Vilken religion tillhör ni?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!

Vilken religion?

Kristendom
17
28%
Islam
1
2%
Hinduism
1
2%
Buddhism
2
3%
Judendom
0
Inga röster
Naturreligion (definiera)
0
Inga röster
Shintoism
0
Inga röster
Jamerson
4
7%
Jaco
1
2%
Ateist
21
35%
Agnostiker
13
22%

Antal röster: 60

Mr Praline
Medlem+++

Vilken religion tillhör ni?

Inlägg av Mr Praline »

Ursäkta om den här tråden har varit uppe förut. Sitter och lyssnar på Richard Dawkins, och blir så inspirerad...

Så jag undrar helt enkelt vad folk på forumet har som religion, varesig gudomligt eller annat. Förklara gärna varför, hur länge etc.

Jag klassar mig själv som militant Ateist (inte AFA-militant :wink: ), en term som herr Dawkins myntat.

Jag hoppas att vi kan hålla det civiliserat, men jag kan inte garantera att jag själv gör det :lol:
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Ja militant ateist skulle jag nog kunna säga att jag är.
Jag är funtad som så att det är fullkomligt oförståeligt för mig att förstå människors tro och dedikation till en viss religion.
Jag är dessutom mycket kritisk till religionens påverkan på samhällsstruktur och vardaglig tillvaro.
Att religion fortfarande har en viss relevans i samhället är för mig oförståeligt, och ett stort problem för demokratin och dess stadgar.
Senast redigerad av Ale den mån 21 jul 2008, 14:08, redigerad totalt 1 gånger.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

I use the force! Bild

Skämt åsido.. Den ända religion jag studerat (under ca 2år i slutet av skoltiden..) är Buddhism.. mycket av tänket tilltalade mig då.. Jag tror inte på eller dyrkar någon gud. Men om jag någongång har turen att bli pappa.. är jag säker på att jag kommer dyrka min barn..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Le Contrebasse skrev:Ja militant ateist skulle jag nog kunna säga att jag är.
Jag är funtad som så att det är fullkomligt oförståeligt för mig att förstå människor tro och dedikation till en viss religion.
Jag är dessutom mycket kritisk till religionens påverkan på samhällsstruktur och vardaglig tillvaro.
Att religion fortfarande har en viss relevans i samhället är för mig oförståeligt, och ett stort problem för demokratin och dess stadgar.
Ja, ungefär så känner jag också. Jag kan dock oftast respektera folks religioner, trots att jag inte håller med dem.
Senast redigerad av Mr Praline den mån 21 jul 2008, 14:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+

Inlägg av melodika »

Ateist definitivt. Jag tror på frihet!
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Liten skrev:I use the force! Bild

Skämt åsido.. Den ända religion jag studerat (under ca 2år i slutet av skoltiden..) är Buddhism.. mycket av tänket tilltalade mig då.. Jag tror inte på eller dyrkar någon gud. Men om jag någongång har turen att bli pappa.. är jag säker på att jag kommer dyrka min barn..
Och de kommer förhoppningvis dyrka dig. Ett tag. Tills de blir tonåringar.
gäst

Inlägg av gäst »

Buddism, jag har funderat i flera år på att åka till ett buddisttempel i ett år eller mer när min ålder är inne. har läst om personer som gjort det och det är någonting som fascinerar mig väldigt mycket.

vet dock inte hur man går till väga.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag saknar sikhism, paganism, satanism, baha'i, asatro och spiritism bland alternativen... ;)
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Le Contrebasse skrev:Ja militant ateist skulle jag nog kunna säga att jag är.
Jag är funtad som så att det är fullkomligt oförståeligt för mig att förstå människors tro och dedikation till en viss religion.
+1 :hug:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Ateist. Tror inte på det här med att dedikera sig åt någon gud eller liknande, men jag gillar tanken på det. Kanske säger emot mig själv, men nåt åt det hållet iaf. Jag tycker religioner förstör så mycket. Jag har därimot inget emot människor som håller på med religioner, eller vad man ska säga :)

Därimot gillar jag livsfilosofin Tao. Tao enligt Puh är en superbra bok 8)
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

GrafZeppelin skrev:Jag saknar sikhism, paganism, satanism, baha'i, asatro och spiritism bland alternativen... ;)
Det täcks under naturreligionerna. Sikhism är väl en form av hinduism?
Senast redigerad av Mr Praline den mån 21 jul 2008, 14:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

GrafZeppelin skrev:Jag saknar sikhism, paganism, satanism, baha'i, asatro och spiritism bland alternativen... ;)
Paganism ingår väl i naturreligioner, kanske?

EDIT: Nu var man seg igen :wink:
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

Ugglan GBG skrev:
Det täcks under naturreligionerna.
Bahai är verkligen inte en naturreligion. Och så saknar jag teosofi! (Flummigare religion får man leta efter.)

Edit: Bahai är för övrigt en av världsreligionerna.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Silverfisk skrev:
Ugglan GBG skrev:
Bahai är verkligen inte en naturreligion. Och så saknar jag teosofi! (Flummigare religion får man leta efter.)

Helt ärligt har jag aldrig hört talas om bahai...
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

jag är nog ateist. dock finns det en religion som tilltalar mig mer. det är LaVeyismen. men den är mer en filosofi än en religion.
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

Ugglan GBG skrev:
Silverfisk skrev:
Ugglan GBG skrev:

Helt ärligt har jag aldrig hört talas om bahai...
Finns spridd över hela världen. Har persiskt ursprung och filosofi om att alla religioner har lika rätt. Väldigt fin tanke, men praktiskt knepigt.
Man läser ur både koranen, bibeln och andra skrifter vid sina möten.
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

Liten fundering: är ateistisk fundamentalism ok? Får lite de vibbarna när jag läser den här tråden...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ugglan GBG skrev:Sikhism är väl en form av hinduism?
Inte ens i närheten, den är monoteistisk till att börja med.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jag vet inte vad jag är och jag bryr mig inte heller. Finns få ämnen som är tråkigare än religion enligt mig. Minns att jag sov mig igenom religionskurserna på gymnasiet...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

GrafZeppelin skrev:
Ugglan GBG skrev:Sikhism är väl en form av hinduism?
Inte ens i närheten, den är monoteistisk till att börja med.
Många riktningar inom hinduismen är också monoteistiska.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Ugglan GBG skrev:Och de kommer förhoppningvis dyrka dig. Ett tag. Tills de blir tonåringar.
Låt oss hoppas.. efter det vill jag inte veta vad dom gör iallafall..

:wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

Jag gick ut ur Sv.Kyrkan på min 18årsdag i tron om att alla krig berodde på religion! Tror jag hade lite fel? Oljan är det kanske idag. Jag tror dock jag tillhör kristendomen kanske? Fan blir nog religös när han blir gammal :D Hoppas man kommer någonstans när man dör så man slipper suga tjälavattne :lol:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
sebad
Medlem

Inlägg av sebad »

Intressant!
Själv tror jag på att Jesus kom till jorden och dog för att vi alla skall kunna ses i himlen(paradiset). Men det som är intressant är att jag tror att det inte finns några ateister. Vet ej ifall detta är sant. Men jag brukar alltid snacka med mina polare som inte bekänner sig till någon tro/Gud eller säger att dom är atiester. Det brukar alltid sluta med att personen inser att man egentligen söker efter något. Bara min tanke. Att det i alla människor finns en längtan efter Gud.
Right or wrong
seBAStian
K# ∆ Ab
--
Fender J-bass USA - Funkar till det mesta
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Ugglan GBG skrev:Ja, ungefär så känner jag också. Jag kan dock oftast respektera folks religioner, trots att jag inte håller med dem.
Jag respekterar definitivt inte alla religioner (islam till exempel), men väl de stackare som ändå tror på skiten. Det kan de oftast inte rå för eftersom de indoktrinerats sedan barnsben med lögner. Ändå ser jag mig själv mer som agnostiker än ateist. Jag tror inte på Gud, men jag kan omöjligen bevisa att någon Gud inte existerar.
sebad skrev:Det brukar alltid sluta med att personen inser att man egentligen söker efter något.
Givetvis söker man efter något. Meningen med livet är ett exempel. Själv söker jag sanningen så långt det går. Det har inget med Gud att göra, men för den religiöse är ju Gud = sanningen.
Senast redigerad av Makten den mån 21 jul 2008, 15:00, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag klickade i "Kristendom" efter som jag känner mig hemma i västerländsk/humanistisk tradition/kultur/filosofi/historia.
Vid vissa tillfällen skulle jag nog kunna placeras bland agnostiker, andra lite mer privat andlig.

Ateism känns för mycket som en religion med alldeles för färdiga svar för att passa min smak ;)
Passar nästan lika illa som konservativa amerikanska frimicklare eller ortodoxa judar/muslimer.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar