Ifall du undrar om det här inlägget egentligen bottnar i avundsjuka på din tjusiga bongo, så är svaret ja..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Nej, det är inte fel att värna om sitt bands stilkänsla och image. Jag förstår om de inte vill ha en Warwickanvändare som bara sitter och läser noter. Grejen är den att det uppenbarligen inte är så på Pratabas.figgebass skrev:Nu är jag inte med....vad var det han skrev som var så otrevligt?? Var det :
"Basister som sitter ner med en 6-strängad Warwickbas och ett notpapper framför sig är precis tvärtom mot vad vi sökte" ? Jag tycker inte att det är det minsta elakt...
Om man skulle vända på situationen och jag kom till Chick Corea electric band.audition med mina trötta slipade strängar och mina 2x15 högtalare och inte läste noter så skulle jag inte heller passa in där.
Är det elakt att ha stilkänsla och att värna om sitt bands eventuella image?
Jag vet att jag missade ett par gig/turnéer på nittiotalet pga att jag hade långt hår och att några ansåg det vara för rockigt...Är det konstigt om Sofia Källgren inte vill ha ngn slusk på scén? (nu var det inte hon som offademej )
Om man nu kom på audition med indiebandet och inte orkat lära sej deras 6 låtar utantill och inte hade mer ben att ge än att man satt ned så ska man kanske inte ha det jobbet. Då har man ju inte hajat vad den yrkesrollen gick ut på....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Mitt råd: Spela alltid skitstarkt och låt bandet anpassa sin volym efter dig.figgebass skrev:Mmmmm fast det kanske inte var dom som kom på provspelning...
Jag vill inte klanka ned på den eventuelle person han skrev om (om det nu inte bara var en generalisering) men om denne nu gjorde som han beskriver så kan denne person kanske tänka på ett par saker till nästa omgång och alla andra också som söker jobb):
Kom inte med "fel vapen"....Kom inte med en Fodera(ny bekantskap vars namn känns så kul att skriva!;-)) till ett indieband...kanske hade en thunderbird varit på sin plats?
Ha lärt dej låtarna (utantill FÖR HELVETE!!;-) om det inte är så att du fick alla låtarna samma dag så att du inte hunnit lära dej )så jävla bra du bara kan. Lär dej inte bara basgången utan försök ha full koll på vad alla andra gör osv.
Sitt inte och såsa....om inte alla andra gör det och kanske har ställt fram en stol till dej....
Spela inte SKITSTARKT...anpassa volymen till vad det nu är för volym som gäller i det bandet...
Det finns säkert en massa andra bra råd som andra härinne kan komplettera med...
Hmmmmmmm.... Så du skickade en låt med MER rock ´n roll än vad bandet frambringade och dessutom så skickade du en bild med dig och en Warwick. Sedan undrar du varför bandet gnällde över Warwick och dessutom så reflekterar du inte över att det kanske inte är 100% rock n´roll som efterfrågas i detta bandet? Vi snackar alltså ett band som låter exakt som Death Cab For Cutie, dvs inte alls rock ´n roll. Hmm, hmm, hmm. Trippel-hmm.blackparkas skrev:Hahaa!!
Vad kul!
Och alla andra utom honom gnäller på att det bara är P-basnördar på Pratabas..!?
Jag blir lite nyfiken, vilka skickade intresseanmälan till bandet?
Jag gjorde det, skickade bilder där jag hade P-basen i pngläge på de flesta (dock så hade jag Warwicken på en, den enda som det syntes hur jag såg ut, det måste sabbat allt..) + att jag skickade en låt där jag spelar mer Rock n Roll än vad bandets Myspace lyckades frambringa och dessutom spelandes P-bas på demolåten...
Jag måste säga att jag känner oss (pratabas) orättvist bedömda...
Fast å andra sidan så vet jag inte vilka som mailat, hur många Warwick-fantaster skickade svar?
Tillägg:
Ville tillägga också att jag inte läser en enda not, inte haft en tanke på musikhögskola och har knappt gått i den kommunala musikskolan som yngling..
EDIT: Ändrade lite i originaltexten också, vart lite galet...
Typ men om man har en tillräckligt flexibel sphincter så kan man bli rätt man på rätt plats i ganska så olika sammanhang...Johannes skrev: Som vanligt så gäller den enda regeln man behöver lära sig: Rätt man på rätt plats.
Sphincter? En sorts muskel enligt engelska Wikipedia men jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar vad du menar.figgebass skrev:Typ men om man har en tillräckligt flexibel sphincter så kan man bli rätt man på rätt plats i ganska så olika sammanhang...Johannes skrev: Som vanligt så gäller den enda regeln man behöver lära sig: Rätt man på rätt plats.
Johannes skrev: Hmmmmmmm.... Så du skickade en låt med MER rock ´n roll än vad bandet frambringade och dessutom så skickade du en bild med dig och en Warwick. Sedan undrar du varför bandet gnällde över Warwick och dessutom så reflekterar du inte över att det kanske inte är 100% rock n´roll som efterfrågas i detta bandet? Vi snackar alltså ett band som låter exakt som Death Cab For Cutie, dvs inte alls rock ´n roll. Hmm, hmm, hmm. Trippel-hmm.
Som vanligt så gäller den enda regeln man behöver lära sig: Rätt man på rätt plats.
Haha!! Inte vilken muskel som helst utan ye olde SLUTMUSKEL....Johannes skrev:Sphincter? En sorts muskel enligt engelska Wikipedia men jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar vad du menar.figgebass skrev:Typ men om man har en tillräckligt flexibel sphincter så kan man bli rätt man på rätt plats i ganska så olika sammanhang...Johannes skrev: Som vanligt så gäller den enda regeln man behöver lära sig: Rätt man på rätt plats.
Precis, många är ju ganska flexibla... men det är klart...figgebass skrev: Haha!! Inte vilken muskel som helst utan ye olde SLUTMUSKEL....
Om man , som jag, vill vara bashora så handlar det väl om att anstränga sej för att vara rätt man på rätt plats typ hela tiden och vara så formbar och känslig för vad som efterfrågas som möjligt...hence the sphincter...
Några dagar höll sig allt det jämna och fina talet men jag kände att mitt gästspel inte är riktigt över än...blackparkas skrev:Johannes skrev: Hmmmmmmm.... Så du skickade en låt med MER rock ´n roll än vad bandet frambringade och dessutom så skickade du en bild med dig och en Warwick. Sedan undrar du varför bandet gnällde över Warwick och dessutom så reflekterar du inte över att det kanske inte är 100% rock n´roll som efterfrågas i detta bandet? Vi snackar alltså ett band som låter exakt som Death Cab For Cutie, dvs inte alls rock ´n roll. Hmm, hmm, hmm. Trippel-hmm.
Som vanligt så gäller den enda regeln man behöver lära sig: Rätt man på rätt plats.
Skulle inte du hålla dig till 3900 sa du?
4000 kanske? Jämnt och bra...
De sökte efter en rockbasist och klagade sedan över att de som sökte inte vara rockiga nog vilket jag då tyckte var ganska konstigt..
Anledningen till att jag skickade bilder öht var att de ville se hur jag såg ut och den enda bilden som det syns är en som jag håller i warwicken. Skickade utöver den 3 el. 4 andra bilder där jag har P-basen och nämnde dessutom att warwickbilden var med av just den anledningen som nämnts ovan och nämnde också att det är P-basen jag använder nuförtiden.
Nämnde dessutom min övriga utrustning (förstärkare) och det bör räcka för att salta den mest inbitna rockern...
Så det är väl rätt, jag var inte rätt man på rätt plats uppenbarligen eftersom de tydligen sökte en pop-basist, men då tycker jag det är fel att gnälla och säga att alla basister på pratabas är musikhögskolebasister som inte klarar av att lira utan noter.
Men det skriver han ju inte heller....."Många duktiga basister, men det medförde tyvärr också en hel del musikskolemusiker istället för rockmusiker, som vi sökte."blackparkas skrev: Så det är väl rätt, jag var inte rätt man på rätt plats uppenbarligen eftersom de tydligen sökte en pop-basist, men då tycker jag det är fel att gnälla och säga att alla basister på pratabas är musikhögskolebasister som inte klarar av att lira utan noter.
Kamma dig, ingen är det minsta upprörd här.cub skrev:Men att ni orkar bli upprörda...
Jag vill iallafall reda ut ett par saker. De sökte först en basist-inhoppare på ett annat forum där mestadels gitarrister hänger. Jag tipsade om att kolla här eftersom jag inbillade mig att det fanns större chans att hitta en basist här. Men annonsen kommer alltså från gitarristforumet därav att de skrev att både bas och utrustning finns.
Jag hade själv sökt om jag hade haft tid och då hade det dessutom varit väldigt bekvämt att slippa släpa allt först till Skåne och sedan till London. So what om det inte är min bas, jag kan väl spela på den ändå och min Bassman eller deras Bassman, spela roll...
Lustigt att det alltid blir långa diskussioner om WoR etc oavsett hur nedtonat han skriver. Själv tycker jag det är en frisk fläkt i internet.
*hostHost* näädå...ingen är upprörd och ingen *hosthost* är förnärmad...*host bleeding host*Johannes skrev: Kamma dig, ingen är det minsta upprörd här.
Och hade han skrivit "inga jävla möbelbasister eller folk med fler strängar än nervceller" så hade han ftt skit för det....Johannes skrev: Vill man inte ha basister som spelar på basar med fler än 4 strängar så är det ju läge att skriva det i annonsen i stället för atti efterhand bitcha om att någon Warwick-snubbe sökte den utannonserade platsen.