PrataBas-träff Stockholm-Bromma 29/7

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Makten skrev:Jag hade tänkt mig tunn cellulosaklarlack utanpå förresten. :wink:
Vintage-fönster. :P
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

dereborn skrev:Troligen är orsaken till långsam torkning snarare för tjockt/tjocka färglager. Förr sades det: "om du har en liter linoljeförg när du börjar måla, ska du ha 1,5 liter när du är klar!" SÅ tunt ska linoljefärg strykas. Stryker man för tjockt kan det hända att det inte torkar alls!
Se, här har vi en som vet! Precis så har jag lärt mig att det ska gå till också. Man ska liksom jobba in färgen i träet, utan att det knappt blir någon tjocklek alls på skiktet. Bara träet som sugit åt sig oljan och den vita kulören. Men fan vad bra det blir. Det håller i 30 år utan problem om man gör rätt, medan en alkydfärg verkar börja vissna rätt omgående för att den är så tät att den helt enkelt släpper när träet ändrar temperatur.

Tillägg: Alltså, det håller i trettio år om det inte utsätts för rent slitage eller alltför jobbigt väder.
Målar man på rätt sätt så färgar linoljefärgen inte av sej eller kladdar.
Vi har nästan hela huset målat invändigt med linoljefärger och t.ex. köksgolvet klibbar inte under fötterna alls!
Testa en fernissa istället för en cellulosaklarlack, Makten! Några av husets gamla originaldörrar är målade och fernissade, en fantastisk, tunn, vacker yta!
Ja, det är något sådant jag har i åtanke. Men fernissa kan ju vara lite vad som helst egentligen. Det finns många recept, från cellulosalacks-liknande till rena epoxi-fernissor som blir som glas. Kanske shellack vore något? Det är lätt att bättra på om det blir för slitet också. Fioler och äldre akustiska gitarrer brukar vara lackade med sådant om jag minns rätt. Det är väl samma som "kvistlack" va?

Anledningen att jag ens tänker tanken är för att jag hemskt gärna vill ha en bas som åldras vackert. Jag försökte fuska lite med min, men insåg att lacken är helt sinnessjukt tjock. Tjockare än på vilken 70-talsfender som helst. :shock: Den kommer aldrig nånsin att slitas, och jag undrar dessutom om inte en så tjock lack kan vara till nackdel för ljudet. Så varför inte prova något annat? Det är ju bara en bas liksom. :D

Förresten fick Anli:s Precision mig att inspireras till att åter sätta på rundspunna strängar. Dra helvetet vilken klang det var i repan. Jag har inte provat basen med rundspunna strängar sen jag bytte mick, men ojojoj vad fint det lät. 8) Så nu är man förnyelse-lycklig ett tag framöver.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

MikeO skrev: Sen hade man ju kunna skämma ut Figge ännu mer med lite Vintage-anekdoter från 80-talet. ;)
Haha...inte helt otroligt!! Jag har tappat mina ukulele-chops....ni önskade nog att ni aldrig köpt en ucke till studion, huh? ;-)
Jag har ett sinnessjukt minne för låtar jag har spelat och absurt nog så kommer jag ihåg det där lökiga solot jag spelade i början på monoliten 1985....iaf dom första 4 takterna tills jag började slappra sej åkk slå på krejerna....MEEEEN allt det där anser jag vara helt förlåtet...jag hade spelat bas i 1,5 år så have mercy..;-)
"OOOOH LIIIITLE BOYYYYYY, DON'T KNOW WHAT'S IN STORE FOR YOUUUUUU!!!" ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Poncho skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]
He he, jag använder som du ser det loggofierade högtalarskyddet, ser coolast ut. Det funkar alldeles utmärkt 300w-stärkare är kanske lite overkill i garaget...men man vet aldrig vad man behöver. Lådan funkar alldeles utmärkt för mina enkla garagebehov. Förresten. Lyssnar en del på Pilotos här hemma. Tycker det rockar bra.
Trevligt att du är nöjd med lådan. Den funkade kanon för mig också. Men eftersom jag nu flyttat till mindre boende så kunde jag inte ha den kvar. Tänker dock köpa denna http://www.ampeg.com/products/classic/s ... index.html så fort den släpps i oktober. Dyyyr men coool.
Hehe jaså han sitter o smygpoppar Pilotos hemma? 8) Kul att du diggar.[/quote]

Dyr men cool som sagt :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag fick INTE respass från frugan kan jag säga...

Skulle ju bara vara nere med dem i Öregrund ett par dagar tyckte hon (drygt ett dygn tror jag det blev) så jag fick gott vara kvar där på kvällen.
Kan inte säga att jag led för det. Hamnströvande med glass i näven och sedan avsluta med kvällsdopp i havet med ungarna. Trevligt!

Men kul att det blev nå´t av!
Kan helt klart tänka mig att fara ner tll sthlm på miniträff när det ges tillfälle nästa gång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:Jag fick INTE respass från frugan kan jag säga...

Skulle ju bara vara nere med dem i Öregrund ett par dagar tyckte hon (drygt ett dygn tror jag det blev) så jag fick gott vara kvar där på kvällen.
Kan inte säga att jag led för det. Hamnströvande med glass i näven och sedan avsluta med kvällsdopp i havet med ungarna. Trevligt!

Men kul att det blev nå´t av!
Kan helt klart tänka mig att fara ner tll sthlm på miniträff när det ges tillfälle nästa gång.

Nästa gång får vi väl ha lite bättre framförhållning, så att några fler kan hinna vara med. Men det verkar ju vara lite svårarrangerat så det här kändes som en bra lösning för att få till något faktiskt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

All heder åt Randy/Rolle!
Enastående initiativ!
Stockholmarna verkar ju kunna ändå... eller ja... en del av dem iaf... :D

Här i Bollnäs är det dött.
Jag skulle ju köra runt med Makten och Macahan och diskutera i Camaron i sommar men det verkar bli nada av det...!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Här i Bollnäs är det dött.
Jag skulle ju köra runt med Makten och Macahan och diskutera i Camaron i sommar men det verkar bli nada av det...!!
Hörrö, du får tala om var du håller hus i Bollnäs så kommer jag och våldgästar när jag är i krokarna. :wink: Nu blir det nog inte förrän i skiftet augusti/september eftersom det tycks som att vi fått en spelning på Åland. :shock: :D Så jag måste stanna hemma och repa lite.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

figgebass skrev:
MikeO skrev: Sen hade man ju kunna skämma ut Figge ännu mer med lite Vintage-anekdoter från 80-talet. ;)
Haha...inte helt otroligt!! Jag har tappat mina ukulele-chops....ni önskade nog att ni aldrig köpt en ucke till studion, huh? ;-)
Jag har ett sinnessjukt minne för låtar jag har spelat och absurt nog så kommer jag ihåg det där lökiga solot jag spelade i början på monoliten 1985....iaf dom första 4 takterna tills jag började slappra sej åkk slå på krejerna....MEEEEN allt det där anser jag vara helt förlåtet...jag hade spelat bas i 1,5 år så have mercy..;-)
"OOOOH LIIIITLE BOYYYYYY, DON'T KNOW WHAT'S IN STORE FOR YOUUUUUU!!!" ;-)
Vi får väl se vad som händer när/om vi träffas IRL.
(Ska försöka få tag på musiken till Monoliten)
TVR!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Makten skrev:det tycks som att vi fått en spelning på Åland. :shock: :D
Mariehamn? Var och när?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

MikeO skrev: Vi får väl se vad som händer när/om vi träffas IRL.
(Ska försöka få tag på musiken till Monoliten)
Hurruduru...nu ska du ta det riktigt lugnt.....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev: Här i Bollnäs är det dött.
ja just fan.. vad hände med det??
husrenoveringar är inte bara en moneypit, det är en tidsuppslukare också..
nä, nu finns det ju inte någon tid kvar innan jag ska hem till götet.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

TDHP skrev:
Makten skrev:det tycks som att vi fått en spelning på Åland. :shock: :D
Mariehamn? Var och när?
Jag vet inte riktigt ännu, men jag tror det var snack om den 23:e eller 30:e augusti.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Då får vi ta en PB-kryssning och lyssna på Makten.
Alla ställer sig längst fram och jubla och applåderar efter varje bas-räka. :D
TVR!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Mycke trevlig kväll:)

Tack ska ni ha!

(Synd bara at det syns på bilderna att jag är arbetssliten som fan :P)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar