Idag vid 18-tiden träffades Albin (Mr Moody), Peter_s och jag i min lokal för en mycket trevlig stund och givetvis för att sluttesta PB-Dist/Fuzzen.
För att genomföra testet hade vi redan tidigare bestämt att vi skulle försöka hålla oss till lite olika basar, de vapen vi lyckades skrammla ihop var:
* '91 Warwick Streamer Stage-1 med Mec mickar, aktiv elektronik och rounds (stämmer det peter?)
* '60 Fender p-bas med rounds
* '63 Fender p-bas med flats
* '07 Squier Tele VM med rounds
vi körde testet genom min Ampeg rigg, VR topp och AV 810 låda och jämförde även lite med Peters Catalinbread V8 Fuzz Engine.
Efter att vi hälsat och snackat lite allmänt så var det dax att plugga in, Albin plockade då fram Pratabas pedalen som ser riktigt läcker ut. Visst med tanke på att det är OD/Fuzz vi pratar om så får man nog säga att den andas inte direkt rock 'n' roll eller metal i sitt Sonic Blue hölje med Pratabas logon, men den är förbaskat snygg.
Själva pedalen är rubust och inhyst i ett metallhölje som lätt skulle överleva ett smärre atomkrig, övrig elektronik i form av rattar och potentiometerar, telejack m.m. känns också tillförlitliga.
Hur lät det då?
Ja, vad ska jag säga... just nu sitter jag på flyget ut ur landet med prototypen i resväskan och ja jag kommer bli rik i det stora landet i väster på den.
Fuzz är inte bara en mässa och en tidning.
Nä men helt ärligt kom vi (Peter och jag) ganska snabbt fram till att Fuzz delen lät fruktansvärt bra. Spelade ingen direkt roll vilken bas man kopplade in så lät den bra, varmt mulligt och framförallt ARG! Fungerade även utmärkt med både fingerspel och plektrumspel. Den klara vinnaren i testet!!!
Ska man jämföra med Peters Catalinbread V8 Fuzz Engine så är PB Fuzzen både varmare och argare enligt mig. Däremot så hade Peters en annan kul effekt, typ en oscillator effekt som var riktigt kul men kanske inte direkt användbar. Vad jag kan minnas av den Litte Big Muff jag hade så är PB Fuzzen framför allt mer lättrattad, låter varmare och behåller basen.
Denna del skulle utan tvekan räcka för att få mig att köpa pedalen!
OD (TS-9) för bas!?
Enligt Albin var denna del baserad på en TS-9 men modad en del för att passa bas. I detta läge hade det efterfrågats en mjukare OD i början, vilket mer skulle ge effekten av en clean boost än en OD. Det är bara att konstatera att Albin lyckats fixa detta. Nackdelen är däremot att det känns som det anonyma området i början av gainläget är för stort. Detta då det först börjar hända något när man kommer över hälften av gainen och det roliga kommer först den sista 1/4 varvet. Detta gör att OD blir ganska anonym även vid maxläget, vilket vi påpekade.
Vårt förslag på detta var att man låter gainen komma betydligt tidigare vilket ger mer effekt i slutläget, alternativt att man sätter en dold potentiometer inne i pedalen som man själv kan ställa önskat gainläget med. Ja, ni vet de som man justerar med stjärnskruvmejsel genom ett litet hål.
Vilken lösningen blir får vi se, men det är nog både en praktisk och ekonomisk fråga. Sen kan man säkert mot extra kostnad få den modifiering om man skulle vilja.
Hur låter OD med olika basar?
Även här låter det bra överlag, störst var skillnaden mellan P-bas med Flats och P-bas med rounds. Flats låter mycket anonymare än rounds, med detta menar jag att effekten blir anonymare med flats, inte helt oväntat då de inte har så mycket topp. Det gör också en viss skillnad om men kör med plektrum, nu blir OD betydligt mer tuff men det tidigare konstateradet kvarstår, flats är mer anonymt. Även Peters Warwick fungerade bra med OD, jag tyckte det lät riktigt bra trots att jag brukar tycka att aktivt och OD rimmar dåligt, klart imponerad.
Endast boost och Fuzz
Genom att klippa av ett par dioder i kretsen visade även Albin hur det skulle kunna fungera om man bara vill ha clean boost och endast Fuzz. Detta skulle säkert vara en uppskattad lösning för vissa och är säkert inte omöjligt att få som tillval men då till förlusten av OD. Varken jag eller Peter tyckte att detta alternativ var speciellt lockande.
Hur är det då med volymen mellan OD och Fuzz?
Detta är ju lite knivigt med tanke på att det bara finns en "master" volym men vi var rörande överens om att volymförhållandet när man växlade mellan OD och Fuzz var precis där det skulle. Det skulle säkert också gå att custom beställa nån lösning för detta om man vill ha olika volymer mellan lägena men som sagt vi tyckte att förhållandet var helt rätt. Dvs att det inte finns eller finns mycket liten volymskillnad mellan de båda.
Däremot fick det nämnada problemet med gainen i OD delen effekten att om man vill ha rejält med OD så får man också en rejält arg Fuzz då man bytar från OD till Fuzz, detta skulle lösa sig om man gainar upp OD och låter Fuzzens gain vara orörd.
Vi frågade oss också om detta var ett problem då säkert många kommer använda pedalen som separata effekter i olika låtar. Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köra en lagom OD i grundljudet för att tex i en brygga kicka över till en riktigt skitig Fuzz men som sagt tror vi att de flesta kanske nöjer sig med en av möjligheterna åt gången vilket då eleminerar detta problem.
Finns det någon botten då!?
Botten hänger med bra, någonstans i mitten av tonkontrollens arbetsområde var vi överens om att basregistret låter ganska lika med pedalen på eller av oavsett om det är OD eller Fuzz läget. Dvs den tappar inte botten, i alla fall inte märkbart.
Dock kan man med tonkontrollen både få till ett mer urholkat basregister om man vrider de medsols eller ett plonkigare ljud om man vrider motsols. Man får nog säga att Albin har lyckas riktigt bra med att möta önskemålen här.
Omdömet då
Ja som sagt så skriver jag från flyget och det finns ju en anledning till det

För att sammanfatta det så får man konstatera att Albin (Mr Moody) gjort ett bra jobb som med nämnda justeringar kan bli en lysande OD/Fuzz för att inte säga en ännu mer lysande sådan. Pedalen är redan riktigt bra men kan finslipas ytterligare.
Tror att som jag tidigare skrivit att den i första hand kommer användas som en pedal i taget av de flesta men det hade varit trevligt att inte behöva kompromissa med detta och bara kunna växla mellan OD/Fuzz utan att ändra inställningar. Däremot så innebär det ju att "Sweetspoten" ligger på ungefär samma ställen mellan de båda alternativen och här kommer ju åter igen tycke och smak att styra, vilket gör det till en omöjlig uppgift att lösa. Pedalen är ju snarare en pedal med två möjliga val - antingen OD eller Fuzz än som två pedaler i en med alla möjligheter till inställningar.
Kort och gott skulle jag nog med risk att få lämna forumet sen utan tvekan kunna rekommendera den. Priset är/blir kanske aningen högt om man bara använder en del. Det jag främst i de fallet tänker på är kanske i dagsläget OD delen som är den som är anonymast, där skulle man nog kunna hitta något med mer möjligheter för billigare peng men det kan ju bli annorlunda efter justeringen.
Gillar man Fuzz så är pedalen värd var enda krona, den är riktigt jäkla bra! Jämför man tex med Z.Vex Woolly Mammoth som av många är ansedd som det bästa, skulle jag nog våga påstå att denna står sig bra om inte lika bra. Och det till 2/3 av priset och då får man OD på köpet.
För att avsluta så får jag säga att det var riktigt kul att få träffa ännu en PB medlem i form av Peter som precis som väntat var hur trevlig som helst. Albin har jag träffat ett par gånger tidigare och han är alltid lika ödmjuk och trevlig. Tack för en trevlig kväll och tack för förtroendet att få testa denna omtalade pedal.
Måste bara ha en!!!
Kom just på att vi inte käkade bullar och drack kaffe - vilken miss...
Men det tar vi vid nästa test