Vad tycker vi om bensinpriset då?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!

Är bensinpriset rimligt?

Ja.
20
41%
Nej.
26
53%
Nja, se förklaring nedan!
3
6%
 
Antal röster: 49

Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Gunnar89 skrev:I det här läget är jag glad över att ha en bensinsnål bil (vw Jetta -87) ;)
vad drar den? ;)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Var var det jag hörde att Sverige har en av världens äldsta fordonsparker? Skulle vi sluta snåla, dumpa de gamla och soppaslukande bilarna och uppgradera oss rent allmänt till mer energieffektiva bilar så skulle problemet kunna minskas.

Och priset på oljan i sig har inte ändrats så mycket på många år, däremot de olika skatterna på bensin har klättrat rätt bra.

Min personliga åsikt är att ju bättre kollektivtrafik det finns i en kommun, desto dyrare ska det vara att använda bilen. I storstäderna där det är packat med tunnelbana, bussar, rälsbussar och allt möjligt ska det vara svindyrt med bil eftersom det finns en uppsjö med alternativ. Och vice versa.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Håller med Makten i mångt och mycket (i det principiella, orkar inte följa med allt smågnabb i tråden).
Globaliseringen kommer att komma av sig, och allt kommer att bli mer lokalt när det gäller transporter och handel.
Så brummandet kommer att ta slut vare sig vi glassar med jeepar i city eller fyllkör med snöskoter i bushen.
Det är bara fråga om när det sker.
Men människan är anpassningsbar, även vi västerlänningar.
Senast redigerad av anli den tis 24 jun 2008, 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Det var ingen beskyllning! (inte den här gången :). Men det är det klassiska, som storstadsbo ser man de "enorma summor pengar som slussas till glesbygden" medan man som glesbygdsbo ser alla kilowatttimmar, all järn- och kopparmalm, all skog, etc som produceras här uppe var vinster flödar söderut.
Bara för att man är bosatt i Norrland så äger man inte nödvändigtvis marken där. Den energi och skog som "flödar" nedåt får ni ju betalt för, om den inte ägs av storstadsbor vill säga. Och de har ju i så fall någon gång köpt marken, eller hur? Det finns ingen orättvisa i det.
Ett räkneexempel. Vi är runt 250.000 människor i Norrbottens län. Vi producerar gissningsvis 30-40% av Sveriges elström. Vi har stora gruvor som exporterar över hela världen och som hjälpt till att bygga upp industrierna vid kusterna (bilindustrin t.ex.), vi har stålindustri, skogsindustri etc. etc. Hur kan det vara möjligt att det inte skulle kunna försörja 250.000 människor?
Det är väl inte alls "ni" som har allt det där?? Det råkar ligga där, men ägs inte av er (uppenbarligen, eftersom Norrbottens län annars skulle vara fullt av knösar). Alltså är det inte ert utan ägarnas.
Jag har en flygplats här bredvid, men inte fan ska jag ha nån intäkt från den för det. Den är ju inte min.
Och vad är det som försörjer 1.9 milj. stockholmare? ;)
Deras jobb och kapital förstås.
Diesel skrev:Men välkommen upp i fjällvärlden med din snåla småbil, jag har testat fjällvärlden med en Skoda fabia HTP (1,2 liters 3cyl motor). Det är spännande både höst och vinter
Vad hände, avled du?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4116
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Inlägg av Masayo »

Diesel skrev:
vad drar den? ;)
0,6 L/mil :wink:
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag kör ca 4´000 mil per år.
Inte många av dem är privatmil. Vad som kan störa mig lite däremot
är ju att den statliga milersättningen, dvs vad som är skattefritt att ersätta sina anställda som arbetsgivare, aldrig hänger med ökningen av bensinpriset.
I dag är det 9 kr/milen för tjänstebil. Det är svårt för mig att köra en bil som ska rymma min jobbutrustning för 9 kr milen. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Makten skrev:
Svensson skrev:Det var ingen beskyllning! (inte den här gången :). Men det är det klassiska, som storstadsbo ser man de "enorma summor pengar som slussas till glesbygden" medan man som glesbygdsbo ser alla kilowatttimmar, all järn- och kopparmalm, all skog, etc som produceras här uppe var vinster flödar söderut.
Bara för att man är bosatt i Norrland så äger man inte nödvändigtvis marken där. Den energi och skog som "flödar" nedåt får ni ju betalt för, om den inte ägs av storstadsbor vill säga. Och de har ju i så fall någon gång köpt marken, eller hur? Det finns ingen orättvisa i det.
Ett räkneexempel. Vi är runt 250.000 människor i Norrbottens län. Vi producerar gissningsvis 30-40% av Sveriges elström. Vi har stora gruvor som exporterar över hela världen och som hjälpt till att bygga upp industrierna vid kusterna (bilindustrin t.ex.), vi har stålindustri, skogsindustri etc. etc. Hur kan det vara möjligt att det inte skulle kunna försörja 250.000 människor?
Det är väl inte alls "ni" som har allt det där?? Det råkar ligga där, men ägs inte av er (uppenbarligen, eftersom Norrbottens län annars skulle vara fullt av knösar). Alltså är det inte ert utan ägarnas.
Jag har en flygplats här bredvid, men inte fan ska jag ha nån intäkt från den för det. Den är ju inte min.
Och vad är det som försörjer 1.9 milj. stockholmare? ;)
Deras jobb och kapital förstås.
Diesel skrev:Men välkommen upp i fjällvärlden med din snåla småbil, jag har testat fjällvärlden med en Skoda fabia HTP (1,2 liters 3cyl motor). Det är spännande både höst och vinter
Vad hände, avled du?
lever, men kom inte alltid fram dit jag skulle
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Hellish skrev:
Och priset på oljan i sig har inte ändrats så mycket på många år, däremot de olika skatterna på bensin har klättrat rätt bra.
1998 kostade ett oljefat under 20 dollar medan det idag kostar runt 140 dollar... (http://www.wtrg.com) Analytikerna gissar på att det under de närmsta åren skall stiga till 200. Priset har alltså 7-dubblats vilket skulle motsvara i bensinpris; om bensinen kostade 9:-/litern 1998 skulle den idag kosta 63:-/litern...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

De där små transistorstärkarna som man hånskrockar åt, kommer vara framtidens melodi.
Jag kommer att sakna feta rörstärkare.... men ingen kommer att orka forsla dom på cykeln.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Det var ingen beskyllning! (inte den här gången :). Men det är det klassiska, som storstadsbo ser man de "enorma summor pengar som slussas till glesbygden" medan man som glesbygdsbo ser alla kilowatttimmar, all järn- och kopparmalm, all skog, etc som produceras här uppe var vinster flödar söderut.
Bara för att man är bosatt i Norrland så äger man inte nödvändigtvis marken där. Den energi och skog som "flödar" nedåt får ni ju betalt för, om den inte ägs av storstadsbor vill säga. Och de har ju i så fall någon gång köpt marken, eller hur? Det finns ingen orättvisa i det.
Ett räkneexempel. Vi är runt 250.000 människor i Norrbottens län. Vi producerar gissningsvis 30-40% av Sveriges elström. Vi har stora gruvor som exporterar över hela världen och som hjälpt till att bygga upp industrierna vid kusterna (bilindustrin t.ex.), vi har stålindustri, skogsindustri etc. etc. Hur kan det vara möjligt att det inte skulle kunna försörja 250.000 människor?
Det är väl inte alls "ni" som har allt det där?? Det råkar ligga där, men ägs inte av er (uppenbarligen, eftersom Norrbottens län annars skulle vara fullt av knösar). Alltså är det inte ert utan ägarnas.
Jag har en flygplats här bredvid, men inte fan ska jag ha nån intäkt från den för det. Den är ju inte min.
Och vad är det som försörjer 1.9 milj. stockholmare? ;)
Deras jobb och kapital förstås.
Du missar min poäng. Naturtillgångarna är om du skriver statens, alltså vi allas. Likaså de statligt ägda företagen. Och likaså de pengar som du säger flödar från Sthlm till landsbygden. Det är inte era skattepengar utan hela svenska folkets. Som jag har skrivit tidigare så har hela svenska folket rätt till service, infrastruktur etc. det handlar inte om bidrag utan hur man fördelar våra gemensamma tillgångar i det här landet. Jag tycker inte att "vi får betalt" för det om exporteras härifrån eftersom det babblas om bidrag så fort det behöver göra satsningar på järnvägar och annat.

Er stora flygplats hade t.ex inte varit så stor och lönsam utan alla andra små, mindre lönsamma flygplatser eller hur? Jag tror faktiskt att vi tycker ungefär lika, i alla fall i vissa avseenden.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+
Inlägg: 1067
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:45
Ort: Västerås

Inlägg av Jo4cim »

Såg på Rapport härom dagen och det var ett inslag ifrån USA där låg pristet runt 6 kr litern och det var smärtgräns sa dom där :roll:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jo4cim skrev:Såg på Rapport härom dagen och det var ett inslag ifrån USA där låg pristet runt 6 kr litern och det var smärtgräns sa dom där :roll:
Jag var i Egypten för ett par år sedan, där kostade soppan 1 kr/l. men de pratade iof. inte om nån smärtgräns...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Diesel skrev:lever, men kom inte alltid fram dit jag skulle
Nä, det förstår jag. Men då talar vi antagligen om ganska extrema förhållanden?
Svensson skrev:Du missar min poäng. Naturtillgångarna är om du skriver statens, alltså vi allas.
Eh? Om jag äger skog så är den min, inte statens. Om jag äger en gruva så är den min, inte statens. Om jag äger en flodfåra där jag bygger ett kraftverk så är det mitt, inte statens.
Likaså de statligt ägda företagen. Och likaså de pengar som du säger flödar från Sthlm till landsbygden. Det är inte era skattepengar utan hela svenska folkets. Som jag har skrivit tidigare så har hela svenska folket rätt till service, infrastruktur etc. det handlar inte om bidrag utan hur man fördelar våra gemensamma tillgångar i det här landet. Jag tycker inte att "vi får betalt" för det om exporteras härifrån eftersom det babblas om bidrag så fort det behöver göra satsningar på järnvägar och annat.
Visst, men jag svarade bara på ditt resonemang om att det är "era" tillgångar som föder landet, vilket inte är sant.

Tillägg: Förresten tycker jag att det är mycket tråkigt att "stormännen" som köpt upp naturresurserna flyttar sina verksamheter och sig själva till storstäderna. Det är ju sånt som bringar landsbygden på fall med brist på arbete. Det är väldigt usel lojalitet mot folket på det sättet. För att inte tala om alla företag som flyttar utomlands för att vi har ett alltför ogynnsamt skatteklimat. Vinst kommer alltid att gå i första hand, tyvärr.
Er stora flygplats hade t.ex inte varit så stor och lönsam utan alla andra små, mindre lönsamma flygplatser eller hur? Jag tror faktiskt att vi tycker ungefär lika, i alla fall i vissa avseenden.
Antagligen. Den där jävla flygplatsen får de dessutom gärna skrota för min del. :lol:
Jo4cim skrev:Såg på Rapport härom dagen och det var ett inslag ifrån USA där låg pristet runt 6 kr litern och det var smärtgräns sa dom där :roll:
Ja, det är lite pinsamt. Där kör man fortfarande omkring i bilar med 5-litersmotor till vardags och vill inte tumma på sin livsstil trots att det verkligen är en baggis jämfört med våra val.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Makten skrev:
Diesel skrev:lever, men kom inte alltid fram dit jag skulle
Nä, det förstår jag. Men då talar vi antagligen om ganska extrema förhållanden?
Nja, inte direkt.. Det här var Tärnaby med omnejd

Iof så är det långt ifrån att bo ute på landet i skåne, men fjäll är en del av min verklighet.
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Diesel skrev:Nja, inte direkt.. Det här var Tärnaby med omnejd

Iof så är det långt ifrån att bo ute på landet i skåne, men fjäll är en del av min verklighet.
Jag är avundsjuk! :thumbsup: Nåja, nog skulle det gå att hitta en snål bil som klarar förhållandena om man ger upp komforten? Typ en Suzuki Samurai med dieselmotor eller nåt sånt. En plåtlåda med hjul, men fram lär den komma. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Makten skrev: Visst, men jag svarade bara på ditt resonemang om att det är "era" tillgångar som föder landet, vilket inte är sant.
Jag har aldrig sagt "våra tillgångar"! Det jag säger är att hela Sverige bidrar och det är sant.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Jag har aldrig sagt "våra tillgångar"! Det jag säger är att hela Sverige bidrar och det är sant.
Ja, min formulering var en aning plump kanske. Jag håller med! 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
DJ
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:06
Ort: NL

Inlägg av DJ »

Det är bara att se till sig själv, hur dyr ska bensinen behöva bli innan jag slutar köra bil mer än absolut nödvändigaste, och i de fallen samåker jag så mycket som möjligt....

Jag kör fortfarande Lotusen dagligen till jobbet, fast det bara är 11 km bort, jag kunde egentligen lika gärna cyklat!
Men Lotusen väger typ 700 kg och har lågt luftmotstånd, så den drar inte så mycket.

Familjebilen körs på "alternativt bränsle", CH4, och klarar mig då på 5kr/mil.

Funderar på att köpa ny familjebil som drar mindre gas, 2.50 kr/mil landsvägskörning ska gå att nå. :lol:
_________________________
Insert Gear Brag List Here


Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54765
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Åh det är så härligt att se de där korkade storstadskommentarerna om och om igen...

Livskvalitét är något som är individuellt förstås, men för min del så innehåller det bla smidiga transporter.
T.ex. att det inte ska behöva ta en halvtimme att åka till jobbet eller en timme om man ska lämna ungarna på dagis.
Vadå "ska inte behöva"? Du har väl inte större rätt att leva ut dina bekvämlighetsideal än någon annan? Det är bara att betala och se glad ut, eller ändra på omständigheterna.
Det Lasse nämner att det borde vara billigare med bil på landet än i storstaden där det finns lokaltrafik värd namnet tycker jag nästan är självklart.
Varför? Du bor där det är långt att åka, alltså blir det dyrt att åka. Jag bor där bostäder kostar mycket, alltså blir det dyrt att bo. Fullständigt rättvist. Lokaltrafiken är inte heller gratis, om någon nu trodde det. 700:- i månaden kostar ett SL-kort numera. Det är väl en tank soppa ungefär? Det räcker till ett par mil om dagen om man inte har en törstig bil.
Att man väljer en bil som är bensinsnål är ju förstås också en självklarhet om man tycker bensinpriset är för högt.
Jag gillar snabba, stora, feta, bilar som drar mycket soppa, men just nu så skulle jag aldrig köpa en bil som drar mer än 1 liter milen till vardagligt bruk.
En liter milen är mer än dubbelt så mycket mot vad som "behövs" för de allra flesta. En bil som drar en liter milen är inte i närheten av snål. Det gjorde bilarna på 80-talet också.
Att våra argument är ihåliga får stå för dig Makten, jag gillar inte dina heller.
Det behöver du inte göra. :wink:
.
Bekvämligheter och bekvämligheter?!
Det är väl knappast någon bekvämlighet att det inte ska behöva ta två timmar till jobbet som ligger 4km bort bara för att man måste ta buss med ungarna till dagis och sedan vidare?
Det anser då inte jag och det tror jag inte många andra gör heller...

Och 0,5 liter milen är det väldigt få bilar som klarar av som dessutom rymmer en barnfamilj med 2 småbarn och en hund...
Peugeots 607 som kom för några år sedan ska ju vara billig med dieselmotorn, men inte får du in någon hund där inte.
Och ingen basrigg.
Men vi kanske ska sluta föda barn, sluta spela bas, sluta leva så att amerikanerna, öststatarna och asiaterna kan få fortsätta förstöra vår miljö PÅ RIKTIGT i jämförelse mot pluttsveriges utsläpp...

Förresten så håller ju Hummer på att gå i graven för att amerikanerna väljer mindre och bensinsnålare bilar nu, så de har börjat hänga på de också. Vad jag förstår så har bensinpriset börjat närma sig 10 kr litern i staterna.

Tillägg: Har aldrig påstått att en bil som drar en liter är snål heller för den delen, men med dagens bensinpris så är det max vad jag kan acceptera.
Har ingen lust/möjlighet att köra en bil som bara är ett färdmedel.
Kör man 3000 mil på att år så måste det gå att klara av de milen i bilen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

Crypto skrev:
Hellish skrev:
Och priset på oljan i sig har inte ändrats så mycket på många år, däremot de olika skatterna på bensin har klättrat rätt bra.
1998 kostade ett oljefat under 20 dollar medan det idag kostar runt 140 dollar... (http://www.wtrg.com) Analytikerna gissar på att det under de närmsta åren skall stiga till 200. Priset har alltså 7-dubblats vilket skulle motsvara i bensinpris; om bensinen kostade 9:-/litern 1998 skulle den idag kosta 63:-/litern...
Nej stämmer inte! Priset i dollar måhända, men eftersom vi just nu kan köpa en dollar mkt billigare än då kan du inte räkna som du gör,.
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

Angående lastbilstrafiken:

Det är ett rätt stort tryck på svenska åkare att vara miljöeffektiva, allt i från att köra med Euro4 motor eller aldrig rulla tomma. Belastar man transporterna med skatter blir också priset på varor mkt högre för slutkunden. Alternativt att man lägger transporter på utländska åkare som kör billigare transporter men som skitar ner miljön mer och som har till stor del sämre arbetsvillkor än en svensk chaufför.

Dessutom så har vi i sverige en maxlängd på 25,25 meter, 4,5 meter i maxhöjd. I Europa bara 19 meter och 4 meter maxhöjd. Vilket alternativ är effektivast? Är det bra att skatta bort svenska åkare?

Lastbilen behövs, och det går att producera "ren" diesel, men knappast utan subventioner i dagsläget.
Användarvisningsbild
DJ
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:06
Ort: NL

Inlägg av DJ »

blackparkas skrev:
Att man väljer en bil som är bensinsnål är ju förstås också en självklarhet om man tycker bensinpriset är för högt.
Jag gillar snabba, stora, feta, bilar som drar mycket soppa, men just nu så skulle jag aldrig köpa en bil som drar mer än 1 liter milen till vardagligt bruk.
En liter milen är mer än dubbelt så mycket mot vad som "behövs" för de allra flesta. En bil som drar en liter milen är inte i närheten av snål. Det gjorde bilarna på 80-talet också.

På 50-talet också...
Utvecklingen på bilarnas energiförbrukning imponerar inte...
_________________________
Insert Gear Brag List Here


Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

melodika skrev:Angående lastbilstrafiken:

Det är ett rätt stort tryck på svenska åkare att vara miljöeffektiva, allt i från att köra med Euro4 motor eller aldrig rulla tomma. Belastar man transporterna med skatter blir också priset på varor mkt högre för slutkunden. Alternativt att man lägger transporter på utländska åkare som kör billigare transporter men som skitar ner miljön mer och som har till stor del sämre arbetsvillkor än en svensk chaufför.

Dessutom så har vi i sverige en maxlängd på 25,25 meter, 4,5 meter i maxhöjd. I Europa bara 19 meter och 4 meter maxhöjd. Vilket alternativ är effektivast? Är det bra att skatta bort svenska åkare?

Lastbilen behövs, och det går att producera "ren" diesel, men knappast utan subventioner i dagsläget.
Det är därför man ska frakta på järnväg i större utsträckning än idag.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

melodika skrev:
Crypto skrev:
Hellish skrev:
Och priset på oljan i sig har inte ändrats så mycket på många år, däremot de olika skatterna på bensin har klättrat rätt bra.
1998 kostade ett oljefat under 20 dollar medan det idag kostar runt 140 dollar... (http://www.wtrg.com) Analytikerna gissar på att det under de närmsta åren skall stiga till 200. Priset har alltså 7-dubblats vilket skulle motsvara i bensinpris; om bensinen kostade 9:-/litern 1998 skulle den idag kosta 63:-/litern...
Nej stämmer inte! Priset i dollar måhända, men eftersom vi just nu kan köpa en dollar mkt billigare än då kan du inte räkna som du gör,.
Det är sant, det var dumt att göra jämförelse med bensinpris, men oavsett har dollarn "endast" blivit 40% billigare gentemot kronan medans oljepriset stigit med 600%, så att säga att oljepriset inte ändrats så mycket är att blunda för fakta... Det var det jag ville ha sagt...
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

bjg
Senast redigerad av melodika den ons 25 jun 2008, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar