Ja militant ateist skulle jag nog kunna säga att jag är.
Jag är funtad som så att det är fullkomligt oförståeligt för mig att förstå människors tro och dedikation till en viss religion.
Jag är dessutom mycket kritisk till religionens påverkan på samhällsstruktur och vardaglig tillvaro.
Att religion fortfarande har en viss relevans i samhället är för mig oförståeligt, och ett stort problem för demokratin och dess stadgar.
Senast redigerad av Ale den mån 21 jul 2008, 14:08, redigerad totalt 1 gånger.
Skämt åsido.. Den ända religion jag studerat (under ca 2år i slutet av skoltiden..) är Buddhism.. mycket av tänket tilltalade mig då.. Jag tror inte på eller dyrkar någon gud. Men om jag någongång har turen att bli pappa.. är jag säker på att jag kommer dyrka min barn..
Le Contrebasse skrev:Ja militant ateist skulle jag nog kunna säga att jag är.
Jag är funtad som så att det är fullkomligt oförståeligt för mig att förstå människor tro och dedikation till en viss religion.
Jag är dessutom mycket kritisk till religionens påverkan på samhällsstruktur och vardaglig tillvaro.
Att religion fortfarande har en viss relevans i samhället är för mig oförståeligt, och ett stort problem för demokratin och dess stadgar.
Ja, ungefär så känner jag också. Jag kan dock oftast respektera folks religioner, trots att jag inte håller med dem.
Senast redigerad av Mr Praline den mån 21 jul 2008, 14:16, redigerad totalt 1 gånger.
Skämt åsido.. Den ända religion jag studerat (under ca 2år i slutet av skoltiden..) är Buddhism.. mycket av tänket tilltalade mig då.. Jag tror inte på eller dyrkar någon gud. Men om jag någongång har turen att bli pappa.. är jag säker på att jag kommer dyrka min barn..
Och de kommer förhoppningvis dyrka dig. Ett tag. Tills de blir tonåringar.
Buddism, jag har funderat i flera år på att åka till ett buddisttempel i ett år eller mer när min ålder är inne. har läst om personer som gjort det och det är någonting som fascinerar mig väldigt mycket.
Le Contrebasse skrev:Ja militant ateist skulle jag nog kunna säga att jag är.
Jag är funtad som så att det är fullkomligt oförståeligt för mig att förstå människors tro och dedikation till en viss religion.
+1
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry... http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ateist. Tror inte på det här med att dedikera sig åt någon gud eller liknande, men jag gillar tanken på det. Kanske säger emot mig själv, men nåt åt det hållet iaf. Jag tycker religioner förstör så mycket. Jag har därimot inget emot människor som håller på med religioner, eller vad man ska säga
Därimot gillar jag livsfilosofin Tao. Tao enligt Puh är en superbra bok
GrafZeppelin skrev:Jag saknar sikhism, paganism, satanism, baha'i, asatro och spiritism bland alternativen...
Det täcks under naturreligionerna.
Bahai är verkligen inte en naturreligion. Och så saknar jag teosofi! (Flummigare religion får man leta efter.)
Edit: Bahai är för övrigt en av världsreligionerna.
Helt ärligt har jag aldrig hört talas om bahai...
Finns spridd över hela världen. Har persiskt ursprung och filosofi om att alla religioner har lika rätt. Väldigt fin tanke, men praktiskt knepigt.
Man läser ur både koranen, bibeln och andra skrifter vid sina möten.
Jag vet inte vad jag är och jag bryr mig inte heller. Finns få ämnen som är tråkigare än religion enligt mig. Minns att jag sov mig igenom religionskurserna på gymnasiet...
Jag gick ut ur Sv.Kyrkan på min 18årsdag i tron om att alla krig berodde på religion! Tror jag hade lite fel? Oljan är det kanske idag. Jag tror dock jag tillhör kristendomen kanske? Fan blir nog religös när han blir gammal Hoppas man kommer någonstans när man dör så man slipper suga tjälavattne
Intressant!
Själv tror jag på att Jesus kom till jorden och dog för att vi alla skall kunna ses i himlen(paradiset). Men det som är intressant är att jag tror att det inte finns några ateister. Vet ej ifall detta är sant. Men jag brukar alltid snacka med mina polare som inte bekänner sig till någon tro/Gud eller säger att dom är atiester. Det brukar alltid sluta med att personen inser att man egentligen söker efter något. Bara min tanke. Att det i alla människor finns en längtan efter Gud.
Right or wrong
seBAStian
K# ∆ Ab
-- Fender J-bass USA - Funkar till det mesta
Ugglan GBG skrev:Ja, ungefär så känner jag också. Jag kan dock oftast respektera folks religioner, trots att jag inte håller med dem.
Jag respekterar definitivt inte alla religioner (islam till exempel), men väl de stackare som ändå tror på skiten. Det kan de oftast inte rå för eftersom de indoktrinerats sedan barnsben med lögner. Ändå ser jag mig själv mer som agnostiker än ateist. Jag tror inte på Gud, men jag kan omöjligen bevisa att någon Gud inte existerar.
sebad skrev:Det brukar alltid sluta med att personen inser att man egentligen söker efter något.
Givetvis söker man efter något. Meningen med livet är ett exempel. Själv söker jag sanningen så långt det går. Det har inget med Gud att göra, men för den religiöse är ju Gud = sanningen.
Senast redigerad av Makten den mån 21 jul 2008, 15:00, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Jag klickade i "Kristendom" efter som jag känner mig hemma i västerländsk/humanistisk tradition/kultur/filosofi/historia.
Vid vissa tillfällen skulle jag nog kunna placeras bland agnostiker, andra lite mer privat andlig.
Ateism känns för mycket som en religion med alldeles för färdiga svar för att passa min smak
Passar nästan lika illa som konservativa amerikanska frimicklare eller ortodoxa judar/muslimer.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D