För er som ogillar FRA-lagen..

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev: Vad politiska partier tyckte för 20-30 år sedan är för mig helt oviktigt,
Det var inte vad de politiska partierna tyckte då jag syftade på i första hand utan på den folkliga opinionen. Det pratades rätt mycket om storebrors-samhället i början av 80-talet. Jag tycker också att det är bra med kameraöverakning på strategiska ställen och det är säkert bra med allehanda register men om dessa uppgifter skulle komma att användas i tvivelaktiga syften så är det allvarligt.

Vi kan ju blicka 20-30 år framåt och fundera över hur långt vi är beredd att gå.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Svensson skrev:om dessa uppgifter skulle komma att användas i tvivelaktiga syften så är det allvarligt.
Precis , så därför gäller det att vi väljer bra företrädare.
Som du vet så var det Sossarna som startade den här geggan och som nu har kakan och kan sitta och porr-äta den lyckligt och peka på att nämen vi röstade ju nej...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev:då spenderar jag gärna några extra minuter med att bli visiterad och få mitt bagage genomlyst.
Kränker någon min integritet om dom genomlyser mitt bagage? Nej.
Kränker någon min integritet om dom spränger mej i luften? Ja.
Go figure...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

figgebass skrev:
Svensson skrev:om dessa uppgifter skulle komma att användas i tvivelaktiga syften så är det allvarligt.
Precis , så därför gäller det att vi väljer bra företrädare.
Som du vet så var det Sossarna som startade den här geggan och som nu har kakan och kan sitta och porr-äta den lyckligt och peka på att nämen vi röstade ju nej...;-)
Det som kallas för taktik? :)

Nej men jag vet att det var väl bodström som var en av dem som började snickra på förslaget, han har iof nu gått ut och sagt att han ogillar hur förslaget ser ut nu. Vad man nu ska tolka ut av det.

Men sen nästa spännande grej, Holland funderar på att ställa Sverige inför rätta nu när förslaget gått igenom eftersom att det kan drabba Holländska medborgares integritet.
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

För att inte glömma att allt från riktiga terrorister till fjårtisar från flashback kan hacka sig in och sprida uppgifterna dom lagrar.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Fungrim
Medlem

Inlägg av Fungrim »

Hah. Det här är ju roligt.
Johannes skrev:Jag har inte läst vad som diskuterats "på andra ställen", inte heller har jag tänkt läsa artikeln från New York Times.
Då ska vi se, du började med att anklaga mig för att inte veta vad jag pratar om. Pot. Kettle. Black.
Johannes skrev:Jag ville veta vad du tyckte, inte vad du tror dig tycka för att någon på en stor tidning tycker så.
Tror mig tycka? :lol: Det här är humor på hög nivå.

Jag tänker sannerligen inte spendera så mycket tid med att försöka undervisa dig. Speciellt inte när det var en bisak i diskussionen. Men här är några frågor för att fördriva tiden: Varför förbjuda "vassa föremål" när jag får en köttkniv till steken bakom kontrollen? Varför förbjuda vätskor överhuvudtaget (med tanke på att det kom efter ett engelskt tillslag som var närmaste rent påhitt)? Och speciellt med tanke på att dom bara dumpas i en behållare på plats som om dom vore helt harmlösa? Hur många terroror attacker, eller misstanke om, har vi haft i Svenska inrikesflyget? Osv, osv.
Johannes skrev:Skulle du känna dig säker om vi slopade säkerhetskontrollerna på flyget?
Nej, men det har jag heller aldrig påstått.
Johannes skrev: Vi har idag stora säkerhetskontroller på de flesta flygplatser. Garanterar det vår säkerhet? Nej. Förbättrar den vår säkerhet? Ja.
Tveksamt.
Johannes skrev:Oavsett vad det nu står i NY Times-artikeln så händer det sällan att flygplan kapas och det hade garanterat hänt oftare utan kontrollerna. Det räcker för mig, då spenderar jag gärna några extra minuter med att bli visiterad och få mitt bagage genomlyst. Samma sak med DNA/avlyssning. Det är inget som påverkar mig men förhoppningsvis hindrar det till viss del t.ex. införsel av knark och misshandel/mord genom att vissa av de som utför sådant kommer att sitta på kåken.
Och du antar igen att det bara drabbar skylldiga. Needless to say, jag håller inte med.
Johannes skrev:När det gäller det här med att diskutera med dig: Du är ganska virrig och verkar inte veta riktigt vad du tycker, du verkar mest vara arg på något, oklart vad. Det gör att jag säger nej tack. Du får ha en fin sommar. Nu ger jag mig återigen ut på min balkong. Tja!
Och du är välkommen att hitta på fler fantasier om mitt intellekt eller humör om det gör dig gladare. Mitt intellekt får förstås andra bedöma, tom. du, men mitt humör har du, med förlov sagt, inte en djävla aning om hur det är.

En fin sommar till dig också.
"Imagination is cheap, as long as you don't have to worry about the details." - Daniel C. Dennet
BTB405QM, GK400RB, Peavey 410TX, Ashdown Drive Plus, ESB MicroBass II /Lars J. Nilsson
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ett tips!
Jag skall tillverka en mössa av grillfolie så att utomjordingarna inte kan läsa mina tankar respektive bestråla hjärnan.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
PopMumin
Medlem

Inlägg av PopMumin »

anli skrev:Ett tips!
Jag skall tillverka en mössa av grillfolie så att utomjordingarna inte kan läsa mina tankar respektive bestråla hjärnan.
Eller en bältdjurshjälm, som den där snubben i Dukes of Hazzard.
Jag har bara fördomar mot folk som är förutsägbara.
There must be a leak somewhere, 'cause I can feel the GAS protruding my skin, running through my veins.

Antoniotsai P-bas, liten usel Crate
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag är inte tillräckligt paranoid för att höja ögonbrynen alltför högt över detta...
Som några tidigare skrivit tror jag att dessa extra kontrollsaker till 99,999% kommer användas till ett bra syfte vilket innebär att jag till 99,999% tycker att det verkar vara en bra idé, om de styrande ser att det verkar vara genomförbart med godtagbart resultat.

Det är ju ganska enkelt att se de goda sidorna av de nya idéerna såsom mer nosgrimma på brottsligheten och större chans att upptäcka terrorism (som ju inte behöver vara riktad mot eller förberedd i Sverige för att upptäckas i Sverige).

Jag tror dock att opinionen mot dessa saker för en bra sak med sig - då de genomförs kommer säkerheten runt dem med all sannolikhet vara skyhög eftersom ett läckage vore dödsstöt rent politiskt.

Så... Kontrollera mig bara - vänd min byk ut och in på nätet, genomlys min väska, ta ifrån mig vätskorna i flygplatskontrollen, använd mitt DNA om jag råkar bli misstänkt i något brott (ja, SNÄLLA GÖR DET!!!)
Och skulle nån övervakningskamera råka fånga mig då jag petar mig i näsan så var väl det ett billigt pris att betala för höjd säkerhet utan att ha behövt ge avkall på en himla massa friheter (eftersom kontrollerna till största delen sker utan att jag aktivt behöver delta)...

/A Non Paranoid Generation
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fungrim
Medlem

Inlägg av Fungrim »

anli skrev:Ett tips!
Heh. Jag har redan tre :-) Nåja, jag signar av min medverkan i den här tråden, jag är här för att lära mig om basar och basspel, inte den här sortens politiska brus.
"Imagination is cheap, as long as you don't have to worry about the details." - Daniel C. Dennet
BTB405QM, GK400RB, Peavey 410TX, Ashdown Drive Plus, ESB MicroBass II /Lars J. Nilsson
gäst

Inlägg av gäst »

Fungrim skrev:Hah. Det här är ju roligt.
Johannes skrev:Jag har inte läst vad som diskuterats "på andra ställen", inte heller har jag tänkt läsa artikeln från New York Times.
Då ska vi se, du började med att anklaga mig för att inte veta vad jag pratar om. Pot. Kettle. Black.
Johannes skrev:Jag ville veta vad du tyckte, inte vad du tror dig tycka för att någon på en stor tidning tycker så.
Tror mig tycka? :lol: Det här är humor på hög nivå.

Jag tänker sannerligen inte spendera så mycket tid med att försöka undervisa dig. Speciellt inte när det var en bisak i diskussionen. Men här är några frågor för att fördriva tiden: Varför förbjuda "vassa föremål" när jag får en köttkniv till steken bakom kontrollen? Varför förbjuda vätskor överhuvudtaget (med tanke på att det kom efter ett engelskt tillslag som var närmaste rent påhitt)? Och speciellt med tanke på att dom bara dumpas i en behållare på plats som om dom vore helt harmlösa? Hur många terroror attacker, eller misstanke om, har vi haft i Svenska inrikesflyget? Osv, osv.
Johannes skrev:Skulle du känna dig säker om vi slopade säkerhetskontrollerna på flyget?
Nej, men det har jag heller aldrig påstått.
Johannes skrev: Vi har idag stora säkerhetskontroller på de flesta flygplatser. Garanterar det vår säkerhet? Nej. Förbättrar den vår säkerhet? Ja.
Tveksamt.
Johannes skrev:Oavsett vad det nu står i NY Times-artikeln så händer det sällan att flygplan kapas och det hade garanterat hänt oftare utan kontrollerna. Det räcker för mig, då spenderar jag gärna några extra minuter med att bli visiterad och få mitt bagage genomlyst. Samma sak med DNA/avlyssning. Det är inget som påverkar mig men förhoppningsvis hindrar det till viss del t.ex. införsel av knark och misshandel/mord genom att vissa av de som utför sådant kommer att sitta på kåken.
Och du antar igen att det bara drabbar skylldiga. Needless to say, jag håller inte med.
Johannes skrev:När det gäller det här med att diskutera med dig: Du är ganska virrig och verkar inte veta riktigt vad du tycker, du verkar mest vara arg på något, oklart vad. Det gör att jag säger nej tack. Du får ha en fin sommar. Nu ger jag mig återigen ut på min balkong. Tja!
Och du är välkommen att hitta på fler fantasier om mitt intellekt eller humör om det gör dig gladare. Mitt intellekt får förstås andra bedöma, tom. du, men mitt humör har du, med förlov sagt, inte en djävla aning om hur det är.

En fin sommar till dig också.
Årets suraste?
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Linkert skrev:Men va i fan? Detta är ju sjukt!
Någon annan som vill flytta till Kanada?
Jag ska nog sondera terängen iaf.

Tack till Fungrim som står upp mot de naiva pellejönsarna som tramsar runt med "jag har inget att dölja".
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
gäst

Inlägg av gäst »

Fungrim skrev:Nåja, jag signar av min medverkan i den här tråden, jag är här för att lära mig om basar och basspel, inte den här sortens politiska brus.
LÄS: OFF TOPIC
gäst

Inlägg av gäst »

Ahab skrev:

Tack till Fungrim som står upp mot de naiva pellejönsarna som tramsar runt med "jag har inget att dölja".
Så jag är en naiv pellejöns för att jag skiter i om om jag filmas i t-banan eller om min DNA sparas i något register? Så det är den nivån nu? Ok, då åker vi: Ingen bryr sig om din DNA i vilket fall som helst, rattfylla och tidelag är väl lagligt på västgötaslätten? I Skövde finns det dessutom inga dolda kameror att gömma sig för, ingen är intresserad av att övervaka raggarna vid korvkiosken.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Kul inlägg, här är min åsikt (jag är emot btw).

1: kommer all information om vad för data man sänder och tar emot KOMMER DET UTNYTTJAS!!! Tyvärr, men det sitter alltid någon ohederlig jävel på insidan och säljer informationen till folk som kommer att använda den för utpressning/hot/lokalisera folk som "gömmer sig".
Kul för den misshandlade tvåbarnsmamman som flyttat till hemlig ort helt plötsligt får sin nya mobil, eller kanske nya mail, såld till högstbjudande och helt plötsligt står exmaken i farstun (ja, nu överdriver jag).

2: Det här är bara början, när det här har gått igenom hos folket och folk slutar bry sig kommer nästa grej som kontrollerar, men då har vi redan FRA-lagen så då kommer dom flesta säga "äh, skitsamma, blir väl inget fel", helt plötsligt ser staten ALLT vi gör. 1984?

3: Jag ger mig fan på att den här lagen kommer att användas till 95% för att leta småbrottslingar, nerladdningar, småbus, klotter och sånt piss. Det är slöseri med resurser och det är slöseri med polisens tid, ska dom sitta och utreda varje litet bråk så kommer det inte finnas tillräckligt med resurser att väl ta hand om ett RIKTIGT fall.

4: Vi lägger ner mindre och mindre pengar på vår militär, det snackas om att värnplikten mer eller mindre ska tas bort helt, vafan ska vi göra om vi upptäcker att en terroristgrupp ska bomba stockholms universitet? Skicka dit en stor tårta vi spritsat "slå oss inte!" på?
Senast redigerad av FreCKo den sön 22 jun 2008, 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

FreCKo skrev:Kul inlägg, här är min åsikt (jag är emot btw).

1: kommer all information om vad för data man sänder och tar emot KOMMER DET UTNYTTJAS!!! Tyvärr, men det sitter alltid någon ohederlig jävel på insidan och säljer informationen till folk som kommer att använda den för utpressning/hot/lokalisera folk som "gömmer sig".
Kul för den misshandlade tvåbarnsmamman som flyttat till hemlig ort helt plötsligt får sin nya mobil, eller kanske nya mail, såld till högstbjudande och helt plötsligt står exmaken i farstun (ja, nu överdriver jag).

2: Det här är bara början, när det här har gått igenom hos folket och folk slutar bry sig kommer nästa grej som kontrollerar, men då har vi redan FRA-lagen så då kommer dom flesta säga "äh, skitsamma, blir väl inget fel", helt plötsligt ser staten ALLT vi gör. 1984?
Men staten det är väl vi?
jockeseil
Medlem

Inlägg av jockeseil »

knedy skrev:
tog bort det jag skrev:

jag har kommit på nu att jag inte är tillräckligt säker för att yttra mig i det här. de HAR ju läst av nättrafiken förut, fast nu kan de använda det som bevis. det har väll, vad jag förstår de flesta västerländska länder kunnat gjort sen början, och det är ju bara en fördel, så vitt jag kan se. staten har ju ställt till det för sig, de skulle ha tagit med internettrafiken från början.
hackningen som gjordes mot f.r.a var nog mer en protest i stil med: "lycka till med att fånga oss, vi är mycket bättre att hacka än er, SOPOR!"
Senast redigerad av jockeseil den sön 22 jun 2008, 22:46, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Ahab skrev:

Lilla vännen...

Mina åsikter i detta ämnet grundar sig främst i att jag inte har något att dölja, inte tycker att det skulle göra något om de som har något att dölja blir upptäckta och inte tror att hysterin runt att oskyldiga saker skulle användas emot oss är välgrundad.

Detta handlar som vanligt om vad man tror och inte tror.
Och som vanligt på det här forumet får man tycka och tro vad man vill.
Däremot är det inte helt och hållet enligt forumets sed och informella regler att kalla varandra för pellejönsar.

Jag t.e.x. tar illa upp av att kallas pellejöns för något jag står för och tror på.
Inser du var du trampar över gränsen?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

200071 skrev:

Men staten det är väl vi?
Det vettefan.. var det här verkligen svenskarnas vilja?
Gear:

Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Sen är det här också ett ganska bre exempel på varför det är dumt att spara info om filk i stora register

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2730058.ab

Men annars kan väl SÄPO börja åsiktsregistrera igen, kan vara ruskigt effektivt om man vill vinna riksdagsval tillexempel.
Gear:

Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Johannes skrev:Så jag är en naiv pellejöns för att jag skiter i om om jag filmas i t-banan eller om min DNA sparas i något register? Så det är den nivån nu? Ok, då åker vi: Ingen bryr sig om din DNA i vilket fall som helst, rattfylla och tidelag är väl lagligt på västgötaslätten? I Skövde finns det dessutom inga dolda kameror att gömma sig för, ingen är intresserad av att övervaka raggarna vid korvkiosken.
Pellejöns var det.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

3: Jag ger mig fan på att den här lagen kommer att användas till 95% för att leta småbrottslingar, nerladdningar, småbus, klotter och sånt piss. Det är slöseri med resurser och det är slöseri med polisens tid, ska dom sitta och utreda varje litet bråk så kommer det inte finnas tillräckligt med resurser att väl ta hand om ett RIKTIGT fall.
Nu ska vi se....när mn i dagsläget inte har råd att prioritera utredningar av brott som inte ger minst ett par års fängelse....hur tror du då att man plötsligt skulle kunna bli så jävla arbetslös att man skulle sitta och rota i klotter och nedladdningar?
Känns inte det oerhört tid- och resurskrävande?! SKulle pengar till dylika utredningar bara dyka upp ifrån ingenstans?
Känns det VERKLIGEN realistiskt med tanke på hur stor kassakistan är???
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

figgebass skrev:hur tror du då att man plötsligt skulle kunna bli så jävla arbetslös att man skulle sitta och rota i klotter och nedladdningar?
Känns inte det oerhört tid- och resurskrävande?! SKulle pengar till dylika utredningar bara dyka upp ifrån ingenstans?
En stark amerikansk lobbying kan ju som bekant frigöra enorma polisresurser.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det har regnat hela natten här, men nu börjar solen titta fram igen!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Benjamin Franklin skrev:They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
TDHP: Här är det gråmulet ska du veta. Kanske blir på bättre humör om solen tittar fram lite. :D
Skriv svar