EDIT: Parkas basprojekt!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Äeh för tjyven asså... snart beställer jag en Aerodynehals...
2300 ungefär... det är det nästan värt...
Men då har bara kroppen och halsen kostat mig 4300 spänn.... sedan mickar, stall, stämmskruvar...
Det här blir för tjyven dyrare än att köpa en ny Aerodyne snart... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

:D

IMO! Kör på en Allparts med blockinlägg istället, antingen svarta med svart bindings som matchar kroppen eller RW och MOP då med ett pearl-plektrumskydd såklart. Då kan du lacka matching på den.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

knedy skrev::D

IMO! Kör på en Allparts med blockinlägg istället, antingen svarta med svart bindings som matchar kroppen eller RW och MOP då med ett pearl-plektrumskydd såklart. Då kan du lacka matching på den.
+1 gagantimuljard på #2!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Går lite långsamt med mina projekt känner jag, ändå är det bara stämskruvar som saknas för att iaf Aerodynen ska bli komplett. Förutom plektrumskydd iofs, men det behövs ju inte egentligen.

Hur är det när man köper stämskruvar, brukar bussningarna följa med?
(GMF, Gitarrdelar.se etc etc...)

Är grymt sugen på att testa en så´n här på Aerodynen:
http://www.warmoth.com/showcase/sc_guit ... y_filter=7
Skulle kunna låta hur coolt som helst men också bli hur fel som helst... och jag är lite för feg... + lite för fattig..

P-basbygget ligger på is... milt uttryckt..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+

Inlägg av melodika »

blackparkas skrev:Går lite långsamt med mina projekt känner jag, ändå är det bara stämskruvar som saknas för att iaf Aerodynen ska bli komplett. Förutom plektrumskydd iofs, men det behövs ju inte egentligen.

Hur är det när man köper stämskruvar, brukar bussningarna följa med?
(GMF, Gitarrdelar.se etc etc...)

Är grymt sugen på att testa en så´n här på Aerodynen:
http://www.warmoth.com/showcase/sc_guit ... y_filter=7
Skulle kunna låta hur coolt som helst men också bli hur fel som helst... och jag är lite för feg... + lite för fattig..

P-basbygget ligger på is... milt uttryckt..

Alltid när jag köpt stämmisar har bussningar och skruv ingått så det är nog lungt där :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Melodika: Nice! Det är bra att veta!

Ingen som hade åsikter om wengehals till Fender-projekt? :D
Senast redigerad av blackparkas den tis 01 jul 2008, 21:53, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev:Melodika: Nice! Det är bra att veta!

Ingen som hade åsikter om bubingahals till Fender-projekt? :D
Jag kanske inte har läst noga nog i din tråd men om det är senaste länken du skickade i denna tråden så är det en wengehals med ebenholzbräda (jo, jag har tillrättavisat en massa folk idag, sorry i så fall).

Folk säger att wenge/ebenholtz har ett kompaktare knorr jämfört med ovankol/ebenholtz. Har aldrig haft någon av dom kombinationerna dock.

Bubingahals har jag faktiskt inte sett innan.

Se till och fixa till den där basen dock. Och väljer du en hals med ebenholtz så blir den i mina ögon en looker!!!! Lycka till!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

ooops...

Naturligtvis Wengehals...

Skrev galet.

Skulle vara grymt intressant att testa måste jag säga, men jag har som sagt inte råd.

Det är Wenge på min Warwick, tror att kombinationen wengehals, ebenholzbräda och passiv P/J-bas skulle kunna bli rätt coolt.
Vad tror basbyggarna!?

BBQ?
Unicorn?
Mattisson?

Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

blackparkas skrev:ooops...

Naturligtvis Wengehals...

Skrev galet.

Skulle vara grymt intressant att testa måste jag säga, men jag har som sagt inte råd.

Det är Wenge på min Warwick, tror att kombinationen wengehals, ebenholzbräda och passiv P/J-bas skulle kunna bli rätt coolt.
Vad tror basbyggarna!?

BBQ?
Unicorn?
Mattisson?

Kom ner och hjälp mig måla huset så ska jag berätta.. ;-)

Trä i kroppen? densitet? Missat att du skrivit kanske redan..
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hehe.
Deal! :D

Vet faktiskt inte vad det är för trä i kroppen.
Det är en Fender Aerodynekropp iaf, tror det stod "Basswood" någonstans..
Den iaf väldigt lätt. Har inte vägt den men tror inte den väger mer än 1,5-1,7 kg

Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

blackparkas skrev:Hehe.
Deal! :D

Vet faktiskt inte vad det är för trä i kroppen.
Det är en Fender Aerodynekropp iaf, tror det stod "Basswood" någonstans..
Den iaf väldigt lätt. Har inte vägt den men tror inte den väger mer än 1,5-1,7 kg
Ljudet blir iaf kompakt och fokuserat med mindre briljans än tex lönn hals/ lönn grepp men med tydligare kärna i tonen. Sustainen blir jämn i bottenfrekvenserna. Sedan måste man se halsen och kroppen och känna på sakerna för att uttala sig säkert men generellt så är det ungefär som ovanstående. Jag gillar att blanda in wenge i halsen men vill inte själv ha en hel solid wengehals även om det sitter en ebenholzgreppbräda. Men det kommer säkert att passa til den lite lättare och mer resonanta basswoodkroppen. Kan säkert bli en hit. Hoppas jag. Lycka till. Och se nu till att anläggningsytorna mellan hals och kropp är HELT jämna... Har hört stumma basar där vi fått fräsa botten på halsfickan för att få det riktigt bra. Det räcker med en bråkdels millimeter för att vålla problem. (inte på våra egna basar då... :wink: )
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Bild
Bild

Såhär ser det ut i dagsläget.
Stallet är inte ditskruvat, det passar inte riktigt in i den nedsänkning som är gjord för stallet... Ganska jobbigt. Kromstallet passar bra men det blir så fult tycker jag...
Har inte lött ihop det hela än heller, bara skruvat i mickarna. Får se om jag hinner löda ihop skiten ikväll eller under helgen.

Tycker att svart hardware blev rätt bra. När jag la dit ett kromstall så såg det som sagt riktigt tråkigt ut.
Det sura är ju att svarta stämmisar till trähuvud är fult.
Och jag tänker inte lacka matching på den här halsen.
Så vad gör man?
Köra krom på huvudet och svart på kroppen? :D

Jadu Falcon.
Kanske skulle slå till på stämmisarna ändå...

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ou vilken läckerbit!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Kör på ett (imo) kalassnyggt koncept.

Kromat stall, kromade barrelknobs på den svarta jackplattan.. kromade tuners..

Annars skulle jag köra allt svart.. på den basen: svart badass, hopshot/gotoh tuners (riktiga.. inte ultralights..) och svarta "aguilar/sadiowsky" knobs..

anli skrev:Ou vilken läckerbit!
Japp.. och han kommeer sälja den billigt till mig.. han vet bara inte om det ännu! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hehehe...

Kommer bli en rätt skön yxa om jag får säga det själv.
P-halsen är kanon! (Japan -62 Reissue)

Vi får se hur det blir.
Som sagt det här wilkinson-stallet som syns på bilderna vore schysst att kunna använda, dock så passar det inte 100%, skruvhålen sitter nå´n halv mm för långt bak eller om hela stallet är nå´n mm för stort, riktigt jobbigt.

Det såg så fjolligt ut med kromat stall jämfört med det svarta.
Iofs så har jag ju svarta kåpor, kan ju sätta dit stallkåpan så ser man inte stallet iaf.... :D

Se´n måste det på nå´t sorts p-skydd också och det SKA vara ett tort så slipper jag bygga/köpa en vit P-bas just nu....
Men hur i all världen ska man lösa det med pl-skydd?
Ämne och mickla själv?

Och ang. sälja billig.. mja... vi får se... den har kostat mig rätt mycket stålar faktisk, bara kroppen och halsen gick på ca 4000 spänn och allt som sitter på förutom halsen är nytt...
Hade varit billigare att köpa en Jazzbas Special om det hade funnits nå´n ute nu... :D

Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Väldigt snyggt, blir lite tuxedo över det.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

knedy skrev:Väldigt snyggt, blir lite tuxedo över det.
Precis!
Det är lite det jag vill komma åt.
Måste se till att få till det med stallet.
Hade det varit som vanligt bara plant hade det ju inte varit något problem men nu ska stallet tydligen vara 1 mm nedsänkt på Aerodynebasarna...

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Det sura är ju att svarta stämmisar till trähuvud är fult.
Nej! Svarta vintage-stämmisar blir bögrövssnygg mot trähuvud! Helt klart ska du ha svart stall också. Gärna svart plektrumskydd med för den delen, men det verkar du ju ha uteslutit. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Ang plektrumskydd, är det för att kroppen är välvd som det skulle bli problem att sätta på ett vanligt? Jag tänker att eftersom de flesta p-skydd är böjbara, så borde väl ett vanligt fungera ändå?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev:Ang plektrumskydd, är det för att kroppen är välvd som det skulle bli problem att sätta på ett vanligt? Jag tänker att eftersom de flesta p-skydd är böjbara, så borde väl ett vanligt fungera ändå?
Jo, det BORDE ju fungera, förutom att det är en P-mick i halsläge på den här basen... :D
Ett alternativ är ju att köpa ett oskuret från Warmoth el. finns det fler som säljer färdigskurna sånär som på mickhålen?
Makten skrev:
blackparkas skrev:Det sura är ju att svarta stämmisar till trähuvud är fult.
Nej! Svarta vintage-stämmisar blir bögrövssnygg mot trähuvud! Helt klart ska du ha svart stall också. Gärna svart plektrumskydd med för den delen, men det verkar du ju ha uteslutit. :wink:
Svart pl-skydd är det original på denna, missade ett sådant som gick på e-bay, det var lite korkat... :D
Har inte uteslutit svart, det skulle bli läckert det med. Men just denna vita med ett snyggt rött tort-skydd är ju överjordiskt snyggt...

Ah, synd Falcon!
Men då ska man se till så att bussningarna passar också när man beställer alltså!?
Typiskt...

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Falcon skrev:
blackparkas skrev: Ah, synd Falcon!
Men då ska man se till så att bussningarna passar också när man beställer alltså!?
Typiskt...
Annars blir det att borra!

ICKE!!!!

Man beställer andra bussningar... :D

Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Ruggigt snyggt parkas! Men jag är beredd att hålla med dig att svart hardware på den skallen kanske inte är tiptop. Om du kör kromade spännisar kanske det kan vara en idé att köra svart std. Fenderstall med kromade stallsadlar? Sen svart kontrollplatta (som du redan har) med kromade flat top-rattar på. :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, kanske vore en idé det också Seaweed.
Vi får se vart det landar.
Kände mig väldigt företagsam igår men nu är jag lika lökig som vanligt igen... :D

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nu har det dykt upp ytterligare ett bekymmer...

Hittade en Jazzbas Special-hals (från nya serien som kom -07) på Ebay, vilket j ag tänkte när jag köpte kroppen att jag helst av allt verkligen ville ha på Aerodynen.

Så jahapp... vad gör man?

Värt att lägga typ 1700-1800 på en dylik hals?
Känns inte så när jag redan lagt ut de pengarna på P-halsen jag har...
Fast det är klart... köper någon P-halsen för de pengarna så kanske...

Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Lätt att du får p-bas halsen du har såld för det så köp special-halsen nu! Om inte annat kanske du hittar en schysst p-bas kropp som du kan köpa och använda p-bas halsen till den istället.
Skriv svar