Musik och droger - Hör det ihop?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Brukar du eller har du någon gång tagit en drog då du spelat live? (ej alkohol)

Ja
12
11%
Nej absolut inte
90
83%
Nej men jag skulle vilja prova
7
6%

Antal röster: 109

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

1. Tänk dig en marschorkester
2. Tänk dig att dom har inlines på sig.
3. Tänk dig att alla dricker massor av öl
4. :lol: :lol: :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:Hörde just en låt med Håkan Hellström på radion. Även om det på intet sätt är nån idol hos mig så har jag tyckt att han verkar vara en ok prick i alla fall. Hörde nu en textrad om, när han brukade åka till Köpenhamn och "ta hem några gram". Vet inte om det är självbiografiskt direkt, men han föll ändå som en sten i min bok... Rår inte för det, jag reagerar alltid så. Jävla drogromantik.
Jaa....hoppas han skåpar ut sig själv och börjar köra buss eller nåt, så man slipper kasta sig på avstängningsknappen varje gång han dyker upp i rutan eller radion!! :twisted: :twisted: :twisted:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:
Geddy_Lee skrev:Att åka hem på inlines är jäkligt svårt om man suttit på stan en solig lördag eftermiddag och dragit några pilsner. :?
Vad är svårast? Att genomföra ett gig på inlines eller att genomföra ett gig med alkohol i kroppen?

Valet är självklart.
Alkohol= :tummenupp:
Inlines= :thumbsdown:
Hmm... Tjaa du.. Ett gig på inlines med en massa alkohol i kroppen borde ju bara kunna sluta på ett sätt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FSPXIMCAYW0[/youtube]
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:Hörde just en låt med Håkan Hellström på radion. Även om det på intet sätt är nån idol hos mig så har jag tyckt att han verkar vara en ok prick i alla fall. Hörde nu en textrad om, när han brukade åka till Köpenhamn och "ta hem några gram". Vet inte om det är självbiografiskt direkt, men han föll ändå som en sten i min bok... Rår inte för det, jag reagerar alltid så. Jävla drogromantik.
Jaa....hoppas han skåpar ut sig själv och börjar köra buss eller nåt, så man slipper kasta sig på avstängningsknappen varje gång han dyker upp i rutan eller radion!! :twisted: :twisted: :twisted:
Med risk för att få göteborg's maffian på mig.. +1
Tål inte karlns sätt att sjunga..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Liten skrev:
Geddy_Lee skrev:
Men han säljer ganska mycket skivor och folk kommer på hans spelningar.
Så nått rätt måste han göra.. eller är det folket som har dålig smak? ;)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Boom skrev:
Liten skrev:
Geddy_Lee skrev:
Absolut inte.. jag utryckte enbart en personlig åsikt.. som jag delar med några.. långt ifrån alla.. :P
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Boom skrev:
Liten skrev:
Geddy_Lee skrev:

Jo, det får man nog säga. Enligt min erfarenhet så har de flesta människor dålig smak....(obs! Ingen smiley)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Liten skrev:Med risk för att få göteborg's maffian på mig..
+ Femtioelva
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

durito skrev:
dexter skrev:...på ett gig för några veckor sedan drack jag tex ganska många öl innan vi gick på, men det kändes inte som att jag spelade sämre...
Det där är också ett vanligt argument. Jag tror säkert att Du spelade minst lika bra som du skulle gjort utan alkohol i kroppen men det är det få som gör. Oftast, enligt min erfarenhet, så spelar man sämre om man är berusad. En öl eller kanske två gör nog ingen skillnad men om vi pratar berusad så är jag rätt övertygad om att man spelar sämre. ungefär som att köra bil berusad...eller spela fotboll berusad...osv...
Jo men om du läste lite till så skrev jag ju:
dexter skrev:och jag har även hört en inspelning av giget i efterhand och jag är helt nöjd med min insats, det hade inte hörts någon skillnad om jag så var spiknykter.
Om jag nu hör en inspelning av giget i efterhand och tycker att jag spelar bra där, TROR jag bara att jag spelar bra då också?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det står det väl ioförsig inte, det är väl Durito som tror om jag läser rätt?
TDHP
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

TDHP skrev:Det står det väl ioförsig inte, det är väl Durito som tror om jag läser rätt?
Ojdå det var visst jag som läste lite galet hehe. Sorry för det durito det var inte min mening att låta aggro :)

Edit: Jag tror faktiskt det där är något som man "övar upp" eller vad man ska säga. För några år sedan när jag i stort sett aldrig spelade live så kunde jag knappt ta ett ackord på en gitarr efter några öl, än mindre spela tighta åttondelar på en bas. Nu är det inga som helst problem (nu pratar jag ändå en måttlig mängd alkohol, jag tror inte någon spelar bra när dom är redlösa), och det beror inte på att min alkoholkonsumtion skulle ha ökat på så sätt att det krävs mer alkohol för att jag ska känna mig berusad jämfört med för några år sen. Vet inte vad det beror på, kanske så är det bara för att jag mycket mer har spelet i ryggmärgen nu och inte behöver tänka lika mycket som när jag var ny och grön.
EBS Ralf
Medlem

Inlägg av EBS Ralf »

Min brorsa brukar dunka i sig en Fisherman när han ska gigga...nånstans där går väl gränsen (förutom en gång när den hamnade på tvären i halsen...då var det nog över gränsen :)). Kaffe går också för sig. Annars håller jag med majoriteten...droger och spela funkar inge bra i längden, och faktiskt positivt att se att det är fler och fler band som verkar ta det lungt med det på turné (iaf tycker jag det verkar så när man är ute och springer). Tror att det delvis har med att det inte går att göra pengar på skivförsäljning längre så spelningarna blir allt viktigare, och gör man inte bra gig sviker publiken där med.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

EBS Ralf skrev:Min brorsa brukar dunka i sig en Fisherman när han ska gigga...nånstans där går väl gränsen
:shock: :shock: :shock:

Bild

:wink:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

En polares band lirade helnyktert för första gången i helgen, han själv lirar alltid nykter.
Det v ar intressant när han berättade att de övriga i bandet hade tyckt dom spelat dåligt och låtit dåligt...

Känns som att det knappast är ölen som skärper sinnet, snarare så att ölen dämpar omdömet så man inte fattar att man lirar kasst...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

blackparkas skrev:Känns som att det knappast är ölen som skärper sinnet, snarare så att ölen dämpar omdömet så man inte fattar att man lirar kasst...
Jo det ligger mycket i det. Jag kom dock på ett fall där nog en öl eller två hade gjort att jag spelat bättre, det var något gig ganska tidigt i karriären där jag spelade klart dålig pga nervositet. Det är en nackdel med mig, många gör ju bättre ifrån sig när dom är lite nervösa, men jag spelar mycket mycket sämre när jag är nervös. Nu var det ju säkert flera år sedan jag sist var riktigt nervös inför ett gig, men ställ mig på scen i ett fullsatt globen så ska ni få höra på felspel.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

dexter skrev:men ställ mig på scen i ett fullsatt globen så ska ni få höra på felspel.
När?
Delar du ut friplåtar? :D
Jag kan göra dig sällskap på scenen! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

Klopper skrev:
dexter skrev:men ställ mig på scen i ett fullsatt globen så ska ni få höra på felspel.
När?
Delar du ut friplåtar? :D
Jag kan göra dig sällskap på scenen! :lol:
Va jag vet inte, det är ju NI som ska ställa mig där. :)
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

TDHP skrev:Det står det väl ioförsig inte, det är väl Durito som tror om jag läser rätt?
TDHP har koll han ;)
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Det är rätt gott med ett par öl, men varje gång jag varit chaufför från spelningen så tycker jag att det går ju faktiskt lika bra utan. Det blir lite mer osäkert de två första låtarna, men när man kommer igång så blir man ju hög på adrenalinet i vilket fall....
Själv tycker jag att det funkar dåligt med mer än två öl innan man börjar, jag känner mig såsig och oalert när jag skall spela, men det där funkar ju olika för alla.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Lirade med coverbandet i lördags. Sångaren och trummisen hade kilat dit tidigare och börjat hälla i sig öl vilket ledde till två saker:

1. Sångaren glömde en hel del text
2. Trummisen blev jävligt otight

Nästa gig blir det max två öl innan vi lirar. Emellanåt skämdes jag över att stå på scen, men jag tror inte att publiken brydde sig så värst.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Jag drack norrlands ....och spelade bas i lördags (gissa vart) :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jahapp, nästa folkkära programledare med anknytning till barn och ungdomar. Skall tydligen vara Sanna Bråding.
Knark är kul... :x

http://www.expressen.se/noje/1.1140947/ ... okainharva
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:Jahapp, nästa folkkära programledare med anknytning till barn och ungdomar. Skall tydligen vara Sanna Bråding.
Knark är kul... :x

http://www.expressen.se/noje/1.1140947/ ... okainharva
jävla ankdamm det där
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

EBS Ralf skrev:Min brorsa brukar dunka i sig en Fisherman när han ska gigga...
Vem är din brorsa?
Jag har börjat köra samma grej efter tips av andra musiker (kanske din bror?) Låter löjligt men funkar faktiskt bra!!
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Sorry för OT, men det är ju brukligt på PB :roll:
Geddy_Lee skrev:
knedy skrev: För koffeinet? Koffeinhalten i en burk(25cl) red bull(80mg) är mindre än en kopp(15cl) kaffe(120mg).

Källa: Wikipedia och lite andra google-svar
Jag mår konstigt i en hel dag av 1 burk.

Sen känner jag en tjej vars make segnade ner och dog hemma i badrummet knall och fall vid 25 års ålder.
Det var innan de började larma om att RedBull är farligt, men han drack 3 om da'n.
Hmm, jag började Googla:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4893
det är ganska avancerad läsning och jag är inte säker på att jag fattar allt ...
Öh jag är säker på att jag inte fattat allt :lol:

MEN! Jag ska fan sluta dricka Red Bull & Jäger, hur gott det än är!
(Det är jäävligt gott! Det måste finnas nåt annat hallonslisk att blanda med)
Sen kan man ju läsa artiklar och rapporter om alkoholens negativa inverkan, men mig veterligen har inte alkoholen orsakat plötsliga och smått oförklarliga dödsfall?

Artikeln tar iallafall upp att taurinet har inverkan på hjärtfrekvensen, de hade med gett möss hjärtrytmrubbningar med digitalis (används mycket för att kontrollera hjärtfrekvens hos patienter) där man genom att tillföra taurin motverkat ovan nämnda rubbningar, men i större dos istället tippat åt andra hållet och orsakat ännu värre rubbningar ...

EDIT : Fikonspråk för ovanstående:
Taurin i en koncentration av 1 mg/ml har visat sig kunna reversera ventrikulära arytmier orsakade in vitro av toxiska doser av digitalis hos marsvin [8]. När man höjde dosen till 21 mg/ml eller mer såg man bradykardi, T-vågsinverteringar och ST-sänkningar. I en liknande studie, där man i stället använde hjärtglykosiden deslanosid för att inducera ventrikulära arytmier, såg man att taurin triggade igång ventrikelflimmer med en konstant dos deslanosid hos försöksdjuren

Nä jag fortsätter nog med de droger som tar kål på mig långsamt, nikotin och koffein. Det känns på nåt sätt lite tryggare 8)
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Skriv svar