vad drar den?Gunnar89 skrev:I det här läget är jag glad över att ha en bensinsnål bil (vw Jetta -87)

Bara för att man är bosatt i Norrland så äger man inte nödvändigtvis marken där. Den energi och skog som "flödar" nedåt får ni ju betalt för, om den inte ägs av storstadsbor vill säga. Och de har ju i så fall någon gång köpt marken, eller hur? Det finns ingen orättvisa i det.Svensson skrev:Det var ingen beskyllning! (inte den här gången. Men det är det klassiska, som storstadsbo ser man de "enorma summor pengar som slussas till glesbygden" medan man som glesbygdsbo ser alla kilowatttimmar, all järn- och kopparmalm, all skog, etc som produceras här uppe var vinster flödar söderut.
Det är väl inte alls "ni" som har allt det där?? Det råkar ligga där, men ägs inte av er (uppenbarligen, eftersom Norrbottens län annars skulle vara fullt av knösar). Alltså är det inte ert utan ägarnas.Ett räkneexempel. Vi är runt 250.000 människor i Norrbottens län. Vi producerar gissningsvis 30-40% av Sveriges elström. Vi har stora gruvor som exporterar över hela världen och som hjälpt till att bygga upp industrierna vid kusterna (bilindustrin t.ex.), vi har stålindustri, skogsindustri etc. etc. Hur kan det vara möjligt att det inte skulle kunna försörja 250.000 människor?
Deras jobb och kapital förstås.Och vad är det som försörjer 1.9 milj. stockholmare?![]()
Vad hände, avled du?Diesel skrev:Men välkommen upp i fjällvärlden med din snåla småbil, jag har testat fjällvärlden med en Skoda fabia HTP (1,2 liters 3cyl motor). Det är spännande både höst och vinter
lever, men kom inte alltid fram dit jag skulleMakten skrev:Bara för att man är bosatt i Norrland så äger man inte nödvändigtvis marken där. Den energi och skog som "flödar" nedåt får ni ju betalt för, om den inte ägs av storstadsbor vill säga. Och de har ju i så fall någon gång köpt marken, eller hur? Det finns ingen orättvisa i det.Svensson skrev:Det var ingen beskyllning! (inte den här gången. Men det är det klassiska, som storstadsbo ser man de "enorma summor pengar som slussas till glesbygden" medan man som glesbygdsbo ser alla kilowatttimmar, all järn- och kopparmalm, all skog, etc som produceras här uppe var vinster flödar söderut.
Det är väl inte alls "ni" som har allt det där?? Det råkar ligga där, men ägs inte av er (uppenbarligen, eftersom Norrbottens län annars skulle vara fullt av knösar). Alltså är det inte ert utan ägarnas.Ett räkneexempel. Vi är runt 250.000 människor i Norrbottens län. Vi producerar gissningsvis 30-40% av Sveriges elström. Vi har stora gruvor som exporterar över hela världen och som hjälpt till att bygga upp industrierna vid kusterna (bilindustrin t.ex.), vi har stålindustri, skogsindustri etc. etc. Hur kan det vara möjligt att det inte skulle kunna försörja 250.000 människor?
Jag har en flygplats här bredvid, men inte fan ska jag ha nån intäkt från den för det. Den är ju inte min.
Deras jobb och kapital förstås.Och vad är det som försörjer 1.9 milj. stockholmare?![]()
Vad hände, avled du?Diesel skrev:Men välkommen upp i fjällvärlden med din snåla småbil, jag har testat fjällvärlden med en Skoda fabia HTP (1,2 liters 3cyl motor). Det är spännande både höst och vinter
1998 kostade ett oljefat under 20 dollar medan det idag kostar runt 140 dollar... (http://www.wtrg.com) Analytikerna gissar på att det under de närmsta åren skall stiga till 200. Priset har alltså 7-dubblats vilket skulle motsvara i bensinpris; om bensinen kostade 9:-/litern 1998 skulle den idag kosta 63:-/litern...Hellish skrev:
Och priset på oljan i sig har inte ändrats så mycket på många år, däremot de olika skatterna på bensin har klättrat rätt bra.
Du missar min poäng. Naturtillgångarna är om du skriver statens, alltså vi allas. Likaså de statligt ägda företagen. Och likaså de pengar som du säger flödar från Sthlm till landsbygden. Det är inte era skattepengar utan hela svenska folkets. Som jag har skrivit tidigare så har hela svenska folket rätt till service, infrastruktur etc. det handlar inte om bidrag utan hur man fördelar våra gemensamma tillgångar i det här landet. Jag tycker inte att "vi får betalt" för det om exporteras härifrån eftersom det babblas om bidrag så fort det behöver göra satsningar på järnvägar och annat.Makten skrev:Bara för att man är bosatt i Norrland så äger man inte nödvändigtvis marken där. Den energi och skog som "flödar" nedåt får ni ju betalt för, om den inte ägs av storstadsbor vill säga. Och de har ju i så fall någon gång köpt marken, eller hur? Det finns ingen orättvisa i det.Svensson skrev:Det var ingen beskyllning! (inte den här gången. Men det är det klassiska, som storstadsbo ser man de "enorma summor pengar som slussas till glesbygden" medan man som glesbygdsbo ser alla kilowatttimmar, all järn- och kopparmalm, all skog, etc som produceras här uppe var vinster flödar söderut.
Jag har en flygplats här bredvid, men inte fan ska jag ha nån intäkt från den för det. Den är ju inte min.
Jag var i Egypten för ett par år sedan, där kostade soppan 1 kr/l. men de pratade iof. inte om nån smärtgräns...Jo4cim skrev:Såg på Rapport härom dagen och det var ett inslag ifrån USA där låg pristet runt 6 kr litern och det var smärtgräns sa dom där
Nä, det förstår jag. Men då talar vi antagligen om ganska extrema förhållanden?Diesel skrev:lever, men kom inte alltid fram dit jag skulle
Eh? Om jag äger skog så är den min, inte statens. Om jag äger en gruva så är den min, inte statens. Om jag äger en flodfåra där jag bygger ett kraftverk så är det mitt, inte statens.Svensson skrev:Du missar min poäng. Naturtillgångarna är om du skriver statens, alltså vi allas.
Visst, men jag svarade bara på ditt resonemang om att det är "era" tillgångar som föder landet, vilket inte är sant.Likaså de statligt ägda företagen. Och likaså de pengar som du säger flödar från Sthlm till landsbygden. Det är inte era skattepengar utan hela svenska folkets. Som jag har skrivit tidigare så har hela svenska folket rätt till service, infrastruktur etc. det handlar inte om bidrag utan hur man fördelar våra gemensamma tillgångar i det här landet. Jag tycker inte att "vi får betalt" för det om exporteras härifrån eftersom det babblas om bidrag så fort det behöver göra satsningar på järnvägar och annat.
Antagligen. Den där jävla flygplatsen får de dessutom gärna skrota för min del.Er stora flygplats hade t.ex inte varit så stor och lönsam utan alla andra små, mindre lönsamma flygplatser eller hur? Jag tror faktiskt att vi tycker ungefär lika, i alla fall i vissa avseenden.
Ja, det är lite pinsamt. Där kör man fortfarande omkring i bilar med 5-litersmotor till vardags och vill inte tumma på sin livsstil trots att det verkligen är en baggis jämfört med våra val.Jo4cim skrev:Såg på Rapport härom dagen och det var ett inslag ifrån USA där låg pristet runt 6 kr litern och det var smärtgräns sa dom där
Jag är avundsjuk!Diesel skrev:Nja, inte direkt.. Det här var Tärnaby med omnejd
Iof så är det långt ifrån att bo ute på landet i skåne, men fjäll är en del av min verklighet.
Jag har aldrig sagt "våra tillgångar"! Det jag säger är att hela Sverige bidrar och det är sant.Makten skrev: Visst, men jag svarade bara på ditt resonemang om att det är "era" tillgångar som föder landet, vilket inte är sant.
Bekvämligheter och bekvämligheter?!Makten skrev:Vadå "ska inte behöva"? Du har väl inte större rätt att leva ut dina bekvämlighetsideal än någon annan? Det är bara att betala och se glad ut, eller ändra på omständigheterna.blackparkas skrev:Åh det är så härligt att se de där korkade storstadskommentarerna om och om igen...
Livskvalitét är något som är individuellt förstås, men för min del så innehåller det bla smidiga transporter.
T.ex. att det inte ska behöva ta en halvtimme att åka till jobbet eller en timme om man ska lämna ungarna på dagis.
Varför? Du bor där det är långt att åka, alltså blir det dyrt att åka. Jag bor där bostäder kostar mycket, alltså blir det dyrt att bo. Fullständigt rättvist. Lokaltrafiken är inte heller gratis, om någon nu trodde det. 700:- i månaden kostar ett SL-kort numera. Det är väl en tank soppa ungefär? Det räcker till ett par mil om dagen om man inte har en törstig bil.Det Lasse nämner att det borde vara billigare med bil på landet än i storstaden där det finns lokaltrafik värd namnet tycker jag nästan är självklart.
En liter milen är mer än dubbelt så mycket mot vad som "behövs" för de allra flesta. En bil som drar en liter milen är inte i närheten av snål. Det gjorde bilarna på 80-talet också.Att man väljer en bil som är bensinsnål är ju förstås också en självklarhet om man tycker bensinpriset är för högt.
Jag gillar snabba, stora, feta, bilar som drar mycket soppa, men just nu så skulle jag aldrig köpa en bil som drar mer än 1 liter milen till vardagligt bruk.
Det behöver du inte göra.Att våra argument är ihåliga får stå för dig Makten, jag gillar inte dina heller.![]()
.
Nej stämmer inte! Priset i dollar måhända, men eftersom vi just nu kan köpa en dollar mkt billigare än då kan du inte räkna som du gör,.Crypto skrev:1998 kostade ett oljefat under 20 dollar medan det idag kostar runt 140 dollar... (http://www.wtrg.com) Analytikerna gissar på att det under de närmsta åren skall stiga till 200. Priset har alltså 7-dubblats vilket skulle motsvara i bensinpris; om bensinen kostade 9:-/litern 1998 skulle den idag kosta 63:-/litern...Hellish skrev:
Och priset på oljan i sig har inte ändrats så mycket på många år, däremot de olika skatterna på bensin har klättrat rätt bra.
På 50-talet också...blackparkas skrev:En liter milen är mer än dubbelt så mycket mot vad som "behövs" för de allra flesta. En bil som drar en liter milen är inte i närheten av snål. Det gjorde bilarna på 80-talet också.Att man väljer en bil som är bensinsnål är ju förstås också en självklarhet om man tycker bensinpriset är för högt.
Jag gillar snabba, stora, feta, bilar som drar mycket soppa, men just nu så skulle jag aldrig köpa en bil som drar mer än 1 liter milen till vardagligt bruk.
Det är därför man ska frakta på järnväg i större utsträckning än idag.melodika skrev:Angående lastbilstrafiken:
Det är ett rätt stort tryck på svenska åkare att vara miljöeffektiva, allt i från att köra med Euro4 motor eller aldrig rulla tomma. Belastar man transporterna med skatter blir också priset på varor mkt högre för slutkunden. Alternativt att man lägger transporter på utländska åkare som kör billigare transporter men som skitar ner miljön mer och som har till stor del sämre arbetsvillkor än en svensk chaufför.
Dessutom så har vi i sverige en maxlängd på 25,25 meter, 4,5 meter i maxhöjd. I Europa bara 19 meter och 4 meter maxhöjd. Vilket alternativ är effektivast? Är det bra att skatta bort svenska åkare?
Lastbilen behövs, och det går att producera "ren" diesel, men knappast utan subventioner i dagsläget.
Det är sant, det var dumt att göra jämförelse med bensinpris, men oavsett har dollarn "endast" blivit 40% billigare gentemot kronan medans oljepriset stigit med 600%, så att säga att oljepriset inte ändrats så mycket är att blunda för fakta... Det var det jag ville ha sagt...melodika skrev:Nej stämmer inte! Priset i dollar måhända, men eftersom vi just nu kan köpa en dollar mkt billigare än då kan du inte räkna som du gör,.Crypto skrev:1998 kostade ett oljefat under 20 dollar medan det idag kostar runt 140 dollar... (http://www.wtrg.com) Analytikerna gissar på att det under de närmsta åren skall stiga till 200. Priset har alltså 7-dubblats vilket skulle motsvara i bensinpris; om bensinen kostade 9:-/litern 1998 skulle den idag kosta 63:-/litern...Hellish skrev: