Pratabas en kolgruva!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Janne

Inlägg av Janne »

Och du har ju en ganska så standard råckänråll-bas i din avatar ugglan :D
Ifall du undrar om det här inlägget egentligen bottnar i avundsjuka på din tjusiga bongo, så är svaret ja..
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Jan Brodin skrev:Och du har ju en ganska så standard råckänråll-bas i din avatar ugglan :D
Ifall du undrar om det här inlägget egentligen bottnar i avundsjuka på din tjusiga bongo, så är svaret ja..
Haha, ja, det är sant. Och just vid det tillfället hade jag nog dessutom en Warwick som avatar!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Nu är jag inte med....vad var det han skrev som var så otrevligt?? Var det :
"Basister som sitter ner med en 6-strängad Warwickbas och ett notpapper framför sig är precis tvärtom mot vad vi sökte" ? Jag tycker inte att det är det minsta elakt...
Om man skulle vända på situationen och jag kom till Chick Corea electric band.audition med mina trötta slipade strängar och mina 2x15 högtalare och inte läste noter så skulle jag inte heller passa in där.
Är det elakt att ha stilkänsla och att värna om sitt bands eventuella image?
Jag vet att jag missade ett par gig/turnéer på nittiotalet pga att jag hade långt hår och att några ansåg det vara för rockigt...Är det konstigt om Sofia Källgren inte vill ha ngn slusk på scén? (nu var det inte hon som offademej )
Om man nu kom på audition med indiebandet och inte orkat lära sej deras 6 låtar utantill och inte hade mer ben att ge än att man satt ned så ska man kanske inte ha det jobbet. Då har man ju inte hajat vad den yrkesrollen gick ut på....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

figgebass skrev:Nu är jag inte med....vad var det han skrev som var så otrevligt?? Var det :
"Basister som sitter ner med en 6-strängad Warwickbas och ett notpapper framför sig är precis tvärtom mot vad vi sökte" ? Jag tycker inte att det är det minsta elakt...
Om man skulle vända på situationen och jag kom till Chick Corea electric band.audition med mina trötta slipade strängar och mina 2x15 högtalare och inte läste noter så skulle jag inte heller passa in där.
Är det elakt att ha stilkänsla och att värna om sitt bands eventuella image?
Jag vet att jag missade ett par gig/turnéer på nittiotalet pga att jag hade långt hår och att några ansåg det vara för rockigt...Är det konstigt om Sofia Källgren inte vill ha ngn slusk på scén? (nu var det inte hon som offademej )
Om man nu kom på audition med indiebandet och inte orkat lära sej deras 6 låtar utantill och inte hade mer ben att ge än att man satt ned så ska man kanske inte ha det jobbet. Då har man ju inte hajat vad den yrkesrollen gick ut på....
Nej, det är inte fel att värna om sitt bands stilkänsla och image. Jag förstår om de inte vill ha en Warwickanvändare som bara sitter och läser noter. Grejen är den att det uppenbarligen inte är så på Pratabas.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Vad är uppenbart?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Mmmmm fast det kanske inte var dom som kom på provspelning...

Jag vill inte klanka ned på den eventuelle person han skrev om (om det nu inte bara var en generalisering) men om denne nu gjorde som han beskriver så kan denne person kanske tänka på ett par saker till nästa omgång och alla andra också som söker jobb):
Kom inte med "fel vapen"....Kom inte med en Fodera(ny bekantskap vars namn känns så kul att skriva!;-)) till ett indieband...kanske hade en thunderbird varit på sin plats?
Ha lärt dej låtarna (utantill FÖR HELVETE!!;-) om det inte är så att du fick alla låtarna samma dag så att du inte hunnit lära dej )så jävla bra du bara kan. Lär dej inte bara basgången utan försök ha full koll på vad alla andra gör osv.
Sitt inte och såsa....om inte alla andra gör det och kanske har ställt fram en stol till dej....
Spela inte SKITSTARKT...anpassa volymen till vad det nu är för volym som gäller i det bandet...
Det finns säkert en massa andra bra råd som andra härinne kan komplettera med...
gäst

Inlägg av gäst »

figgebass skrev:Mmmmm fast det kanske inte var dom som kom på provspelning...

Jag vill inte klanka ned på den eventuelle person han skrev om (om det nu inte bara var en generalisering) men om denne nu gjorde som han beskriver så kan denne person kanske tänka på ett par saker till nästa omgång och alla andra också som söker jobb):
Kom inte med "fel vapen"....Kom inte med en Fodera(ny bekantskap vars namn känns så kul att skriva!;-)) till ett indieband...kanske hade en thunderbird varit på sin plats?
Ha lärt dej låtarna (utantill FÖR HELVETE!!;-) om det inte är så att du fick alla låtarna samma dag så att du inte hunnit lära dej )så jävla bra du bara kan. Lär dej inte bara basgången utan försök ha full koll på vad alla andra gör osv.
Sitt inte och såsa....om inte alla andra gör det och kanske har ställt fram en stol till dej....
Spela inte SKITSTARKT...anpassa volymen till vad det nu är för volym som gäller i det bandet...
Det finns säkert en massa andra bra råd som andra härinne kan komplettera med...
Mitt råd: Spela alltid skitstarkt och låt bandet anpassa sin volym efter dig.
"Det ska fan höras" som en vis man jag känner sade till ljudteknikern efter den sedvanliga volymdiskussionen...
gäst

Inlägg av gäst »

Pratabasfuckupdubbelpost!
Senast redigerad av gäst den sön 08 jun 2008, 02:52, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Hahaa!!

Vad kul!

Och alla andra utom honom gnäller på att det bara är P-basnördar på Pratabas..!?

Jag blir lite nyfiken, vilka skickade intresseanmälan till bandet?
Jag gjorde det, skickade bilder där jag hade P-basen i pngläge på de flesta (dock så hade jag Warwicken på en, den enda som det syntes hur jag såg ut, det måste sabbat allt..) + att jag skickade en låt där jag spelar mer Rock n Roll än vad bandets Myspace lyckades frambringa och dessutom spelandes P-bas på demolåten...

Jag måste säga att jag känner oss (pratabas) orättvist bedömda...
Fast å andra sidan så vet jag inte vilka som mailat, hur många Warwick-fantaster skickade svar?

Tillägg:

Ville tillägga också att jag inte läser en enda not, inte haft en tanke på musikhögskola och har knappt gått i den kommunala musikskolan som yngling..

EDIT: Ändrade lite i originaltexten också, vart lite galet...
Hmmmmmmm.... Så du skickade en låt med MER rock ´n roll än vad bandet frambringade och dessutom så skickade du en bild med dig och en Warwick. Sedan undrar du varför bandet gnällde över Warwick och dessutom så reflekterar du inte över att det kanske inte är 100% rock n´roll som efterfrågas i detta bandet? Vi snackar alltså ett band som låter exakt som Death Cab For Cutie, dvs inte alls rock ´n roll. Hmm, hmm, hmm. Trippel-hmm.
Som vanligt så gäller den enda regeln man behöver lära sig: Rätt man på rätt plats.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

Johannes skrev:Som vanligt så gäller den enda regeln man behöver lära sig: Rätt man på rätt plats.
+1
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev: Som vanligt så gäller den enda regeln man behöver lära sig: Rätt man på rätt plats.
Typ men om man har en tillräckligt flexibel sphincter så kan man bli rätt man på rätt plats i ganska så olika sammanhang...
gäst

Inlägg av gäst »

figgebass skrev:
Johannes skrev: Som vanligt så gäller den enda regeln man behöver lära sig: Rätt man på rätt plats.
Typ men om man har en tillräckligt flexibel sphincter så kan man bli rätt man på rätt plats i ganska så olika sammanhang...
Sphincter? En sorts muskel enligt engelska Wikipedia men jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar vad du menar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev: Hmmmmmmm.... Så du skickade en låt med MER rock ´n roll än vad bandet frambringade och dessutom så skickade du en bild med dig och en Warwick. Sedan undrar du varför bandet gnällde över Warwick och dessutom så reflekterar du inte över att det kanske inte är 100% rock n´roll som efterfrågas i detta bandet? Vi snackar alltså ett band som låter exakt som Death Cab For Cutie, dvs inte alls rock ´n roll. Hmm, hmm, hmm. Trippel-hmm.
Som vanligt så gäller den enda regeln man behöver lära sig: Rätt man på rätt plats.

Skulle inte du hålla dig till 3900 sa du?
4000 kanske? Jämnt och bra...

De sökte efter en rockbasist och klagade sedan över att de som sökte inte vara rockiga nog vilket jag då tyckte var ganska konstigt..

Anledningen till att jag skickade bilder öht var att de ville se hur jag såg ut och den enda bilden som det syns är en som jag håller i warwicken. Skickade utöver den 3 el. 4 andra bilder där jag har P-basen och nämnde dessutom att warwickbilden var med av just den anledningen som nämnts ovan och nämnde också att det är P-basen jag använder nuförtiden.
Nämnde dessutom min övriga utrustning (förstärkare) och det bör räcka för att salta den mest inbitna rockern...

Så det är väl rätt, jag var inte rätt man på rätt plats uppenbarligen eftersom de tydligen sökte en pop-basist, men då tycker jag det är fel att gnälla och säga att alla basister på pratabas är musikhögskolebasister som inte klarar av att lira utan noter.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev:
figgebass skrev:
Sphincter? En sorts muskel enligt engelska Wikipedia men jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar vad du menar.
Haha!! Inte vilken muskel som helst utan ye olde SLUTMUSKEL....
Om man , som jag, vill vara bashora så handlar det väl om att anstränga sej för att vara rätt man på rätt plats typ hela tiden och vara så formbar och känslig för vad som efterfrågas som möjligt...hence the sphincter...;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev: Haha!! Inte vilken muskel som helst utan ye olde SLUTMUSKEL....
Om man , som jag, vill vara bashora så handlar det väl om att anstränga sej för att vara rätt man på rätt plats typ hela tiden och vara så formbar och känslig för vad som efterfrågas som möjligt...hence the sphincter...;-)
Precis, många är ju ganska flexibla... men det är klart...
Ska man spela rock fast ändå inte fullt ut så bör man väl inte se ut som en träslöjdslärare och ha en 6-str Tung-bas kanske... om man får sno några ord från annan tråd...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev: Hmmmmmmm.... Så du skickade en låt med MER rock ´n roll än vad bandet frambringade och dessutom så skickade du en bild med dig och en Warwick. Sedan undrar du varför bandet gnällde över Warwick och dessutom så reflekterar du inte över att det kanske inte är 100% rock n´roll som efterfrågas i detta bandet? Vi snackar alltså ett band som låter exakt som Death Cab For Cutie, dvs inte alls rock ´n roll. Hmm, hmm, hmm. Trippel-hmm.

Skulle inte du hålla dig till 3900 sa du?
4000 kanske? Jämnt och bra...

De sökte efter en rockbasist och klagade sedan över att de som sökte inte vara rockiga nog vilket jag då tyckte var ganska konstigt..

Anledningen till att jag skickade bilder öht var att de ville se hur jag såg ut och den enda bilden som det syns är en som jag håller i warwicken. Skickade utöver den 3 el. 4 andra bilder där jag har P-basen och nämnde dessutom att warwickbilden var med av just den anledningen som nämnts ovan och nämnde också att det är P-basen jag använder nuförtiden.
Nämnde dessutom min övriga utrustning (förstärkare) och det bör räcka för att salta den mest inbitna rockern...

Så det är väl rätt, jag var inte rätt man på rätt plats uppenbarligen eftersom de tydligen sökte en pop-basist, men då tycker jag det är fel att gnälla och säga att alla basister på pratabas är musikhögskolebasister som inte klarar av att lira utan noter.
Några dagar höll sig allt det jämna och fina talet men jag kände att mitt gästspel inte är riktigt över än...
Han som sökte basist får ju faktiskt skylla sig själv, han skriver ju inte något om vilken utrustning basisten skall ha i sitt inledande inlägg. Då kan han ju inte heller räkna med att de som svarar skall känna till hans önskemål. Hade han kunnat uttrycka sig lite bättre och förklarat ungefär vad de var ute efter så hade han givetvis fått mer passande basister som svarat. Det enda han skriver är att utrustning (p-bas och nån Bassman-rigg) finns på plats men som musiker så måste han väl ändå fatta att ingen vill spela på någon annans bas. Ganska puckat om du frågar mig.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: Så det är väl rätt, jag var inte rätt man på rätt plats uppenbarligen eftersom de tydligen sökte en pop-basist, men då tycker jag det är fel att gnälla och säga att alla basister på pratabas är musikhögskolebasister som inte klarar av att lira utan noter.
Men det skriver han ju inte heller....."Många duktiga basister, men det medförde tyvärr också en hel del musikskolemusiker istället för rockmusiker, som vi sökte."
Han kanske visst skulle definierat dej som en rockbasist men alla andra som sökte kanske var musikskolemusiker, what do I know...

Om man är lättkränkt så verkar det vara jobbigt att vara musiker , och jag menar inte precis just dej BP, eftersom det finns en massa gig som man INTE får , av olika anledningar. Och det behöver inte vara av vettigare anledningar än att man har fel stil rent utséendemässigt eller en utstrålning som artisten inte gillar eller fender när man ska spela möbelbas eller tvärt om.
Har ni kollat in "Var fan e mitt band"?
Det är ju knappast så att Uggla och Martin inte känner tillräckligt med folk som kan spela skiten ur alla som var med i programmet utan dom söker några sm är nya , kåta, hungriga och kommer att ge precis allt för att få vara med och för att duga...mao så söker dom en inställning mer än superb skicklighet och GISSA om dom offade möbelbasister och grönaibanezmed7strängarunderarmhålan-gitarrister....det hade inte spelat någon ROLL hur bra dom varit...
Martin hyr min lägenhet och vi känner varandra sen 12 år och har spelat och spelat in tillsammans miljarder gånger. Han vet att jag är skitbra och jävligt mörschig så varför ringer han inte mej? Boo hooo....
Dom vill inte ha en trött 38-åring! Dom vill ha ungt fräscht folk med "nu jäääävlarskajagvisadom"-attityd....vilket jag också anser att jag alltid har men jag respekterar till fullo att han inte ens frågade mej för dom var ute efter ngt annat......dom jävlarna....
Ja äint bitter! ;-)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Vi som träffat på WoR (Ib) i forum-sammanhang innan blir nog INTE förvånade av hans "utspel". En god anledning för mig att inte bry mig (dessutom har jag ju jobb hela sommaren redan...).

Med det sagt tycker jag at SFGW låter ruggigt ruggigt bra och väldigt nära den musik jag själv vill göra, skulle dessutom kunna se mig som basist i ett sånt band utan problem....så....vad vill jag ha sagt.....kanske att det är tur att internet är genomskinligt.
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

Hade jag skrivit SFGW-snubbens annons så hade jag nog nämnt vilken sorts bas basisten skall ha och ungefär vilken stil på utseende som efterfrågas. Då slipper man ju sökande som inte alls passar in.

Tillägg: Håller med Mikke, riktigt bra band MEN allt är snott rakt av från Death Cab For Cutie. Snor man ett bra bands låtar och sound så blir det ju oftast bra men inte sällan riktigt lika bra som originalet. Inget fel alls med att sno dock, jag gör det själv hela tiden för jag är ingen begåvad låtskrivare.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Sant, J. Dock ska man ju ta med i beräkningen att om man snor mycket från DCFC finns ju chansen att man får med ett par procent av alla söta emo-tjejer med taskig självbild och bekräftelsebehov också. Om man gillar sånt.

*hade detta varit en post som svar till nån annan hade jag satt en smiley här*
Fender - Pedaler - GK - TKS
Janne

Inlägg av Janne »

Figge, det jag tyckte var roligt var liknelsen guld-kolgruva. Sen har du nog helt rätt i att man får skylla sig själv om man kommer med en 6-strängad, sitter på en pall och läser noter om man söker till ett indieband. Men det är säkert ingen som gjort det, jag tror inte att dom haft någon härifrån på audition öht.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Men att ni orkar bli upprörda...

Jag vill iallafall reda ut ett par saker. De sökte först en basist-inhoppare på ett annat forum där mestadels gitarrister hänger. Jag tipsade om att kolla här eftersom jag inbillade mig att det fanns större chans att hitta en basist här. Men annonsen kommer alltså från gitarristforumet därav att de skrev att både bas och utrustning finns.
Jag hade själv sökt om jag hade haft tid och då hade det dessutom varit väldigt bekvämt att slippa släpa allt först till Skåne och sedan till London. So what om det inte är min bas, jag kan väl spela på den ändå och min Bassman eller deras Bassman, spela roll...

Lustigt att det alltid blir långa diskussioner om WoR etc oavsett hur nedtonat han skriver. Själv tycker jag det är en frisk fläkt i internet.
gäst

Inlägg av gäst »

cub skrev:Men att ni orkar bli upprörda...

Jag vill iallafall reda ut ett par saker. De sökte först en basist-inhoppare på ett annat forum där mestadels gitarrister hänger. Jag tipsade om att kolla här eftersom jag inbillade mig att det fanns större chans att hitta en basist här. Men annonsen kommer alltså från gitarristforumet därav att de skrev att både bas och utrustning finns.
Jag hade själv sökt om jag hade haft tid och då hade det dessutom varit väldigt bekvämt att slippa släpa allt först till Skåne och sedan till London. So what om det inte är min bas, jag kan väl spela på den ändå och min Bassman eller deras Bassman, spela roll...

Lustigt att det alltid blir långa diskussioner om WoR etc oavsett hur nedtonat han skriver. Själv tycker jag det är en frisk fläkt i internet.
Kamma dig, ingen är det minsta upprörd här.
Att släpa basrigg är givetvis skönt att slippa men hur jobbigt är det egentligen att ta med en bas? Jag är helt övertygad om att de allra flesta helst kör på sin egen bas men det är inte det diskussionen gäller. Vill man inte ha basister som spelar på basar med fler än 4 strängar så är det ju läge att skriva det i annonsen i stället för att i efterhand bitcha om att någon Warwick-snubbe sökte den utannonserade platsen.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev: Kamma dig, ingen är det minsta upprörd här.
*hostHost* näädå...ingen är upprörd och ingen *hosthost* är förnärmad...*host bleeding host*
Johannes skrev: Vill man inte ha basister som spelar på basar med fler än 4 strängar så är det ju läge att skriva det i annonsen i stället för atti efterhand bitcha om att någon Warwick-snubbe sökte den utannonserade platsen.
Och hade han skrivit "inga jävla möbelbasister eller folk med fler strängar än nervceller" så hade han ftt skit för det....
Om man är det minta intresserad av stilism så tycker jag inte att det behövs definieras vad dom söker för typ av basist(med tillhörande utrustning...)
Om man dessutom tog sej tid kollade upp deras videos på myspace så finns väl ingen tvekan om att det är lika passande att komma med en warwick till en audition med dom som att komma med en osthyvel till en brie-festival i frankrike?!?
Skriv svar