Edit: Kanske inte riktigt syns på mobilkamerabilden, men det är iaf en Ampeg SVT-VR.
Fläsk va ordet. Volympotten stod på ca klockan 9, och jag upplevde ändå byxfladder, fast jag hade tajta stuprörsjeans på migTDHP skrev:Basisten i coverbandet jag sjunger med har köpt en sån där och körde premiärgig igår. Fläsk! Behövde INTE lina basen i den lokalen!![]()
(Fast jag gillar fortfarande min SVT2Pro bättre!)
Ljudtekniker på scenenPunkster skrev:Fläsk va ordet. Volympotten stod på ca klockan 9, och jag upplevde ändå byxfladder, fast jag hade tajta stuprörsjeans på migTDHP skrev:Basisten i coverbandet jag sjunger med har köpt en sån där och körde premiärgig igår. Fläsk! Behövde INTE lina basen i den lokalen!![]()
(Fast jag gillar fortfarande min SVT2Pro bättre!)![]()
Ljudteknikern kom upp på scenen nånstans mid-set och drog ner volymen, men den drog jag upp igen. Första gången man hörde sig själv någorlunda på scen
Jag har svårt att lita på ljudtekniker. Jag brukar be dom komma upp på scenen för att dema ljudet som jag vill ha ut ur PA:t.(har alltid stärkare med mig). Jag vill helst inte lajna.TDHP skrev:Jepp, en ljudtekniker ska komma och TALA OM att det låter skit ut och att basen överröstar allt, men skruva på prylarna utan att säga nåt går bort.
Även om dom oftast har rätt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Haha, som sagt... Han skruvade ner volymen, jag skruvade upp den igenTDHP skrev:Jepp, en ljudtekniker ska komma och TALA OM att det låter skit ut och att basen överröstar allt, men skruva på prylarna utan att säga nåt går bort.
Även om dom oftast har rätt.
Förvisso...och om du spelar svagare på scén så kan ljudteknikern fixa så att det blir ett fett bassljud ut istället för att det rumlar ifrån dej in i alla mikar och akustiskt vilket gör att han inte kan dra på dej vilket gör att folk inte kommer att kunna haja hur fett svängig du var...=)Punkster skrev: Ett fett ljud är ett ljud med mycket botten, så det så. Och det uppnår man inte utan fet bas.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Ang saker som kommer med erfarenhet så är väl det där definitivt en sån grej.dexter skrev: Att ljudteknikern drog ner på din stärk beror ju på att han ansåg att du spelade för högt på scen, visst hörde du inte vad du spelade annars så förstår jag att du höjde igen, men om du bara villa ha mer tryck så tycker jag det är ganska störigt faktiskt
figgebass skrev:Ang saker som kommer med erfarenhet så är väl det där definitivt en sån grej.dexter skrev: Att ljudteknikern drog ner på din stärk beror ju på att han ansåg att du spelade för högt på scen, visst hörde du inte vad du spelade annars så förstår jag att du höjde igen, men om du bara villa ha mer tryck så tycker jag det är ganska störigt faktiskt
Jag vet att jag , när jag var 20 tyckte mej vara beroende av ett bra typ av sound och rejäl volym för annars tyckte jag inte att jag hade kontroll. Kommer ihåg hur svårt jag tyckte det var när man skulle på turné med stora scéner vilket innebar att man helt gick miste om direkt-oompfet från stärken.
Nu, vid 40- så är det ju inte värst noga.
Jag spelar på den stärk som finns på plats. Det är värt mer för mej att slippa rådda än att ha det perfekta ljudet.
Ju förr man vänjer sej desto snarare kommer man att låta bra ut och det är ju tyvärr det som räknas i slutändan...oder was?
Det har du ju faktiskt rätt i, det hade nog varit smartare att de hade köpt något annat än en helrörstopp till en sådan liten lokal. Man blir nog dessutom lite omedvetet triggad att dra på när man har en sådan rigg bakom sig.Punkster skrev:Det är ju en smula svårt att få en 300 watts rörtopp att låta bra på låg volym
Vad är det för svårt med det? Jag har haft min SVT på massor av trubadurgig o dyl, det går alldeles utmärkt att spela lågt med den.Punkster skrev:Det är ju en smula svårt att få en 300 watts rörtopp att låta bra på låg volym
Näe, det var 2 killar som körde ljudet. Den ena hette Douglas o den andra har jag glömt namnet på. Schyssta killar hur som helst =)Indigo skrev:Just den lokalen är lite speciell också, jag har själv kört ljud där ett par gånger. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men det finns en rejäl basfälla någonstans bland publiken, där det blir väldigt mycket bas om den är stark. Så det var nog därför ljudteknikern ville ställa ner.
Var det Andreas som körde ljudet förresten? Ganska kort kille med dreads.
Nja, jag tyckte allt "hump" försvann om vred ner för mycket. Det blev liksom inget tryck alls i ljudet. Sen så vill man ju att slutsteget ska få jobba lite, det låter liksom lite roligare dåTDHP skrev:
Vad är det för svårt med det? Jag har haft min SVT på massor av trubadurgig o dyl, det går alldeles utmärkt att spela lågt med den.
Dessutom, vill man så kan man splitta lådan och bara köra den som 4x10.
Sen är jag likadan, jag VILL ha så högt på scen som det bara går, men inte på bekostnad av utljudet.
För övrigt så har dom också köpt nytt trumset + cymbaler, 2 st Peavey guranistriggar, varav en ClassicIndigo skrev:Sedan kanske det är meningen att den backline:n ska funka i A-salen också, och då är ju den riggen bättre lämpad.
Det är klart, det är väl framför allt där som filtren och eq´n på SVT2Pro´n kommer in i bilden! Ger lite fler möjligheter!Punkster skrev:Nja, jag tyckte allt "hump" försvann om vred ner för mycket. Det blev liksom inget tryck alls i ljudet. Sen så vill man ju att slutsteget ska få jobba lite, det låter liksom lite roligare då
Du får det nästan att låta som om vi inte var överensHellboy skrev:Håller helt klart med Figge och HTTP i detta ärende. Man MÅSTE lyssna på ljudteknikern på gig. Det handlar om samspel om man vill få det att låta bra ut och många musiker har inte den distans som krävs till sitt instrument. Med lite rutin och erfarenhet behöver man inte spela så starkt på gig och då har ljudteknikern större möjlighet att ratta ett bra utljud.
//Jan