bandet" (ingen pik till dig johan ..) och "det finns bara plats för 2 personer på hela jorden som kan leva på tapping.." Om det är vad du finner glädje i.. varför ska man inte pyssla med det? Vem vet vilken musik den där 13åringen kommer skapa i framtiden och vilken glädje det kommer ge till 1000tals människor??
Visst har du rätt i att det hör ungdomen till att hålla på och snöa in på sjuka prylar som du inte har någon användning av förutom i väldigt få specifika sammanhang.
Dock måste jag säga att utifrån en frilansmusikers perspektiv så hade det inte skadat om tex min baslärare på ackis hade sagt nu ska vi planka en massa "viktiga" beatleslåtar och sen ska vi planka några stoneslåtar och snöa på vad som är signifikativt för det basspelet etc etc istället för att spela fort så in i helvete och fundera på hur man spelar mest flippat över en överlagring...
Ju tidigare man får grepp om "the basics in bassplaying" desto större chans har man att få jobb. Visst, att vara frilans kräver ju att man kan tänka sej att spela all jävla möjlig och omöjlig musik och om man BARA gillar Stu Hamm så antar jag att vägen till en fungerande frilanssituation är lite lång kanske...Därmed inte sagt OMÖJLIG.

När jag tittar tillbaka så inser jag att alla som jag senare jobbat med och sett upp till mycket tidigare lyssnat in sej på "viktiga" saker än jag....
Jag klarade mej ändå på nåt sätt men det hade ju inte skadat att ha lite störrre referensdjup under mina tidiga studiosessions då jag ofta kände att jag ,lätt kallsvettig, stod och ljög och hoppades att det funkade och jag kundeite ta vara på dom tidiga sessionchanser jag fick pga att jag inte hade en tillräckligt stor palett att välja ifrån. Jag kan lova att det inte var någon som frågade efter Jaco ,Mark King eller Victor Bailey....Jag kanske bara fick tråkiga jobb...;-)
Folk rekommenderade mej mao till studiojobb pga att jag var bra när vi lirade live men sen vet jag att det en del ggr inte ledde vidare pga att jag inte riktigt hade koll....spela kunde jag....fort skevt och vint om du ville det men jag saknade den viktigaste ingredienten.Nu är det ju en ren dröm att spela in när man vet vad någon menar om dom säger "lira som Nutbush Citylimit"(inte för att man någonsin får spela nåt SÅ kul men ändå..;.))

Vad jag vill säga är att visst, det är trist när en gubbe säger "lär dej spela boom boom istället för picketipocketyplockepinn" till en gasad sextonåring men jag önskar att sextonåringen figge hade haft någon som sagt det och pekat på "vettigare" förebilder...=)I WOULD HAVE RUUULED DA WÖÖÖÖRLD!!!!!MOHOHUHAHA!!....ja äint bitter...;-)
Ge oss på PrataBas en lista på låta som är bra att kunna.
Jag själv och andra skulle nog bli väldigt tacksamma.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

figgebass skrev:

Ge oss på PrataBas en lista på några låtar som är bra att kunna.
Jag själv och andra skulle nog bli väldigt tacksamma.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jaha ja...Låtar som jag tycker har basgångar som är värda att lyssnas in , inte alltid så mycket för tonernas skull utan kanske fraseringens,timingens och feelingens...Detta kanske skulle föräras en egen topic där man ger varandra tips....we'll see...:

1.Is this love ,Bob Marley and the Wailers. (Kolla speciellt in den otroligt fula 7an som dyker upp i sticket (eller vad man ska kalla det) Precis under sångfrasen "I wanna know , wanna know , wanna know now". YTTERST märkligt tonval;-))
2. Grits ain't groceries,Little Milton. Så jävla cool basgång.Tokfunkigt fingerspel.Bassoundet i den här låten är en av dom främsta anledningarna till att jag kör slipade strängar. =)
3.September , Earth wind and fire. Verdine white spelar sin konstiga offbeat frasering och det är så otroligt o-tungt så att till och med jag blir danssugen. Prova att lira basgången och tänk på vilken enorm skillnad tonlängden gör. Jag har hört den spelas av basister som varit sloppy med längder och då försvinner hela poängen i min åsikt..
Nu piper mikrovågsugnen att det är dags att koka Tom Yam Gai....jag ska återkomma med fler av mina favoriter och vafan...why not, som sagt, make a topic of it?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Nummer 4. Cissy Strut med the Meters.
5. God only knows,Beach Boys. (Geniet Brian Wilsons lektion i hur man undviker att spela grundtonen i basen hur länge som helst utan att det låter annat än fantastiskt. =))
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Best of my love, The Emotions. Inget speciellt fiffigt eller nåt.Bara helt bra.Konstigt nog en av dom låtar som jag haft roligast medans jag spelat.

Jag känner att det blev väldigt solbränt allt jag kommit fram med...Om någon käner sej kallad, please addera lite låtar som känns bra...
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Eller så spelar man bas som man vill och det som gör en absolut lyckligast?

Den absolut tråkigaste kommentaren jag någonsin fått var under den korta period jag tog baslektioner. Jag satt och tapade i lugn och ro och väntade på min tur helt enkelt. Varpå min baslärare kommer och säger något i stil med "Du borde ha spelat gitarr istället"

Aldrig i hela mitt liv att jag skulle vilja spela något annat än bas, och jag tänker slapa, och jag tänker tapa och jag tänker spela mina jävla licks.
And thats that.

Finns inget tristare än inskränkta människor som säger hur man ska hantera sitt instrument, att "det är så det ska spelas och därför ska man spela det så"

Om jag kan spela något, så spelar jag det.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

optic skrev:Eller så spelar man bas som man vill och det som gör en absolut lyckligast?
som nike säger:just do it.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Alltså , för att förtydliga mej....
Jag tror att om man vill använda sej av basen som sin försörjare så är det vettigt , för att inte säga helt jävla jätteviktigt,att bredda sitt spel och skaffa sej en fet påse med referenser att gräva ur för att kunna möta upp en arbetsgivares eventuella önskemål.
Sen är det naturligtvis så att du KAN bli så groteskt bra på att tappa att du kan komma att tjäna miljoner per år på att bara lira DIN grej. Den chansen finns alltid även om det är få förunnat och jag tror att det är lättare att undvika saltgruvan om man lär sej spela 1-3-bas också..;-)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Figge: Fett med spåren på din myspace.. är en Bibboman ända sedan Bipbipbip spelade med honnom på 90-talet..
Kul som fan att höra!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

figgebass skrev:Alltså , för att förtydliga mej....
Jag tror att om man vill använda sej av basen som sin försörjare så är det vettigt , för att inte säga helt jävla jätteviktigt,att bredda sitt spel och skaffa sej en fet påse med referenser att gräva ur för att kunna möta upp en arbetsgivares eventuella önskemål.
Sen är det naturligtvis så att du KAN bli så groteskt bra på att tappa att du kan komma att tjäna miljoner per år på att bara lira DIN grej. Den chansen finns alltid även om det är få förunnat och jag tror att det är lättare att undvika saltgruvan om man lär sej spela 1-3-bas också..;-)
+1
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ska man spela för att det är roligt så är det ju bara att spela sånt som är roligt. Vill man leva på det får man ta det ett par snäpp till och lära sig spela sånt som är mindre roligt för att få möjlighet/råd/tid att spela sånt som är roligt! Själv ritar jag kök om dagarna och har roligt på helgerna! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar