Dassiga gig

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Dassiga gig

Inlägg av Noelredding »

Vill minnas att det har funnits en sån här tråd tidigare men hittade inte den så...

Dela med er av era allra dassigaste gig!

För mig var det nog gårdagens konsert. Vårt metalband hade blivit ombedda att spela på en elevkonsert för musikskolan så att det inte bara skulle vara falska fioler och skrikiga blockflöjter. Vi undrade ju förstås hur det skulle bli med förstärkare, PA och sånt men de svarade bara att "Äh! Det fixar vi! Kör bara några låtar som folk känner igen!". Vi nöjde oss dumt nog med det svaret och bestämde oss för att köra 3st covers, The Wickerman och The Trooper av Maiden och Cowboys From Hell av Pantera.
Dock när dagen var inne och vi skulle spela konserten så visade det sig att det varken fanns monitorer eller ens en sångmik. Gitarristen fick lira genom en 20W Stagg-combo och trummisen fick köra på ett jazztrumset komplett med två pukor och en ride-cymbal. Basförstärkare hade dom visst glömt att ta med sig till konsertlokalen så jag fick sticka hem en kvart före vi skulle börja spela och hämta min Hagström BT-50 "dansband-deluxe". Vi lyckades mot alla odds sätta upp allt i tid och började spela.
Det gick faktiskt ändå nästan bra. Eftersom trummisen knappt hörde vad vi spelade så fick vi visa in honom på break och kompändringar genom nickningar och annat. Gitarren lät ganska svagt även med den stackars Stagg-combon på 11 men vem bryr sig om gitarren ändå? Det enda som verkligen sög var att det inte blev nån sång p.g.a. avsaknaden av mikrofon.
Dom flesta pensionärer stack vid början av framträdandet men alla med någon sorts musiksmak stannade kvar och vi fick bra med applåder. Kanske inte konstigt när de hade behövt genomlida "Lille Katt" ungefär 100 gånger tidigare.

Så det blev ju inte så kass till slut, men det sög ändå rätt stort med tanke på utrustningen :P
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Vet inte varför men jag kom att tänka på den här. :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cGuY-y66 ... re=related[/youtube]
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Svensson skrev:Vet inte varför men jag kom att tänka på den här. :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cGuY-y66 ... re=related[/youtube]
Haha! Kan helt klart relatera till killarna i den filmen :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

Vet inte om jag varit med om något riktigt "dassigt" gig, men bandet jag precis hoppat av hade ett nyrligen som är värt att berätta om.
Usch lider med dem... De skulle inviga "Vårruset" här i stan. 5000 tjejer/kvinnor/damer/tanter/transvestiter i träningsoverall i publiken...
När det är dags för roddning så upptäcker bandledaren att det inte finns någon ström till scenen! :lol: Han får då åka och hyra ett dieselagregat som står och brummar och puttrar bredvid scenen under hela spelningen. :lol: Sen till råga på allt gick spelningen sådär för att halva bandstyrkan var utbytt och ett par fick hoppa in och köra andra än sina ordinarie instrument.
Gissa om jag är glad att jag hoppade av i tid. :)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Haha, det är vid såna tillfällen man snackar med arrangören o vägrar spela förrens dom fixat allt. Sångmick o framförallt ström är ju ganska grundläggande saker som man har all rätt i världen att kräva att arrangören ska fixa. Själv hade jag aldrig satt min fot på scen förrens dom fixat det.

Jag har nog aldrig varit med om ett riktigt dassigt gig, däremot ett o annat där man spelar inför minimalt med folk. Lite svårt att leverera och ha roligt när det står 8-10 pers med armarna i kors i en lokal med plats för 300 :roll:
/Linus
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Lirade med ett coverband på 80-talet. Vi hade ett gig på SSU:s årsstämma. 4-500 pers. När vi började att lira gick ALLA utom 5 killar på 14-15 bast ut.
De diggade hela tiden och avslutade med:
-Faan va bra ni va. Har ni skrivit alla låtar själva?
Kul när publiken inte ens var födda när låtarna skrevs. :lol:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Punkster skrev:Haha, det är vid såna tillfällen man snackar med arrangören o vägrar spela förrens dom fixat allt. Sångmick o framförallt ström är ju ganska grundläggande saker som man har all rätt i världen att kräva att arrangören ska fixa. Själv hade jag aldrig satt min fot på scen förrens dom fixat det.
Ström är väl varje musiker/bands skydlighet att ställa frågan, innan man åker till en spelning, huruvida just den biten fungerar. Jag skulle dessutom bli väldigt förvånad om inte bandet jag bokat hade haft med sig en mickrofon att sjunga i likväl som instrument att spela på.
Jag har då aldirg någonsin varit med om att arrengören löst vare sig det ena eller andra.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Punkster skrev:Haha, det är vid såna tillfällen man snackar med arrangören o vägrar spela förrens dom fixat allt. Sångmick o framförallt ström är ju ganska grundläggande saker som man har all rätt i världen att kräva att arrangören ska fixa. Själv hade jag aldrig satt min fot på scen förrens dom fixat det.

Jag har nog aldrig varit med om ett riktigt dassigt gig, däremot ett o annat där man spelar inför minimalt med folk. Lite svårt att leverera och ha roligt när det står 8-10 pers med armarna i kors i en lokal med plats för 300 :roll:
Arenan:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem

Inlägg av sorghwind »

Geddy_Lee skrev:
Ström är väl varje musiker/bands skydlighet att ställa frågan, innan man åker till en spelning, huruvida just den biten fungerar. Jag skulle dessutom bli väldigt förvånad om inte bandet jag bokat hade haft med sig en mickrofon att sjunga i likväl som instrument att spela på.
Jag har då aldirg någonsin varit med om att arrengören löst vare sig det ena eller andra.
Eeh... om arrangör står för PA och backline så skulle inte jag plocka med mickar, gör det aldrig och det har aldrig varit nått problem eller ens nått snack - mickar hör väl till PA:t liksom?
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+

Inlägg av Vibe »

sorghwind skrev:
Geddy_Lee skrev:
Eeh... om arrangör står för PA och backline så skulle inte jag plocka med mickar, gör det aldrig och det har aldrig varit nått problem eller ens nått snack - mickar hör väl till PA:t liksom?
Och bas hör till basrigg? :rzz:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

sorghwind skrev:
Geddy_Lee skrev:
Levererar jag PA så ingår mickar naturligtvis.
Inga kanonmickar, men dock mickar.
Däremot tar jag oftast med mig både sång- och trummickar på gig med bef PA för säkerhets skull eftersom alla inte tänker som jag.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Mer eller mindre kassa gig har man ju gjort ett massivt antal...
Tex när vi skulle trubadura på LO´s årsmöte i Norrtälje.
Det satt väl 10-15 personer spridda som i skolbänkar i Folkets Hus, och som punkt nr 10 på dagordningen var det musik. Vi körde väl 8-10 låtar medan stackarna som var där tittade på klockan och ville hem...

"Då tackar vi musikanterna och kommer till punkt 11, val av ny styrelse..." :lol:

Edit: Vi fick som vanligt på såna här jobb betalt kolsvart. Märkligt...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

saft skrev:

Arenan:P
Haha, bland annat :lol: Men det var inte det jag tänkte på i första hand... :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:
ASG!!! JÄVLA hycklare.....och då menar jag inte er. =)

Själv spelade jag i Mora i fredags......15 pers....ena frontfiguren bjöd alla i publiken på varsin stor stark innan vi började...flott, huh? =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:Mer eller mindre kassa gig har man ju gjort ett massivt antal...
Tex när vi skulle trubadura på LO´s årsmöte i Norrtälje.
Det satt väl 10-15 personer spridda som i skolbänkar i Folkets Hus, och som punkt nr 10 på dagordningen var det musik. Vi körde väl 8-10 låtar medan stackarna som var där tittade på klockan och ville hem...

"Då tackar vi musikanterna och kommer till punkt 11, val av ny styrelse..." :lol:

"Kamrater, mötesdeltagare"
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

figgebass skrev:
TDHP skrev:
ASG!!! JÄVLA hycklare.....och då menar jag inte er. =)

Själv spelade jag i Mora i fredags......15 pers....ena frontfiguren bjöd alla i publiken på varsin stor stark innan vi började...flott, huh? =)
Säg till nästa gång ni har en spelning så kommer jag :lol:
/Linus
Användarvisningsbild
EmilBygde
Medlem+

Inlägg av EmilBygde »

Hmm, de två jag kommer och tänka på direkt är

1 - När vi skulle lira på ABF's minifestival i kungsträdgården, och arrangören dubblar de två akterna innan mitt bands speltid, för att kompensera att ett band hoppat av... Detta trots att första bandet var 40 minuter försenat och lirade 20 minuter förlänge, så mitt i vårt set så kommer nån ABFsnubbe ut och stänger ner oss mitt i en låt för att sista bandet inte skulle hinna lira annars

2 - När vi skulle lira ute i Bro, och brandlarmen börjar ringa 2 sekunder innan spelningen skulle börja, och slutar inte först 2 timmar senare, tack vare att lokalens brandlarm inte är uppkopplade mot brandkåren eller andra säkerhetsfirmor, så vi fick gott vänta på att elen skulle ta slut i väggen så man kunde hämta sina grejer utan att bli döv.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

EmilBygde skrev: 2 - När vi skulle lira ute i Bro, och brandlarmen börjar ringa 2 sekunder innan spelningen skulle börja,
Jag gjorde en mycket tjusig sak som säkert kostade en massa pengar och skapade allmän otrevnad för publiken...
Jag skulle spela på ngn glassig företagsfest på Cirkus i sthlm och i logerna så stod det att det var rökning förbjuden....som den fascistoide rökare jag var på den tiden så sket jag väl i det och bolmade på....brandlarmet gick 5 minuter efter att alla gäster kommit och dom var tvungna att,iförda sina bästa festblåsor (and these guys were dressed to their teeth!) gå ut...i duggregnet och vänta på att brandkåren skulle komma och blåsa all clear...
BRA DÄR FIGGE!....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Janne

Inlägg av Janne »

För ett år sen hoppade jag på ett vik där vi skulle kompa en iransk sångare nere i Bryssel. Där fick jag erfara hur roligt det är att spela när man blivit ovän med ljudteknikern..
Vi soundcheckade och det funkade görbra, proffsig tekniker, perfekt medhörning. När det var klart så sade dom åt mig att flytta basriggen till andra sidan av trummorna annars skulle inte nästa band få plats med sitt slagverk. Sure sade jag, men fick en utskällning av ljudteknikern när jag var klar. Att det inte var min idé att flytta på det sket han i :D
När vi sedan spelade så var min medhörning helt stum, när jag pekade på den och gav tecken till att öka skakade ljudteknikern bara på huvudet :D
Sångaren flög in från usa för spelningen så jag hade aldrig repat med honom, bara kört igenom låtarna kvällen innan med bandet. Text på persiska och ackordsanalys som stämde till 75% hade jag att gå på. Sångaren var dessutom pissfull och hoppade hej vilt i låtarna. Det enda jag hörde var trummor och lite svagt av sången så det var lite småsvettigt ibland :)
Lik förbannat var det en rolig spelning, fullt ös.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

knedy kan berätta om nationaldagsspelning och dassigt utljud :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Jag fick spela genom en FBT på ett gig för ett par veckor sedan. FBT? Är det ens lagligt?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:Jag fick spela genom en FBT på ett gig för ett par veckor sedan. FBT? Är det ens lagligt?
Vad sjutton hade du ställt till med?
Hade du fingrat på arrangörens flickvän?
FBT kan ju få kossor att mjölka på sig!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
Johannes skrev:Jag fick spela genom en FBT på ett gig för ett par veckor sedan. FBT? Är det ens lagligt?
Jag spelade med Jonatan Fast och det var tre band till. Vi hade delat upp ansvaret för backlinen och jag mörkade över basförstärkaransvaret till ett av de andra banden för att slippa bära, jag hade tänkt festa. När jag kom dit så stod det en FBT på scenen.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Klopper skrev:
Jag spelade med Jonatan Fast och det var tre band till. Vi hade delat upp ansvaret för backlinen och jag mörkade över basförstärkaransvaret till ett av de andra banden för att slippa bära, jag hade tänkt festa. När jag kom dit så stod det en FBT på scenen.
Haha!
Hade det inte varit så att jag tycker FBT är det sämsta skit som tillverkats så hade jag sagt att det var rätt åt dig.
Men så elak är jag inte! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
vox2000
Medlem

Inlägg av vox2000 »

EmilBygde skrev:Hmm, de två jag kommer och tänka på direkt är

2 - När vi skulle lira ute i Bro, och brandlarmen börjar ringa 2 sekunder innan spelningen skulle börja, och slutar inte först 2 timmar senare, tack vare att lokalens brandlarm inte är uppkopplade mot brandkåren eller andra säkerhetsfirmor, så vi fick gott vänta på att elen skulle ta slut i väggen så man kunde hämta sina grejer utan att bli döv.
Hahaha, på det gigget var jag också. Skulle plåta banden som spelade, men det blev inget av det, vilket jäkla fiasko det var. :D
Free your mind
and your ass will follow
Skriv svar