Ett exempel att ta efter!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Ett exempel att ta efter!

Inlägg av Punkster »

Spelade på Kulturhuset i Örebro igår. Dom hade precis köpt in ny backline, bland annat en sån här. Var bland dom första att få spela på den. Då blir man glad! Tänk om det kunde va så på alla ställen man spelade på :D

Bild

Edit: Kanske inte riktigt syns på mobilkamerabilden, men det är iaf en Ampeg SVT-VR.
/Linus
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

ser mummig ut!

bra initiativ!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Basisten i coverbandet jag sjunger med har köpt en sån där och körde premiärgig igår. Fläsk! Behövde INTE lina basen i den lokalen! :D

(Fast jag gillar fortfarande min SVT2Pro bättre!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

TDHP skrev:Basisten i coverbandet jag sjunger med har köpt en sån där och körde premiärgig igår. Fläsk! Behövde INTE lina basen i den lokalen! :D

Fläsk va ordet. Volympotten stod på ca klockan 9, och jag upplevde ändå byxfladder, fast jag hade tajta stuprörsjeans på mig :lol:

Ljudteknikern kom upp på scenen nånstans mid-set och drog ner volymen, men den drog jag upp igen. Första gången man hörde sig själv någorlunda på scen :D
/Linus
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Punkster skrev:
TDHP skrev:Basisten i coverbandet jag sjunger med har köpt en sån där och körde premiärgig igår. Fläsk! Behövde INTE lina basen i den lokalen! :D

Fläsk va ordet. Volympotten stod på ca klockan 9, och jag upplevde ändå byxfladder, fast jag hade tajta stuprörsjeans på mig :lol:

Ljudteknikern kom upp på scenen nånstans mid-set och drog ner volymen, men den drog jag upp igen. Första gången man hörde sig själv någorlunda på scen :D
Ljudtekniker på scenen :evil: :evil:
Fan de trampar bara sönder en massa sladdar och välter basar :wink:
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jepp, en ljudtekniker ska komma och TALA OM att det låter skit ut och att basen överröstar allt, men skruva på prylarna utan att säga nåt går bort.
Även om dom oftast har rätt.
TDHP
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

TDHP skrev:Jepp, en ljudtekniker ska komma och TALA OM att det låter skit ut och att basen överröstar allt, men skruva på prylarna utan att säga nåt går bort.
Jag har svårt att lita på ljudtekniker. Jag brukar be dom komma upp på scenen för att dema ljudet som jag vill ha ut ur PA:t.(har alltid stärkare med mig). Jag vill helst inte lajna.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag lirade på en sån där i torsdags och det var första gången jag VERKLIGEN tyckte att en 8x10 lät bra!!
Suveränt också att få spela på en ampegtop som INTE har helt slutkörda ,svampiga rör....jag blir GALEN av den vedervärdiga kompression som oftast infinner sej på¨gamla ampegtopar. Jag behöver lite mer respons för att känna mej glad...
Men den nya....5 av 5 möjliga!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

TDHP skrev:Jepp, en ljudtekniker ska komma och TALA OM att det låter skit ut och att basen överröstar allt, men skruva på prylarna utan att säga nåt går bort.
Haha, som sagt... Han skruvade ner volymen, jag skruvade upp den igen :wink:
Dom flesta tekniker tycker att ett bra basljud är ett ljud som inte hörs pga alla gitarrer. Tror att alla ljudtekniker är misslyckade guranister. Ett fett ljud är ett ljud med mycket botten, så det så. Och det uppnår man inte utan fet bas.
/Linus
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jaså, de har bytt ut den där trötta transistor Ampeg-riggen som de hade förut? Skönt =) Nu blev jag nästan lite sugen på att lira där igen, det var längesen nu...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Punkster skrev: Ett fett ljud är ett ljud med mycket botten, så det så. Och det uppnår man inte utan fet bas.
Förvisso...och om du spelar svagare på scén så kan ljudteknikern fixa så att det blir ett fett bassljud ut istället för att det rumlar ifrån dej in i alla mikar och akustiskt vilket gör att han inte kan dra på dej vilket gör att folk inte kommer att kunna haja hur fett svängig du var...=)
Just a thought...
Sen håller jag med dej om att det är trist att inte få ha volym nog för att få feeling...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag körde en liten drogfri rockgala med 11 lokala band i Norrtälje för ett tag sen och där råkade jag ut för just det där. Hade en Hartkerigg med den största toppen och 4x10 + 1x15 på scen och ALLA skulle spela skitstarkt med full bas vilket gjorde att det bara var att muta basen i PA:t... Försökte få basisterna att sänka lite eller iaf dra av lågbas, men icke. Lät fan. Men basen hördes ju...
Senast redigerad av TDHP den sön 18 maj 2008, 19:57, redigerad totalt 2 gång.
TDHP
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

Jag är ljudtekniker själv och har väldigt svårt för folk som ska spela snorhögt på scen. Om alla har vett att hålla nivåerna nere så är det ju oftast inga problem. Igår rattade jag åt ett band där bassisten spelade så högt att jag drog ner basen helt i PA:t men ändå var den på gränsen att vara för hög. Lätt att få kontroll över ljudbilden då... Att ljudteknikern drog ner på din stärk beror ju på att han ansåg att du spelade för högt på scen, visst hörde du inte vad du spelade annars så förstår jag att du höjde igen, men om du bara villa ha mer tryck så tycker jag det är ganska störigt faktiskt :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dexter skrev: Att ljudteknikern drog ner på din stärk beror ju på att han ansåg att du spelade för högt på scen, visst hörde du inte vad du spelade annars så förstår jag att du höjde igen, men om du bara villa ha mer tryck så tycker jag det är ganska störigt faktiskt :)
Ang saker som kommer med erfarenhet så är väl det där definitivt en sån grej.
Jag vet att jag , när jag var 20 tyckte mej vara beroende av ett bra typ av sound och rejäl volym för annars tyckte jag inte att jag hade kontroll. Kommer ihåg hur svårt jag tyckte det var när man skulle på turné med stora scéner vilket innebar att man helt gick miste om direkt-oompfet från stärken.
Nu, vid 40- så är det ju inte värst noga.
Jag spelar på den stärk som finns på plats. Det är värt mer för mej att slippa rådda än att ha det perfekta ljudet.
Ju förr man vänjer sej desto snarare kommer man att låta bra ut och det är ju tyvärr det som räknas i slutändan...oder was?
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag brukar oftast ha ganska låg volym på förstärkaren, om det är så att monitorerna på scen klarar av bas någotsånär. Då är det lättare att ha den mesta medhörningen där, och så kan ljudteknikern ha bra koll på nivån ut. Sen har det ju faktiskt hänt att ljudteknikern har bett mig dra upp på scen, för att det blir bättre ljud ut då, så då är det bara att höja =)

Önskesituationen är att man kan ha all medhörning i monitorerna, men då krävs det ju lite fetare monitorer. Så har väl Meshuggah haft nu på sistone tror jag, de lajnar bara sina POD:ar, och har inga högtalarlådor på scen överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

figgebass skrev:
dexter skrev: Att ljudteknikern drog ner på din stärk beror ju på att han ansåg att du spelade för högt på scen, visst hörde du inte vad du spelade annars så förstår jag att du höjde igen, men om du bara villa ha mer tryck så tycker jag det är ganska störigt faktiskt :)
Ang saker som kommer med erfarenhet så är väl det där definitivt en sån grej.
Jag vet att jag , när jag var 20 tyckte mej vara beroende av ett bra typ av sound och rejäl volym för annars tyckte jag inte att jag hade kontroll. Kommer ihåg hur svårt jag tyckte det var när man skulle på turné med stora scéner vilket innebar att man helt gick miste om direkt-oompfet från stärken.
Nu, vid 40- så är det ju inte värst noga.
Jag spelar på den stärk som finns på plats. Det är värt mer för mej att slippa rådda än att ha det perfekta ljudet.
Ju förr man vänjer sej desto snarare kommer man att låta bra ut och det är ju tyvärr det som räknas i slutändan...oder was?

Nåja, det är klart man vill ha tryck i ljudet, men man får ju tänka lite ändå. Det får ju inte bli på bekostnad av att inget annars hörs :wink:

Sitter o lyssnar på en inspelning av konserten nu, enkelt gjord med en mick o en dator längst bak i lokalen. Visst låter det mycket bas, men inte så att man baxnar precis. Vi brukar spela in våra konserter, och för en gång skulls så hörs basen =)

Men om jag inte hör vad jag spelar på scenen så är det klart att jag drar upp mer på stärken. Om man ber om mer bas i monitorn så brukar man få be för döva öron. På scenen brukar det mest va bastrumma o sång som ska höras :wink:
Dessutom vet jag av gammal vana att hör jag inte vad jag spelar, så tar jag i hårdare med fingrarna, så att jag får blåsor o blir trött. Och det påverkar ju spelet...

Det ultimata hade kanske varit in-earsystem.... :hmm: Då kan ju ingen klaga över att det låter för mycket =) Det är ju en smula svårt att få en 300 watts rörtopp att låta bra på låg volym :wink:
/Linus
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Just den lokalen är lite speciell också, jag har själv kört ljud där ett par gånger. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men det finns en rejäl basfälla någonstans bland publiken, där det blir väldigt mycket bas om den är stark. Så det var nog därför ljudteknikern ville ställa ner.

Var det Andreas som körde ljudet förresten? Ganska kort kille med dreads.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Punkster skrev:Det är ju en smula svårt att få en 300 watts rörtopp att låta bra på låg volym :wink:
Det har du ju faktiskt rätt i, det hade nog varit smartare att de hade köpt något annat än en helrörstopp till en sådan liten lokal. Man blir nog dessutom lite omedvetet triggad att dra på när man har en sådan rigg bakom sig.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Sedan kanske det är meningen att den backline:n ska funka i A-salen också, och då är ju den riggen bättre lämpad.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Punkster skrev:Det är ju en smula svårt att få en 300 watts rörtopp att låta bra på låg volym :wink:
Vad är det för svårt med det? Jag har haft min SVT på massor av trubadurgig o dyl, det går alldeles utmärkt att spela lågt med den.
Dessutom, vill man så kan man splitta lådan och bara köra den som 4x10.
Sen är jag likadan, jag VILL ha så högt på scen som det bara går, men inte på bekostnad av utljudet.
TDHP
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Indigo skrev:Just den lokalen är lite speciell också, jag har själv kört ljud där ett par gånger. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men det finns en rejäl basfälla någonstans bland publiken, där det blir väldigt mycket bas om den är stark. Så det var nog därför ljudteknikern ville ställa ner.

Var det Andreas som körde ljudet förresten? Ganska kort kille med dreads.
Näe, det var 2 killar som körde ljudet. Den ena hette Douglas o den andra har jag glömt namnet på. Schyssta killar hur som helst =)
TDHP skrev:
Vad är det för svårt med det? Jag har haft min SVT på massor av trubadurgig o dyl, det går alldeles utmärkt att spela lågt med den.
Dessutom, vill man så kan man splitta lådan och bara köra den som 4x10.
Sen är jag likadan, jag VILL ha så högt på scen som det bara går, men inte på bekostnad av utljudet.
Nja, jag tyckte allt "hump" försvann om vred ner för mycket. Det blev liksom inget tryck alls i ljudet. Sen så vill man ju att slutsteget ska få jobba lite, det låter liksom lite roligare då :D
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Indigo skrev:Sedan kanske det är meningen att den backline:n ska funka i A-salen också, och då är ju den riggen bättre lämpad.
För övrigt så har dom också köpt nytt trumset + cymbaler, 2 st Peavey guranistriggar, varav en Classic :wink: Osså massa nya lampor o sånt. Dom har målat om också. Grymt mycket roligare att spela där när dom kostar på stället lite pengar.
/Linus
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Punkster skrev:Nja, jag tyckte allt "hump" försvann om vred ner för mycket. Det blev liksom inget tryck alls i ljudet. Sen så vill man ju att slutsteget ska få jobba lite, det låter liksom lite roligare då :D
Det är klart, det är väl framför allt där som filtren och eq´n på SVT2Pro´n kommer in i bilden! Ger lite fler möjligheter!
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Håller helt klart med Figge och HTTP i detta ärende. Man MÅSTE lyssna på ljudteknikern på gig. Det handlar om samspel om man vill få det att låta bra ut och många musiker har inte den distans som krävs till sitt instrument. Med lite rutin och erfarenhet behöver man inte spela så starkt på gig och då har ljudteknikern större möjlighet att ratta ett bra utljud.

//Jan
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Hellboy skrev:Håller helt klart med Figge och HTTP i detta ärende. Man MÅSTE lyssna på ljudteknikern på gig. Det handlar om samspel om man vill få det att låta bra ut och många musiker har inte den distans som krävs till sitt instrument. Med lite rutin och erfarenhet behöver man inte spela så starkt på gig och då har ljudteknikern större möjlighet att ratta ett bra utljud.

//Jan
Du får det nästan att låta som om vi inte var överens :wink:

Självklart ska man lyssna på ljudteknikern, och självklart måste man samarbeta om det ska låta bra ut. Men om jag inte hör mig själv på scen och inte får mer bas i monitorn trots att jag ber om det, då tycker jag nog att jag kan dra på lite mer på stärken.
Sen är det ju inte alltid så att ljudteknikern tycker att det ska låta som bandet vill att det ska låta. Som du säger, det handlar om samspel, från båda hållen.
/Linus
Skriv svar