Dela med er av era allra dassigaste gig!
För mig var det nog gårdagens konsert. Vårt metalband hade blivit ombedda att spela på en elevkonsert för musikskolan så att det inte bara skulle vara falska fioler och skrikiga blockflöjter. Vi undrade ju förstås hur det skulle bli med förstärkare, PA och sånt men de svarade bara att "Äh! Det fixar vi! Kör bara några låtar som folk känner igen!". Vi nöjde oss dumt nog med det svaret och bestämde oss för att köra 3st covers, The Wickerman och The Trooper av Maiden och Cowboys From Hell av Pantera.
Dock när dagen var inne och vi skulle spela konserten så visade det sig att det varken fanns monitorer eller ens en sångmik. Gitarristen fick lira genom en 20W Stagg-combo och trummisen fick köra på ett jazztrumset komplett med två pukor och en ride-cymbal. Basförstärkare hade dom visst glömt att ta med sig till konsertlokalen så jag fick sticka hem en kvart före vi skulle börja spela och hämta min Hagström BT-50 "dansband-deluxe". Vi lyckades mot alla odds sätta upp allt i tid och började spela.
Det gick faktiskt ändå nästan bra. Eftersom trummisen knappt hörde vad vi spelade så fick vi visa in honom på break och kompändringar genom nickningar och annat. Gitarren lät ganska svagt även med den stackars Stagg-combon på 11 men vem bryr sig om gitarren ändå? Det enda som verkligen sög var att det inte blev nån sång p.g.a. avsaknaden av mikrofon.
Dom flesta pensionärer stack vid början av framträdandet men alla med någon sorts musiksmak stannade kvar och vi fick bra med applåder. Kanske inte konstigt när de hade behövt genomlida "Lille Katt" ungefär 100 gånger tidigare.
Så det blev ju inte så kass till slut, men det sög ändå rätt stort med tanke på utrustningen