PB-dist DESIGN - sluttestet

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

PB-dist DESIGN - sluttestet

Inlägg av groovyjr »

Okej, antar att de är denna ni väntat på... :wink:

Idag vid 18-tiden träffades Albin (Mr Moody), Peter_s och jag i min lokal för en mycket trevlig stund och givetvis för att sluttesta PB-Dist/Fuzzen.

För att genomföra testet hade vi redan tidigare bestämt att vi skulle försöka hålla oss till lite olika basar, de vapen vi lyckades skrammla ihop var:
* '91 Warwick Streamer Stage-1 med Mec mickar, aktiv elektronik och rounds (stämmer det peter?)
* '60 Fender p-bas med rounds
* '63 Fender p-bas med flats
* '07 Squier Tele VM med rounds
vi körde testet genom min Ampeg rigg, VR topp och AV 810 låda och jämförde även lite med Peters Catalinbread V8 Fuzz Engine.

Efter att vi hälsat och snackat lite allmänt så var det dax att plugga in, Albin plockade då fram Pratabas pedalen som ser riktigt läcker ut. Visst med tanke på att det är OD/Fuzz vi pratar om så får man nog säga att den andas inte direkt rock 'n' roll eller metal i sitt Sonic Blue hölje med Pratabas logon, men den är förbaskat snygg.

Själva pedalen är rubust och inhyst i ett metallhölje som lätt skulle överleva ett smärre atomkrig, övrig elektronik i form av rattar och potentiometerar, telejack m.m. känns också tillförlitliga.

Hur lät det då?
Ja, vad ska jag säga... just nu sitter jag på flyget ut ur landet med prototypen i resväskan och ja jag kommer bli rik i det stora landet i väster på den.

Fuzz är inte bara en mässa och en tidning.
Nä men helt ärligt kom vi (Peter och jag) ganska snabbt fram till att Fuzz delen lät fruktansvärt bra. Spelade ingen direkt roll vilken bas man kopplade in så lät den bra, varmt mulligt och framförallt ARG! Fungerade även utmärkt med både fingerspel och plektrumspel. Den klara vinnaren i testet!!!

Ska man jämföra med Peters Catalinbread V8 Fuzz Engine så är PB Fuzzen både varmare och argare enligt mig. Däremot så hade Peters en annan kul effekt, typ en oscillator effekt som var riktigt kul men kanske inte direkt användbar. Vad jag kan minnas av den Litte Big Muff jag hade så är PB Fuzzen framför allt mer lättrattad, låter varmare och behåller basen.
Denna del skulle utan tvekan räcka för att få mig att köpa pedalen!

OD (TS-9) för bas!?
Enligt Albin var denna del baserad på en TS-9 men modad en del för att passa bas. I detta läge hade det efterfrågats en mjukare OD i början, vilket mer skulle ge effekten av en clean boost än en OD. Det är bara att konstatera att Albin lyckats fixa detta. Nackdelen är däremot att det känns som det anonyma området i början av gainläget är för stort. Detta då det först börjar hända något när man kommer över hälften av gainen och det roliga kommer först den sista 1/4 varvet. Detta gör att OD blir ganska anonym även vid maxläget, vilket vi påpekade.

Vårt förslag på detta var att man låter gainen komma betydligt tidigare vilket ger mer effekt i slutläget, alternativt att man sätter en dold potentiometer inne i pedalen som man själv kan ställa önskat gainläget med. Ja, ni vet de som man justerar med stjärnskruvmejsel genom ett litet hål.

Vilken lösningen blir får vi se, men det är nog både en praktisk och ekonomisk fråga. Sen kan man säkert mot extra kostnad få den modifiering om man skulle vilja.

Hur låter OD med olika basar?
Även här låter det bra överlag, störst var skillnaden mellan P-bas med Flats och P-bas med rounds. Flats låter mycket anonymare än rounds, med detta menar jag att effekten blir anonymare med flats, inte helt oväntat då de inte har så mycket topp. Det gör också en viss skillnad om men kör med plektrum, nu blir OD betydligt mer tuff men det tidigare konstateradet kvarstår, flats är mer anonymt. Även Peters Warwick fungerade bra med OD, jag tyckte det lät riktigt bra trots att jag brukar tycka att aktivt och OD rimmar dåligt, klart imponerad.

Endast boost och Fuzz
Genom att klippa av ett par dioder i kretsen visade även Albin hur det skulle kunna fungera om man bara vill ha clean boost och endast Fuzz. Detta skulle säkert vara en uppskattad lösning för vissa och är säkert inte omöjligt att få som tillval men då till förlusten av OD. Varken jag eller Peter tyckte att detta alternativ var speciellt lockande.

Hur är det då med volymen mellan OD och Fuzz?
Detta är ju lite knivigt med tanke på att det bara finns en "master" volym men vi var rörande överens om att volymförhållandet när man växlade mellan OD och Fuzz var precis där det skulle. Det skulle säkert också gå att custom beställa nån lösning för detta om man vill ha olika volymer mellan lägena men som sagt vi tyckte att förhållandet var helt rätt. Dvs att det inte finns eller finns mycket liten volymskillnad mellan de båda.

Däremot fick det nämnada problemet med gainen i OD delen effekten att om man vill ha rejält med OD så får man också en rejält arg Fuzz då man bytar från OD till Fuzz, detta skulle lösa sig om man gainar upp OD och låter Fuzzens gain vara orörd.

Vi frågade oss också om detta var ett problem då säkert många kommer använda pedalen som separata effekter i olika låtar. Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köra en lagom OD i grundljudet för att tex i en brygga kicka över till en riktigt skitig Fuzz men som sagt tror vi att de flesta kanske nöjer sig med en av möjligheterna åt gången vilket då eleminerar detta problem.

Finns det någon botten då!?
Botten hänger med bra, någonstans i mitten av tonkontrollens arbetsområde var vi överens om att basregistret låter ganska lika med pedalen på eller av oavsett om det är OD eller Fuzz läget. Dvs den tappar inte botten, i alla fall inte märkbart.

Dock kan man med tonkontrollen både få till ett mer urholkat basregister om man vrider de medsols eller ett plonkigare ljud om man vrider motsols. Man får nog säga att Albin har lyckas riktigt bra med att möta önskemålen här.

Omdömet då
Ja som sagt så skriver jag från flyget och det finns ju en anledning till det :wink:
För att sammanfatta det så får man konstatera att Albin (Mr Moody) gjort ett bra jobb som med nämnda justeringar kan bli en lysande OD/Fuzz för att inte säga en ännu mer lysande sådan. Pedalen är redan riktigt bra men kan finslipas ytterligare.

Tror att som jag tidigare skrivit att den i första hand kommer användas som en pedal i taget av de flesta men det hade varit trevligt att inte behöva kompromissa med detta och bara kunna växla mellan OD/Fuzz utan att ändra inställningar. Däremot så innebär det ju att "Sweetspoten" ligger på ungefär samma ställen mellan de båda alternativen och här kommer ju åter igen tycke och smak att styra, vilket gör det till en omöjlig uppgift att lösa. Pedalen är ju snarare en pedal med två möjliga val - antingen OD eller Fuzz än som två pedaler i en med alla möjligheter till inställningar.

Kort och gott skulle jag nog med risk att få lämna forumet sen utan tvekan kunna rekommendera den. Priset är/blir kanske aningen högt om man bara använder en del. Det jag främst i de fallet tänker på är kanske i dagsläget OD delen som är den som är anonymast, där skulle man nog kunna hitta något med mer möjligheter för billigare peng men det kan ju bli annorlunda efter justeringen.

Gillar man Fuzz så är pedalen värd var enda krona, den är riktigt jäkla bra! Jämför man tex med Z.Vex Woolly Mammoth som av många är ansedd som det bästa, skulle jag nog våga påstå att denna står sig bra om inte lika bra. Och det till 2/3 av priset och då får man OD på köpet.

För att avsluta så får jag säga att det var riktigt kul att få träffa ännu en PB medlem i form av Peter som precis som väntat var hur trevlig som helst. Albin har jag träffat ett par gånger tidigare och han är alltid lika ödmjuk och trevlig. Tack för en trevlig kväll och tack för förtroendet att få testa denna omtalade pedal.

Måste bara ha en!!!

Kom just på att vi inte käkade bullar och drack kaffe - vilken miss...
Men det tar vi vid nästa test :wink:
Senast redigerad av groovyjr den fre 04 jul 2008, 04:28, redigerad totalt 3 gång.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Här kommer lite bilder från kvällen också:

BildBild
Peter och Albin, Mr Moody

BildBild
PB OD/Fuzz och Peters Fuzz, Peter med sin Warwick Streamer

Bild
Backline med tillhörande vapen
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Kanontest!
Stackars Albin får mecka med gainen igen :-D
Själv gillade jag ju karaktären på OD:n skarpt i prototyp 1, men saknade möjligheten att smyga in lite skit så att säga.
Nu verkar detta vara fixat. Mums.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ingår det en Moody-tisha när man köper pedalen? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Alltså Groovy, jobbar du på nån tidning?
Mycket snygg recension! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

groovyjr skrev:Här kommer lite bilder från kvällen också:

BildBild
Peter och Albin, Mr Moody
Akta handleden, Peter!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Tack för det groovyjr! Du summerar det hela utmärkt, och jag har inte så mycket att tillägga. (uppgifterna om min Warwick stämmer för övrigt bra Strängarna på den är nickelroundwounds - LaBella Slappers), men jag skriver lite ändå.

Om pedalen:
Rent allmänt är det en snygg pedal, som verkar hur stabil som helst. Switchsystemet med olikfärgade lampor tog det en liten stund att vänja sig vid, även om det egentligen är logiskt. Jag gillar också att rattarna är stora och placerade på ovansidan, och att ton- och gain-kontrollerna sitter på var sin sida. Dessa två är de som jag tror att man har störst behov av att kunna justera on the fly, och som de är placerade är det lätt att göra ändringar med hjälp av valfri fot. Mycket bra.

Overdrive-delen är som nämnts ganska subtil och transparent, och man måste krana på med mycket gain för att det ska hända något. Albin kommer dock göra några smärre justeringar för att få den att svara lite tidigare. Det kommer garanterat bli bra. De olika kontrollerna - särskilt tonkontrollen - ger också bra möjligheter att variera ljudet ganska mycket, med bibehållen botten. Tonkontrollen arbetar i ett register som passar mig bra, och jag tror att några modifikationer gjorts sedan sist, så att den nu befinner sig lite lägre än innan. Men, som sagt, overdriven passar bäst till en bas med rundspunna strängar. Den verkar behöva den extra attacken och briljansen, jämfört med slipade strängar, för att låta riktigt bra och ge karaktär till ljudet. Med slipade strängar blev prototypen lite för anonym. Men detta "problem" kommer eventuellt vara avhjälpt när pedalen väl går i produktion.

Fuzz-delen å andra sidan är varken transparent eller subtil. Däremot är den grym. Jag skulle, precis som groovyjr, lätt kunna köpa pedalen för fuzzens skull (jag kommer nog t.o.m. göra det, någon gång i framtiden). Den är som sagt varm och fet i hela registret, och när man drar på den rejält börjar den skräna, och t.ex. plocka upp och förvränga strängljud, på ett sätt som jag verkligen gillar. Det är inte den syntigaste fuzzen jag hört, men kanske en av de mest välljudande och användbara i bandsituation. Dessutom har den en väldigt lång sustain. Jag skriver för övrigt helt under på groovyjr:s jämförelse mellan min Catalinbread V8 och Moody-pedalen. V8:an kan vara lite mer over the top, men saknar Moodyns bredare register, fyllighet, värme, och bandanvändbarhet.

Ja, det är allt jag kan komma på att säga om Albins prototyp just nu, men kom gärna med följdfrågor.

Också jag vill passa på att dels tacka för förtroendet att få vara med om pedalsluttestet, och för en trevlig afton. Både Albin och Jokke (groovyjr) är riktigt trevliga bekantskaper. Att sedan Jokke hade med sig två av de bästa Precisionsbasarna jag haft förmånen att spela på gjorde inte kvällens samling sämre. :)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

basmartin skrev:Akta handleden, Peter!
Argh! Jag vet. Måste jobba bort det där. En riktigt dålig ovana. :(
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev:Ingår det en Moody-tisha när man köper pedalen? :D
Hmm, tvivlar på det men det skulle behövas för den är svettigt bra.... :wink:
TDHP skrev:Alltså Groovy, jobbar du på nån tidning?
Mycket snygg recension! :D
Åh tack TDHP, men nej det gör jag inte, tur är väl det för då hade jag väl fått titta ännu djupare i det svarta hål som utgör min plånbok efter alla grymma prylar man fått testa... 8)
anli skrev:Kanontest!
Stackars Albin får mecka med gainen igen :-D
Nu verkar detta vara fixat. Mums.
Jo, Albin får lite jobb men det kommer säkert att bli bra också. Tror helt klart att du skulle bli nöjd med pedalen Anli. 8)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Peter tack för kompletteringen i recensionen och som sagt tack för en trevlig kväll!!!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

groovyjr skrev:Peter tack för kompletteringen i recensionen och som sagt tack för en trevlig kväll!!!
Lugna puckar, och tack själv! Vi ses för en förstärkarjämförelse framöver. :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Jisses!!

Grymt bra och informatriv feedback från JR och Peter! Många tack!

För att sammanfatta min egen syn på det hela så är alternativet boost/fuzz GRYMT mycket mer lockande än OD/Fuzz..
Det som får mig att tveka till pedalkombon är enbart att samma kontroller styr båda delarna.. har skrivit det många gånger förut.. men det tål att upprepas.. att fippla med pedalers inställningar för hand, på golvet, live.. går IMHO bort..
Om Boosten och Fuzzen hade samma "gain"-nivå så klipper jag en på stubben.. Behöver en Boost-pedal iallafall..
Jag mailar Albin så får vi se.. Är det Årnes som har "agenturen"?? ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Liten skrev:Jisses!!

För att sammanfatta min egen syn på det hela så är alternativet boost/fuzz GRYMT mycket mer lockande än OD/Fuzz..
Det som får mig att tveka till pedalkombon är enbart att samma kontroller styr båda delarna.. har skrivit det många gånger förut.. men det tål att upprepas.. att fippla med pedalers inställningar för hand, på golvet, live.. går IMHO bort..
Om Boosten och Fuzzen hade samma "gain"-nivå så klipper jag en på stubben.. Behöver en Boost-pedal iallafall..
Faktum är att vi framåt slutet testade den som boost och fuzz också, då Albin klippte loss några kablar i pedalen. Jag och Jokke såg ingen direkt poäng med en sådan lösning själva, även om det lät bra och så, men det verkar vara den enklaste sak i världen att få pedalen att fungera som en boost-fuzz för den som vill det. Så klipp (i dubbel bemärkelse) du en med gott samvete! :)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Liten skrev:Jisses!!

Det är jag som kommer sälja den med Pratabasrabatt....
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Oj sorry, det var ju en klar miss där att inte nämna att det är Peter Årnes (200071) som kommer att sälja den...

Kontakta honom för att beställa ett exemplar!
http://pratabas.se/profile.php?mode=viewprofile&u=63
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Inga ljudklipp?

*tsk tsk tsk*
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Bulgrim
Medlem

Inlägg av Bulgrim »

:clappy:
Tack groovyjr & peter_s, precis den info som behövs.
Tack Mr Moody, väntar med spänning på slutresultatet.
Tack alla tre för engagemanget!
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Bulgrim skrev::clappy:
Tack groovyjr & peter_s, precis den info som behövs.
Tack Mr Moody, väntar med spänning på slutresultatet.
Tack alla tre för engagemanget!
+1 :tummenupp:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+

Inlägg av rokker »

detta har säkert avhandlats i alla trådar som varit innan om denna pedal men jag måste fråga iaf, vad är det för slags strömadapter man behöver? för den gick väl inte på batteri?! Är första pedalen jag har som inte går på abtteri i så fall =)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Vanlig 9 volts. Men jag tror det medföljer.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

hur är det. är den fortfarande inte prissatt?
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

maltjik skrev:hur är det. är den fortfarande inte prissatt?
Priset är 1800:- Pratabasare får 20% om de köper genom mig under de tre första månaderna den är ute. Rabatten kommer förmodligen bli 15 % för PrataBasare efter det. Frakt tillkommer med ca en 50-lapp.
Så för 1502 kronor får du hem den.

*edit* PS Den beräknas vara klar för leverans om en till två veckor. 8 stycken beställningar är redan gjorda
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

Den som 200071 skriver om är en färdig pedal och ingen byggsats eller?

Jag kommer förövrigt också köpa en, overdrive lät kanske inte jättelockande iom att jag redan har en bra sådan(T-Rex Bass Juice), men en fuzzpedal kan verkligen behövas :) Beställer dock i slutet av juli, då löningen har inkommit.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Berntsson skrev:Den som 200071 skriver om är en färdig pedal och ingen byggsats eller?

Jag kommer förövrigt också köpa en, overdrive lät kanske inte jättelockande iom att jag redan har en bra sådan(T-Rex Bass Juice), men en fuzzpedal kan verkligen behövas :) Beställer dock i slutet av juli, då löningen har inkommit.
Jepp. Det är en färdig pedal.
Den kommer eventuellt ut som byggsats senare, men den blir kanske inte helt enkel att bygga.

*edit* T-rexen går ju att sälja om du kanske kommer gilla PB-varianten bättre...
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

200071 skrev: Jepp. Det är en färdig pedal.
Den kommer eventuellt ut som byggsats senare, men den blir kanske inte helt enkel att bygga.
Kommer att se detta som en utmaning för mej :roll: :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Skriv svar